Muovin muotoilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cartman, 19.2.2005.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Tarkoitus on tehdä uudet etuvilkun lasit vanhaan harrasteajoneuvoon. Otin kipsimuotin alkuperäisistä ja yritin 2mm akryylilevystä 150 asteeseen lämmittämällä muotoilla kipsimuottiin, mutta kyseistä levyä ei saa ehjänä taipumaan tarpeeksi jyrkälle mutkalle, vilkussa kun on kaksi melkein terävää kulmaa. Kaipaisin ideoita materiaaleista jolla voisi yrittää. Eli helposti muokattavaa, kirkasta ja säänkestävää. Täytyy myös pysyä kirkkaana lämmitettäessä.
     
  2. ZaBBa

    ZaBBa Gearhead

    muovista

    auttaisiko se, että koettaisit saada muottiin alipainetta, ainakin pahimpiin paikkoihin? Esim muutaman mm:n reiät vaikeiden kulmien päätyihin ja muotin takapuolelle pölyinimuri patentillä huutamaan leipää....

    Jos reiät ovat riittävän pienet, ne eivät juurikaan jätä jälkiä lopullisen kappaleen pintaan, tosin pelkkä kipsin huokoisuuskin saattaa riittää alipaineen saamiseksii. Sittenhän on ymmärtääkseni myös niin, että muovin kyky "venyä" tuollaisessa käytössä on rajallinen, eli jos ei tahdo kipale onnistua ilman kurttuja millään, niin homma ei vain pelaa tuolla menetelmällä...

    astetta järeämpi meininki olis varmaan tehdä kaksiosainen muotti ja valaa vilkku jostain kirkkaasta hartsista. En tiedä sopiiko kipsi tällöin muottimateriaaliksi, jokin kumimateriaalii olis varmaan parempi.

    Vielä tulee mieleen, että jos kyseessä on vanhakin laite ja palikkaa ei oikeasti saa mistään, niin ehkäpä joku pieni lasifirma voisi puhaltaa sulle tuollaisen? Pelkkä kipsimuotti voisi ehkä jopa kestää yhden/parin vilkun tekemisen, mutta jos haluat pro-mallin niin tee uusi kipsivalu, johon olet sotkenut X% grafiittipölyä. Joka tapauksessa vilkulle tulee näin hintaa...
     
  3. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Hei.

    Mistä ajoneuvosta on kyse?
    Eikö linssiä löydy mistään originaalina, käytettynä, tai uusiovalmisteena?

    Tee vilkun "lasista" 2K-muottisilikonilla muotti.
    Vala uusi vilkun lasi kirkkaasta 2K polyuretaanista.

    Kun tehdasvalmisteiset linssitkin kellastuvat auringonvalon ja polttimon toimesta on samanlainen vaara itsetehdyssäkin linssisä.

    TV-yhtiöiden lavastepajoissa ainakin ennen tehtiin isojakin alipainevetoja ohuesta muovilevystä.

    Kotikonstein tehtäviin "vacuformattuihin" muoviosiin löytyy linkkejä ja vinkkejä esim.pienoismalliharrastesivuilta ja niinden keskusteluforumeilta:
    http://www.ipmsfinland.org/

    Jos ei aivan tuoreesta ajopelistä ole kyse, niin EU-hyväksyntää tuskin uudelle linssillesi tarvitset, mutta jos ajopeli on uudemman sorttinen, niin katsastaja saattaa olla kiinnostunut linssin hyväksyntämerkinnöistä :wink:
    T: AJ.
     
  4. cartman

    cartman 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä. En luovuttanut ja homma onnistui kohtuullisesti 1,5mm polykarbonaatista. Helpompaa muotoilla ja voi taivuttaa vaikka kylmänä kaksinkerroin eikä halkea. Tuota muottisilikoni ja hartsi menetelmää kiinnostaisi kyllä kokeilla joskus, huolellisesti tehtynä voisi olla mahdollista saada lähes täydellinen kopio alkuperäisestä? Silikonimuotin kanssa ei liene päästöjen kanssa niin tarkkaa?
     
  5. KHN

    KHN 1st gear

  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mites oletko tullut ajatelleeksi kokeilla polykarbonaatia,sitä kärsii kantata normaalilla kanttikoneella kylmänä 90 astetta murtumatta..Ja sen liimaukseen on sit omat hyvät läpinäkyvät liimatkin olemassa...
     
  7. webcaddy

    webcaddy 1st gear

    Silikonimuotti on päästöjen kannalta hyvä, kun muotin ottaa kehyslaatikosta, niin se antaa periksi vaikeammastakin valusta.
    Nämä koriste-esineliikkeiden pienet uretaanifiguurit on suurin osa valettu silikonimuotilla.
    Kun suunnittelee hyvin ja tekee kunnon ja muottilaatikon niin muotin voi tehdä useastakin osasta.
    Muottisilikoneja löytyy monensorttisia. mm. Kevra.fi

    Mutta jos tuo alipaine veto onnistuu noinkin hyvin kuin Fiiupalstalla oli kuvat, niin täytyy ittekin tehdä Caddyyn sisävalonlinsssit uusiks.

    T: AJ.
     
  8. Tommi_82

    Tommi_82 1st gear

    Noniin.. nyt ois käyttöä noille ohjeille mutta ei suostu enää koko sivu avautumaan :(
    Oisko kellään koneella tallessa ko. ohjetta?

    Noniin, ei enää mitään.. fiiatin forumikin näköjään toimii parin päivän paussin jälkeen 8)
     

Kerro tästä muillekin!