Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lähimmät sukulaiset taitaa olla laihialla ja loput helsingissä, eli joko reissut on kajaani/kuusamo 120-140 suunta tai sitten tsadiin

    Ja sen verran köyhyyttä pitää olla ettei hommaa toista autoa ihan vaan sukuloimiseen, joten bensalla prutkutetaan vielä menemään, jos oikeen kallistuu niin sitten 92 tankkiin LUK;ilta
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kilsoja 1500km takana ja tyytyväisyys jatkuu.

    Ruostesuojaukset jatkuu myös.
    Maailmalla olen törmännyt kuviin vanhemman mallin ruostuneista etuapurungoista. Ongelma on yleinen automerkkiin katsomatta ja siksi kallista ostosta kannattaa ruostesuojata.
    Edellisessä Leafissa maali hilseili etummaisen poikkipalkin pinnassa kun moottoritilan kautta tihrusti. Huopamallinen pohjalevy vastaa etuapurunkoon ja vain apurungon sivuosat jotka kurkistaa pohjalevyn takaa ovat saaneet suojauksen maahantuojan/tehtaan toimesta. Sama pätee myös helmakoteloihin joiden rakenne on paikoin melko sokkeloinen. Kuva netistä, josta toki puuttuu autossani oleva musta kiveniskumassa. Rakenne on sama sekä uudessa että vanhemmassa mallissa. Mustan muovilevyn yläpuolella on akku.
    [​IMG]

    No tässä uudemmassa toki apurungon ruostuminen on vielä täysin estettävissä ja tänään rapsin pohjalevyn pois sekä putsasin sen hiekasta ja pölystä.
    [​IMG]

    Apurinko on hitsattu kahdesta levystä yhteen lyhyillä hitsisaumoilla. Levyjen reunat hitsauksineen tarjoaa oivallisen paikan suolalle ja kosteudelle, mikä ennenpitkää ruostuttaa tämäntyyppisen rakenteen varsinkin kun peltilevy ei nykyautoissa ole järin paksua. Suojana, kuten näissä lähes poikkeuksetta, ohut musta maalikerros jonka suojana on tuo huopamainen pohjalevy.
    Ruiskutin apurungon ensiksi sisäpuolellta Dinitrolilla, mikä mukavasti tirskui läpi peltien saumoista ja hitsauksien väleistä. Sitten lopuksi kerros samaa tavaraa kaikkiin ulkopuolen pintoihin.

    Samalla myös ”eturunkoaisat” poikkipalkit ja helmakotelot, pohjapalkit sekä pinnat helmamuovien takaa ja alapuolelta sai saman käsittelyn, joka tarttuikin mukavasti karkeaan kiveniskumassaan ja kaikkiin peltien saumoihin. Tavan paksua laustamassaa en käytä näissä koska tästä notkeasta kotelosuoja-aineesta jää riittävä kalvo joka rakoon ja pintoihin, eikä se hyvin tunkeutuvana koteloi kosteutta sisäänsä. Mekaanisen suojan hoitaa näkyvissä kohdissa tuo maahantuojan ruiskuttama kiveniskumassa.

    Vielä jäi etusisälokasuojat ja kaikkien ovien ja luukkujen alareunat työlistalle. Teen ne sitten kesemmällä, kun ne on pidemmillä helteillä sisäosiltaan kokonaan kuivuneet.
     
    miguelo, sämpy ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Huoletonta-menoa.
    Olen lataillut tätä nyt viitenä yönä viikossa ja vain kaksi kertaa akku on vajonnut alle 50% varaustilan. Kulutus on 13-14kWh satasella sen kummemmin säästelemättä. Ilmastointi lyö kylmää alle kahdessa minuutissa ja autopilotista on tullut vakioystävä yli 80kmh tieosuuksilla.

    Lomien alettua piti muutama päivä ootella jotta sain vietyä ruosteenestokäsittelyn loppuun.
    Kaikki luukut on nyt suojattu kotelosuoja-aineella ja tänään sain auton etupään tehtyä.

    Nykyautoissa ei suojauksia ole vaan kaikki kesto on tehdasuppokäsittelyjen ja erilaisten suojamuovien sekä koriliimojen varassa. Aika monta saumaa ja pellinrakoa näistä nykyvehkeistä löytyy, jotka ajanoloon kerää savea ja tauhkaa muhimisen alustaksi.
    Sisälokasuojat on näissä muuten n. 15 muovinastalla ja erilaisellla ruuvilla kiinni puoleltaan, joten purku vaatii hieman totuttua enemmän aikaa. Edellisen etukelkan ML roiskinnan jäljet näkyy runkoaisoissa ja aine oli muuttunut parissa viikossa sitkeäksi ja hyvin suojansa pitäväksi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Putsailin roskat ja paskat pois ja ruutasin puoli litraa Dinitrolin ML:ää puolellensa. Helmakotelojen päätykorkit avasin ja suihkutin ne sekä kaikki muutkin etupään kotelot ja palkit siinä samalla metrisen suutinletkun avulla.
    Hyvin tunkeutuvana suoja-aine tirskahteli peltien saumojen välistä.
    Tavan suuttimella sitten tasainen kerros pintoihin ja loppuihin etuakseliston osiin, jotka oli taannoisen etukelkan suojauksen jäljiltä vielä putsaamatta ja ruostesuojaamatta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sotkuista hommaa, mutta asrosolimallin purkeilla ja erilaisten suutinten avulla oli helppo rajata aineen levitys vain haluttuihin paikkoihin, muita kohtia sotkematta, erityisesti konehuoneen puolelta.
    Rätillä sitten lopuksi ne kohdat puhtaaksi, joita en halunnut aineella sotkittavan.
    Lopuksi vielä takakontin sivujen sisäosat, takalokasuojakaarien sisäosat ja takapuskurin takana olevat korirakenteet sisäpuolelta.
    Uskoisin että korin kestävyys on kertaluokkaa parempi käsittelemättömään verrattuna.

    Vanhoja paskoja hitsatessa on usein tullut haikailtua uutena tekemättä jätettyjä suojauksia ja kun kerran näissä kaikki saumat ja rakenteet on hyvin esillä, on omalta osalta homma melko helppo ja halpa saataa maaliin. Dinitrolin ML:ää meni Nissaniin kuusi purkkia eli 3 litraa ja muutaman tunnin puhdetyöt.
     
    miguelo tykkää tästä.
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Okei, tämä on Leaf-ketju, mutta sotkeennun nyt vielä mukaan tolla kaasu-Skodalla, jonka sain pari viikkoa sitten. Pari tankillista olen ajellut seka-ajoa ja näyttäisi ainakin näin 'sisäänajovaiheessa' farkku-Octavian kulutus pyörivän siellä 4 kg/100km pinnassa.

    1.6 alkaen ajelen kuitenkin kiinteällä 65e/kk hinnalla seuraavan vuoden ajan. Ja jos oikein tekee mieli vihertää, niin voi ajatella että on niin ekologista, niin ekologista, kun ajelee vaan biokaasulla :D Anyway, mulla tulee kilometrejä semmoinen 22-24000 vuodessa, joten Ojalan laskuopilla päässen noin 3,2-3,5 snt/km polttoainekustannuksiin. Samassa ajassa muut kulut tulee olemaan 410e/kk, niin kokonaiskuluiksi mun kilsoilla muodostunee ainakin 1. vuoden osalta 24 - 26 snt/km.

    Sähköllä päässee sinne n. 2 snt/km "polttoainekustannuksiin" (??), joten siihen on vielä matkaa - mutta täytyy sanoa että jos kaasua saa tommosella kampanjahinnalla, niin ei tuo ero enää aivan älytön ole sähköön nähden.

    -JJ-
     
    miguelo, Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mikäettei. On hyvinkin järkevää ajella ne uuden/uudehkon auton kilsat pois tuolla tarjoushinnalla.
    Työkaveri hommas käytetyn uudehkon kaasumersun viime vuonna ja 2200€ remontti tuli vastaan 120 000 kilsassa.
    Mersussa meni kaikki polttoainesuuttimet vaihtoon. Mersun kaasusysteemiin en ole perehtynyt, joten en tiedä sen tarkemmin viasta tai sen aiheuttajasta.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kaasun hinta nousee viimeistään sinä päivänä kun kaasukonversion teen :D

    Toki tekeehän kaasuakin jotkut itse?
     
  7. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    ^
    Ei sekään ilmaiseksi.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Sovitaan sitten niin, ettei kukaan myy Karpoville kaasumuutoksen osia. Jookos.

    Minä tuotan kaasua ihan joka päivä. Useimmin ponnistuksissa.o_O
     
    Pertti K tykkää tästä.
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Rapsaa pukkaa...
    Hyvin pelittää, kulutus pyörii ~14kWh satasella ja ajotyyli on yhtä raskas ja ajonopeudet karvan päälle rajoitusten, kuin ennen bensa-autollakin ajaessa, lisänä vakkarin, autopilotin, lämmityslaitteen ja ilmastoinnin normaali käyttö.
    Toissapäivänä akku valahti ekan kerran 30%:iin kun ajoa tuli 150km, josta pääosa 100-120 moottoritietä reippaalla nopeudella. Yön aikana akku latautui aamuksi kuitenkin 96%:iin, vaikka kotona latausteho on alle 2kW.
    Normi aamun 45km ajosuorite vie akusta aika tasan 15%, päivän muiden ajojen ja kotiinpaluun jälkeen akussa on 60-65% jäljellä kun pistän sen yöksi töpseliin.

    Sähkökustannukset ovat pysyneet hyvin alle 30€ kuukaudessa. Toki kesäkuun lomien takia alle 20€/kk kun työmatkoja ja siten kilometrejä tuli ajettua vähemmän.
    Reilu 4000 kilometriä olen ajanut huhtikuun puolivälistä ja sähkökustannus on 65€ kahden ja puolen kuukauden ajalta.
    Perinteisellä käyttiksellä vastaavat ajelut kyseisenä ajankohtana yli 500€.
    Eli auto on maksanut itseään takaisin polttoainekustannuksina vajaan 450€ edestä.
    Tuo helmikuun laskelma polttoaineiden ~2500€ vuosisäästöstä pitää aika hyvin kutinsa ja vajaan 5000€ vuosittaisen kilometrivähennysten kera, auto on muuttunut ”ilmaiseksi” alle 5 vuodessa. Siinä saa pääomalle niin hyvän koron, että homma kannattaa, vaikka tekis ylipitkän osamaksusopparin auton hankinnan yhteydessä, varsinkin kun autoliikkeiden osamasukorotkin näyttää pyörivän nollan ja muutaman prosentin välissä. Ei siis ihme, että näitä täyssähköjä jonotetaan kuukausia tällä hetkellä.

    Mahdolliset polttoaineiden hinnankorotukset (lähes jokavuotinen vakio) saattavat osaltaan lyhentää tuota aikaa entisestään.
    Joka tapauksessa 5v päästä akkutakuuta on vielä reilu pari vuotta jäljellä ja auto katsastettu vasta toisen kerran, kilsoja alle 150 tkm mittarissa, akku 85% iskussa, jolla toimintasädettä köytännössä 180-230 km, riippuen vuodenajasta.
    Myös kuljettaja jää tuolloin eläkkeelle ja kuukausittaiset ajokilometrit putoaa kymmenesosaan, eli ajoneuvon pääoman kuoletus natsaa hyvin suunniteltuihin käyttökilometreihin, eikä ajojen radikaali väheneminen pidennä pääoman kuoletusaikaa. Se kun on silloin kuoletettu jo kokonaan.
    Toki auton tarve putoaa siinä määrin radikaalisti että saatan myydä käyttöauton pois kokonaan ja siirryn takaisin perinteisiin autoihin + julkiseen liikenteeseen ja ajan ne vähäiset ajoni noilla harrasteautoillani.

    Lisänä nykytekniikan tuomat mukavuudet ja helpotukset autolla ajamiseen, autopilotteineen ja tehoineen, koska tämähän pyyhältää sataseen samaan tahtiin 250hp turbogolfin kanssa, vaikka kiihtyvyys hieman jo laantuukin 80 jälkeen.

    Uusi hallitus on päättänyt että vuodenvaihteessa vuosittainen ajoneuvovero puolittuu näillä 0% CO2 päästöisillä (laskee 50€:lla), käyttövoimaveron pysyessä ennallaan. Tuolla ei käytännön merkitystä minulle ole, koska maksan sen joka tapauksessa takaisin verottajalle harrasteautolla ajojen ja kodin lämmityksen tulevina veronkorotuksina.

    Ihan hyvä juttu, että noita porkkanoita ei aleta syytämään näiden edistämiseksi tuon enempää, koska yleistyessään nämä muuttavat autoverotuksen painopistettä takaisin sähköauton suuntaan, koska verottaja sen monen mrd liikenteen veropottinsa haluaa jatkossakin.
    Siksi minä en kaipaa näitä yhtään lisää tuonne tien päälle. Älkää siis hankkiko.
     
    miguelo, Stang_81, ramman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Viimeisestä kappaleesta en tykännyt, vaikka saattoi olla sarkasmin poikanen siihen haudattuna.
     
    Harri S tykkää tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos tyytyyisi käytettyyn bensa autoon niin taitaisi vielä olla halvempaa ajaa kuin uudella sähköautolla,käytettyjä tietenkin saa halvemmalla. Itse tykkään tosta bensa pösöstä,tankilla pääsee yli 1000km ja auto maksoi 500e,katsastus väli remontti oli korilevy tallin lattialta.
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Totta tuokin, mutta pääomalaskelmassa mä tarkoitin mahdollisesta jälleenmyynnistä saatavaa puhdasta pääomatuloa joka on tällä hetkellä 6v Nissaneilla 14-17000€ ja näillä uudemmilla vielä enemmän, koska käytettävyys samaikäisenä (range) on näissä uudemmissa tuplat noihin vanhempiin.
    Sitä et halvasta bensa-autosta myydessä saa ja aika tiukassa on 6v ylemmänkeskiluokkaisestakin, josta on lisäksi vielä puolet pääomasta kuolettamatta.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja käytetyllä sähköautolla vielä halvempaa?
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä jos sais satkun ajetun sähköauton jolla pääsisi edes 200km latauksella 500 eurolla niin mikä ettei. Tuossa luin jonkun talviautotestin niin leaf ja BMW sai kokonaisen yhden tähden.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ehkä sähköauton ostajat ei ole 500 € bensa-autojen kohderyhmää. En tiedä, voisko olla.
     
    ramman tykkää tästä.
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Miks ei? Osalle on tärkeää ajaa edullisesti niin kyllä sähköauto käy hyvin.
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Jälleenmyynnin pääomatulo laskelma on vähän haastellista käytetyissä vehkeissä, oli sitten kyse poltto, otto tai sähkömoottori vehkeistä. Omat kokemukset alle 10v. auton myynnistä yksityisesti on ollut karua kokemusta. Jos liikkeet pyytää yli 10k€ vastaavasta autosta, niin yksityisesti suoraan myydessä hyvä
    on
    jos seitsemän tonnia saa....
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei sillä myyntihinnalla kauheasti ole väliä siinä vaiheessa; onko se kympin vai kaksi, kun auton on jo koko ostohintansa maksanut (pääomansa kuolettanut).
    Kaikki mitä siitä siinä vaiheessa saa, on voittoa.
    Halvalla autolla ajessa usein unohtuu käyttökulut ja niiden merkitys käyttöautoilun kulurakenteessa ja vaikka itse kaiken tekee, niin joku hinta sillä omalla tunnillakin on.
    Tarvii muistaa että viime tammikuussa ajelin itsekin vielä 350€ käyttöautolla joten kulurakenne on niiltäosin hyvin tiedossa.
     
    miguelo tykkää tästä.
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kohta 9500 kilometriä takana tällä autolla huhtikuun ostohetkestä laskien.
    Rahaa sähkönä kaikkine kuluineen ja siirtomaksuineen ja lataushäviöineen on palanut vajaa 180 euroa tuon noin 6 kuukauden aikana.
    Kesäaika, harrasteajoneuvot ja loma-ajan vähemmät ajelut tiputti kustannuksia parisen kymppiä.
    Ajonopeudet säännöllisesti hieman ylinopeuden puolella, autopilotit, cruise sekä ilmastointi kovassa käytössä sekä raskas kaasujalka.
    Ei siis huono ollenkaan, eikä tarvi akkua säästellä.
    Talvi tulee ja tein hieman maalipinnan suojauksia sepeli ja nastakautta varten, vaikkei tässä mitään Teslamaisia maaliongelmia olekaan.

    Teippasin ”tulilinjalta” kaikkien pyörien takaa lokasuojan kaaret sekä helmamuovien takapäät ja takakurakaaren alaosan, siitä muovihelman yläpuolelta jossa on vain kapea 5 sentin pituinen soiro tehdasasennuksena (joka on muutenkin auton ainoa suojateippaus).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Samoin takaluukun alareunan sekä takapuskurin päälliosan siitä luukun reiän kohdalta. Myös kaikkien oviaukkojen kynnykset sai teipin suojakseen, niitähän tulee raavittua kurakengillä autoon mennessä ja siitä noustessa, kun nykyautossa istutaan aika syvällä auton sisuksissa.
    Teipit tilasin 5cm rullana sekä 20cm x 100cm levynä, kustannukset parisen kymppiä rahteineen.

    Leafin omat roiskelläpät on melko kamala esitys ja sellaisia ”muovilaatikoita” en autooni halua. Perinteinen malli mustana sopii perinnemiehelle ja mustavalkoiseen autoon paremmin ja myös hieman leveämpänä suojaavat paremmin.
    Tilasin siis parilla kympillä 2 sarjaa 2016 Hundai Sonatan ja Toytota Corollan roiskeläppiä, joiden takaläpät, ainakin kuvien perusteella, sais ehkä soviteltua Leafin pyörien taakse.
    Varsinkin helmamuovien etuosan muoto luo haasteen oikeanlaisten etsimisessä.
    Eteen menneet Corollan takaläpät sain istumaan pienen puukotuksen jälkeen sekä liimaamalla takareunaan pieni solumuovikiila (kuvassa), koska helman muoto on huomattavan kovero sisäänpäin, enkä löytänyt tuon mallisia läppiä valmiina.
    [​IMG]

    Yhtään reikää ei valkoisiin muoviosiin tarvinnut porata, vaan etuläpät sovitin sisälokarimuovin ja lokakaaren väliin. Takaläppien (Sonatasta) yläosa kiinnittyy ruuvilla/peltinipistimellä muovikaaren reunaan. Jokaiseen läppään laitoin ”piiloon” alapuolelle pari lisäruuvia varmistukseksi, mustaan sisälokasuojaan /pohjamuoviin alapuolelta ruuvaten.
    [​IMG]

    Läppen ja korin välissä on kaikkialla paksut suojateippaukset.
    Ehkä auton kyljetkin pysyy nyt puhtaampina, mikä on varsinkin sadekelillä valkoisessa autossa jo melkoinen ongelma.
    Läpät asettuu ”millilleen” pyörälinjaan eivätkä pullota ulospäin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Pertti K, Stang_81, Powerstroke ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Käytin eilen autoani elämäni ekan kerran huollossa. Tähän mennessä kaikki korjaukset ja huollot on tullu tehtyä itse.
    Erityisen hankalaksi jutun teki se, että vein sen sinne aikaisin aamulla ja jatkoi sieltä bussilla töihin.
    Faija välillä sanoo ettei niin pientä asiaa olekaan etteikö siitä vois yhden yön valvoa.
    No aamutokkurassa tyhjässä bussissa, parin-kolmen kanssamatkustajan kanssa, välillä kuskilla 5 minuutin tupakkatauko ja matka jatkui.
    Itse asiassa aika leppoisaa matkantekoa.

    Töiden jälkeen sain pummattua kyydin naapuritoimiston kauniilta rouvalta sinne korjaamolle, niin ei mennyt koko työpäivä paluumanööverien suunnitteluun.
    Eka iso huolto, 30tkm ja hintaa sille vajaa tuli 150€ + 49€ alennusvaihteen öljynvaihdosta (jota ei kuulemme tarvi koskaan vaihtaa). Ihan tarpeen, koska sen verran paljon oli metallia öljyyn irronnut.
    Seuraava kerta sitten 1v tai 30tkm päästä.
    Joku on joskus sanonut että uuden auton pito on kallista huoltojen vuoksi. Tiedä sitten.

    Autoverolappu tuli postista. Tiputtavat autoveron puoleen käyttövoimaveron pysyessä ennallaan. Enpä muista milloin olis itselläni vuosittainen autovero viimeksi laskenut. Ja peräti 50€:lla.
    Syy WTLP tai mikä lie, mutta nyt vuosittainen kokonaisvero on inan pienempi kuin vastaavalla bensa-autolla. Ajan tuolla rahalla kuukauden työmatkat.
     
    Inlinee ja Pertti K tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!