Vanha Migatronic 160C säädöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Dataviilaaja, 6.7.2019.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Sain vanhan (vuodelta -80) ja surkean näköisessä kunnossa olevan voimavirtamigin, ja putsailujen ja testailujen jälkeen se vaikuttaisi olevan ihan voimissaan. Ollut vuosia säilössä pressun alla pihalla...

    Mitähän on nämä säädöt? Alimmainen on langan syöttö, mutta mitä nuo muut?
    [​IMG]

    Virralle on vielä oma valitsimensa. Manuaalia en ole tälle onnistunut löytämään, ja netistä kaivetut 160C:t on jotain yksinkertaisempaa mallia ilman noita säätöjä (pelkät virran ja langan syötön säädöt.)

    Sisällä oli melkein täysi 15kg lankakela, mutta ruosteessahan se... Syy hylkyyn lienee vaikeudet hitsauksessa. Kaasuletku solenoidilta kolviin oli jäänyt kelaa vaihtaessa kannen väliin ja oli litussa...
     
  2. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Vasen ylhäällä on liipasimen toiminto,eka liipasin pohjaan ja päästö niin hitsaa niin kauan kun painat liipasimen uudestaan pohjaan ja päästät,ei tarvitse siis painaa liipasinta koko ajan.
    Toka pohjaan ja hitsaa niin kauan kun päästät.
    Kolmas "piste-/tulppahitsaus,liipasin pohjaan ja päästät,hitsaa niin kauan kuin viereisestä ajastimesta on aika säädetty,hitsauksen arvot normaalisti jännitteestä ja langannopeudesta.
    Neljäs jaksohitsaus jonka hitsausaika keskimmäisestä potikasta ja taukoaika alemmasta.
    Vasen alhaalla on jälkivirta-ajan säätö,siis kuinka pitkä pätkä lankaa jää näkyviin virtasuuttimesta hitsauksen jälkeen,seoskaasulla enemmän ar-suunnassa ja hiilarilla co2.
    Alin potikka on langan nopeus ja samallahan säätyy myös virta.
    Askelsäätöinen jännitesäädin on jossain muualla panelissa.
     
    Slant Sickness, Dataviilaaja ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miltähän vuodelta sit mun "vanha" Migatronikki on, kun toihan näyttää liki modernilta...
     
  4. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Jos sarjanumero näkyy konekyltissä niin kaksi ekaa numeroa kertoo vuosimallin.
    Näin on ollut Migatronigeissa takavuosina,ehkä pätee sunkin koneeseen.
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Siinähän tulikin kaikki tarvittava, kiitoksia!

    Tuo kuva on netistä ryövätty, mutta sama paneeli omassakin on. Vuosimallin päättelin sisällä olevasta testilapusta, jossa oli päiväys ja tarkastajan puumerkki.
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    80-alkuinen on tämä, eli osuu yhteen tarkistuslapun kanssa.
     
  7. pasleh

    pasleh 3rd gear

    Moro! Mulla hommattuna täsmälleen sama ja samanikäinen miggi. Ed omistaja sanoi että pätkii hitsatessa.
    Kontaktorin vaihdoin uuteen kun präiski kipinöitä eikä kytkenyt kunnolla. Langansyöttömoottorin avasin ja putsasin, oli vähän tahmee pyörimään. Vieläkään ei oikein tehoja tullut. Jännitettä mitatessa 4-5-6 ei enää jännite noussut, sitä ennen 2V per pykälä. Äsken sitä ropasin,
    virransäätöputikassa oli yks käämille menevä lanka poikki. Otin myös potikan ja piuhat siitä irti ja mittasin mitkä navat yhdistää. Joka pykälällä kaks napaa yhdisti.
    Mittasin taas jännitteet (maa-suutin), nyt nousi jännite joka pykälällä mutta aika heikot mielestäni. 7.7V-13.4V. Valovirta Esabissa vertailun vuoksi 20.4V-32.4V.
    Katsoin vielä voimavirtajohdon ja pistokkeen, mitaten siinäkin kaikki Ok.

    Osaatteko sanoa mistä vielä vois etsiä vikaa? Voisko saada vertailujännitearvot sun Migistä?
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eihän nuo jännitteet ihan samassa luokassa ole, kuin minulla:
    1: 18.9V
    2: 20.8V
    3: 22.9V
    4: 25.1V
    5: 28.5V
    6: 30.4V

    Mitatessa kannattaa vielä huomioida, että ensin jännite pomppaa "yli", ja hakee sitten pysyvän arvon, eli muutama sekunti kannattaa mittaukseen käyttää.
     
  9. pasleh

    pasleh 3rd gear

    Juu näin mittasin.
    Tasasuuntaajan irrotin ja olihan siellä diodien kytköksiä poikki ja about 7 diodia sököjä. Niitä saa onneks paikallisesta hitsikorjaamosta 5€/kpl
     
  10. pasleh

    pasleh 3rd gear

    Saatko vielä otettua kuvaa tasasuuntaajasta päältäpäin missä näkyisi mihin kohdin diodit kytkeytyy? Otin omasta ja laitoin osat pöydälle järjestykseen, mutta kuitenkin.. onko siinä siilessä kiinni semmonen musta pötikkä? Voin laittaa viestillä puhnron kuvia varten?
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Millähän saa hajalle tuollaisen nipun diodeja? Yksi mennyt ensin, ja sitten loput ylikuormittuneet?
     
    juko7 tykkää tästä.
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kone vähän hankalassa paikassa nyt, mutta katsotaan, onnistuuko...
     
  13. pasleh

    pasleh 3rd gear

    No ei nyt niin kiirusta ole, kunhan ehdit.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  15. pasleh

    pasleh 3rd gear

    Näin siinä varmaan on käynyt? Oli yksi liitos kuumentunut kovasti ja mutu ruosteessa sekä kierteet hitsaantuneet. Olisko sitten vedetty liian pitkään kovalla virralla?
    Tarkemmassa mittauksessa 5 diodia oli joko oikarissa tai näytti hassuja.
     
  16. pasleh

    pasleh 3rd gear

  17. pasleh

    pasleh 3rd gear

    Uudet diodit haettu, tänään koitan tinailla niitä kiinni.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Yritin omasta koneesta tiirailla, mutta ei siellä näkyvillä ollut mitään tuohon pötkylään viittaavaa, edes siinä olevaa johtoakaan.
     
  19. pasleh

    pasleh 3rd gear

    Ok. Lienee johonkin lämpötilan mittaukseen liittyvä, haistelee tasasuuntaajan lämpöä ja tilttaa koneen jos ylikuumenee? Vois viitata diodien kärähtämiseen koska oli jäähdytyslevystä irti?

    Diodit painettu kiinni ja johtoja tinailtu paikoilleen. Paikallisesta sähkölaitekorjaamosta hain keraamisia eristerenkaita kun muutama mureni palasiksi. Niihin pitäisi jotenkin saada porattua reikää isommaksi.
     
  20. pasleh

    pasleh 3rd gear

    Nyt alkais olemaan tasasuuntaajapaketti kasassa! Vielä kytkentä ja testaus...

    Kiitos vielä kuvista, en olisi kyllä saanut enää oikein kytköksiä takaisin kun jäi purkuvaiheesta tärkeät kuvat ottamatta!
     

Kerro tästä muillekin!