AC Cobra 427 replikan tuonti ulkomailta....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja radiodio, 14.3.2009.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaverin ERA-Cobra, joka oli nyt ACS:ssäkin näytillä, on tuotu ihan "omana itsenään" maahan. Onhan se tehdastekoinen. Saa myös museorekisteriin, kunhan aika tulee kohta puolin täyteen.

    Ei ole halpoja noi ERA:tkaan...
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kaikki ne Shelby Cobrat on virallisesti vuosimallia -66, auton valmistusvuosi tosin voi olla vaikka 2015, sillä kaikkia n. 1000 kpl ei ole vieläkään tehty, mutta paperit on olleet olemassa jo vuonna 1966, siksi virallinen vuosimalli on 1966.
    Vissiin joku 100 kpl on edelleen tekemättä, sen jälkeen kun ne loppuvat, uusia ei saa edes rahalla.
    Samat vanhat herrat naputtelevat niitä kasaan Shelbyn pajalla muutana päivänä viikossa kun vuonna 1966...tiedä kumpi loppuu ensin, aika vai autot ?

    Näitä -66 Shelby Cobria valmistetaan siis edelleen Shelbyn pajalla Texasissa.

    Mika Kosolan aito Shelby Cobra on kai numeroltaan 881...se on lasikuitukorilla, silti se on aito, koska se on alunperin tarkoitettu kilpa-autoksi...ilmeisesti sillä ei ole edes koskaan kilpailtu.
    Siviili versiot ovat alumiinikorilla, jotka tehdään edelleen samalla lentokonetehtaalla joka sijaitsee jossain Puolassa, jos en väärin muista.
    Kosolan autossa on uudemman Shelby GT500 SuperSnake:n kone Kenne Bell:n ruuviahtimella (Autorotor), polttoaineellana on E85, teholukema on kuulemma nelinumeroinen ja sen on rakentanut Sean Hyland Motorsport Canada:ssa.

    Sama auto, kaksi eri kuosia.
    [​IMG]

    [​IMG]

    http://www.blackbullpower.com/galleria/1966/

    Totuus voi olla joskus ihmeellinen...en ollut uskoa itsekään, kun Kosola kertoili Shelby Cobrastaan.

    Pistihän tämä auto silmään jo aikanaan American Car Show:ssa sen punaisen Raptorin vieressä, vaikka suurin osa yleisöstä käveli sen ohi..."Pyh, joku replica Taunuksen tekniikalla...aijaa" ja varastipa joku idiootti silloin sen Sean Hyland:n kirjankin samaiselta osastolta...muistuuko jollekin mieleen ?
     
  3. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Hienohan tuokin on!!! Mutta edelleenkään ei ole Suomessa yhtään -60 luvulla oikeasti valmistettua Cobraa. ;) Sen loppu 100kpl erän juuri Shelby aloitti tekemään 93-94 loppuun. Uudella tekniikalla kylläkin. Itellä on tuo V8 lehti, jossa juttu siitä ja pajan haastattelu/ faktatietoa luulisin.. Ite kyllä olen ymmärtänyt, ettei ne enään oo tehny vegasissa, vaan Kirkham ja factory fife.

    Itellä työn alla malibu- pohjanen kikotin, johon alumiininen kori.
     
  4. jmaikk

    jmaikk 1st gear




    Juurikin ne ensimmäiset aidot ja radalle tarkotetut ovat olleet Alumiinikorisia.
     
  5. jallu81

    jallu81 3rd gear

    Vuonna -98 niitä 1966 rekisteröityjä autoja oli tekemättä 43kpl, ei satoja niinkuin joku tuossa kirjoitti. Lisäksi -90luvun lopulla shelby american inc. valmisti itse noita lasikuitukorisia cobria(just noita 4000sarjalaisia), jotka olivat suoraa jatkoa "alkuperäisille" 3000sarjalaisille, jotka olivat niitä -60luvulla rekattuja yksilöitä. Mutta hyvä että noita kasitekniikkalla on sentään muutama täällä pohjolassakin kilvissä.
     
  6. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Ne valmistamattomat autot ovat kylläkin vm -65. Sitä en tiedä miksi tämä yllä oleva auto on -66?? Onko sittenki vaan replica :) :D Ja niitä on silloin aikanaan jäänyt tekemättä tuo 43, joita on alettu -93 tekeen. Mulla on tuo lehti, jossa haastattelut kuvineen sun muut. 3 aukeaman juttu aiheesta. Alumiinikorisia on tehty kaikkiaan 6 kpl.
    Mutta mitä itse alussa laitoin, niin tosi paljon on maailmalla olemassa -80 -90-00 rekisteröityjä/ valmistettuja, joihin on saanut laittaa ite vuosiluvun rekisteröintimuutoksessa.= 63-66 Tätä puoltaa mm. myös se, että esim Classic cars comissa/ vastaavissa on aina sillontällön jotain 63-65 cobria jollain 30-50 tuhannella punnalla. Hauskinta on, että minäki pystyn tilaamaan sellaset SCX numerolla olevat numerolaatat tohon omaan rakenteilla olevaan vehkeeseen ja vielä Carrolin signeeramana ;)
     
  7. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Niin se jäi laittamatta, et tuollanen 65 rekisteröity Suomeen veroineen on sillon -90 luvulla maksanu parhaalla tekniikalla miljoona mummoa. Alukorisena vähän enempi. Kirkhamilta tänä päivänä n:200000e+ Suomen verot/tullit, paitsi, ettei voi tietenkään Suomen liikenteeseen saada.
     
  8. Joni_78

    Joni_78 1st gear

    Lapsuudenhaave ollut tuo Cobra aina, mutta ei ole hirveästi kiinnostanut rakennella Taunuksen tms tekniikkaan ja laskeskella prosentteja.

    Törmäsin tähän juttuun, ilmeisesti siis omavalmisteinen? Miten tuo nyt menee, millä perusteella tuosta maksetaan autovero ja alv? Onko kenelläkään tietoa, miten tuo projekti on mennyt?

    https://tekniikanmaailma.fi/kohta-t...-coupe-shelby-cobra-daytona-coupe-65-replica/
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tarkemmin nyt lukematta tämä taisi olla joku kouluprojekti. Eli olikohan FactoryFiven kitcar. Omavalmisteena pitäisi täyttää tämän päivän päästöt (euro6?) ja verottaa uutena autona (koska Suomessa kitcarit on omavalmisteita ja näin ollen uusia autoja). Verotuksesta ei pysty sanomaan, mutta tosta Daytonasta löytyy jotain lehtijuttuja missä sitäkin taidettiin käsitellä. Todnäk. vero on jotain välillä paljon->ihan vitusti. Taitaa kannattaa jos perustaa yrityksen jonka nimissä valmistaa kitcarin (vrt. KMR Oura omavalmistehiilikuituauto).
    Huomattavasti ”fiksumpaa” on tehdä korinvaihtona Cobra (tai vaikka Daytona coupe). Eli kanta-autoksi G-body johon rakentaa kehikon ja kitcarista korin ja korin osat. G-body siksi että mitat täsmää aika hyvin, muistaakseni piti runkoa lyhentää joku 40cm mutta leveys oli suoraan ok. Prosentteja alkuperäisestä autosta pitää olla muutosten jälkeen jäljellä 50. Eri osien/osakokonaisuuksien prosenttiosuudet ”tiennee” Traficom/katsastusasemat. Esim korinvaihtoon saa vielä vaihtaa vaihteiston ja prossat jää juuri yli 50. Tutkin ite noita joskus muutama v sitten kun himotti rakentaa G-body-Cobra. Löytyy jopa suunnitelmat korikehikkoon, joka pitää esittää katsurille. Nämä ovat peräisin jo rakennetusta G-body-Cobrasta eli ”koeponnistettu”. Korinvaihdossa on se hyvä puoli myös että sitä koskee kanta-auton säädökset eli esim turvavyö/valo/päästö/ym hässäkässä pääsee helpoimmalla jos löytää olikohan ’79 vanhemman kanta-auton (Malibu/El Camino/Regal/Cutlass...). Kanta-auto pitää olla orkkiskoneella eli jos haluaa 350, pitää löytää auto, jossa on uutena ollut 350. Korin ja lootan voi vaihtaa. Taunuksestahan ei nykyisin saa enää rakentaa kun se ei ole erillisrunkoinen. (Tai saa varmaan mutta verotetaan uutena omavalmisteena jne.)
     
  10. Tämä ei taida enää onnistua. Nykyään korinvaihdon korin täytyy olla samaa tyyppiä kuin kanta-auton. Näin se pykälä menee sanatarkasti:

    4.7 Korinvaihdot
    Ajoneuvon korin vaihtaminen tyyppiin kuuluvaan, alkuperäistä teknisesti vastaavaan koriin on seuraavin edellytyksin sallittu:

    a) mahdollinen runko tai pohjalevy vastaa tai se vahvistetaan vastaamaan ajoneuvoon vaihdettavan korin yhteyteen alun perin kuuluvaa runkoa tai pohjalevyä; runkojen tai pohjalevyjen vastaavuudesta tulee esittää selvitys;

    b) muutos ei edellytä muunlaisia kuin muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä olevia rakennemuutoksia vaihdettavassa korissa tai vaihdettavaan koriin taikka korin kanssa mahdollisesti vaihdettavaan runkoon tai pohjalevyyn asennettavissa moottorissa, voimansiirron, akselistojen tai ohjauslaitteiden osissa taikka niiden kiinnityspisteissä; ja

    c) vaihdettaessa avonainen kori etuistuimen reunimmaisilla istumapaikoilla on vähintään kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla vähintään lantiovyöt; jos ajoneuvossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös takaistuimella, vähintään sellaiset tulee olla myös muutetussa ajoneuvossa.
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jaaha, siinä meni oma unelma :cool:. No poistuupahan yksi rahan ja ajan reikä.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    Älä nyt vielä pyyhettä kehiin heitä! Eiköhän näitä saa edelleenkin traficomilla haettavalla POIKKEUSLUVALLA rakennettua niin kuin on jo vuosikausien ajan rakennettu. Itsekantavat ovat vieläkin pannassa.

    Tässä esimerkki poikkeusluvalla toteutetusta toisenlaisesta korinvaihdosta ;) -> https://www.volkswagen.fi/content/vw_pkw/magazine/fi/fi/sama-merkki-arjessa-ja-vapaalla.html
     
    maverick999 tykkää tästä.
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Hyvä tietää. Voi olla että lupa heltiäiskin kun samoja G-bodyjä on tehty useita Suomessa Cobriksi.
     

Kerro tästä muillekin!