Startin loppu? Eldorado -71

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja matti R, 18.7.2019.

  1. matti R

    matti R 3rd gear

    Startti pyörittää reippaasti kylmää konetta mutta kun kone on lämmin niin voimat ei meinaa riittää. Ei pyöritä yhtäjaksoisesti vaan pieni nykäys - tauko- nykäys - tauko - nykäys jne. Tulille on aina lähtenyt mutta eihän sen noin pidä toimia.
    Onkohan startti lopussa vai missä vika? Kuitenkin kylmänä pyörittää oikein hyvin niin ei se ihan loppu voi olla. Akussa on latinkia.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs kaapelit akun ja startin väliltä? Koneen ennakkoon ei koskettu?
     
  3. Eldo71

    Eldo71 1st gear

    Kyllä se vaan noilla oireilla on tullut tiensä päähän
     
    matti R tykkää tästä.
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Samaa mieltä noilla oireilla, kokemusta on.
     
    matti R tykkää tästä.
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Olettaisin että nuo on ok koska kylmänä pyörittää hyvin.
     
  6. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Startista helat kaiketi lopuillaan, kyllähän ne nuuka vaihtaa.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sen tietäis heti jos olis vieressä kuuntelemassa että onko startti ongelmana vai potkiiko se vaan lämpimänä vastaan? Veikkaan kyllä itekin että startti on tullut tiensä päähän...?

    Silti on mahdollista että jakajasta keskipakosäädönjouset on kuolleet, ja siksi kuumana potkii vastaan eli käytännössä sytytyshetki on liikaa ennen yläkuolokohtaa, ja mäntä pyrkii palaamaan takaisin eikä mene puristuksen yli syttyen.

    Jos jouset kuolleet niin ne ei vedä ennakkoa tarpeeksi lähelle nollaa starttauskierroksille vaan on sen mitä on tyhjäkäynnille säädetty, vaikka 8-astetta.
    Tälläisä laitteita on tullut vastaan, ja oireet kyllä sopii tähän vastaan potkimiseenkin, sen toki kuulee käynnistäessä jos tietää mistä on kyse.

    Helppo ne jouset/keskipakosäätö on kuitenkin tarkistaa, sammuksissa ei saa olla yhtään ennakkosäädöstä käytössä, ja muuta löysää ei saa myöskään siellä esiintyä....
     
    Mikkis ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No kokeilee sit kuumana puolan piuha irti miten sahaa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Juurikin noin kantsii testata. Ja ne kaapeli kantsii aina tsekata vaikka näyttäisi hyvältä. Mulla takavuosina Rysyn käynnistys alkoi pikkuhiljaa huononemaan. Hommasin uuden akun, vain pieni muutos mutta ei auttanut, sitten tilasin uuden startin - mutta kuitenkin menin vielä sitä odotellessa irrottamaan kaapelin ja putsailin ja voitelin terminaalit ja kiristin tiukkaan. Startti toimi kuin unelma
     
    matti R tykkää tästä.
  10. buick71

    buick71 2nd gear

    Mullakin Buickissa samanmoiset oireet jokunen vuosi sitten. Kylmänä hyvin pyöritti starttia ja lämpimänä laiska. Vaihdoin helat/ hiilet ja akun. Vika löytyi maakaapelista loppujenlopuksi.
     
    matti R tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mulla oli 472 muskeliajan koneessa tuota samaa, kylmänä pyöritti hienosti. Lämpymänä vou--------------bruuum.

    en löytäny ikinä vikaa, vika ei ollut startissa sillä sen vaihdoin kun halkasin vanhan startin kuoren. En välittäny viasta kun käymään lähti aina.
     
  12. matti R

    matti R 3rd gear

    Kiitos hyvistä neuvoista. Ongelma ilmenee jo ennenkuin mitään sytytystä tapahtuu, eli ihan heti kun lämpimänä avainta kääntää, joten sytkäpuoli ei tällä kertaa ole syypää. Tsekkaan ne kaapelit ekaksi.
     
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kone lienee 472/500? Mulla on läjä uusia startteja joista alumiininen kuori murtunut. Yhdistämällä vanhaan kuoreen teet uuden. Tai jos hylkäät vanhan starttisi, niin lunastan edullisesti. YV. jos kiinnostaa.
     
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Laitoin yv
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkoitat varmaan osaava? Uittaa öljyssä niitä uusia heloja yön yli, muuten ne ei kestä kauankaan. Laakeripronssi on huokoista joten if you are in great hurry voi tiputtaa öljyä helan täyteen ja puristaa sormien välissä sitä jolloin se imeytyy siihen sisälle paineesta. Usko tai älä. Ruustuukissa painamalla hylsyllä menee pois ja uus samoin tilalle. Jos haluaa ihan pro meininkiä ni pikkasen tiukat valitsee ja kalvaimella rotsaa sen just eikä melkein. Sitte se kestää kauan. Ne väljät helat aiheuttaa sen että ankkuri kun laajenee ni se menee liika liki kenttää. Siihen se voima pakenee eikä jaksa pyöriä. Ne on joskus joistain kilpureista aikoinaan sorvannu ankkuristakin pois että on enemmän varaa laajentua, kuulemma.
     
    matti R ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Hämmennetään soppaa lisää omalla kokemuksella. 472 kone ja just samat oireet. Solenoidin pakeliitti oli murtunut juuri siitä ruuvin juuresta mihin tulee paksu kaapeli akulta. Kylmänä kontaktoi lämpimänä ei kulkenut virta kunnolla läpi. Uudella solenoidilla tuli kuntoon.
    Niin ja kun rupesin avaimella avaamaan mutteria niin se irtosi. Mutteri ja pultti jäi killumaan kaapelin päähän.
     
    Muokattu: 19.7.2019
  17. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Aikoinaan jouduin enemmänkin vaihtelemaan noita heloja, nykymeininki vaan mennyt siihen että uutta vaan tilalle, kukaan normi korjaamoilla edes hiiliä viitsi tarkastaa. Omasta vanhasta david brownista mennyt helat myös, kylmänä starttaa hiton hyvin, kuumana ei sit meinaa jaksaa konetta ympäri pyöräyttää, virtaa kyllä ottaa.
    Ei helojen vaihto kummoinen homma ole, ehken vaan unohtunut työ, mulle vielä koulussakin opetettiin tuo heloihin öljyn puristelu, liekö nykyisin?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nykyään toinen ongelma myäs varaosien laatu. Kiinan hiilet ja helat ym siihen orggistarttiin niin luotettavuus vastaa uudestitehtyä kiinanstarttia sanon mä...
     
  19. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Ja liian kovat hiilet niin kollektori kuluu pilalle ja pehmeillä hiilillä kestoikä lyhyt. Huomannut tuon että noitakin erilaisia, kun noihin lämppärin puhaltimiin ja latureihin hiiliä vaihtanut.
     
    Karpov tykkää tästä.
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Helppo homma diy heebon hakia ja laittaa paikoilleen se kiinalainen romu. Ne on ne kunnostukset opettanu 30 vuotta sitten minullekin vanha autosähköasentaja töissä. Varmaan nykyiset verstaalla osais mutta työ maksaa ja asiakkaalle halvemmaksi tulee laittaa se karbidilyhdyn valossa teltassa lapsen kätösillä kasattu uudistettu. Niitä startin solenoidejakin korjasin aikoinaan niin että virtakiskon voi sinne joissain ainakin kääntää ympäri jolloin vastaa taas uutta. Tai viilata suoraksi. Sitte ne kuparipulttikannat viilaa tai uusii jos verstaan laatikossa on. Hiiliäkin viilaillu sopiviksi ku ei o ollu sopivia. No, se on kyllä niin vitun vaikee saada suoria että en suosittele. Nykyään pajojen asentajat on suurimmalta osin niitä osien vaihtajia eikä korjaajia. Ne vanhat osais mut se kustannus..... Nuoret ei kait enää osaa ku ei tarvii. Harrastushommissa kiehtoo se että minä ite laitan sen paikan kuntoon. Kuka vaan sen osan osaa tilata ja vaihtaa mutta korjaukseen tarvii välillä järkeä, kokemusta ja taitoa. Jos ei itse tiedä ni netti on täynnä tietoa tai sitte kysyy täältä. Näin minä teen. Jos vanhemmat harrastajat ei kerro tietojaan nuoremmille ni se tieto menee sitte hautaan. Oli se kohde sitten oma poika/tyttö tai vieras nuori.
     

Kerro tästä muillekin!