-54 windsor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja sleepercooler, 30.5.2019.

  1. Totta turiset..Olisko tuossa kaasutin valinnassa Weberin 34 DAT paras lähestysmistapa? Sitä on käytetty Maserati Biturbossa. Sitä ei kyllä taida löytää enää uutena, mutta käytettynä vois löytää Ebaysta jne:

    [​IMG]
     
  2. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Muokattu: 22.7.2019
  3. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Mulla on muuten 1600 VW kuplan mottorista jäännyt turbo ja joku kaasari hyllyyn, tartteekin etsiä ne ja olisko niistä mitään iloa:cool: tähän projektiin...
     
    Muokattu: 22.7.2019
  4. Frretechnicsin sivulla kerrotaan pienemmästä näin:

    * Weber 32/32 DAT TURBO. 720 euroa. LOPPU. Ei näillä näkymin saatavilla lisää. Tämän mallin kanssa oltiin vanhojen varastojen varassa. Mekaanisesti vaiheittain aukeava. Automaattiryyppy. Se oikea turbokaasutin Lancia Deltasta. Parhaimmillaan kadulla alle 1,2 kilon paineissa. Pulttijako imusarjaan 46 x 87 mm.

    Minusta toi 34 olisi varmaan aika sopivan kokoinen, koska pitää huomioida se lätyskän huono volymerinen hyötysuhde, josta oli aiemmin juttuakin.

    Webereista sen verran, että löysin taannoin linkin, josta voi imuroida Haynesin korjausoppaan:

    http://en.bookfi.net/book/707406

    Siinä ei ole DAT:ia, mutta kannattaa latailla silti.
     
  5. Tässä hiukan googlailin näitä DAT:eja, niin yllätten niitäkin on miljoona erilaista eikä kaikkia ole käytetty turboissa. Tuo yksilö lienee Lancia Betan. Tässä on räjäytyskuva:

    [​IMG]

    Noita 34 DAT:eja on käytetty myös vanhoissa Stockmann turbo- Sierroissa. En kyllä päässyt selville, että onko vapareiden kaasareissa eroa turbomalleihin.
     
  6. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Huomasin ihan saman asian noiden kaasareiden kanssa, kun googlailin niitä ebaysta.... jos nyt oikein muistan, niin kuplan turbo koneessa olis ollut SU:n kaasari ja muistaisin et tota kaasutinta olis käytetty mm. Volvoissa/Saabeissa turbo koneissa?? Ja toki myös muissakin vehkeissä.
     
    Muokattu: 22.7.2019
  7. ..vai Stromberg?
     
  8. Gary Grand ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  9. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Laitoin kyssäriä myyjälle tästä kaasarista, jos on turbo kaasari niin vois miettiä tätä vaihtoehtoa.
     
  10. Ladafoorumilla on pitkät jutut noista DGV-malleista ja muistakin:

    https://ladakerho.fi//ladaboard/viewtopic.php?f=24&t=26116&hilit=weber

    Samassa ketjussa sivulla 10 on siihen DAT -mallien turbo ja vaparimallien eroista vähän:

    "En juuri ole turbovehkeisiin perehtynyt oikeastaan missään muodossaan. DATtiin myydään ainakin paineistussarjaa jossa on metallikärkinen neula, kuminen kannentiiviste ja joitain kumitiivisteitä kriittisiin paikkoihin. Pitäisi kestää likemmäs baarin noilla...onhan noita käytetty iät ja ajat, joten jos aivan susi ratkaisu olisi niin tuskin niitä enää olisikaan.
    Tietenkin turboautossa kaasari on valtava kompromissi kaikinpuolin..."

    Tässä on toinen ketju DGV:n paineistamisesta:

    https://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=24&t=37793&start=15

    EDIT vielä: Tässä on yksi tubo-Lada DGV:llä:

    https://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=51&t=36009
     
    Muokattu: 23.7.2019
    isalmela tykkää tästä.
  11. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä...toi DGV vois olla varteenotettava kaasari.
     
  12. Noin määkin ajattelen. Hyviä vaihtoehtoja on kuitenkin aika rajallinen määrä.

    Lueskelin tuon Lada-miehen ketjun läpi. Ei se saanut sitä kaasariturboa toimii niin hyvin kuin olisi halunnut ja vaihtoi lopulta ruiskuun (ja sen jälkeen möi koko laitoksen).

    Tässä oli sen jotain loppuajan suuttimia:

    Suuttimet on nyt:
    tk: 55/100
    Pää: 162/170
    Ilma: 170/140
     
  13. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Mites tollanen Weber DCOE turbo käyttöön tarkoitettu??

    Noihinhan löytyy kurkkuja ja suuttimia laidasta laitaan...millä varmaan sais säädöt kohdilleen.
     
    Muokattu: 23.7.2019
  14. Toi on ihan totta. Paljon niitä on rakennelttuna DCOE:lla tai pystykaasari IDF:lla varsikin kuplan koneita. Ne on yleensä individual runner koneita.

    Tässä tapauksessa on kuitenkin ainoa vaihtoehto plenum imusarja. Siinä voisi olla parempi joku tuommoinen progeressiiven kakskurkkuinen. Sellaseen tehtaatkin on päätynyt aikoinaan noitten DAT:tien kanssa.

    Tässä on aiheesta keskustelua:

    https://www.theturboforums.com/threads/new-guy-here-looking-for-advice-on-blow-thru.366300/

    Amerkan joe on samoilla linjoilla tässä:

    The progressive carbs, IMO, are the best way to go for a street driven, boosted engine.
     
  15. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Pysytään nyt kuitenkin alustavasti tässä kaasarissa.
     
  16. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ja onhan noita turbo koneita värkätty, ennen kun ruuttaa ollut edes keksittyo_O
     
    palontie tykkää tästä.
  17. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tai sitten...

    [​IMG]

    No tosin Packardin kone, mut anyway...
     
    teehoovee, ImpJay, wilburi ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ai SAATANA! Et on komia paketti. Nää visiot lähtee monesti aina laukalle:D:D
     
    palontie, Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. Itse en olis ihan varma tästä. Molemmat on jotain sotien väisen ajan keksintöjä polttomoottorissa. Olisi varmaan ihan oman ketjun aihe..

    Mutta mitä tulee autoihin, niin kyllä niitä on rakenettu ihan tehtaaltakin kaasariturboja ja jos pitää ahtopaineet sekä tehot mietoina, niin kyllä se pitäisi onnistua nykyäänkin.

    No noista DGV:eista, että kyllä niitä on noi aussit enemmänkin paineisteillut. Se Lada-mies ei ainakaan erityisemmin ymmärtääkseni muutellut mitään, paitsi suuttimia. Ne on turbossa aika erilaiset kuin vaparissa. Tässä on tuo kiinan kopion suuttimet:

    http://tt-motors.com/kauppa/product_info.php/products_id/142

    Kurkut 26 ja 27mm.
    Tyhjäkäynnit 55 ja 50.
    Pääsuuttimet 140 ja 140.
    Seosputket F50 ja F50.
    Ilmasuuttimet 170 ja 160.
    Kiihdytyspumppu 50 ja neulaventtiili 200.


    vrt. noi Ladamiehen säädöt.

    Noi Fajsit on ainakin sivuimuissa ollut hyvin tehtyjä ja halpoja. Samaa ei aina sanota nykyään Espanjassa tehdyistä aidoista Webereista..
     

Kerro tästä muillekin!