Pontiac Trans Am 78

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Aukustus, 21.1.2019.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Pontiacin myllyssä on kahta vesipumppua. 8 pulttista ja 11 pulttista. Tsekkaahan se pumppu ja varmista että on kasattu oikein.
    Tuossa linkki butlerin sivuille. https://butlerperformance.com/n-13390-pontiac-water-pumps.html
    Ettei olisi nyt vain kasausvirhe.
     
  2. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kiitos linkistä, selvensi asiaa! :) Eikait se auta kuin jossain välissä vaihteeksi alkaa taas purkamaan.. Toisaalta kun rakentaja sanoi, ettei se levy sinne enää sopinut uudella pumpulla, niin minkä levyn sinne sitte keksii :eek:
     
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    No minkälainen se Gatesin pumppu on? Kai niissä kaikissa pitäs levy olla, eikö tuossa muuten käy niin että se pyörittelee sitä vettä käytännössä vaan siinä vesipumpun vesitilassa mallin vuoksi, kierto voi olla aika heikkoa :poff:
     
  4. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    En tiiä millanen se on, siksi kysynkin että minkälainen homma, että voiko tosiaan olla niin ettei levy sovi sen kanssa. Se levy on mulla tallilla laatikossa. Noh tietääpähän mitä vklp luvassa, kunhan nyt jollain tähän olisi faktaa tarjota. Vituttaa purkaa pumppu turhaan, vain todetakseen ettei levy sopinut, kuten rakentaja sanoi :rolleyes:
     
  5. markoyt

    markoyt 3rd gear

    No ei varmaan toimi ilman levyä kierto.....että purkaan joudut joka tapauksessa ja hommaan sopivan levyn.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Ei rempatulla koneella pysty kuitenkaan ajelemaan jos jäähdytys ei ole kunnossa. Ei niissä mielestäni ole muuta eroa, kuin että pulttijako täsmää. (Eikä se väärän pulttijaon pumppu käy siihen nokkakoppaan.)
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Perkele vieköön, kylläpä sulla meinaa vastustaa tuo projekti. Toisaalta älyttömän hyvä juttu että on tämmönen foorumi, josta saa koko ajan neuvoja. Helpottaa kovasti aloittelevan harrastajan touhuja! Minäkin olen monta kertaa emännälle noitunut tuota Lincolnia että "saatana nyt tuo romu lähtee myyntiin". Sitten on hetken päästä helpottanut kun neuvoja tulee ja osia saa kuitenkin kohtuullisen hyvin.
     
    -Skeletor-, Aukustus ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Sulla lienee 8 pulttinen pumppu eli vanhempi versio. 69 tuli 11 pulttinen.Tuossa tinaintiaanin sivuille linkki.tsekkaa mitä sulla tulee pumpussa olla.

    http://tinindianperformance.com/Pontiac Water Pumps mechanical.htm

    Kuvissa näyttää olevan kaksi peltiä kaupan...

    Netistä varmaan löydät kuvat oikeasta rakenteesta.
    Mullakin orkkis tehtaan manuaali, mutta kun on -71 vuodelle niin eri vesipumppu. Muuten vaikka olis laittanut kuvat sulle rakenteesta.
     
    Muokattu: 25.7.2019
    Aukustus tykkää tästä.
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Naputtele kuukeliin:
    pontiac 8 bolt water pump assembly

    Kuvahaulla hyviä kuvia oikeasta rakenteesta.
     
    isalmela ja Aukustus tykkäävät tästä.
  10. hodis

    hodis 3rd gear

    Aikoinaan olivat tapelleet yhden 65 Bonnevillen jäähdytyksen kanssa Ruotsissa, syyksi oli paljastunut että vesipumpun pyörässä valettu siivet väärinpäin. Ihmettelivät että onko Ponu tehnyt joskus toiseen suuntaan pyöriviä moottoreita? Tuskin on kuitenkaan tuohon aikaan kiilahihnalla pumpun pyörimissuuntaa vaihdettu ja oli orggis pumpun kanssa muuten identtisiä.
     
    Aukustus tykkää tästä.
  11. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juu ei tämä projekti kyllä moottorin osalta ole plaaniin vielä noussut, kaikki muu on kyllä mennyt kivutta, kuten alustarempat yms. Kyllä tämä ja F-bodyn foorumi on ollut korvaamaton apu tässä projektissa! Moni juttu selvinnyt nopeasti, mitä itse olisi saanut pähkäillä huolella ja pitkään.

    Juu 8 pulttinen, kun lohko on 67 ja kannet 68. On mulla tosiaan se pelti tuolla laatikossa, pitää purkaa pumppu ja katsoa mikä siinä närästää. Kiitoksia linkeistä, eiköhän tämä osio näillä selviä, jos vaan pellin saan sinne sovitettua.

    Tämä on kuin myyräpeli, yhden vian kun huitaisee nuijalla pois pelilaudalta, niin jo nousee viereisestä reiästä uusi esille :p
     
    isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    Yleensä viat tuplaantuu, eli yhen korjaat kaks tulee tilalle? Ainakin mulla;)
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Paitsi tässä myyräpelissä niitä päitä on noussu semmosiin paikkoihin mihin ei oo heti nuijalla nähny lyyä :poff:
     
    Aukustus, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    JOS sun jakopään koppa eikun pontiacin:p:) koppa on heikossa kunnossa niin senhän voi vaihtaa 11 pulttiseen uudempaan reprokoppaan. Silloin saat paremman nestekierron lohkoon. Lohkohan on sama oli se sitten 67 tai nuorempi. Tosin hilloa palaa, uusi vesipumppu kilkkeineen maksaa jotain. Mutta tuskin teet sitten samaa remppaa toiseen kertaan.

    On näköjään koppaa saatavissa ihan Partsissakin!

    https://www.uspartsperformance.fi/pioneer-500455-jakopaan-koppa
     
    Muokattu: 25.7.2019
  15. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Juu jenkkipalstoilta luin aiheesta, niin tuo päivitys 11 pulttiseen on yleinen päivitys vanhempiin lohkoihin. Nyt en kyllä sitä tee, ellei ole pakko. Haluan jo ajaa enkä vaan ropata, kuten on tullut moneen kertaan todettua :oops: Tulipa nopeasti vesipumpun tiivisteet southwesttradelta, eilen tilasin klo 14 ja tänään klo 10 oli jo haettavissa matkahuollossa :cool: Postilla jos ois laittaneet tulemaan, niin ens viikon torstaina korkeintaan perillä! Eli vklp toivottavasti kerkeän jumpan tekemään.
     
    maxvo2 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Noniin, sinnehän ne levyt lumpsahti vesipumppuun paikalleen viikonloppuna :cool: Levyn ja siipipyörän välyksen naputtelin vain pienemmäksi, niin tehostaa pumpun toimintaa. Alkoi lämmöt pysymään 80-90 lukemissa, tosin kiipeää kyllä ylemmäs jos lämppäri ei ole päällä. Eli nyt kiertää nesteet myös lämmityslaitteessa ;)
    [​IMG]

    Varmaan 15km varovaista testailua takana, laihalle vetää Holleyn tehdas-säädöillä jo pintakaasualueella, mutta kyllä tämä moottori vielä tästä heräämään saadaan, kunhan Holleykuiskaaja Charger69 säätöpakkeineen joutaa kaveriksi :D

    Kickdown ei näköjään pelaa, vaikka vaijeri pitäisi olla säädetty oikein. Talvella kun laatikosta vaihdoin suodattimen, niin kyllä siellä laatikossa joku käikäle liikkui kun vaijeria veteli. Oli siis tämä sama laatikko Oldsin perässä, mutta ei ollut vaijeri kytkettynä syksyllä kun auton ostin, niin ei tarkempaa tietoa kikkarin toiminnasta aiemmilta ajoilta. Säädettävä modulaattori odottaa hyllyssä, jahka sinne asti päästään säätöhommissa.

    Tissieläin halusi kyytiin testilenkille, vähän epäröiden lupasin, kun kaikki säädöt vielä hukassa jne. Heti kun Pontiac karjahti tulille, niin emäntä tuumasi, että "eikait tässä ennen tämmöset äänet ollu, hui hirviä". Sanoin, että eipä tässä tekniikan osalta juuri vanhaa olekkaan jälellä. "Se vanha moottori oli paljo parempi, kun oli niin hiljainen" :confused: Lisäksi vielä lenkin aikana meni sanomaan, että eihän tämä ees kulje mihinkään kun vähän kaasua avasin :D Jospa vielä pääsen tuon viimeisen kuitin todistamaan vääräksi myöhemmin..

    Eli pontso elää, seuraavaa vastoinkäymistä odotellessa :confused:
     
    FuryIII '71, sleepercooler, wilburi ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Tissieläin vaihtoon tommoisista solvauksista :D
     
    FuryIII '71, Inlinee, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Parempi opetus on, kun se joskus kirkuu kyydissä ja käskee lopettamaan :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Sillonku mulla oli se vakavasti otettavasti rakenneltu Iroc, niin ekan kunnon testilenkin jälkeen emäntä ei koskaan suostunu kyytiin takasi ennenkö vannoin ensin että cruisaillaan nätisti :rotfl: Mutta auta armias ku sitte kerran nakkasinkin avaimet sille että no ajapa ite ku en jaksa taas mummotella tuommosella tehokkaalla ratakelpoiseksi rakennetulla autolla, saaaaattana alako kumit laulaa ja mentiin mutkiin meleko kovvaa ja oli niin kivvaaaaa, kyssyin että mikä se nyt on ku eihän sitä näin saanu ajaa niin vastaus oli: "Se on eri asia ku saa ite revittää!" ja leviä hymy päälle :rotfl::poff:
     
    Latvis, TopoTA, Aukustus ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Tänään Charger69 tuli kaveriksi säätämään Ponua. Ensin se sytytti suitsukkeita ympäriinsä ja tovin aikaa mumisi jotain loitsuja pellin alla, niin johan alkoi ruplattelemaan ihan mukavasti :cool: Toisiopuolelle piti jousi vaihtaa löysempään, että alkoi heräilemään mukavammin. Holleyn kanssa ei muuten mitään ongelmaa, mutta kaasuvivuston akseli vähän meinaa takerrella, vaikka kaverina on pari jousta vetämässä läppiä kiinni. Kuuluu oikein kirskuntaa akselilta siltä kohtaa josta kanittaa. Jos ei käytössä vetreydy, niin menee takuuhommiksi. Eli tästä johtuen ei tahdo kierrokset laskeutua tyhjäkäynnille, muuten kuin kaasulla herkuttelemalla. Kaasarin tarkempi hierominen jatkuu, kun saan laajakaistan irti moottoripyörästä ja siirrettyä Pontiacciin.

    Paljastui testaillessa, että tuo perävälitys on oikea erotiikantappaja, lienee 2,71 :eek: Eli ei kyllä oikein hyökkää taajamavauhdeissa, nopeaa kyllä tuntuu pääsevän. Ei siis oikein stemmaa tuon ylävireisen moottorin kanssa, mutta näillä mennään loppukesä. Ens talveksi siis laatikko vahvistukseen ja perään uus välitys ja kunnon lukko.

    Saattaa olla, että nyt pääsee jo ulkonäköjuttuihin paneutumaan, kun tekniikka alkaa olemaan kutakuinkin jiirissä tältä erää :cool:
     
    Latvis, TopoTA, Charger´69 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!