Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. Perinteisissä puukaausuvehkeissä on moottori käynnistettiin bensalla, jotta sinne kattilaan saatiin imu. Sitten kun sitä kaasua alkoi tulla, niin käännettiin hana bensapuolelta kaasupuolelle. Ehkä tuon imun voisi tehdä erillisellä pumpulla?
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuo turkkilevy-öp on melko ghetto ratkaisu..:D:D Ei huono, ei huono..
     
    KajS tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei, ei mtn fossiilista moiseen peliin. Syttyy se lastu sähkövastuksen päällä sopivan imumoottorin avittamana.

    Mä oon niin luomutäpinöissäni taas kun tuo mun ECO-slant (Re85, ei bensa edes vaihtoehtona) on "puhunut" vuoden tauon jälkeen.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. Olen samaa mieltä. Melko roisin näköinen, mutta varmasti toimiva.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siinähän on jäähdyttävää tehoakin enempi, kun nuo ryynit tuo lisää pinta-alaa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllä niissä häkäpöntöissä on erillinen imuri jonka voimin ponttö laitetaan tulille. Sitten kun kaasua tulee niin moottori käynnistyy suoraan kaasulla. Bensakaasutin on lähinnä siksi että auton voi ajaa sillä talliin ja tallista ulos kun häkää puskeva pönttö ei voi olla tallissa. Ja tietysti muutenkin hätävarana on se bensalla käyttömahdollisuus.

     
    Muokattu: 21.5.2019
    KajS ja Vuppe tykkäävät tästä.
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoa meininkiä...Emännän Focuksesta Ecobeast keulalle.

    Muuten naapurin Väinö teki Saabin 2,3 litraiseen itse öljypohjan, kun sovitti sen moottorin BMW E30 farmarin keulalle. Toimiva laite. Poltti rengasta viime lauantaina.

    Juu, BMW V8n sumppu on edessä, pohdittiin ja mittailtiin, että sen voisi laittaa ehkä niin taakse, että sumppu voisi olla siinä. Vanissahan on tilaa, melkein kahdelle slantille vierekkäin.

    Kohta ei se slanttivanin myyminen kiinnostakaan enää...

    Pojalla oli se 4,0 BMW V8 ja siihen automaatti (hiukan huono) tallin lattialla, mutta myi sitten johonkin voimaprojektiin. En ollut tuolloin vielä kypsä, nyt olen.

    Mutta miten ois Porsche 944 3,0 litrainen suoraneljä? Se on transaxle, niin TF904:n bellhousing pitäs vaan "tulpata".
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muuta samalla se etuvetoseks, niin ei ainakaan erikoisuus vähene...
     
    wilburi ja KajS tykkäävät tästä.
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tai pitää takavetoisena, mutta laittaa pakuvolkkarin tekniikan...:poff:

    Kotipaikalla maatuu Porsche 944 2.5, tekniikaltaan ehjä. Transaxle-tekniikoita löytyy myös Alfoista, vaikka 75:sta 3.0 V6. Kumpikin tekniikka jenkkivanissa olisi kohtalaisen perverssiä, joten puoltava ääni täältä!
     
    Jussi289, KajS ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Porsche 944 ehjänäkin on on my bucket list, olen 1980-luvulta lähtien pitänyt tuosta. Se muistuttaa eniten Porschen Das Langzeitautoa.

    Porschen raato ois mielenkiintoinen; moottoriahan saa pienentää...Silti tehoa 150-163 ps, vääntö vaan slanttia korkeammilla kierroksilla.

    Etuvetoa ei tueta, niitä on ollut riimttämiin, tosin Mondeon vetoakselit kävis, ne kun on samat kuin Nissan Primastar/Opel Vivaro. Etuvedon kanssa joutuis luopumaan siitä hienosta Dodgen etuakselistosta, jonka sain juuri OD-vinkeilläkin ihan race-spec-säätöihin.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuo possu joutaisi varmasti pois. Seissyt toistakymmentä vuotta, jäi aikoinaan katsastamatta ilman sen suurempia syitä - eikun olihan siinä se, että jakohihnan vaihto oli käsillä, mutta ei tullut tehtyä. Laita viestiä, jos kiinnostaa, niin annan omistajan yhteystiedot.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä viettää Slanttivani kesää pojan tallin pihalla. Meinasin jo paalata koko laitteen.

    Rupesin miettimään laajemmalta pohjalta tätä swappia. Kerrataan vielä: Slantti lähtee, koska haluan efin, jotta voi talvellakin ajaa ilman sitä 1970-luvun Fiat-fiilistä (siis "välilämpimänä" liikennevaloissa sammuu-ei-sammu-sammuu..). Kävin taannoin läpi moottorien painoja. Tuohon käy painon puolesta mikä vain Slanttia kevyempi, vaikka aluisolohko:D.

    Käytettyjen autojen markkinoita tutkin malliin bensiinikäyttöiset yli 3-litraiset automaattivaihteistolla.

    Siis aika poliittisella tasolla liikutaan vielä. Jospa syksyn myötä tositoimiin, jotta hiihtomäen parkkipaikalle saadaan muutakin kun ne audit, vwt, volvot ja se yksi BMW 635 csi.
     
  13. Nykyäänhän ei enää muutoskatsatuksessa tarvii miettiä moottorin painoja, vaan kunhan akselipainot ei ylity. Eikös tuota ole kasilla tehty muutenkin, niin akselimassojen puolesta sinne voi tunkea melkein minkä tahansa malmikasan. Mikä nyt sattuu miellyttää omistajaa ja omistajan lompakkoa.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Juu. Voishan sinne 440 laittaa. Se rajoittava tekijä on etupään korkeussäätö eli madallus. Majakoilla ei ajeta.

    Juu vol 2. Mopar-uskonnon mukaan paras tuonne lienisi 360 mpfi. Ei huono, mutta niitä on enimmäkseen Amerikan junkyardeilla. Täällä kustannustehokkain lienee edelleen se BMW tai Mercedes-kasi. Ehdotuksia otetaan vastaan. Lähestyn tätä turhan kapea-alaisesti. Ja slantti sen hyvän TF 904n kanssa on tietty kaupan.

    Edit: miten ois Jaguar suora 6...

    https://www.nettiauto.com/jaguar/xj/10591584

    V8...

    https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2728891

    Hienoin, mutta vaihteisto ja käynnistykseneston pois ohjelmointi pitää ratkaista:

    https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2733170
     
    Muokattu: 1.8.2019
  15. Taisin joskus ehdottaa Volvon tinakutosta. Se on hieno moottori , 3-litranen suora kutonen ja niitä saa koko auton muutamalla satasella.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Siinä on hieno moottori jossa yhdistyy kierroskoneen alavääntö ja maamoottorin yläkierrosteho. :D faijan volvossa on sellanen ja mielestäni aika hirvee. Automaatin kanssa se ehkä menis kun ajelis vaan lappu lattiassa.

    Eiks tollaseen väniin kantsis laittaa joku perus trukki "ls" moottori, ei paljoo halvemmal pääse ja mahtuu helposti mihin vaan. Se bemmin kone on aika leveä kun on ylänokka nelivena yms.
     
    Gary Grand, KajS ja xarper tykkäävät tästä.
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Trukki "ls" moottori olisi varmaan hyvä myös siksi, että sen perään saa jonkun amerikan automaatin. Nuo ZFt BMW:n perässä kun on usein aika soossina. Mun eka BMW 3,0 V8 kandidaatti lähti kans muualle, kun se ZF rupes sanomaan Auf Wiedersehen.
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    EI
     
  19. Niitäkin on erilaisia. Mutta kyllä tommonen tinakutonen vie siinä vania kuin slanttikin. Jos sitä vertaa johonkin isoon jenkkikasiin, niin voihan sitä silloin kokea, että jotain puuttuu.

    B6304S
    The B6304S is a 2.9 L (2,922 cc) straight-six.[222] Bore is 83 mm (3.3 in) and stroke is 90 mm (3.5 in) with a compression ratio of 10.7:1. It is naturally aspirated with a power output of 204 PS (150 kW; 201 hp)[223] at 5200 rpm with 267 N⋅m (197 lb⋅ft) of torque at 4100 rpm.

    Fix problem with two different versions having same engine code but different design(s). Pre MY99 is mechanical throttle, MY99 and onward is with drive by wire. Different power outputs.

    Applications:

    1991–1997[224] Volvo 960
    1997–1998 Volvo S90
    1997–1998 Volvo V90
    1994[223]–1999 Indigo 3000[225][222]
    1999[216] Volvo S80

    B6304F1
    The B6304F1 is a 2.9 L (2,922 cc) straight-six. Bore is 83 mm (3.3 in) and stroke is 90 mm (3.5 in) with a compression ratio of 10.7:1. It is naturally aspirated with a power output of 204 PS (150 kW; 201 hp) at 6000 rpm with 267 N⋅m (197 lb⋅ft) of torque at 4300 rpm.

    Applications:

    1995–1997[226] Volvo 960
    1997–1998 Volvo S90
    1997–1998 Volvo V90

    B6304S2
    The B6304S2 is a 2.9 L (2,922 cc) straight-six. Engine output was reduced to 180 hp (134 kW; 182 PS) and 199 lb⋅ft (270 N⋅m) by changing the cam profile (back then without variable valve timing) in favour of emissions regulations. Same camshafts as on the B6254S engine were used.

    Applications:

    Volvo 960 later model years / various

    B6304S3
    The B6304S3[227] is a 2.9 L (2,922 cc) straight-six. It has the same bore and stroke (83x90 mm) as the B6294, but the deciliter number was rounded up (i.e. 2,922 cc to 3,000 cc). These engines produced 204 hp (152 kW; 207 PS) at 6000 rpm, and 197 lb⋅ft (267 N⋅m) of torque at 4300 rpm.

    Applications:

    1999 Volvo S80

    B6304G
    The B6304G is a 2.9 L (2,922 cc) straight-six. Bore is 83 mm (3.3 in) and stroke is 90 mm (3.5 in) with a compression ratio of 10.7:1. It is naturally aspirated with a power output of 204 PS (150 kW; 201 hp) at 6000 rpm,[228] and 267 N⋅m (197 lb⋅ft) of torque at 4300 rpm.[229] It is adapted to run on leaded gasoline as well as lead free gasoline.

    Applications:

    1997–1998 Volvo S90 badged as S90 3.0 24V
    1997–1998 Volvo V90 badged as V90 3.0 24V
     

Kerro tästä muillekin!