Moottorin vaihto, mitä kaikkea pitääkään huomioida

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Onetimer, 25.9.2018.

  1. Keme

    Keme Gearhead

    Väinön E30 Saab onkin vähän magee laite! https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=172701
     
    simeoni, ramman ja KajS tykkäävät tästä.
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Väinön E30 Saab ja poikani Alkun datsun B310 w. Toyota 4AG-E ovatkin tämän "uusi moottori slanttivaniin"-ajatusleikin innoittajia.

    Nuo Volvomoottorit ovat mielenkiintoisia: 182 - 204 hv on aina enemmän kuin '84 slantin tasan sata. Vaikka parhaat väännöt ovatkin hieman korkealla.
     
  3. Niitä löytyy Volvon koneita Suomestakin ihan kiitettävästi ja halvalla. Se, kun on takavetoisen kone, niin helpottaa asennusta. Jos alkuperäisestä tinakutosesta loppuu puhti, niin solmu kylkeen auttaa..

    Siitä tulikin mieleen, että todelliselle pellepelottomalle on 3 litrainen PSA:n veekutonen. Niitäkin voi toisinaan aika edukkaasti ihan Suomesta. Vaatii vaan vaihdelaatikon ja mielikuvitusta asennukseen, kun on etuvetoisen kone..Tässä Ebaysta:

    [​IMG]
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Toi vm. 2000> on varustettu säätyvilla imunokilla. Jollain pitää niitä solenoideja keksiä komentaa, muuten ei väännä niin hyvin alhaalta. Vanhemmissa ei oo. Ainoa käyttökippo, jota mulla on ikävä oli tuollaisella varustettu 406, matkarakastajan unelma..
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Se pojan Toyota 4 AG-E on etuvetoisesta, siihen sovitettiin Alteezzan 6-vaihteinen. Muistaakseni kolmas adapteri oli hyvä...Jos vaan pojalla olisi aikaa...

    Ei ole veekuudetkaan poissuljettuja, nelosia ei oikein ole, Porschen 2,5 l lienee pieni, vaikka 163 hv.
     
  6. Olihan Porchella tuosta nelosesta 2,7 ja 3 litrainen nelonenkin.

    Melkein yhtä iso nelonen loytyy GM:ltä. Vortec-perheessä on 2,8 ja 2,9 litraset neloset, 3,5 litrainen vitonen ja 4,2 litrainen kutonen:

    https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Atlas_engine

    Kaverilla on tuommoinen kutonen. Se on rahdattu rapakon takaa. Muutenkin noita koneita on heikosti Suomessa..
     
  7. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Jos pitää olla bemarin suora kutoskone, tuo M50 on huono lähtökohta. Maamoottori M30 on mielestäni huomattavasti helpompi siirrettävä. 3,5 litraisen 211hv riittänee tähän käyttöön.

    Sattumoisin löytyy kyseinen m30 moottori ja zf 4hp-22 automaattilaatikko joutilaana. ;)
     
    Muokattu: 2.8.2019
  8. Tuo oli 8-pyttyinen M62.
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    3.5 Litraisen moottorin kun ahtaa sopivassa korissa ja rajaa tehon 600 heppaa niin siinä kiva ja toimiva peli! Isommissa tehoissa tuppaa lohkot ja kamat hajoamaan...
     
  10. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Tosiaan, niin näyttää olevan. M30 moottorin kuitenkin itse asentaisin jos jotenkin järkevällä työllä meinaa päästä ja haluaa bemarista tekniikan nypätä.
     
  11. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mullahan oli se 760 volvon PRV6 tekniikka + automaatti. Siitä vaan on viety syttyboksi konehuoneesta (vissiin tyyppivika että hajoo), joten en tiä miten onnistuu ruiskun elvytys. Kaikki siitä muuten korjattiin talteen.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    EI jumalauta, paalaa äkkiä ettei kukaan vaan laita sitä mihinkään.
     
  13. DeLorean laittoi jo..:(
     
    KajS ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. plagu

    plagu Gearhead

    Pervo on huomattavasti mainettaan parempi kone, deloreanissa jenkkien saastelaitteet tietty vei vähäisenkin voiman. 90 asteisena melkonen möhkäle ja haastava tietty sovitella mikään. Xm:stä ja 605:sta löytyy pervosta 24v versiotakin. Toki tuo uudempi psa:n es9 menee pienempään tilaan, ja on kaikin puolin modernimpi. Pervoon vaan helpommin saatavilla takaveto tai transaxle lootia.
     
    Muokattu: 3.8.2019
  15. Se on juurikin näin..

    Tuosta uudemmasta 60 asteista kutosesta muutama kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Komee mylly ja vaatii sitä pellepelotonta sekä asennetta asennukseen. Mutta samalla voi olla erilainen nuori..
     
  16. plagu

    plagu Gearhead

  17. Gary Grand tykkää tästä.
  18. KajS

    KajS Gearhead

  19. KajS

    KajS Gearhead

    Kysytään täältä eikä aloiteta uutta topiikkia. Kaikki OD:n moottoriasiantuntijat voisi kertoa...

    Olen ymmärtänyt, että suora kuusi olisi se ideaali moottori. Ainakin geometrisesti, tasaisin käynti ymym.

    Mutta onko suorassa kuutosessa joku akilleen kantapää, varsinainen heikko kohta?

    Kysyn siksi, että meidän "perheessä", siis pojalla ja mulla on kuutoset antautunet samalla tavalla: ei puristuksia kolmossylinterissä. Mulla slantti ja pojan Toyota 5M viikonloppuna Lahdessa. Supra tuli trailerilla kotiin.
     

Kerro tästä muillekin!