Saab 99 Triumphin kone

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja riviera56, 20.1.2014.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vesipumppu oli vähän tiukassa, sai autoa roikottaa pumpun varassa hetkenaikaa kunnes lähti irti kuopastaan.

    Käyttöakseli ei vaikuta väljältä kun sitä koittelin, ehkä tästä tulee vielä jotain.

    Tekniikanluovuttaja H-moottoriautokin on tossa pihassa jo olemassa jos toi trumppa alkaa prötäämään joskus. JA myös tuplakaasarit kys moottoriin niin saa vähän tasasempaa vääntöä.

    Täytyy varmaan toi strömberggikin nyt huoltaa kun ei niitä yleensä kukaan ole jaksanut kauheemmin korjailla. Ettei sitten tartte alkaa korjaamaan uudestaan kun auto vie kuluneitten hilujen vuoksi 13 litraa sadalla. Tossa on vielä suutinkin helppo vaihtaa kun on se ruuvattava malli eikä hakattava. Neula ja suutin linee arvokas, mutta muuten kai suht halpaa korjata.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Juu,ne ruuvattavat suuttimet taitaa olla säädettäviä joten ei tarvi neulaa liikutella kuin perussäätöön.Ne ruuvattavat tarvitsee sitten kunnolliset kumirenkaat siihen suuttimen rungon läpivientiin.Vuotavat helposti läpi ja sitten palaa koko auto todella helposti.Taitaa minullakin vielä löytyä tuplat/osia ja imusarjakin.Se meno kyllä paranee näillä jos ovat säädöissään.Jos eivät ole säädöissään bensiininkulutus vain kasvaa..
    Pääsääntöisesti se yksikurkkuinen on helpompi saada autoa paremmin liikuttamaan kuin epävireiset tuplat.
    Näyttäähän se tuplaimusarja kyllä miehekkäämmältä,mutta se taitaakin melkein olla sitten siinä sen etu.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En minä tiiä, kyllä H moottorissa tuli 10 heppaa lisää ja vääntökäyrästä häipy tehokuoppa pois ja kulutus pysy samana. Autosta tuli paljon ajettavampi tuplilla. Kyllä itte, jos tollasissa "SU kaasareissa" pysutään olen ehdottomasti tuplien kannalla nelipyttysessä.

    Niin säälittävää kun se onkaan, on noita vakiopaskoja tullut ajettua joskus penkissä...


    Aika sairasta. Tajusin että vesipumpun ympärillä on tollanen messinkipesä vielä mikä piti repiä pois. Ei löhtenyt kun vesipumppua revein. Ei ollut varmaan ikinä ollut irti, oli sen verta piukassa. Mikä ihme senkin tarkotus lienee, jestas että on hullu moottori.
     
  5. Jacka

    Jacka Gearhead

    Jäi käteen -71 kromipuskurinen Saab 99. Kelläs täällä palstalla on kokemusta Saab 99 Triumphin 1,85 moottorista. Neuvoja tarvittais... Jakopään ketju näyttää ainakin menneen poikki "lukkopalan" kohdasta...
     
  6. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Triumhpista ei kokemuksia, mutta aikaisemmin mainitsemani B-moottori
    löytyy edelleen samasta katoksesta :). Takuuta ei pysty antamaan.(siis toiminnasta-takuulla kyllä katoksesta löytyy..heh)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei mulla kokemusta ole hirveemmin mutta löytyy kyllä tollanen auto. Rimmer bros kaupasta saanet kaikki osat mitä tarvitset.

    Mitä neuvoja tarvitset?

    Kannen irrotus (jos täytyy) voi olla operaatio sillä ne kannenpultit on eri kulmassa. Vesipumppu on myös piukassa jos se täytyy vaihtaa.
     
    Muokattu: 5.8.2019
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No on varmaan, kun eikös se ole osa lohkoa...
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Joskus 80-luvulla tuli kiehuteltua B-mallin konetta useaan kertaan vuotavan VP takia, kun opiskelijalla ei ollu varaa remonttiin.
    Laitoin sen lopulta sellaisenaan eteenpäin.
    Noissa SAABin Trumpan ja B-mallin koneissahan se VP vaihdon haaste tulee siitä että ulosvetäessä sitä VP akselia pitää pyöräyttää, samalla kertaan kun käyttövoima sille tulee nokka-akselin vinohammaspyörältä.
    Suora veto paskoo rattaat.
    Joku aika sitten VP korjaussarja oli hieman hakusessa, ainakin tuohon vanhempaan, kun asiaa selvittelin.
    Päädyin osin siksi uudempaan H-koneiseen jossa VP on normipaikalla ja bulkkitavaraa.
     
  10. Tässä Saabin manuaalissa kerrotaan 3 erilaisesta vesipumpusta:

    http://www.vintagesaabmanuals.org/uploads/1/9/1/5/19154273/saab_99_service_manual_150dpi.pdf

    Tässä kuva niiden eroista:

    [​IMG]
    Jokaisella oli erilainen tapa irrottaa.
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tottakai on, en mä mistää versioista ole puhunut. Siipipyörä ei ala noista vuotamaan vaan se akselin laakerointi/tiivistys kuten tavan vesipumpuissakin. Juorureikä on lohkossa pumpun alapuolella. Toi vinohampainen ja nokalta voimansa saava käyttöratas tekee akselin ulosvedosta hankalaa jos ei ole siihen kuuluvaa ulosvetäjää, kun sitä ei voi kiskoa ”suoraan” ulos sieltä lohkosta.
     
  12. En tarkoittanutkaan, että siipipyörä alkaisi vuotamaan, mutta tuossa kuvassa näkyy niiden tunnistaminen.

    Jos katsot sivua 224/640, niin kuvassa versio 1:n akseli irrotetaan vetovasaralla. Sen sijaan versiot 2 ja 3 tarvitsevat erikoisulosvetäjän.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Juu. Ei aukee mulla toi manuska jostakin syystä. Ihan kokemuksesta kerron, ettei kokematon remppaaja pasko apuakselia irroitushommiin päädyttyään. Apuakseli pitää vapauttaa pyörimään jos vetovasaralla tempoo.
     
    Muokattu: 6.8.2019
  14. Joo se on ihan hyvä varoittaa.

    Toi Saabin manuska on yli 200 mt kokoinen ja lataantuu hitaasti. Anna sen ladata puoli tuntia tai jotain, niin kyllä se sitten..

    En kyllä oikein tajua, että miksi tossa 1 versiossa on eri irrotustapa kuin uudemmissa.
     
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Korjasin viestiä kun meni akselit jo sekaisin :)
    Eri irroitustapa (vasenkätistä kierrettä yms. Kivaa) johtunee siipipyörästä ja sen ulosvetimestä.
    Senkin saa rikottua melko helposti.
    Saabifoorumilta löytyy paljon juttua noiden vanhempien koneiden rempoista. Siellä on koko pitkän ikänsä niiden kanssa pelanneita, joten jaettua tietoa riittää nyt kun on netit, foorumit ja kaikki.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei ole
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    triumffiin saa pumpua kuhan vaan tilaa, b kone kai haasteellisempi
     
    Harri S ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei sitä mitään vapauttaa tartte tai erikoistyökalujakaan tartte kun se pumppu pyörii itsessään jo siinä kun se tulee ulos. Sitä ei tartte kiertää vaan pikemminkin sallia sen kiertyminen. Riittää kun kiertää vetovasaraa tai ei ainakaan mitenkään estä pumpun kiertymistä samalla kun lyö. Jollei lähde vetovasaralla kuten mulla yhdessä, vedin taljalla auton painoa vastaan pumppua irti. Siihenkin saa kiertoa eikä apuakseli hajonnut.

    juotoslangalla saa shimmattua pumpun ja kopan välyksen kohdilleen ja se pronssiholkki ätytyy muistaa vaihtaa lohkosta uuteen sillä sekin on usein kulunut.
     
    Muokattu: 6.8.2019
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mites se poikkeaa sit saabista? B-koneessa pumppu on osa lohkoa, vain siivet ja akselin saa irti.
     

Kerro tästä muillekin!