2000-luvun jenkki perheautona?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja isalmela, 5.8.2019.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Ympärivuotinen käyttöauto-harrasteauto -yhdistelmä ei minusta Suomen oloissa toimi. Jokapäiväiset kilometrit ja suolaloska kuluttaa autoa ihan eri tavalla kuin satunnainen kesäkäyttö. Itse yritin tätä 1996 Mark VIII:llä, mutta pian alkoi käydä sääliksi autoa ja siitäkin tuli puhdas harrasteauto... itse hommaisin Lincolnille jonkin tallipaikan. Toimivan auton säilytyspaikkoja saa yleensä helpommin kuin rakentelupaikkoja.
     
    Custom_Rod, isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

  3. sirkus

    sirkus Gearhead

    Eipä taida BLS.ää ja Cateraa lukuunottamatta muissa Cadillac.eissa olla mitään yhteistä Eurooppalaisiin (opel tai saab). Ite kun korjaa ja ostaa osat Rock.sta jne ei 2007 Cadillac sts v8 oo tullut kalliiks eikä kyl oo oikeen ollut mitään isoa vikaakaan ja on lämmin / huurteen poisto toimii paremmin kuin yhdessäkään muussa mun omistamassa autossa. Bensaa toki vie mut etanoli sarjan asennus vähän laskee kuluja.

    300c on ollut 2 ja hyviä pelejä molemmat, ainoostaan mersun ohjaus noissa ärsyttää.

    2000Tahoe oli kans mut se vei kyl turhan paljo ainetta mun kukkarolle vaikka muuten kiva laite olikin.

    Duramax Silverado taas alko tökkiin nopeusrajansa takia + ei mahtunu talvella talliin, muuten tollanen tai vastaava lavis ois kyl mun auto, pitäs vaan olla henkilöauto melkeen lisäks
     
    Muokattu: 5.8.2019
    isalmela tykkää tästä.
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Kyl se valitettavasti niin on, että mikään bensa kasi ei kulje pyhällä hengellä.

    Joo!!..... Hetkellisesti voidaan saada kulutusmittariin mukavia lukemia, mut keskikulutus vähänkin kaupungissa pyöriessä pompsahtaa sitten jo eri luvuille.
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Ei kannata myydä Lincolnia, sen voi tehdä myöhemminkin jos siltä alkaa tuntumaan,
    mutta kynnys ostaa vastaava uudestaan nousee, eikä se muuten menetä arvoansa.
     
    Stang_81, isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Sitä kannattaisi varmasti miettiä myös vaihtoehtoa 5), eli hommata jostain edes kylmä säilytystila yhdelle autolle, jossa Lincoln voisi olla talvet ja silloin kun se on ajossa, niin sen tilalla voisi säilyttää sitä toista käyttöautoa.

    Tuoreempi jenkkiauto menee ympärivuotisena käyttiksenä, kuten nuo luettelemasi, mutta on sitten täysin henkilöstä riippuva asia että mikä ja missä määrin kenellekin on "jenkkiauto", ja minkälaisia fiiliksiä itse kukanenkin siltä jenkkiautoilulta hakee. Jos miettii tuota omaa '06 Crown Victoriaa sohvapenkkeineen, kasikoneineen ja takavetoineen, ja ottaa huomioon, että samanlaisiin ei törmää Citymarketin parkkipaikalla, niin onko se sellainen THE jenkkiauto? No mielestäni se kyllä on täyttä amerikkaa, mutta se ei ole sitä mennyttä amerikkaa jonka lipun alla karkeasti noin +30v amerikanautot seilaa. Riittäisikö se mulle ainoaksi jenkkiautoksi? Ei. Mutta persoonallinen, luotettava ja omaa ajatusmaailmaa heijastava käyttöauto se on.

    Eli minun vastaus taitaa olla, että hommaa Lincolnille säilytysipaikka ja osta käyttikseksi 2000-luvun jenkkiauto ja antaa emännän ajaa volkkarilla :D
     
    Muokattu: 5.8.2019
    LPV, mukko, Holley ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Pakko härnätä vaikkei jenkistä kyse. Meidän yhtenä käyttöautona 4.3 V8 Väyrys-mersu. Matkassa reilussakaan nopeudessa ei vie 9 litraa satkulle. Talvella ilman webastoa tai letkulämppäriä ja kaupunkikulutus alle 15 L/100 km.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ton jälkeen homma muistuttaa veneilyä: Kevät- ja talvikunnostus, leima ja baanalle. Talveks auto nukkumaan. Olisi sekin hyvä puoli,että joka kevät lumen sulaessa on poltetta baanalle, kun ei oo joutunut koko talvea katsomaan nurkissa pyörivää ja tilaa muilta harrastuksilta vievää bensakrematoriota. Jos helsiungistä saa kylmän paikan halvimmillaa 50€/kk, niin voisin kuvitella että Lincin saa lämpimään Oulussa 80€/kk.

    Tuolla vaihtoehdolla ostat lisäksi itsellesi aikaa ilman suuria investointeja, eli voit kokeilla miltä tuntuu ilman isompia päätöksiä. Nyt kun ostaa autopäissään omakotitalon jne ja vaikka neljän vuoden päästä muksut sanoo että "isi sun autos haisee ja pitäää liikaa meteliä, me halutaan ponit", niin on vielä pitkä pätkä omakotitaloa maksamatta.

    Ymmärrän pirun hyvin tuon että värkit ostetaan käytettäväksi. En itsekkään osta (toki pääsyynä persaukisuus) edes sitä pientä busteria seisomaan laituriin vain siksi että jos vaikka huvittais lähteä. Joko omistetaan ja käytetään, tai ollaan ilman.
     
    mukko ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jos on harrastepeli juuri se ”the shit” minkä haluaa pitää niin ehdottomasti vaihtoehto 2. Kerran täällä eletään ja samaa saavutettua etua saattaa olla vaikea saavuttaa ”10v päästä” uudelleen!

    Jos taas on ihan ok jo siirtyä edellisestä harrasteesta eteenpäin ja ehkä haaveissa siintää seuraavaksi joku muu ”sit kun on rahaa” niin vaihtehto 3 ja voin suositella lämpimästi Town car 2003-2011! Perinteistä designia oleva peli bensapihillä kasikoneella ja nykyajan turvahimmeleillä ja abs/luistonesto/ajonesto ym tingentangeleilla (esp ei taida olla?). Ja on mukava ja tilava perheen kuskaamiseen. Meillä kaksi lasta turvaistuimineen, vaunut ja koira kulkee mukana tarvitaessa heittämällä. Takapenkillä on jalkatilaa VAG:n koko sisätilan verran. Takakonttiin menee tosiaan ainakin isot vaunut, pari matkalaukkua ja potta :D
     
    Muokattu: 5.8.2019
    isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.
  10. matti R

    matti R 3rd gear

    Uudehkon Vag-auton voi vaihtaa kahteen vähän vanhempaan käyttöautoon, ja rahaa jää vuokrata jonkinlainen talli Lincolnille.
     
    Gary Grand, isalmela, juko7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. 300C hemi nelikkofarkku ollut käyttiksenä ja jäi nyt joutavaks kun tartten pikuppia koko ajan ni semmonen tuli hommattua. Ryysleri on kyl kiva auto ja voimaa ja etenemiskykyä on talvellakin mukavasti , kyyti on tasasta ja herrasmiesmäistä.
    Osta pois?
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mersut ovat luonnostaan pihejä, sillä kitupiikit ovat suunniteelleet ne kitupiikeille
     
    Pertti K, Karpov, HendriXXX ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Ne harrastajat jotka on autonsa myyneet, ei välttämättä enää uudestaan harrasteautoa hommaa. Perhesyyt tms menee sitten edelle.

    Hanki tai pidä vaan peruseuroauto, niin on sitten pienempi kynnys sillä lincolnilla ajella, kuin jos olisi aina jenkki millä ajaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Sellainen oleellinen pointti, mitä tässä ei olla vielä käsitelty:

    Mitä se Rouva asiasta ajattelee? Millä hän haluaisi ajaa, kysy vaikka unelma-autoa (budjetista riippumatta) ja lähde siitä rakentamaan kompromissia.

    Mitä se Rouva ajattelee teidän autoharrastuksesta? Onko ajeluilla kivaa? Vituttaako, kun menee rahaa ja aikaa? Tykkääkö enemmän siitä tyypistä, joka hymyilee veekasin höpistessä vai siitä tyypistä joka ankeena tuijottaa kotona seinää?
     
    LPV, ImpJay, mukko ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tää on asia jota ei voi liikaa korostaa.. Tietysti harrasteen voi "sitten eläkepäivillä" hankkia, mutta jos ei niitä päiviä enää tulekaan, jolloin kykenisi sellaista pitämään?
    Saatat tuon henkilön kanssa viettää vielä vuosia, tai jopa vuosikymmeniä..
    Jos hän on "keeper", niin se varmasti sanelee pääosin tuon valinnan. Toki mieli voi muuttua.. Niin :pinup: autoharrasteiden suhteen, kuin itsellä :pinup: suhteen...:odeek:
     
    Pertti K, Camino'79 ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hyviä pointteja:) Rouva on sillä lailla helppo tapaus, että ei ymmärrä autoista mitään. Kun autosta löytyy ne nykyajan turvavarusteet ja automaattivaihteisto, niin hymyilee ja ajelee menemään. Meidän entinen Audi Q7 oli kuulemma tähän asti kivoin auto, koska siitä näki hyvin ja oli helppo ajaa. Silloin kun rouva ajoi ajokortin, meillä oli takavetoinen MB E250 cdi (tuplaturbo). Se oli muuten kiva, mutta "säikytelee kun luiruaa" :rolleyes: Nelivedosta saa siis plussaa.

    Rouva on oppinut tykkäämään tuosta meidän autoharrastuksesta, ihan samalla tavalla kuin oppi tykkäämään moottoripyörämatkailusta ennen Lincolnia. Silloin kun Lincoln tuli pihaan vinyylikatto rikki ja maali aivan mattana, emäntä katteli sitä vähän sillä ilmeellä että "ei jumalauta" o_O Nyt kun siitä on pikkuviat ajettu ulos ja korjattu, niin reissut on ihan mukavia. Rahaa noihin reissuihin ei älyttömästi mene. Olen maksanut omasta pussista kaikki muut Lincolnin kulut ja korjaukset, yhteisten reissujen bensakulut on maksettu "yhteisistä rahoista". Tietenkin sitä välillä tympäisee, kun joku paikka hajoaa ja minua tympäisee. Mutta ei sitä ajan- tai rahanmeno haittaa tuon Lincolnin kanssa, se on sillä lailla hyvä emäntä. Tykkää siitä että minä olen hyvällä tuulella (= tykkää kun minulla on joku harrastus).
     
    ImpJay, Mokaman, juko7 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Oma rouva on hyvin saman henkinen. Yhdessä tehty päätökset autojenkin suhteen.

    Se käyttöauton korjaaminen harmittaa sitäkin. Harrasteautoon sijoittaminen on kuitenkin vapaaehtoista hommaa, sitä kun ei ole pakko korjata välittömästi vaan riittää, että se on seuraavaan (tai sitä seuraavaan) ajokauteen kunnossa. Sit kun käyttis vaatii yhtäkkiä tonnin rempan, niin se on vähän laitettava tai kuljettava bussilla. Yleensä vähän molempia.
     
    mukko ja Pertti K tykkäävät tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Enivei, nyt alkais minusta olemaan aspektit kunnossa, asia käsitelty aika monelta kantilta. Päätös pitäis näillä mietteillä syntyä.

    Me kaikki muut tietty toivotaan, että Lincoln-topiikki pysyisi aktiivisena...
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Moikka! Meillä perheauto-ongelma ratkaistiin -99 Chrysler 300M:llä, joiden hinnat ei päätä huimaa, mutta tilaa ja mukavuutta riittää ja turvallisuuskilkkeitä riittävästi. Malli oli vielä ketjukoneella oleva 2.7 L:n bensa V6, jossa kumminkin yli 200 hv. Ko. kone on pitkittäin ja ketjulla, joten ei hihnahuolia... 300M raapii edestä ja on miellyttävä ajettava, mutta pitkähkö eli tasan 5000 mm... :) Ulkonäkö on makuasia ja jos siitä ei pidä, niin Dodge Intrepid on käytännössä sama auto erilaisella keulalla ja perällä. Varustus saattaa Chrylerissä olla parempi - luullakseni... 3,5 litran koneista menee alakerran laakerit (en nyt muista oliko kiertokangen- vai kampuranlaakerit...) vanhemmiten, ehkä jossain 250-300 tkm:n paikkeilla, joten kannattaa ostaa vain sellainen yksilö, jossa kone on tehty jo tai vähän kilometrejä... Tai käyttää hiukka paksumpaa öljyä auton loppuiän...

    Matka-ajossa soppaa kului n. 8L ja keskikulutus sekalaisessa ajossa talvella joku 11L, kun muisti käyttää autostickkiä eli manuaalitoimintoa liikennevaloista ja lähteä kakkosella... Takapenkit kaatuu ja mielestäni kontti on tilava. "Tuorejenkki" toimitti useamman vuoden perheauton ja harrasteauton virkaa, eikä mitään ongelmia ollut ko. aikana. Ainoastaan normaalia ylläpitohuoltoa, jonka tein aina itse...

    Aikaisemmin käyttiksenä oli Chrysler Stratus, mutta se on pienehkö perheelle, jossa on pieniä lapsia ja rattaat... Teinien kanssa meni ihan hyvin...

    Nyt käyttiksenä USA-tuonti avo-Sebring -97 2.5L V6, koska uusi naiseni halusi ehdottomasti avon ja neidin skidit esiteinejä, joten pärjätään pienellä kamamäärällä. Meinaan vetää sillä kesät talvet... Saa nähä kuinka äijän käy, mut aina on hymy huulilla, kun aurinko paistaa ja katto on auki... :)
     
    Mokaman, juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    300 M on omasta mielestä aika kivan näköinen auto.

    Ei ollut tarkoitus maalailla piruja seinille eikä olla liian negatiivinen. Hyviä puolia noissa käytetyissä jenkeissä on ollu paljon, isona plussana sellainen tietty "because I can" viesti muille. Onhan toi Cadillac ihan mun näköinen pirssi.
     

Kerro tästä muillekin!