Caprice sedan -81 käsijarrun säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja VMH, 10.7.2019.

  1. VMH

    VMH 1st gear

    Capriisi on sylinterin kumien+ jarrukenkien vaihto-operaatiossa. Uudet hilppeet on paikoillaan kuskin puolella, ongelmaksi muodostui jarrurummun takaisin laitto. Reunan viisteiden poiston jälkeen rumpu meni jo paikalleen, mutta on liian tiukka. Kaikki muu istuu hyvin paikallaan, mutta taempi kenkä ei mene aivan sen hahlo-lattarauta virityksen pohjaan, ja käsijarrun vipu kyllä on sen pohjassa = kantaako jarru? Löydän paljon ohjeita että käsijarru tulee löysätä, mutta näyttäisi, että kuskin puolen vaijerissa ei ole säätömahdollisuutta? Voi tosin olla että säätö on massan yms alla, ja auto maassa tarkastettu. Olisiko kokemuksia vastaavasta?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllähän sieltä vaijerista pitää säätö löytyä koko takapäälle.
     
  3. mopperi1970

    mopperi1970 3rd gear

    Kuskin lattian kohdalla pitäisi olla säätö kierteet joka kuuluu löysätä reilusti. Jarrukengät sitten lähelle rumpuja sieltä kenkien välissä olevasta tangosta molemmin puolin, silleen ettei laahaa mutta mahdollisemman tiukalle. Lopuksi se seisontajarrun vaijeri sieltä kuskin lattian alta niin tiukkaan että poljin menee noin puoliväliin kun polkee.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  4. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Shop Manual neuvoo: Löysää käsijarrun vaijeri, säädä kengät kohdalleen, seisontajarrun polkimesta kolme napsua painettuna säädä vaijerista niin että vasenta takapyörää ei jaksa käsin pyörittää. Näin pitäisi seisontajarru olla oikein säädetty.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Ei varmasti kauas heitä. Ja muistakaa sit katsastuksessa vaatia että pyörittävät molemmat puolet erikseen koska niinkuin olen monelle täälläkin sanonut niin se järjestelmähän on sellainen että aina puree ensin vasemman puolen kiinni ennenkuin oikea ottaa. Tätä eivät vaan konttorilla tahdo aina sisäistää ni toisilla on sit hylätty täysin toimiva jarru kun on eroa yli 70% käsijarrussa.
     
    jenkkijussi tykkää tästä.
  6. VMH

    VMH 1st gear

    Homma onnistui ilman käsijarrun säätöä, ajaa hurautin pikkulenkin tiukahkolla rummulla. Sen jälkeen tsekkaus uudelleen ja rumpu tuntuu paremmalta ja käppäri menee noin puoleen väliin. Vein leimalle ja leima tuli ilman moitteita. Pitää vielä katsoa tuo kuskin kohta tarkemmin, siinä muistin mukaan on vaijeriliitoksennäköinen systeemi massan alla, se lienee säätö.
     
    mopperi1970 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!