2000-luvun jenkki perheautona?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja isalmela, 5.8.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sekin vielä! Intoa ei kannata väkisin "tapattaa". Jos into laantuu niin sitten ilman muuta vehkeet myyntiin eikä pihalle pilaantumaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Omalla kohdalla into on hiljakseen taas nousemassa koko harrastukseen, kunhan saa tallin pihalle valmiiksi, niin oikeasti voi jotain aloittaa ja jatkaa vielä jotenkin järkevästi. Kaikkea olis näprättävää, mut ei ole tallipaikassa ollut motivaatiota tehdä muuta kuin pakolliset.
     
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Huh, onpa kamalan näköinen yksilö :rolleyes: Joo kyllä noita silloin tällöin käyttöautonakin taitaa olla. Keväällä ajelin muutaman työreissun Kokkolassa, niin Oulun ja Raahen välillä tuli muutaman kerran vastaan tuommoinen nyky-Charger. Kalliita tietysti ovat.
     
  4. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jaa? Mulla on Challenger perheautona.:)

    Challessa on sen kokoinen takapenkki, että sinne mahtuu jopa aikuinen. Mustangissa ja Komerossa ei mahdu edes lapsi.

    Muutenkin ollu varsin hyvä peli. Muovinen se on Challenkin sisusta, mutta mitä sitten? Ei se ajofiilis mulle siitä tule, että kojelauta on päällystetty jollaki nahkalla. On hyvä ajaa, vetoja on riittävästi, ei vituta kun tuijottaa pihalla omaa autoaan eikä ole koko ajan semmoinen fiilis, että tarttis vaihtaa toi johonki. Eikä vie edes aivan tolkuttomasti bensaa.

    Ei tuo vanhaa harrasteautoa tietenkään korvaa. Miten voisikaan?
     
    Powerstroke, belair1965, hartsa69 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kerro sitten, mitä kävi.
     
    isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo kyllä tästä jonkinlainen väliraportti täytyy tietysti antaa, kun aihe on herättänyt näinkin vilkasta keskustelua. Jos tästä nyt jonkinlaisen "tämän hetken tilanteen" puristaisi ulos, niin laitoin hetki sitten viestiä jossa kyseltiin talvisäilytyspaikkaa Lincolnille tulevaksi talveksi :)

    Aika moni on tuntunut olevan sitä mieltä, että 2000-luvun alun jenkistä ei oikein ole luotettavaksi joka startin perheautoksi ympärivuotiseen käyttöön. Samoin on aika moni ilmaissut, että vanhan jenkin korvaajaksi ei uudesta ole ja vanhasta jenkistä luopuminen harmittaa pitkään. Pitää tuossa pikku hiljaa tutustua aiheeseen itsekin tarkemmin.

    Jos Oulun seudulta löytyy esim. Hemi-moottorisen 300C tai Grand Cherokeen omistajia, jotka sallivat autoaan ihailtavan ja ehkä pikkuisen ajettavankin niin ottakaa ihmeessä yhteyttä. Käyn kyllä satunnaisesti myös pääkaupunkiseudulla työn puolesta, että ulotan kutsun myös Helsinki-Vantaan lentokentän lähistölle ;)
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ai täällä vai? Ei kai. Varmasti on eroja malleissa ja yksilöissä, mutta "ei pidä yleistää".
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    Voi olla että luen näitä vähän kuin piru raamattua, mutta ei nämä kaikki hirveän mairittelevia käyttökokemuksia ole :rolleyes:

     
    Pertti K tykkää tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Eihän noi mun kokemukset sinänsä ole kovin pahoja; kaikkea murrosikäistä joutuu korjailemaan ja tietyt jutut kuluu autossa kuin autossa.

    Jos Oulussa vaan on joku luotettava taho, niin mikä-jottei. Jeeppien suhteen on aina mainostettava Jamanttia Espoosta, kaikissa ongelmissa olisi kannattanut mieluummin maksaa hinaus naapurikaupunkiin Jamantille, kun tehdä mitään muuta. Tein sen virheen, että tuputin muutaman kerran muuttoautoa maahantuojalle tai hain autojerrystä lähimmän suostuvaisen. Hukatulla ajalla ja rahalla olisi tehnyt aika paljon harrasteautoon.
     
    Gary Grand, isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Tuo on kyllä hyvä pointti, oli (käyttö)auto merkiltään ja valmistusmaaltaan mikä tahansa, niin ensimmäiseksi kannattaa etsiä niihin erikoistunut paja. Mieluiten sellainen 1-2 hlön putiikki joka ei tee muuta kuin sitä merkkiä ja tunteen niiden metkut, kustannustehoikkaimmat ratkaisut onglemiin jne.

    Ongelma tietysti tulee siinä että mitä harvinaisempi merkki, sitä kauempaa voi joutua tuollaisen paikan hakemaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuohon täytyy kommentoida sen verran että meidän perheessä alkaen1997-aina 2015 asti tavallaan yhdistettiin lapsiperheen arki-/käyttö-/harrasteautoilu mielestäni varsin onnistuneesti kun ajettiin chevy vaneilla, ekat 8v vanhakoppasella ja toinen mokoma uuskoppasella. hieman "laitettuina" noilla ilkesi/pääsi alan tapahtumiakin kiertämään ja osallistumaan.
    tosin täällä od:lla tais ollakin jollain "mietelauseena" jotain sen suuntaista että chevy takaa
    tunneskaalaa vitutuksesta orgastisiin tratösfääreihin, mutta mitään kummempaa traumaa
    ei noista lähes paristakymmenestä vuodesta kehenkään perheenjäsenistä jäänyt.

    nyt sitten kokeilussa miten noilla 300c craisuillä arkiajot sujuu talvella crd ja pitävämmällä
    kelillä heimo. tosin vähemmän enää koko porukalla liikutaan.
    ja kyllä alkaa nämäkin sellaisia osa-aika harrasteita arkikäytön ohessa olemaan.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Lincolnista älä luovu jos et halua.

    Meillä on suunnilleen sama tilanne, mutta ilmeisesti emännällä lyhyempi työmatka kuin teillä.

    Talvisin oma harrastepelini seisoo katosparkissa ja ajan "meidän" käyttöautolla töihin ja minne nyt tarvii. Eukko kulkee töihin julkisilla, tai pyörällä, tai kävellen tai minun kyydillä jos aikataulut natsaa.

    Loskapaskakauden ulkopuolella voimme molemmat käyttää tarpeen mukaan autoja itsenäisesti. Eukko käyttää vain käyttöautoa.

    Olen harkinnut kolmatta autoa mutta päätynyt siihen että ensin tulisi hommata se okt autotallilla jotta homma olisi mielekästä.
     
    Pertti K, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Mites sellainen konsepti jossa
    A)Hommaa jonkin edullisen talvikäyttiksen, ideaali voisi olla saman sorttinen kuin "ykköskäyttis" ainakin niiltä osin kun esim renkaat/vanteet on vaihtokelpoisia
    B)Etsii asiallisen säilytyspaikan jostain tolkun matkan päästä Lincolnille ( talveksi) ja kakkoskäyttikselle ( kesäksi)
    C) kevään tullen kesäauto tulille ja talvikäyttis pahnoille...syksyllä sama toisinpäin
    Jos ei kilsoja tule kesärengaskautena älyttömästi niin mikäs sen mukavampaa kuin posottaa Linculla....eikä tarvi kylvettää suolassa + keräillä kiveniskemiä keulaan koska talviautot on sitä varten
    Jos on aina jompi kumpi syönnissä niin ei mene yhtä aikaa vakuutuksia / käyttömaksuja, tosin tallipaikka pitää olla ympärivuotinen. Kulupuolina tulee lähinnä autopaikka x eur /kk sekä kahdet vuosikatsastukset.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ongelmahan tässä oli se, että rouva ei aja klassikolla ja isäntä ei mahdu työpaikan parkkihalliin linkin kanssa.
    ...jos se olis muidenkin mielestä niin siisti auto, että sen vois jättää oven eteen työpäivän ajaksi? Kannattaa kehityskeskustelussa tuoda ilmi.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Sorry missasin nuo asiat, jos parkkihalliin ei meinaa mahtua niin silloin tulee ongelmaa.
    Rouvat ajaa rouvien (käyttis)autoilla ja äijät äijäautoilla, ainakin kesäisin. Toki työnantajaltakin kannatta kysyä onko mitään vaihtoehtoparkkia, koska ei kaikki ( todistettavasti) kulje litraisella kolmipyttyisellä muovikipolla
     
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Juu, tuo fullsize koko aiheuttaa välillä harmaita hiuksia pysäköinnin suhteen. Joskus ruutut on niin kapeita ja lyhyitä että pitää ottaa kaks ruutua kerralla haltuun, joskus jopa neljä jos ei vielä halua että keula tulee liian pitkälle ruutusta.

    Ei sillä varmaan kiitosta saa kun noin pysäköi vaan ei ole joskus muuta vaihtoehtoa.
    Kanssapysäköijät kyllä ottaa aika hyvin pysäköidyn Craisu wanhuksen huomioon eikä ne kovin lähelle sitä edes yritä pysäköidä. Ja hyvä näin..
     
    jpalvima ja redneck1 tykkäävät tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuo minun kolinaremonttikommetti kuuluu ihan varmasti kaikkiin samanikäisiin autoihin. Eiköhän tämänikäisiä saa harrastaa remonttia tekemällä ihan merkistä riippumatta. Appiukon samanikäisessä 2,7Hdi Pösössä on ollut paljon vittumaisemmat remontit :eek: Lähinnä sitä tarkoitin tuolla etten itse ainakaan laske sitä harrasteautoksi tuon enempää.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. downtown

    downtown 3rd gear

    Tahoe 5.3 vortecilla, luotettava ja saa ajaa b-kortilla? muutoinhan se on aika perusauto kyllä
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja toki jos aikaa on ja työkalut pysyy käsissä, niin korjaamolla käyttämisen sijaan voi samalla rahalla ylläpitää paljon eksoottisempaa ja vikaherkempää autoa.


    Just olin mukana kun 01 astraa käytiin kaverille katsomassa ja huoltokirjaa selasin. Viimeiseltä kolmelta vuodelta + tonnin laskut korjaamolla per vuosi. Eikä edes mitään sen kummallisempaa tai ihmeellisempää tehty. Niillä työn ja osien hinnoilla sitä vaan kertyy loppusummaa.
     

Kerro tästä muillekin!