283cid hyytyy kylmänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Siklos, 28.7.2019.

  1. Siklos

    Siklos 1st gear

    Moro,

    Ongelman kuvausta: 67 Impalassa oleva 283cid stumppaa kylmänä, kun pistää vedon päälle ja antaa yhtään kaasua. Tyhjäkäynti ok ja kaasua voi hyvin runtata kun on vapaalla. ~5min käyttelyiden jälkeen kone toimii normaalisti kun lämmöt on saatu ylös.

    Aluksi mietin, että vika on kaasarissa. Vanha kakskurkkuinen rochester säädettiin kahdella eri noitatohtorilla "kuntoon" ja "kohilleen", mutta ongelma jatkui. Kaasari vaihtoon ja uus kaksikurkkuinen holley tilalle. Sitäkin on nyt kaksi asiantuntijaa säätänyt, mutta ongelma vaan jatkuu.

    Alkaa tulla epäilys, että vika ei ole enää kaasarissa, vaan jossain muualla, mutta missä? Onko hyviä ehdotuksia?

    T:Hyvät neuvot kalliit
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ihan just normaalia, jos ryyppy ei pelaa oikein.
     
  3. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kuulostaa tutulta. Craisu wanhus tekee myös tuota ja mitä kylmempi aamu ni sitä pidempää naapureita ilostutetaan kasin höpinöillä ennen liikkeelle lähtöä.
    En ole asian antanu häiritä, sen 5min ku varaa lämmittelyihin ni pelaa se jo sen verran hyvin ettei ainakaan sammu mihinkään..

    Tuon Craisun loota latoo vaihteet niin äkkiä että pakkokakkosella tulee välillä vedätettyä vähän apuja jos pitää kylmällä koneella lähteä heti esim 80kmh vauhtiin..
     
  4. Siklos

    Siklos 1st gear

    Care to elaborate? Virtauksen ja seosten pitäs kyllä olla nyt sääddetty kohdilleen, ihan mittaamalla eikä vain korvakuulolla..

    Ei oikeen voi käytellä lämpimäksi kerrostaloalueella..
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nii että jossei ryyppy pelaa ni aina saa kylmänä pelata/lämmitellä. Ja millä mittareilla se nyt on säädetty ja mihin arvoihin? Kokeile rikastaa tyhjäkäyntiseosta ja nosta pikkusen tyhjäkäyntiä tai vaihtoehtoisesti aja kahdella jalalla semmoselle alueelle missä hennot käyttää lämpimäksi.

    Ps. Ei oo mulle ainakaan tullu kukaan itkemään vaikka olisinkin käytelly vermeitä lämpimäks ja asun kerrostalossa o_O
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mitäpä se kellekkään kuuluu, mun kerrostalonaapurit aina keräänty kuuntelee ja kehuu kasin lätkytystä vaikka ois klo 5 lyöny aamulla tulille. :D

    Oikein kylmänä aamuna se ekat 5minsaa on joskus semmosta rähinää kyllä välillä ku joutuu pumppaa reilulla kaasulla että pysyy käynnissä.

    Mulla on pinttyny tapa ku alkaa pysyy auto tyhjäkäynnillä ni sitten kierrellä autoa ja konepelli auki katella ettei moottoritilassa ole isoja hämminkejä, vuotoja tms. Siinä se tutkiessa hyvin sitte kerkee lämpiämään..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasuttimessa on tyhjäkäynnin kierrosluvun ja seosruuvien lisäksi "fast idle", nopea joutokäynti säädettävissä. Se on näissä vanhoissa amerikan kaasuttimissa toinen ruuvi kaasuläppiin vaikuttavan ruuvin vieressä ja nojaa eräänlaiseen pykällettyyn kiekkoon, joka taas kääntyy ryyppyvivun mukana.

    Se yksinkertaisesti pitää tyhjäkäyntiä isommalla kunnes ryyppy on poistunut päältä. Siinä on useampi pykälä. Ihan heti startin jälkeen tyhjäkäynti on isoimmalla ja joskus jopa liian isolla automaattivaihteita ajatellen. Laite menee melkein väkisin vaikka jarrua painaa. Ryypyn hellittäessä mekanismi pudottaa vaiheittain kierroslukua ja homma toimii hyvin säädettynä melko huomaamattomasti. Ja ajatus on tosiaan pitää kierroksia niin, ettei kone puolilämpöisenä (tai kylmänä) sammu vaihde päällä tai muuten vaan itsekseen. Usein tuon "liian ison" tyhjäkäynnin saa kylmänä tipahtamaan pykälän alemmaksi nopealla kaasun polkaisulla käynnistyksen jälkeen. Itse automaattiryyppyhän vaatii päälle mennäkseen kaasun painalluksen ennen starttausta.

    (Rouvani ei ollut kovin ihastunut itsekseen sammuviin autoihin. Mä olen näitä "tuunannut" vuosikymmeniä sitten "tarpeeksi").

    https://www.allpar.com/photos/fix/drains/fast-idle.jpg

    Linkissä esimerkkikuva moisesta säädöstä. Vaikka on moparia, niin samantyyppistä löytyy muiltakin merkeiltä.
     
    HendriXXX tykkää tästä.
  8. Siklos

    Siklos 1st gear

    Valitettavasti mulla ei oo tarkempia speksejä siitä, millä vehkeillä ja tarkkaa mihin säätöihin se puljus pistettii. Mutta täällä näyttäs olevan vallitseva mielipide se, että kaasarissa se vika on, niin täytyy kokeilla rikastaa vähä tyhjäkäyntiä. Jos se menee puihin niin jonnekin se on jälleen säädettäväksi kuitenkin vietävä.. emmä kehtaa sitä kauheesti käytellä lämpimäksi :D
     
  9. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    No onko siinä ees sitä ryyppyä eli kylmä rikastus järjestelmää joka rikastaa seosta kylmänä auttaen sitä pysymään käynnissä ja toimimaan paremmin?
     
  10. xp

    xp Gearhead

    Ja säätäjä säätää kuitenkin vain seokset ja kierrokset lämpöisessä koneessa. Eli kylmä toiminta hoituu ryypyn kautta, jossa samassa on se korotettu joutokäynti mekanismi. Eli jos on käsiryyppy niin se päälle, jos automaattiryyppy niin se ei toimi oikein.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jotenkin tässä tehdään ongelmaa asiasta, joka ei ole oikeasti olemassa. Tai on, mutta ei siellä, mistä sitä yritetään löytää.
     
    Mika.T ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    lakkaa säätelemästä umpimähkään ja tutki ryypyn toiminta. Eli ilmanputsari pois ja katto meneekö läppä kiinni tai että siellä ylipäätään on läppä. Seuraavaksi tutkit nopeen joutkäynnin vivuston, jostain löytyy varmaan kuva miten se kaasarissasi on toteutettu.
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikä kyseessä ole automaatti ryyppy, joka siis laitetaan käyttämällä kaasu pohjassa ennen starttia?

    Jaa se olikin toisen kirjoituksen lopussa....
     
  14. Siklos

    Siklos 1st gear

    Käsiryyppy tosiaan. Varsinaisesti ryypyn asento ei oo vaikuttanut lopputulokseen, mutta täytyy tutkia onko siinä nyt jotain fibaa läpän tai vivuston osalta.
     
  15. Siklos

    Siklos 1st gear

    Dude.. sitähän mä tässä yritin alunperin kyselläkin, että missä vika voisi olla ja etsinkö väärästä paikasta. Koitas nyt käyttäytyä.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Luulen, et se on jo sulle kerrottu.
     
  17. Siklos

    Siklos 1st gear

    Joo läppä pelaa ihan synkassa, täytyy perehtyä jos joutokäyntiä sais korjattua.
     
  18. belek

    belek 1st gear

     
  19. belek

    belek 1st gear

    Tässä viestissä on oikea selitys, mutta bi-metalli saa lämpönsä pakosarjan läpi menevästä imuputkesta. Jos tämä putki vuotaa ja imee pakokaasua tähän rikastimen jousen (lue bi-metalli) koteloon, niin ryypyn jousen lämpeneminen ei enään toteudu oikein. Siis jos jo minuutin käytön jälkeen ei tämä imupukti ole lämmin/kuuma, ei ryyppy voi pelata kylmänä oikein. Tästä siis pitää aloittaa, sen jälkeen kiihdytyspumpun mannänvarren kuppitiivisteen toiminta. Pienikin kaasupolkimen liike pitää jo ruikata bensaa suuttimista kurkkuihin. Ulkopuoliset ruuvien säädöt näiden jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!