Rakentelusäännöksiin muutosehdotus Trafilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Slant Sickness, 7.9.2019.

  1. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Totta, riippuu miten lukee.. :D

    ”Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:”

    Esim tämä 2.3 110kW menisi kohtaan

    ”vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;”
     
  2. bbford

    bbford Gearhead

    Juuri näiden erilaisten tulkintojen takia näitä pitää edelleen lukea kuin piru raamattua.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  3. laakkius

    laakkius Gearhead

    Eihän tuossa mainita edes että se katti pitäs olla putkessa, heittää sen vaan takakonttiin... :D
     
    Nikuzai, renttu81 ja Väpsy tykkäävät tästä.
  4. hdemk1

    hdemk1 Gearhead

    Säädösehdotelma on monelta osin oikein hyvä ja parantaa mahdollisuuksia rakentaa selkeämmillä ja fiksummilla säännöillä itse kunkin projekteja. Harvinaisen negatiivisia on silti olleet monen ensimmäiset reaktiot, liekö sitten jäänyt ymmärtämättä kokonaisuus ja sen varsinainen sisältö.

    Helpoimmin ajatukset solmuun saanut kohta on ollut tuo 20% tehon kasvattavaminen ja vähintään 30% tehon kasvaminen ahtamalla. Joku tuossa jo aiemmin selkoa tekikin tuosta alkuperäisen moottorin 20% tehon kasvattamisesta. Termistöllä ja sen ymmärtämisellä on oleellinen rooli tässäkin. Alkuperäisellä moottorilla tarkoitetaan sitä moottoria, millä kyseinen auto on tehtaalta ulos rullannut. Vertailumoottori on se, millä kyseistä automallia on tehokkaimmillaan saanut.

    Helppo laskukaava ja ajattelutavan yksinkertaistus:

    1. Etsi haluamasi ajoneuvon vertailumoottorin teho ja muunna kilowateiksi jakamalla se luvulla 1,359, jos teho ilmoitettu DIN hevosvoimina. Jos kyseessä joku muu kuin DIN teho, katso ohjeet laskemiseen säädösehdotuksen sivulta 14. kohta 3.7.1 lopusta.
    2. Varmista ajoneuvon omamassa.
    3. Omamassa (kg) / vertailumottorin teho (kW) = painon ja tehon suhdeluku, kg/kW
    4. Vertaa suhdelukua s. 14 kohtiin 1-4, valitse niistä se, mikä sinua koskee.
    5. Oletetaan, että suhdeluku osuu kohtaan 3) Jos haluat laskea oman projektisi maksimitehon, laske näin: omamassa kg / 7kg/kW = xxx kW.
    6. Vastaukseksi saatu luku on se teholapuin todistettava teho, minkä saat ajoneuvoosi laittaa, kunhan olet muuttanut sen vastaamaan vertailumoottorilla (mallisarjan tehokkain) varustetun auton jarruja, akselistoja jne.

    Jos halut saada selville, millaisen ahdetun moottorin saat laittaa, laske näin:

    1.-6. Aivan kuten yllä.
    7. Jaa kohdan 5 suhdeluku luvulla 1,3. Eli xxx kW / 1,3 = xxx kW
    8. Vastaukseksi saatu luku antaa sinulle sen maksimitehon, mitä moottorissa saa olla tehoa enintään ENNEN ahtamista. Unohda tässä kohtaa kaiki vanha ja 20% säännöt, niitä ei enää tässä sovelleta.

    Täytyy muistaa ottaa huomioon myös se, että mahdolliset akselimassa ja omamassamuutokset voivat pienesti muuttaa lopullista tehoa, mutta ne ovat lähtökohtaisesti niin marginaalisia, että laskentamallien helpottamiseksi jätin ne huomiotta.

    Toivottavasti tämä selkeytti hieman määräysehdotuksen lukemista.
     
    Muokattu: 9.9.2019
    isalmela, bbford ja Kylmit tykkäävät tästä.
  5. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Kiitoksia hdemk1, erittäin asiallinen rautalanka kaavio.
     
  6. bbford

    bbford Gearhead

    Eli:

    2002 VW Bora 1.6l 16V 77kw. Omamassan vedin hihasta, 1200kg.

    1200kg/77kw = 15.58 kg/kw = ryhmä 2 (max 20 kg/kw, saa tippua arvoon 10kg/kw).

    1200kg/10 kg/kw = max teho 120kw eli n. 163hv.

    Menikö oikein vai viteeseen?
     
  7. xp

    xp Gearhead

    Selkeää tekstiä hdemk1:ltä.
    Kuitenkin:
    - vertailumoottori ei ole aina ajoneuvomallin tehokkain mahdollinen vakiokone, vaan esim. asennettavaa konetta seuraavaksi tehokkaampi- Esim. 1,6 Linlongia muutettaessa vertailumoottori voi olla 2.0, mikäli teho ei ylitä 2.0 Linlongin tehoa. Eli ei välttämättä heti 2.3 Linlong.
    - ahdetussa moottorissa tehon kasvu on vähintään 30%, aina oltava todistus ja alle 30% on turha esittää
    - yhäkin väitän että max teho on suurin vertailumoottoriteho + 20%, eli sitä ei lasketa massa /teho suhteiden kautta.
    Voi olla noin tai voi olla toisinkin!
     
  8. plagu

    plagu Gearhead

    Tuon sun tulkinnan mukaan ahtaminen käytännössä kiellettäisi, itse en usko että sitä noin tulkitaan vaan tuo hdemk1:n sepustus tuntuisi oikealta.
     
  9. xp

    xp Gearhead

    Ei kiellettäisi, mutta luvanvaraiseksi mallisarjan tehokkaimman osalta. Sama nykyisenkin lain vallitessa. Tai nyt sitä pystyy kiertämään tekaistulla tehomittauksella.
     
    Muokattu: 9.9.2019
  10. hdemk1

    hdemk1 Gearhead

    Ihan oikein laskettu.
     
  11. hdemk1

    hdemk1 Gearhead

    Vertailumoottori ei tosiaan aina tarvitse olla se mallisarjan tehokkain. Lähdin laskelmissani siitä oletuksesta, että lähtökohtaisesti porukka hakee aina täysimääräistä tehon ulosmittaamista, minkä säännöt periksi antaa. Nämä on jokaisen itse omalla kohdalla tarkkaan mietittävä ja selvitettävä, mutta nyt luonnostellut säännöt on sikäli hyvät, että tulkinnanvaraisuus on minimoitu.

    20%: Lue hitaasti ja ajatuksella tämä:

    "Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi."

    Yllä olevassa kappaleessa kerrotaan 0-20% tehon kasvattamiseen liittyvät määräykset. Ts. niitä ei ole, saat kasvattaa auton alkuperäistä moottoria enintään 20% ilman mitään muutoksia akseleihin tai jarruihin jne.

    "Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:

    1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

    2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;

    3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen asentamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia."


    Uusi kappale ja uusi asia. Tässä puhutaan nyt tehohaarukasta 20% - teho/painosuhderajan leikkauspiste. Kun teho kasvaa yli 20%, siirrytään noudattamaan näitä tässä mainittuja sääntöjä ja vaateeksi otetaan vertailumoottorin (joko alkuperäistä moottoria yli 20% tehokkaampi tai mallisarjan tehokkain) akselistot ja jarrut jne.

    Ahdetun moottorin laskukaavan avasin jo aiemmin tänään ensimmäisessä viestissäni. En ole ehtinyt perehtyä muuhun sisältöön ehdotuksessa, mutta nopeasti silmäiltynä hyvin linjassa tähän moottorimuutosten ajatusmaailmaan.

    Toivoisin, että kaikki vittuilukommentit ja muut perseilyt/harmitukset aiheeseen liittyen jäävät kirjoittumatta. Traficomin sivuilla tämän määräysehdotuksen yhteydessä on hyvät ohjeet lausumisen jättämisestä. Jos joku asia ei mielestäsi ole kunnossa tai vaatii täsmennystä, niin ei muuta kuin lausumaan. Lausuttu kirosana täällä foorumilla ei johda mihinkään, mutta asiallinen ja perusteltu lausunto Traficomin suuntaan voi sen sijaan saada ehdotuksen taustalla olevat ihmiset huomaamaan epäkohdan, mitä eivät olleet tulleet ajatelleeksi. On ilmiselvää, että siellä on tällä hetkellä äly päässä, ketkä tätä ehdotusta ovat työstäneet ja olettaa voi, että lausuminenkin otetaan työlistalle ja selvitetään onko tarvetta muuttaa niiltä osin ehdostusta, mistä palautetta ovat saaneet.

    Pahoittelen avautumista, mutta näin tämä maailma vaan toimii.
     
    Sarkar, jknR, cutlass cruiser ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Miun mielestä ei mennyt oikein:
    Ilman vertailuautoa teho saa kasvaa 20%, eli 77kw +20% = 92kw/125hv.
    Vertailuautolla Bora 2.8 150kw (ja jos sen massa on myöskin mallisarjan suurin ilmoitettu) omamassa 1534kg, tehopaino 10,2kg/kw saa tippua arvoon 7kg/kw, max teho 219kw eli 297hv.

    Mielestäni toi portaittain muuttuva painotehosuhde on esityksessä selkeä epäkohta, eli jos esim. toi Bora olisi 35kg kevyempi, eli 1499kg, silloin toi max painotehosuhde olisikin 5kg/kw eli 299kw/407hv.

    Toi voisi mennä vaikka siten, että painotehosuhde saa puolittua vertailuauton suhteesta, eli vaikka 25kg/kw > 12,5kg/kw, 11kg/kw > 5,5kw/kg jne.
    Suunnilleen samalla suhteella näyttää menevän esityksessäkin (korkeinta 5-tasoa lukuunottamatta), mutta portaittain.

    -------------------------------
    Ittellä taitaa mennä avattaren kärrystä yksi istumapaikka ahtimen lisäämän määräysten mukaisen 30% tehonlisäyksen takia: 317kw + 30% = 412,1kw x 5kw/kg = 2060,5kg ja 2405kg:n kokonaismassasta jää matkustajille 344,5kg a. 75kg = 4,59 matkustajaa.
    edit: Ei menekkään 5:s paikka, koska matkustajia on vain 4 kun kuski on jo mukana omamassassa, Kiitos xp!!!!!
     
    Muokattu: 10.9.2019
    bbford tykkää tästä.
  13. bbford

    bbford Gearhead

    "Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin...




    Ton vois muotoilla jotenkin paremmin? Miten, en äkkiä osaa sanoa.

    "Moottorin vaihto tehokkaampaan kuin/ alkuperäisen tehon kasvattaminen enemmän kuin 20%....

    Blaa blaa blaa, en osaa runoilla. :lol:

    Mutta ehkä tajuatte mitä ajan takaa?

    Nyt kun selitit ton tekstin auki rautakangesta vääntäen, minäkin pääsin miltei kärryille. Kiitos siitä.

    Edit: Haluan tehdä selväksi sen, että EN aio virittää rouvan kauppakassia. :D
    Olisi sitä kai voinut paremmankin kipon esimerkkiin keksiä..
     
    Muokattu: 9.9.2019
    MudMax tykkää tästä.
  14. xp

    xp Gearhead

    Nyt en kässännyt mitä MudMax ajatteli:

    Ittellä taitaa mennä avattaren kärrystä yksi istumapaikka ahtimen lisäämän määräysten mukaisen 30% tehonlisäyksen takia: 317kw + 30% = 412,1kw x 5kw/kg = 2060,5kg ja 2405kg:n kokonaismassasta jää matkustajille 344,5kg a. 75kg = 4,59 matkustajaa.

    Siis ajattelitko että auton omamassaa pitää korottaa, jotta 412 kW sallitaan?
     
  15. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Juu, omamassaahan voi korottaa hieman, koska painaahan se ahdinsatsikin jotain (shipping weight 125 lbs) + mahdolliset akselisto-/voimansiirto-/jarrumuutokset päälle.
    Nyt 2016kg, mutta mokasin sen verran punnituksessa, että tankki oli vajaa ettei vaan menisi jo silloin se viides paikka, jäi vielä 14kg turhaa vajausta: 2405kg - (5 x 75 kg) = 2030kg.

    (edit2: korjataan nyt vielä tähänkin, eli tankki olisi voinut olla täynnä ja vaikka vielä lisäpunttia kontissa, kun oikea laskukaava on 2405kg - 4 x 75kg = 2105kg. Kiitos xp!)

    edit:
    Kunpa voisikin käyttää tuota jo AKE:n ajoista voimassa ollutta hatusta vedettyä SAE-kerrointa, niin ei olisi hätäpäivää: 425 SAE hp x 0,9 = 382,5hv = 281kw x 1,3 = 365kw x 5kg = 1828kg :)
     
    Muokattu: 10.9.2019
  16. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Eli laskinko itse oikein nyt..?

    Auton omamassa = 1550kg
    Auton suurin vertailumoottori = 162kW

    Eli kg/kW = 9,57

    Eli tuohon ajoneuvoon pätee tuo 10kg/kw ja se saa pienentyä arvoon 5kg/kW
    Eli 1550kg : 5kg/kW = 310kW maksimi teho??

    Ja jälkiahdettu moottori saa alunperin tuottaa 238kW?
     
  17. plagu

    plagu Gearhead

    On tuo portaittaisuus vähä tympeä, mutta selkeä parannus aiempaan sekin. Tuossa omassa 106 s16:ssa 10,6kg/kw ja tehorajaksi tulis tolla 185hv (massa 950kg)
    Mutta jos vertailu kohdaksi otetaan 106 rallye päästään alle 10kg/kw(850kg) =235hv
    mitenhän tuo tuossa tapauksessa oikein sitten menee jos mallistossa on jo valmiiksi riisutumpi versio?
    Valmistajan ilmottamilla massoillahan tässä käsittääkseni pelataan jos sellaset on tiedossa?
     
    Muokattu: 10.9.2019
  18. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Ja omasta mielestä tärkeintä että kuutiotilavuusrajoitus on poissa ja tuijotetaan sitä oikeaa lukuarvoa, eli tehopainosuhdetta.
     
    cutlass cruiser ja bbford tykkäävät tästä.
  19. mukko

    mukko 2nd gear

    Liekkö mennään kuten ennenkin mallisarjojen mukaan (ja euroissa tuijotetaan niitä runkonumeroita), esim BMW M-sarjat, MB AMGt jne.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä kysyin tutulta katsurilta ja se sanoi että omapaino menee punnitun mukaan, ei valmistajan ilmoittamalla.
     

Kerro tästä muillekin!