maasturi hakusessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja yadong, 19.9.2015.

  1. MudMax

    MudMax Gearhead

    Onko em. öljylietteestä mitään merkkejä? Tosin voihan se olla saanut alkunsa joskus aiemmin, vaikka kone olisikin nyt puhdas.

    Ei kai toi 6 quartin öljytila ole mitenkään erityisen pieni, kun Hemissäkin on vain 7 quarttia?
    Ainakin Durangossa on suodattimelle tilaa pohjamuoviin saakka, joten mie oon pitänyt neljäseiskassa isolohkon suodatinta, silloin voi laittaa käytännössä (=menee hieman yli ylärajasta) 7 quarttia siihenkin.

    Paljonko mittarissa on maileja/kilometrejä?
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Vanhoissa jenkkikoneissa oli paljon 5 quart ja pienempiäkin tilavuuksia. Tietty vaihtovälit vaikuttaa, jos on tarve ajaa 30tkm samoilla liemillä niin tilavuutta sais olla.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo toi 6qrt jenkiksi ihan reilu jopa. Käkkylän 472kin nieli vaan 5qrt.

    Toista se on mersuissa.
     
  4. XVD

    XVD Gearhead

    Ei ole mulla hajonnut. Ostin rikkinäisenä. Aattelin että jos pääsee pelkällä laakereitten vaiholla, mutta ei se ihan niin menny. Ei ole öljypohjassa öljylietettä. Mittarissa muistaakseni jotain yli 200 th. Se on tuo öljymäärä kuitenki sillain että jos se ei ole ylärajassa ja maastossa mennään kovin kallellaan tai haiveillä kaasu lattiassa ni sillon tulee vahinkoa. V8 öljytilavuuss pitäisi olla 1litra per 1000 rpm. Ainaki täällä kiihytys puolella.
     
  5. XVD

    XVD Gearhead

    Onko halukkaita kuka haluais ruveta korjata tuon?
     
  6. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    No ihan sama, ilmeisesti se vanhempi on enemmän "oikean" maasturin riteerit täyttävä. Tosin voi olla vähä vittumaine ajettava jos pitkäenliveto on jäykkä. Kun niitäki kelejä on millo o puolet tiestä jääs ja puolet sulana, ei perjaattees jäykällä nelikolla saa ajaa mutta takatuupparilla voipi puskee mutkas mettää.. ehkä ei sekää hyvä ole.
    Uudemmassako ei sitten enää saa kytkettyä jäykäksi nelivedoksi, onko se sitte jo puhdas cittari? Viskonkautta ja keskitasuripyärä heiluu vapaana? Ei sekään sitte ole hyvä. Kyllä se vaan taitaa jeeppi olla ainoa jossa nelivetovaihtoehdot on kohillaan. Vai mimmonen on esim blazerissa tai trailblazerissa?
    On vähä hämmentävää ko autoja myydään "4*4" tai "maasturina" mutta ei sen enempää vetotekniikasta ole saatavilla tietoa, vaikka jäljelle jää vielä mooonta eri vaihtoehtoa joille jokaiselle on se oma käyttäjäryhmänsä

     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/ControlTrac


    Tossa sepustus uudemmasta.

    Tosiaan vähän se oli talvella hutjakka ajella pelkällä takavedolla kun ei lukkoakaan ollut takana tai se oli pimeänä.


    Automaattiset lukot tyyppivikana ja ne multakin hajos, mekaaniset laitoin tilalle. Sillon vaatii autosta poisnousun jos haluaa etuakselin lukkoon.


    Vanha oli vielä jäykällä etuakselillakin. Muuten kyllä hyvä ajaa ja tilava + ei mikään juoppo. Ei varmasti jeepin veronen metässä mutta vähän erilainen ei joka kulmalla tule vastaan
     
  8. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Nojoo jeeppi voi olla maastokelposempi, mutta jollainlailla tua foordiki vain kiinnostelis. En o verrannu exploree ja grandia keskenään mutta foordi näyttäs tilavemmalta ja tosiaan kuluttaaki vähemmä, ja niitä on hyvi tarjolla ja epäilyttävä halvalla jopa. Mutta tosi vähä on täälä foorumilla keskusteluketjuja, haulla ko hakee ni on tosi vanhoja ketjuja misä on kokemuksia jaettu. Pitänee alkaa kääntämää tekstii jos sais selvää miten uudemmaa neliveto pelaa.
    Paljonko vanha explorer viä bensaa? Olen ymmärtäny että se uudempi misä ole tehokkaampi kone haukkas aika paljo enempi menovettä
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vanhalla ajoin 30tkm ja keskikulutus maantiellä oli 10.5. Pitkää siivua meni parhaimmillaan 9.5 rajoitusten mukaan.

    Kaupunkiajoa en sillä juuri harrastanut, mutta lumimyräkässä kerran rälläsin kylällä nelikko päällä useana päivänä ja sillon meni 16l.


    Mitä nyt lukenut esim jeepeistä kulutuksia niin tuntuu se 12 menevän xj:lläkin mikä tiloiltaan häviää explorille. Uudelle explorerille oon 12-13 lukenut. Kuitenkin uutta tosiaan janosemmaks sanottu, onhan siinä enempi löylyä ja painoakin. 0-120kmh kyllä tuntu pirteeltä toi vanhakin vaikka "vaan" 160hv.


    On ainoo amerikkalainen mulla mihin ei oo tarvinnut tehdä isoja remppoja.



    Niin ja hinnoista vielä... Vanhat on nyt jostain syystä pompahtaneet. Oman myin 1300€ ja ostin 1400€. Sillon sai 2015 valita 1500-2000€. Joku 3000€ on vanhasta kyllä kovin paljon. Uudet tuntuneet siinä 2500-3500€ olleen jo tovin.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tähän semmoinen täsmennys että kyse on napalukoista joita siellä käännellään ja ne ei sinänsä lukitse mitään muuta kuin vetoakselin ja navan. Englanninkielinen nimi viittaa vapaasti pyörivään napaan. Eli bensansäästöjuttu, ei mikään tasauspyörästön lukko juttu. Voi ajaa takavedolla ja etuvetarit, välitys ja kardaani kaikki möllöttää paikallaan tämän pitäisi säästää euroja.

    Moni puhuu napalukoista (harhaanjohtava suominimi!) jonain maastokykyä parantavana ominaisuutena. No tavallaan onkin sillä napalukot auki auto on takavetoinen vaikka jakolaatikosta kytkee nelivedon..!
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tähän juu pyrin, se vei vähän terää tolla ajamisesta. Napalukot kiinni kokoajan jakoi kansan kahtia.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Vanhempiin Blazereihin on muistaakseni ollut saatavina kaikki eri variaatiot noista nelivetosysteemeistä ;)
     
  13. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Joo kavereita kuskasi hojolla ja olivat ihmeissään kun kävin kytkemässä napalukot kiinni. Käsitys tuntui olevan että nyt vetää sitten jokainen pyörä.

    Valistin heitä sitten että tässä penkin kupeessa on kaksi hantaakia joita vetämällä päästään sitten siihen paikkaan jossa vetonivel napsahtaa.
     
  14. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Aivan, jos oikein käsitin uudemmassa exploserissa on kytkettävissä takaveto, automaattineliveto viskolla, kiintee pitkänelikko ja kiintee hidas neliveto. Siinä on kyllä hyvä kattaus kytkentävaihtoehtoja jos oikein olen ymmärtänyt. Pitänee perehtyä vielä josain explorekeskustelussa omistajilta mimmone homma.

    Tuo napalukot päällä koko vuoden ajamisen tarkotus vissii siinä että nelivedon voi kytkeä vähän välii kesken matkan kepistä ilman että tarvii käydä vääntelemässä lukkoja vai? Itellä joskus suzuki jimnys oli alipaineella toimivat napalukot ja oli kyllä toimiva systeemi. Vaikka vanha auto oli ni ei ollu häikkää kertaakaa viide vuode aikana
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No kahta erilaista.

    1. Jatkuva neliveto jossa hidas/lyhyt puoli ja keskitasauspyörästö jonka saa lukkoon molemmilla nopeusalueilla.

    2. kytkettävä neliveto alennusvaihteistolla eli nopea takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Nelivedot siis tönkköjä ilman keskitasuria.

    Noi kun sais yhdistettyä ja vielä niin että keskitasauspyörästö olis joku torsen tms jonka sais lisäks vielä lukkoon. Vois sutia takavedolla (tärkeää) ja sitten jatkuva neliveto olis vähän huolettomampi kun ei ois ihan auki se keskidiffi vaikka saahan sen kepistä lukkoon niin silti.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo uudempi explo yleisajoon varmasti parempi kuin vanha, metässä vanha parempi. Eiköhän uudellakin pääse
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sehän se. Alipaineautomaattinapojen lisäksi on olemassa mekaanisia automaattinapoja, mulla on vanhakoppa suburbanissa ja F sarjan fordissa semmoset, eikä ole ollut ongelmia niidenkään kanssa. Tietty käyttö on normaalia ja rengaskoko suht vakio jne jne.

    Muutossarjoja automaattinavoista sormin väännettäviin saa mistä vaan, mutta en ole koskaan vielä nähnyt toisinpäin, eli sormiversiosta mekaaniseen automaattiin.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kerronpa tuon Armadan neliveto systeemin, vaikka semmosta autoa tuskin kukaan alkaa harkitseen, vaikka on rungollinen ja kasikoneella (perustuu Titan pikuppiin). Eli:
    2 wd : vetoa vain taakse, mutta napalukkoja ei ole edessä joten etupyörät pyörittää etuvetareita ja etukardaania tyhjänpanttina.
    4 wd auto: jakotoosan keskitasauspyörästö avoin (ei tönkkö), automatiikka kytkee etuvetoa tarvittaessa, jolloin se on lähinnä niinkun awd. Toimii.
    4 wd nopea: vetää keskitasauspyörästön lukkoon eli tönkköneliveto
    4 wd hidas: sama mutta alennusvaihde päällä jakotoosassa.

    Luistonesto pelaa kaikissa asennoissa, se jarruttaa luistavaa pyörää ja veto suuntautuu toiselle puolelle autoa. Sekin toimii aika hyvin, ja sen saa myös pois käytöstä. Perissä ei lukkoja.

    En sitten tiedä miten muissa Nissanin (puutarha)maasturi malleissa kuten X Terra ja Pathfinder, ne saattaa jollekulle olla vaihtoehtoja.
     
    Muokattu: 17.9.2019
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Oliko tossa ihan oikea tasauspyörästö keskellä, vai kytkeekö se etuvetoa mukaan tarvittaessa jollain monilevykytkimellä tuossa 4wd auto tilassa? Ja 4wd tilassa kytkin kiinni kokoajan.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Taisit puhkaista mun kuplani ton jakotoosan suhteen. Minä en näe mitään tasauspyörien näköistä, kytkinpakan ja planeettapyörästön kylläkin.

    [​IMG]


    Olin ilmeisesti hätiköinyt ton "LOCK" sanan tulkinnan kanssa mitä käyttöohjeissakin käytetään.
     
    Volvo_5.7 ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!