Johtojen yhdistäminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 14.10.2005.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tässä varmaan tarvitaan wurthille y-tunnus eli ammattikäyttöön myydään. Se että on tili taikka käteisasiakas, se ei ratkaise.
     
    valpas tykkää tästä.
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Esmerkiks hdcf jäsenille myydään myös vyrtiltä.
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    kyllä se paras liitos alkaa siitä että saa kierrettyä puhtaat kuparisäikeet toisiinsa ennen tinausta. tarkoittaa sitä että myös kädet ja työvälineet on puhtaat, (esim. maantiesuola sormissa pilaa useimmiten hyvänkin yrityksen...)
    ja sitten kohtuullisesti ja nimenomaan nopeasti laadukasta tinaa liitokseen jolla ”karvat” tavallaan lukitaan toisiinsa,
    ja kutistesukka, mieluusti liimasellainen päälle.

    ja nämä lämmitettävät tinarengas liittimet on yllättävänkin hyviä oikein käytettynä, parempia kuin ne perinteiset duraseal tyyppiset kutistehylssy liittimet joiden ongelma on lähinnä se ettei johtimien säikeet yllä toisiinsa holkin sisällä. tällä seikalla on suuri merkitys jos vähänkin reilummin virtaa liitoksessa liikkuu.

    reilut 30vuotta ammatikseni pääosin matalajännitteisiä mutta myös suuri ampperisia kytkentöjä tehneenä on tullut kokeiltua ja seurattua eri liitostapoja.
     
    Camino'79, DX, Nikuzai ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    sidotaan/tuetaan ne piuhat ja kaapeliniput asiallisesti niin ei katkeile tinatutkaan liitokset.;)... tärinähän on tavallaan nopeaa pientä taivuttelua
     
    Camino'79, Jussi289 ja xarper tykkäävät tästä.
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Tinassa(lyijyssä) on niin paljon huonoja ominaisuuksia, että itse en missään nimessä tinaa johtoja.
    -Kuparin kovettuminen ja tärinästä tai liikkeestä johtuva katkeaminen, ennemmin tai myöhemmin.
    -Monimetallisesta liitoksesta johtuva erillaisella lämpölaajenemisella olevia metalleja keskenään, mitkä johtaa siihen, että metallien väliin itseasiassa tulee pieni rako lämmetessä ta ijäähtyessä ja sähkön on "hypättävä" mikä saattaa johtaa jopa vastukselliseen liitäntään, mikä uudempien matalilla volttimäärillä ja vastuksella olevien antureiden kanssa johtaa oikeasti ongelmiin. Ongelma johtaa siihen, että liitos alkaa lopulta lämpenemään itsestään ja pahentaa metallien välisiä ongelmia.

    Paras tapa liittaa johtoja on kaasutiivis puriste, missä on vedonpoisto, mitä esimerkiksi Apiko:ssa ei ole, siksi KAIKKI vakavasti otettavat tehdasliitännät on juuri näitä. Kaasutiivis liitäntä tarkoittaa sitä, että puristaessa johdin itseasiassa sulaa kiinni ja nimensä mukaan ei tarvitse enää kutistesukkaa tai muuta. Tämän huomaa, kun puristatte oikean liittimen kiinni ja yritätte avata sen uudetaan, niin tämän johtimen sulamistapahtuman huomaa, johdin tavallaan hitsaantuu, mikä on eri asia kuin juottaminen.
    Vedonpoisto taas poistaa liikkeen puristeelta ja tekee paketista kestävän ja nimensä mukaan vetämällä ei tätä liitäntää voi rikkoa.
     
    valpas, Bukero ja J.J tykkäävät tästä.
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos puhutaan ihan normaalista monisäikeisestä matalajännitekaapelista, niin millä teet kaasutiiviin puristeliitoksen siihen, kun piuhaan jää kuitenkin säikeiden väliin miljoona ja yksi rakoa, joista se hengittää? Ei se yhdeksi kuparimöykyksi puristamalla muutu. Ja jos muuttuisikin, niin siinähän on sitten taas paikka josta tärinässä revetä ellei sitä tue kunnolla.

    Kurkatkaapa muuten vaikka sen härvelin sisään, jolla tuotatte tänne tekstiä. Millä on mahdettu kiinnittää näppiksen liitin emolevyyn, tai virtaliitin masiinaan? Jalat ovat yleensä terästä, piirilevyssä kuparia ja välissä on tinaa. Ja niitä liitoksia on tuhansittain, kuumenevissa, kylmenevissä, tärisevissä ja vähemmän tärisevissä paikoissa. Kummasti ne vaan kestää.
     
    Camino'79 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Ja jos liitos on tuettu jämäkällä kutistesukalla, niin ei se nyt ihan äkkiä pääsee tärisemään poikki.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    En tiedä, että tietääkö toi Nasa mitään tärinästä tai laatuvaatimuksista, mutta tossa niiden asennusohjeet ja standardit: https://standards.nasa.gov/file/2615/download?token=2TwNY-Aq

    Sivulta 67 eteenpäin löytyy hyväksyttävät jatkokset. Mikä mielenkiintoista, niin monisäikeisissä kaapeleissa erikseen kielletään piuhojen pyörittely toistensa ympärille ennen juottamista.

    a. For spliced wires, the conductors shall be pre-tinned.
    b. For terminated shields the drain wire conductor shall be pretinned and the shield shall not
    be pretinned.
    c. The conductors shall be parallel to, and in contact with each other at least three (3) wire
    diameters, but not more than six (6) wire diameters.
    NASA-STD-8739.4A – 2016-06-30
    d. The conductors to be spliced shall not be twisted together.
    e. Conductors shall not overlap the insulation of the other wire.
    f. There shall be no protruding wire strands.
    g. A solder fillet shall be formed on both sides of the conductors for the entire length of the
    area where they overlap.
    h. After soldering, the conductors’ contours shall be discernible (see Figures 19-4 and 19-5)

    Ne luottaa siis pelkkään tinan ja kutistesukan voimaan ja tarvittaessa kietaisee molempien piuhojen ympärille vahviketta. Mikähän tuossa lienee takana..?
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vielä kun sais harrastefoorumille leikkaussalilaitteiden speksit.
     
    valpas tykkää tästä.
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niillä harvemmin ajellaan picknickiin? :D Noh, mä tuossa vaan sitä ajoin takaa, että jos tinaliitos kelpaa avaruusalukseen / -asemaan, niin luulis sen välttävän autossakin. Mutta kukin tyylillään.
     
    Camino'79 ja valpas tykkäävät tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    Kun nyt mentiin jo avaruusaluksiin,niin juttu on siten että,tinaaminen on menneitten vuosikymmenten juttuja (Flash Gordon) ja nykyään käytetään puristusliitoksia koska ovat kaikilta ominaisuuksiltaan parempia.
    Löysin hiljan modernista avaruusaluksesta releen kannan johon oli johdot juotettu.Erittäin harvinaista.
    Vaihdoin kannan puristettavaan malliin(socketit).
     
    Muokattu: 21.9.2019
    Vuppe tykkää tästä.
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Väli kevennys
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Pelkällä metallin puristamisella ei saa ilmatiivistä liitosta. Kaikilla metalleilla on takaisin joustoa, joten vaikka kuinka puristaa, niin pikkusen palaa aina takaisin. Tosi kovaa pitää puristaa, jos pelkällä puristamisella sulaa. Lämpöpitenemisero on myös kuparijohtimella, ja puristettavalla liittimelläkin. Voi olla etten saanu liittimestä oikeella tavalla kiinni ajatusta? Eli mikä on oikea liitin?
    Ite olen pyrkiny käyttämään niitä kuorettomia puristettavia liittimiä, kun ei ole kyse johdon jatkamisesta. Tulee paljon parempi liitos, kuin Abikoilla. Sitten vaan kutistesukkaa päälle.
    Monta abikoliitosta on lakannu toimimasta, mutta tinatut on pelaannu.
    Tinattu johto katkee ylensä siittä johtimesta, eikä tinan alueelta. Toden näköisesti johtuu siittä, että kuparin väsymiskestävyys loppuu taivuttelussa, eli tärinässä (siksihän jarruputkeakaan ei ole ainakaan aina saanu käyttää jarruputkena). Eli johdot kannattaa aina tukea, jos on liikettä. Tämä on vain minun näkemys. Ja kaikki saa tehdä, kuten parhaakseen näkee. Hyvä sitä on kuitenkin varoituksien sanoja kuulla.
    Minä en häiriinny yhtään, jos asiaa puidaan joka suunasta, vaikka on vain tinaamisesta kyse.
    Se pitää sanoa, että oon johtoliitoksia tinannu tosi paljon vuosia sitten, mutta nyt yllätyin, että tina sulaakin vasta paljon korkeammassa lämpötilassa, kuin ennen.
    Ylöjärven Wurthilla on sitä vanhaa tinaa kahdella halkaisijalla (1,5 ja 2 mm), ja niissä on se juoksute vielä sisällä. Poikkeen Maanantaina ostamassa.
     
    Bukero tykkää tästä.
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Hyvästä tiedä, mutta tässä on mainittu puristus ja vedonpoisto joka 'abioista'(tm) puuttu.

    [​IMG]
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    No toi Nasan speksi on vuodelta 2016 ja se on voimassaoleva.
    Lentokoneet on vielä 90 kilsan päässä avaruudesta, mutta varmasti siellä on lähes yhtä tiukat normit juu.
    Mitä sanoo sikäläinen standardi johtojatkoksesta, jos moisen joutuu tekemään?
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Avaruusaluksessa katkennut johto vaihdetaan pääsääntöisesti aina.
    Vaurioitunut eriste voidaan korjata sukalla tai teippaamalla.Valmistajan manuaali määrittää tavan riippuen vaurion laadusta.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    No toi on vähän huono tuoda autokäyttöön, kun harvempi purkaa pirssiä keulasta perään sen takia, että joku vetokoukun tai kaiuttimen johto on poikki..
     
    f34 ja max tykkäävät tästä.
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Tuommosia minäkin käytän.
     
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tänää pojan mopoon, [​IMG] vaihettii tuo levy, toisesta!
    Joku halpis abiko sarja onneks löytyi mökiltä ja parhaat päivät elänyt teippi, sivareilla johdot poikki, varovasti muoviin vekki ja kuorinta, siirtokeuka pihdeillä kiinni!
    Tarttee kyl jossain vaiheessa joku parempi tehdä, tai kattoo jos uudemman mopedin liittimen pinnit? Sais nätisti irti, nii liittäis siihen! Nyt ei kerennyt tutustua asiaan eikä ollut välineitä, et ois voinut kunnolla tehdä sitäkään!?
    Mut koe ajolle pääsvät! :)
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!