Auton omistushistorian selvittäminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jonsku, 23.3.2019.

  1. jonsku

    jonsku 3rd gear

    Suunnitelmissani on selvitellä omistamani harrasteauton historiaa, sekä aiempia omistajia. Onko jollain ollut hiljattain sama asia ajankohtaisena, eli mitenkäs helposti tuollainen nykyään onnistuu, ja paljonkohan noin suurinpiirtein kustantaa?
    Kyseessä siis 60-luvun loppupuolen auto, joka tullut omistukseeni 2007, valkopohjaisilla kilvillä.
    Samana vuonna selvittelin katsastuskonttorin, ja silloisen Aken avustuksella auton ensimmäisen omistajan saarakseni käyttööni mustapohjaiset kilvet, auton ensimmäisillä rek. Tunnuksilla.
    Auto erelleen ajossa noilla tunnuksilla, ja nyt siis ajatuksissa omistushistoria näiltä kaikilta kuluneilta vuosikymmeniltä.
    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ennen ainakin sai trafilta tilattua museoautoselvityksen josta ilmeni omistajahistoria.
     
  3. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Jos Trafilla nousee kädet pystyyn eli toisinsanoen ei löydy tietoja niin Kansallisarkistosta todennäköisesti löytyy.Mulla täydellinen historia valmistenumerolla haettuna Kansallisarkistosta maksoi n.15 eur.Tämä auto oli kilvetön/paperiton ja poistettu rekisteristä -90-luvun puolivälissä eikä mitään tietoa edellisistä rekisteritunnuksista eikä luovareita ollut.
     
    passerby tykkää tästä.
  4. RaiRai

    RaiRai Gearhead

  5. jariha

    jariha Double Gearhead

    Tämä ollut itselläkin mielessä... pitänee polkasta ensiviikolla selvitykset käyntiin;)
     
  6. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Helppoha se siula on polkasta,ku lähtee kuiteski ekalla.
     
    Jussi289 ja jariha tykkäävät tästä.
  7. zuinula

    zuinula Gearhead

    Joskus päitsillä tokan aamun startissa aamupakkasessa poljin mopoa ja kun se pörähti tulille lähettäjä totesi, että lähti viimeisellä. Tajusin vitsin puolilta päivin:oops::)
     
    Pertti K, Gary Grand, tukkijulli ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Kansallisarkisto. Saat kaiken mitä tarviit. Mä otin yhteen autoon ja prätkään. Maksoi yhteensä 30€.
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Olipa hankalan olonen toi arkiston homma.. :confused: Mistä se sieltä pitäisi löytyä ja millä nimellä? o_O
     
  10. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mä otin ihan konservatiivisesti yhteyksiä puhelimitse.
     
    Rusty tykkää tästä.
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kuten on jo tullut ylempänä ilmi, niin Kansallisarkistosta saa muutamalla kympillä valokopiot vanhoista rekisteriotteista. Muutamia viikkoja menee aikaa. Kahteen 60-kuvun autoon oon Kansallisarkistosta tilannut omistushistorian, toinen oli leimattu viimeksi 1982 ja toinen 1998, molemmista tuli aukoton omistushistoria aina ekaa omistajaa myöten. Autot oli vuosimallia 1960 ja 1966. Vuoden 1985 autoon joka on ollut yksittäisiä talvia lukuunottamatta liikenteessä ja säännöllisesti katsastettu, löytyi Trafilta koko setti.

    En nyt tarkkaan muista mitä polkua menin, mutta Kansallisarkiston palveluun piti ensin tunnistautua ja sieltä se sitten jostain.... löytyy kyllä ku vähän etsii.
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Melko brutaali lähestymistapa. :eek:
     
  13. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Jep,eihän se ole nykyaikaa että ihan puhekontaktiin täytyy virkailijatädin kanssa turvautua näpyttelyn sijaan mutta riskillä mentiin.:D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jep. Voi tänä päivänä poikia ahdistelusyytteenkin.
     
    ImpJay ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. jonsku

    jonsku 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista. Laitoin 26.3. Sähköpostitse tietopyynnön ajoneuvotiedoista Kansallisarkiston kirjaamoon. (Auton merkki, valmistenumero, tai nykyinen rekisteritunnus).
    2.5. Posti kuljetti minulle kirjeen, jossa oli 8kpl. Valokopioita.
    Omistushistoriaa ensimmäisestä omistajasta lähtien, vuoteen 1988.
    Tuona kahdenkymmenen vuoden aikanakin omistajia oli ollut useita, ja myös rekisteritunnukset vaihtuneet ainakin kahteen kertaan. Mielenkiintoista.
    Homma siis toimi, ja voin suositella mikäli jollain on oman harrasteauton menneisyyttä kohtaan mielenkiintoa.
    Ainut ongelma oli se, että Kansallisarkistosta ei kuulemma löytynyt vuoden 1988 jälkeistä historiaa. Kirjeessä oli ohjeet sitä uurempien tietojen tilaamiseksi Traficomista.
    Kansallisarkiston palvelun hinnoittelu oli seuraavanlainen: Etsintämaksu 20e.+ valokopiot 1e./sivu+ toimitusmaksu 11,50.

    Mitenkäs tuo Traficomin palvelu, oliko se poissa käytöstä vähän aikaa sitten, vai mahtaako olla vieläkin?
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Se täytyy tilata Traficomilta "asiakirjatilauksena", se on eri kuin se netistä tilapäisesti suljettu palvelu. Eli on käytössä, itsellekin alkuvuodesta yhdet paperit sieltä saapui.
     
  17. hla

    hla Gearhead

    Silloiselta Trafilta, nyk. Traficom mä tilasin historiaselvityksen muutama vuosi sitten. Maksoi n. 30€+postikulut. Sain kanssa postissa kopioita vanhoista rekisteriotteista jne. Traficomin tiedot alkaa vuodesta 1965, et sitä vanhemmat menee kantakorttitiedoiksi. Jos niitä on tallella.

    https://www.suomi.fi/palvelut/verkk...to-trafi/4b3067c2-b244-4141-abef-f06ffc25021d

    En tiedä, et toimiiko toi linkki, mut se löytyy omistuksessa olevien ajoneuvojen alta, asiakirjatilaus.
     
    Muokattu: 4.5.2019
  18. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Mulla tuli tuohon omaan kyselyyn Kansallisarkistosta tiedot vuoteen -92 asti jolloin kapistus oli viimeisen kerran poistettu kilvistä.Traficom ei löytänyt koko autoa omasta järjestelmästään.
     
  19. jonsku

    jonsku 3rd gear

    No laitanpa omat loppukommenttini tähän aloittamaani ketjuun. Eli 15.9. Sain viimeinkin otettua yhteyttä asian tiimoilta Traficomiin.
    Tein sähköpostitse asiakirjatilauksen, siis kyselin omistushistoriaa vuodesta 1988 eteenpäin.
    Paperit tulivat minulle nopeasti postitse. (26.9).
    Loputkin minua edeltävät omistajat ilmenivät paperista hyvin, ja nyt minulla on harrasteautostani aukoton omistushistoria tiedossa.
    Traficom veloitti palvelusta 7€+postikuluja 5,60€.

    Edelleenkin suosittelen, mikäli jollain on kiinnostusta oman museo/harrasteauton historiaa kohtaan. Vaikeintahan tässä lienee se asiaan "tarttuminen". Itsekin tuli hommaa vuosia mietittyä, vaan kauan se otti ennen kuin sain ajalliseksi.
     
  20. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Ja jos autoharrastajan budjetti ei millään veny maksamaan tuosta palvelusta, niin katsastusasema (yleensä?) auttaa asiassa (jos haluavat).
    Olen käynyt parista museokatsastukseen menevästä autosta varmistamassa omistajahistorian päivämäärätietoineen pelkästään jututtamalla katsastusaseman sihteerityttöä. (tytöksi sanominen tässä tapauksessa oli kyllä enemmän kuin kohteliaisuus) Tyttö (täti) luetteli auton omistajahistoriatiedot päätteeltä ja kirjoitin ne ylös lapulle. Löytyi tiedot uudesta saakka, kun autot eivät olleet ihan keskiajalta lähtöisin. (alle 40 vuotta vanhoista autoista kyse).
     

Kerro tästä muillekin!