optima akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jartos, 14.11.2007.

  1. Seejii

    Seejii Gearhead

    Kylmä käynnistysvirrat on suunnilleen samat 55ah optimassa kuin 100ah normaaliakussa.

    Minulla on sellainen käsitys, että täyden kylmäkäynnistysvirran saa täydeltä akulta.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    eikä se 100A laturi edes taida tuottaa sitä 100A niillä kierroksilla kun autolla normisti ajetaan?
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kylmänä iso akku ei välttämättä ota yhtä hyvin vastaan virtaa mitä pieni akku. En tiiä onko näin mutta omien kokemusten/jännitemittailujen tuloksena sain tällästä=jos ajaa lyhyttä matkaa kannattaa ostaa pienempi akku kuin sillon jos ajaa pitkää matkaa pääsääntöisesti. En tiiä johtuuko siittä että iso akku lämpee hitaammin tai jostian muusta.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä huomio, kyllähän tosiaan tuohon asiaan koko vaikuttaa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ainakin massaa on enemmän, vaikkei kemiassa oliskaan eroa.
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Minulla on erilainen kokemus, pieni akku ottaa x määrän a tunnissa ja iso ottaa enemmän. Pääsääntöisesti pienen akun vaihtamalla isompaan on käyntiin lähtö ollut varmempaa ja akku on kestänyt pitkään.
     
  7. Seejii

    Seejii Gearhead

    Ison akun lataamiseen menee enemmän aikaa.yhtenä kovana pakkastalven viikkona meni 95ah akun varaus niin alas, että se jäätyi. 20km työmatka maantiellä ei riittänyt korvaamaan startissa kulunutta virtaa. Pakkasta oli tosin 36 astetta eikä lohkolämppäriä käytössä.

    Jenkki miestä tietysti aina kiinnostaa oliko amerikan moottori. Oli, AMC 360. :)
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joku insinjööri sano että käyntiinlähdön kannalta olis parempi lämmittää sitä akkua. Kylmä patteri ei anna läheskään maksimia ulos. Ja kyl sellasia akkulämppäreitä on myynnissäkin.
     
    palontie tykkää tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    .....ja lämmin akku ottaa myös latausta vastaan paremmin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    joskus isoihin työkoneisiin on laitettu joku hehkulamppu palamaan akkutilaan ajastimella=akkulämpee vähän ennen työntekoa.

    Ja mun kokemusten mukaan jo sekin auttaa autossakin kun purkaa vähän akkua jollei meinaa jaksaa pyörittää, laittaa esim. valot hetkeksi päälle, varmaan sekin voi olla ollut tuossa taustalla.
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Miten 2 akun vehkeissä. Kuinka tärkeää on akkujen samankaltaisuus?

    Eli voiko käynnistysakku olla esim. Optima, ja toinen akku vaikka iso kuorma-auton akku?
    Tietysti näillä pitää olla joku kytkin toisiinsa nähden.

    Aikoinaan laitoin matkailuvanissa vaan päävirtakytkimen akkujen välille. Eli ajossa auki, ja autossa yöpyessä musiikkia kuunnellen ja valoja polttaen vain toinen käytössä. Vaatii tosin sen, että popit ja takatilan valot ottavat virtansa hupiakusta.
    Nykyisessä virtasyöpössä vaan kaikki on samassa.

    Sen huomasin aikoinaan 15-20 vuotta sitten, että paska akku tuhoaa samanlaisen hyvänkin akun rinnakkainkytkennässä.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jatkuvasti rinnan tai sarjaankin kytketyt pitää olla hyvin samanlaisia ja samassa kunnossa osapuilleen. Asuntoauto/venekäytössä kun hupiakku on yleensä erotettu käyttöakusta, niin ei sillai väliä.
    Aikanaan kun tuli näitä 24V maastureita, niin hätäset otti radion sähköt vaan toisesta akusta ja sehän riitti tuohoamaan ne akut hyvin nopsaan.

    Rinnankytkennässä esim. mökkikäytössä, jos akut ovat jatkuvasti joko latauksessa tai purussa, ei sillä kuntoerolla ole suurta merkitystä. Varastointiin ne vaan pitää sitten erottaa.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Ehdottelin tälläistä lämmityssysteemiä n.25v sitten yhdelle akkuteollisuudessa työskentelevälle niin nauroi
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Akun massa vaan tekee siitä keljun lämmitettävän, kun reilua tehoa ei voi käyttää muovikuoren takia. Pienitehonen jatkuva lämmitys toki auttaa, mutta jos lohkis on päällä 2 tuntia vaan, niin siinä ajassa akku ei paljon ehdi lämmetä sellasella, minkä se sietää.
     
  15. Mopar

    Mopar Gearhead

    https://www.padheaters.com/
    tuollaisia lämmityslätkiä löytyy kyllä, mm akkujen, öljypohjan lämmitykseen. öljyjen lämmitys lienee optimaalisin kylmäkäynnistykseen.
     
  16. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mulla oli yhessä vehkeessä se defan akkulaturi, ja vaikka se ei ollutkaan päällä kun sen pari tuntia mitä moott. lämmitinkin, niin kyllä kesti akut pitkään.
     
    mpower tykkää tästä.
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mulla on märssussa samanlainen,alkuperäinen Varta akku kesti 9 vuotta.
     
  18. Avolava

    Avolava 1st gear

     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Voi olla vaan seejiillä vaikeuksia löytää vielä vuonna1998 valmistettuja yellow toppeja, ainakaan uutena.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on traktorissa 2kpl 50ah red toppeja ollut reilu 3v. Toistaiseksi ne on toiminut hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!