Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    nyt vasta tutkin aihetta niin aika jännä että pata on ollut ylösalaisin....
     
  2. ramman

    ramman Double Gearhead

    rane58, Dataviilaaja, 4d sedan ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jep, Luftwaffe tilasi nopeasti valmistettavan hävittäjäkoneen hyökkäyssotaa varten ja saksalainen insinööri teki siitä tapansa mukaan teknisesti hienon ja monimutkaisen... Ja vaikeasti startattavan/laskeuduttavan :rotfl: Mersu oli suht kevytrakenteinen runko yhdistettynä mahdollisimman tehokkaaseen moottoriin, muistaakseni laskut tuli tehdä hyvin varovasti ja siiven pääsalko oli sen verran heikko että se rajoitti syöksynopeutta. Joku koelentäjä luonnehti Spitfireä turvalliseksi ja vaarattomaksi kuin koiranpentu, kun taas Mersu vie henkesi välittömästi jos et ole tarkkana koko ajan.
     
    rane58 ja max tykkäävät tästä.
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eipä ollut Tsekkiläinen Avia S-199 kovin nätti sekään... :)
     
  5. ramman

    ramman Double Gearhead

    No tuo Avia oli kyllä kaikinpuolin kamala muutenkin
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllä iipot sai niilläkin hämminkiä aikaan vastapuolelle.
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Bowtie ja Max on molemmat vähän väärässä. Luftwaffehan järjesti suunnittelukilpailun modernista hävittäjästä; Messerschmidtiä ei kutsuttu mukaan juutalaiskytkentöjen takia. Kisan voitti Heinkel. Messerschmidt kuitenkin suunnitteli ja valmisti "piruuttaan" hävittäjän jonka suunnittelussa ei lainkaan huomioitu esim. huollon helppoutta tai helppoa valmistustekniikkaa; vain suorituskykyominaisuuksilla oli väliä. No se Heinkel todettiin surkeaksi verrattuna mersuun ja se otettiin tuotantoon. Juutalaiskytkökset unohdettiin kolmannen valtakunnan edun edessä.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tavallaan hupaisaa, kun noissa Avioissa oli kuitenkin Jumon koneet ja Luftwaffen siipitykit, niin siellä oli juutalaiset teknikot katselleet hakaristejä ja kotkia, joita kolmannessa valtakunnassa oli ollut tapana laitella vähän joka puolelle. Ei tainnut Aatukaan arvata, että hänen pyssyjään ja koneitaan vielä joku päivä käytetään juutalaisvaltion puolustukseen. :D
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Juu,ja Edgar Schmued oli P-51 hävittäjän suunnittelun pääinsinööri.
    FBI kiinnostui Edgarin touhuista suunnitteluvaiheessa,saksalaistaustansa takia(emigrantti).
    FBI lopetti kyttäämisen,kun Mustang osoittautui kehityskelpoiseksi.
     
    ramman ja Bluestone tykkäävät tästä.
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Juu, kyllä aate mene romukoppaan jos joku vaan hyvän tappovehkeen keksii.o_O
     
    max ja ramman tykkäävät tästä.
  11. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead



     
    jenkkijussi tykkää tästä.
  12. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

  13. ramman

    ramman Double Gearhead

  14. Larry

    Larry Double Gearhead

    Hyvin höpisee rc Mitchell

     
    ramman tykkää tästä.
  15. ramman

    ramman Double Gearhead

    ^vähän isompien poikien leikkikaluja
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  17. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

     
    rane58, dart -66 ja max tykkäävät tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Inertiakäynnistys ilman että mekaanikot veivaavat kammella kierroksia vauhtipyörään.
    Modernisointia hieman,mutta miten on sitten käytännössä toteutettu?
    Pirun siisti peli ja soundi on paljon parempi kuin Mustangissa tai Spifiressa.
    Näyttää pitävän jäähdyttäjän luukkuja täysin auki koko lennon ajan jostain syystä.Tarkemmin kun katsoi niin taisi kuski niitä hieman sulkea.
    Videossa maininta G 14 mallista mistä en ole kuullutkaan.Näyttäisi kyllä G 6:lta joka on varustettu Erla/Galland kuomulla.
     
    Muokattu: 6.10.2019
    rane58 tykkää tästä.
  19. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Hyvä video. Paljon olen sotailmailusta lukenut, mutta suoraa vastausta en ole siihen saanut, että vetikö suomalaiset mersun kolmelta pisteeltä ilmaan? Monet suomalaiset piti mersun nousu/laskuominaisuuksien vaikeutta vahvasti liioiteltuna. Mutta helvetin tehokas ase oli osaavissa käsissä, vaikkapa sellaiset vähemmän mainitut suuruudet kuin Olli Puro ja Santtu Alakoski.
     
    rane58 ja max tykkäävät tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    Varovasti kaasua alussa koska sivuperäsin vielä tehoton.Sit vaan”jalkaa” vauhdin kiihtyessä pitämällä se suunnassa.
    Varmaan hieman pitänyt työntää jotta pyrstö nousee ilmaan.
    Kaasun äkillinen avaaminen startissa teki kuskista matkustajan ja moottorin/potkurin väännölle ei voinut mitään.
    Sama laskua tehdessä,eli tehojen kanssa oli oltava varovainen.

    Edit.Videossa näyttää avustaja ottavan starttikaapelit irti,joten ei enää tarvitse hikipäässä kammella antaa vauhtipyörälle kierroksia.
    Laskussa antaa näköjään aika reilusti jarruja,sillä talttuu varsin lyhyelle matkalle.

    Viimeksi kun katselin”Utin Mersua” takaapäin niin huomasin että sivuperäsin oli rakennettu ”vinoksi”.Ovat trimmanneet valmiiksi näin kompensoimaan potkurin vääntöä ja kone kulkemaan suoraan.
     
    Muokattu: 6.10.2019
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!