-79 Aspenin ehjäystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MJF, 8.10.2019.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Nettiautossa ja facen myyntipalstalla oli jo jonkin aikaa myynnissä pyöreälamppuinen Aspen tässä lähiseudulla. Perä oli saatu rikki ja on leimattu viimeksi 2016 loppuvuodesta. Puhelimessa myyjältä ei oikein saanut hirveästi tietoa, ei kuulemma ole mätä ja muuten toimiva auto. No pitihän sitä sitten lähteä paikanpäälle katsomaan, trailerin kanssa tietenkin :rolleyes: Pajupuskassa onkin ollut yksi kutos-Aspenin perä jo jonkin aikaa, tässähän olisi hyvä sijoituskohde sille, muutenkin Aspen-osaa on jäänyt nurkkiin.
    Paikanpäällä odotti haalistuneen vaaleansininen auto. Helmoja oli hitsattu, lattiat oli sisäpuolelta maalattu, kaipa niitäkin oli sitten jossain vaiheessa katsottu. Pikkureikä löytyi kuskinpuolen eturunkoaisasta ja takaturvavyön kiinnikemutteri oli tipahtamaisillaan. Vähän pitkä vieteri oli, mutta lähti käyntiinkin. Pakosarja räpsytti mukavasti, joko halki tai tiiviste rikki. No slantin pakosarjojakin on hyllyssä kuin halkoja jos tarvii vaihtaa. Konehuoneen puolella ei ihmeempiä virityksiä näkynyt, bensahuurunkeräyssäiliökin tallessa letkuineen. Pakoputki ja laturikin näytti aika vasta uusituille. Kyllähän sen arvasi millä hommalla perä on saatu hajalle, mutta silti nauroin ääneen kun katsoin peräkontissa olevia renkaan riekaleita :D Vähän aikaa siinä pyörittyäni ajattelin että eiköhän tästä auto vielä tehdä, ei muuta kuin kyytiin vaan. Bensa kerkesi loppua ja sitä piti ensin käydä hakeen ennen kuin saatiin auto ajamalla kyytiin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    foxkiller, Inlinee, 12345678910 ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Seurantaan!
     
    Sounderi, wilburi ja MJF tykkäävät tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ensimmäisenähän se piti pestä että näkee vähän paremmin. Päältä lähti aivan valkoinen vesi, väri muuttui sitä mukaa kuin painepesurin suihku osui pintaan :confused: Muuttui jo pelkällä painepesurilla lähes siniseksi :D Konehuoneestakin lähti aikalailla moskaa. Hanskalokerosta löytyi alkuperäinen ohje JA huoltokirja :eek: Huoltokirjasta löytyi alkuperäisen omistajan nimi ja osoitekin. Naureskelin itsekseni että on ollut jo uutenakin Pöljällä, ei vaan nyt :D Väänäsen Auto Kuopiosta on lyönyt viimeisen leiman 170tkm kohdalla vuonna 86. Osoitteen ja sukunimen perusteella laitoin summanmutikassa faceviestiä ja alkuperäisen omistajan poika löytyi sieltä. Aikoi etsiä vanhoja kuvia autosta, heiltä on lähtenyt eteenpäin vuosituhannen alussa. Myyjää edellisen omistajan rekisteriote oli vielä hanskalokerossa ja sain hänetkin kiinni facen kautta (ja häntä edellisen omistajan). Näköjään on pyörinyt Kuopio-Iisalmi välillä ennen kuin siirtyi tänne päin. 2002-2009 omistajista ei ole tietoa. Nosturilla tutkiessa löytyi ainoana yllätyksenä alapäästään irti roikkuva takaiskari, kiinnityslenkki oli ruostunut poikki. Ei iso vika, sama oli edellisessäkin Aspenissa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Vuokralainen, ramman, 12345678910 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Komia aspenihan se on perkule! :)
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Matilla riittää puhtia. Montako projektia sulla on yhtä aikaa käynnissä?
     
    MJF tykkää tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kai nyt jokaisella edes se 5 projektia pitää olla levällään? :p
     
    Rotten, Jussi289, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Öh, älä kysy noin vaikeita. Riittäneekö 5 o_O
     
    foxkiller, Rotten, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Itse kutsuisin tätä ehkä keskittymishäiriöksi :poff:
     
    juko7, Rotten, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yritä nyt vaan sit saada aikaan, äläkä jää odottamaan oireen pahenemista.
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pitää koittaa tehä semmosta mikä sattuu sillä hetkellä tuntuun mielekkäältä ettei ihan sohvan nurkkaan jää. Tais sielläkin mennä pari vuotta tuossa joitain aikoja sitten kun ei vaan huvittanut. Projektit oottelee kyllä tallissa :)

    No asiaan. Löysin jemmalaatikoista pikkuperän hyvät pikkurattaat ja ajattelin että vaihdan vain ne. Tasauspyörästö pöydälle jne. Pääsisi vähän helpommalla kun ei tarvisi akselia irrottaa. No eihän se ihan niin mennyt. Tasauspyörästön sivulaakerit eivät mahdu tulemaan irti jos ei löysää säätömuttereita. Ja ne saa löysättyä vain akseliputken kautta pitkällä erikoisavaimella. Avaimen ehkä olisi vielä voinut tehdäkin, mutta sekään ei mahdu stefasta läpi, eikä niitä nyt ollut uusia tähän hätään. Takaisin siis alkuperäiseen suunnitelmaan ja koko akselin vaihtoon. Jarrut kokonaisena sivuun ja pari tuntia u-pulttien lämmittelyä että sai ne ehjänä irti. Keviä on seiskavartti, jopa meikäläinenkin nostelee autosta pois ja takaisin yksikseen :) Irtoperä oli ulkoisestikin paremmassa kunnossa, siitä sai ehjät iskarin alapään kiinnikkeet samalla. Jarruista ei voinut sanoa samaa, rummutkin oli puhki ruostuneet ja niitä sai pieksää toista tuntia irti. Kasauksessa ei enää ollut isompia, takakanteen tein tiivistepaperista uuden tiivisteen kun ei ollut uutta jemmassa. No sain kierretapin katkaistua perän yoken kierteeseen, onneksi lähti hitsimutterilla irti... Vielä pitää käydä vaihtaan venttiilitappi renkaaseen niin saa pudottaa renkailleen takaisin. Samalla kun perä oli pois edestä niin hitsasin pyöräkoteloon turvavyönpaikan 2mm pellistä, jos sekin nyt kestäisi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    foxkiller, Vuokralainen, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Pitää olla monta projektia samaan aikaan

    Mulla 2 isoa saman aikaan. 1 iso oottaa. Vähän aloitin jo purkamisen.

    Sit 3 autoa samalla huoltelen/korjailen samalla. Sit vielä loput vehkeet enempi/vähempi vikoja/ purettuna :rolleyes:
     
    MJF tykkää tästä.
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kaks isoa b-bodyprojektia on, toinen valmistuu ehkä taas ens kesäksi :D Se ens kesä on kyllä ollut jo monta vuotta tulossa. Valianttiin keksii koko ajan uutta tekniikkapuolelle, sekin on koko ajan työnalla. Ja sitten on näitä pienempiä "väliprojekteja" missä ei (pitäisi) mennä kauaa. Tällekin kesälle on ollut vielä käyttöautojen lisäksi Passattia ja Sitikkaa työnalla... Oikiasti mun pitäis siivota tallia että siellä pystyisi tekemään kunnolla yhtään mitään, mutta se ei kuulu niihin mielekkäisiin tekemisiin :rotfl:

    Eilen aamulla sitten aloin etsimään pakosarjan vuotoa. Imupakosarjat pois, helposti lähti. Pcv venttiilin letku oli halki ja irti, liekö oli jo aikasemminkin irti. Jarrutehostimen lähtö imusarjassa oli myös löysällä. Vakkarin vaijeri oli rautalangalla kiinni, jos siihen löytyy joltain oikea kiinnike niin kiinnostaa. Pakosarjan tiivisteestä puuttui iso palanen, ei jäänyt epäselväksi mistä vuotaa. Sarjat oli kiristetty pikkasen eri tasoihin niin ajattelin että nättihän nuo on käyttää irti toisistaan ja kiristellä uudestaan. Mutta pultit olikin perinteisesti umpiruosteessa pakosarjaan, ei auttanut lämmitellä eikä mutterien hitsailut katkenneisiin jämiin. Ei auta kuin lähteä poraamaan jämät pois ja toivoa että saa vielä kierteet säilymään.

    [​IMG]
     
    foxkiller, juko7, Gary Grand ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Sieltähän paljastui nätin värinen auto.

    Täytyy laittaa seurantaan!
    Jos vaikka vahingossa oppisi jotain omaakin projektia ajatellen :)
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pultit on ny porattu pois, tuli nyt läpireijät ja mutterit toiselle puolelle. Vakkarin vaijerin kiinnikekin löytyi miljoonalaatikosta kun kävi penkomassa, samalainen nippeli kuin kaasuvaijerillekin. Hain uuden pitkän venttiilitapin ja vaihdoin renkaaseen, nyt on pysynyt ilmat sisällä. Pinionin stefa näköjään vuotaa jonkin verran, pitänee seurailla joutuuko senkin vielä vaihtamaan. Tuo perähän on ollut ajossa viimeksi joskus ysärillä. Hiljainen ainakin kuulostaa olevan mitä tässä nyt muutaman kilometrin on käynyt ajamassa. Sievästi kulkee tuossa soratiellä, paremmat kyydit on mitä tuossa 300C:ssä.
    Tulppia vaihdellessa sitte tulikin mitattua puristuspaineet. Kuutosesta alottaen, 10, 9,5, 10, 10, 10 ja 3bar. Perkele. Kerkesi jo mittaillessa ajatella että hyvältä näyttää. Hetken ihmeteltyä tempasin sitten suosiolla kannen pois ja männästä puuttuu reunasta palanen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    juko7, 12345678910, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jos kiinnostaa niin mulla olis kokonainen -78 varaosa-auto, löytyy tuolta myyntipuolelta.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yksi uusi mäntä ja renkaat kaikkiin? Saakohan slantin mäntiä kuin sarjoina?
     
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    12345678910 ja MJF tykkäävät tästä.
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    No mutta tuonnehan minä laitan tilausta kun saan aukaistua alakerrankin, tarkistettua muut männät ja laakerit. Näkyy laakerisarjojakin olevan ulosheitossa. Kiitos linkistä :cool:

    Kokonainen varaosa-auto ei niinkään nyt kiinnosta, jos ei ilmaiseksi saa :D Kuskinpuolelta puuttuu pyöränkaarilistat, toisenpuolen listat sain yhdestä purkuautosta.
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minun silmään aika häjyn näkönen mäntä kaikenkaikkiaan. Tuo pikku palanpuute ei paljon enää huononna...
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuudesta riittää, vaikkei kaikki ihan täysillä töitä teekkään. 66 Valiantin koneen kutossylinteri luovutti Lausannessa 1985. Käynnistä kuuli, jotta ei ole kaikki pelissä ja tulpan johtoa irroitellen selvisi, kuka niistä lintsaa. Muuten olisi joutanut olla silleen, mutta kun sivuoireena rupesi keitätyttämään.

    Otin kutospytyn tulpan johdon pois ja keitto-oire katosi.

    Sillä tavoin tultiin Saksan läpi satamaan >1000km. Kulki hyvän matkaa yli 100km/h viidelläkin. Ajan hengen mukaan kotiin kuljettanut vitoskone pääsi tunkioon ja varaosa-autoista kaivettiin seuraava aihio. Se päätyi samalle linjalle ajoon 1986 ja sille piti laittaa ennen reissua 4 litran kannu ”catch can” hommiin, kun olikin vähän väljä ja pyrki pikkuisen sotkemaan paikkoja.

    Ja ei kun taas koneen vaihtoon palattua.

    Ken näihin sortuu, ei näistä pääse eroon ikinä.
     
    teippi-mikko, juko7, kotr ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!