Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Itekkin laitoin anturan alle kapillaarikatkon, ja siihen päälle Finfoamin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Rossipohja ei toimi enään näillä nykyisillä eristysvaatimuksilla. Nykyisen rossipohjan alapuolta pitää lämmittää, etei tuu kosteusongelmaa. Aikasemmin lämpövuodot pitia lustan sopivasti lämpösempänä, kuin ulkoilma. Siis se suhteellnen kosteus.... Eli fysiikan tuntemusta tarvittas alapohjassakin.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Puolmetriä vaikka uretaania lattian alle ja kunnon tuuletus,vaikka tolppien varaan talo niin ihan on lämmin lattia eikä se kostu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Hyvin arvattu :) Oululaisten mylly on painanut kivasti hintoja niin että pieniinkin valuihin kannattaa ottaa massat ihan asemalta autolla pihaan. Nyt kun ajattelee taaksepäin niin olisi silloin kannattanut tilata kura vaikka simpeleeltä mieluummin. :D
     
    signet tykkää tästä.
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Toisaalta on vähän hullua päästä pakkanen talon alle. Siskoni perheineen osti tällä vuosituhannella rakennetun talon jossa on rossipohjan tapainen mutta ontelolaattojen varassa oleva alapohja. Kyllähän ne ontelolaatat tippuvat vettä kesän kosteilla ja lämpimillä ilmoilla vaikka timanttiporarit kairasivat reilusti lisää tuuletusreikiä sokkeliin. Enemmän vaan pääsee kosteaa ilmaa talon alle mitä enemmän on reikiä. Tämä ilmeisesti edellyttäisi toimiakseen läpien tukkimista ja koneellista ilman kuivatusta kuten jossain on tehty. Tuskin ja toivottavasti se kosteus ei nouse onteloiden yläpuolelle, kun ei se kuitenkaan koko ajan ole märkä.
     
    valpas tykkää tästä.
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on käsitys että pitäisi olla avattavat tuuletusluukut että voi kesäksi saada kunnon tuuletuksen.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Samaa mieltä. Jatkuva tuuletus tuo vain kosteaa ilmaa kylmään tilaan, aina silloin tällöin. Pitäisi olla kuivatus, tai lämmitys, kuten sanoit. Jos jotain muuta kikkailee, niin pitäs tuntee kaikki fysikkaan liittyvä.
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ihan vaan kysyn varovasti,että ootteko vielä rakentamassa autotallia?
    Siis tarkotan näitä edellisiä viestejä,jo jonkin aikaa.
     
    isalmela, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. zuinula

    zuinula Gearhead

    :D
    Vähemmistö autotalleista taitaa olla tosiaan rossipohjalla.
    Niimmitäsääkysyito_O
     
    valpas ja Buick55 tykkäävät tästä.
  10. viijari

    viijari Gearhead

    Rossipohjan tein -10 vuonna taloon ja tekisin vastaavan Talliinkin jos rakentaisin. Maa on karipaikka ja moreenia. 200mm anturat ympäri talon ja 6 valuharkkoa päällä. Tähän 265mm paksut 8metrin ontelot. Täysin alta tuulettuva. Rosssipohjassa 100mm salaojasoraa ( kapillaarikatkona). +EPS 50mm + salaojasoraa 50-100mm. Ja aina ympäri vuoden kuiva sekä plussan puolella. Tuuletus luukkuja sopivasta, osin liikaakin ja laitoin kovilla pakkasilla puolet kiinni. Tuuletus putki lisäksi rossitilasta vesikatolle ( v110 eli pp;tä+eriste armaflex2*20mm). Ontelot maksoi 5000€ eli noin 100m2 ala. Helppoo rakentamista.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Eikös noita kerrostalojakin ole rossipohjalla niin miks ei autotallikin voi olla.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, ja kun on puolmetriset tai yli olevat tolpat, niin ei maakosteuskaan enää vaivaa.
    Vaan vähemmän enää talliasiaa todella tuossa.
     
    mikaa7146 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. Reivn

    Reivn 1st gear

    Suunnitelmat elää ja etenee. Alkuperänen paikka missä ois ollu parhaiten tilaa meni mönkään koska mittailin vähän tontin putkia&viemäreitä niin ne menevät perkele suoraan siitä alta, paikallinen sähkö&vesiyhtiö ei anna lupaa rakentaa päälle ja tontilla ei riitä kaadot suurempaan kiertoon :D

    Seuraava kohde on jo valikoitu, joutuu vaan tekemään L-mallisen joka ei sinänsä haittaa, saan tehtyä sen kahteen eri kattotasoon pulpettikattoina palkkiristikoilla. Näin tulee sopivasti enemmän sisäkorkeutta ainakin osaan pytinkiä kuin normaalilla harjaristikolla tehtynä. Tietysti katon eristekerros jää ohkasemmaksi, mutta jos sinne palkkiristikon väliin vetää 20cm uretaanilevyä niin kaipa sen pitäs lämpösenä kestää :D

    Sitten tullaankin näihin virallisiin suunnitelma-asioihin. Onko täällä suositella hyviä pääsuunnittelijoita, valvojia, jne. lupaprosessin vaatimia henkilöitä? Kaakkois-Suomen alueelta ois tietysti mukava jotta pääsee tekemään varsinkin tuota suunnitelman kasausta kasvotusten, mutta onnistuuhan tuo nykyään sähköisestikkin jos on hyvä ja pätevä tyyppi jossain muuallakin :)
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Tampereella saa ratikkakiskot valaa betoniin niiden viemäriputkien kohdille. Meni samoilla kaivuilla! Jos vuotaa, niin saa vuotaa, ihan äkkiä ei avata.
     
  15. Reivn

    Reivn 1st gear

    Se voi olla katualueilla vähän pakko joskus tehdä noita kompromisseja :D Kyllä tuossakin energiayhtiö antoi takaportin, että päälle saa luultavasti luvitukset rakentaa jos ei oikeasti muuta vaihtoehtoa ole, mutta se alla menevä viemäri pitäs sitten ns. boksata, eli kaivaa se esille, valaa betonilaatikko ympärille tulevan rakennuksen alle jäävällä osuudella ja täyttää boksi hiekalla. Sitten jos viemäri poksahtaa niin jätevedet eivät leviä maaperään ja sen putken saa vedettyä sieltä boksista ulos jommasta kummasta päästä piikkaamatta ja kaivamatta auki rakennuksen lattiaa. Kuulostaa ihanan kalliilta hommalta kun kaivuusyvyys rakennuksen perustuksia soramaahan tehdessä nouseekin satakertaseks. Mieluummin siis vaihdan paikkaa kun tontilla tilaa on :rolleyes:
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ehditkö kaataa puut?
     
  17. Reivn

    Reivn 1st gear

    Juu, nosturilla kävivät maanantaina pari ja eilen meni loput. Viemärihomma selvis ennen kaatoa joten päätettiin jättää pari närettä pystyyn ettei ihan jalkapallokentältä näytä piha. Tossa toisessa paikassa ei ole puita juuri kaadettavaks, ainoastaan pienet maansiirtotyöt :)
     
  18. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Kesäkuusta lähtien olen vääntänyt tallityömaalla. Ensin perustusten kanssa. Reunavahvistetun laatan muotti, raudoitukset, routaeristeet sun muut. Pari viikkoa sitten saatiin seinäelementit pystyyn, aluskate on päällä ja ruoteet valmiina. Peltikaton jos saisi päälle kahden viikon sisällä ja ovet ja ikkunat asennettua, niin sitten saisi talvi tulla.

    Talli on noin 60-neliöinen elementtitalli. Sisäkorkeus 3m ja talliin tulee nurkkaan kylppäri, jossa vessa, lavuaari ja suihkukoppi. Kylppäriin lattialämmitys, muuten ilppi.

    Hommaa on vielä paljon jäljellä ja rahanmenoa edessä. Mutta mitä pitemmälle tämä viides vuosikymmen omassa elämässä etenee, sitä vähemmän huvittaa askarrella romujen kanssa taivasalla. Tarpeeseen tulee talli.

    Mitä budjettiin tulee, niin totean olleeni aivan liian optimistinen ja "laskemani" (arvailemani) budjetin ylittyvän ainakin kolmanneksella. Toteankin että tuon kokoista lämmintä tallia ei ainakaan kovin helposti rakenna alle 30 000 euron.
     
    mikaa7146, palontie, Camino'79 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. cdi

    cdi Double Gearhead

    Sanotaan nyt varovasti näin suunnitelmat kannattaa olla valmiit,Senjälkeen käyttää muutaman vuoden materiaalien haalimiseen .ylijääneitä eriä saa rakentajilta jopa ilmaiseksi mut hereillä pitää olla.
     
  20. GBS

    GBS 2nd gear

Kerro tästä muillekin!