Taas yritettiin kusettaa, nettivaraosa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Sierra, 12.10.2019.

  1. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Nykyään niin paljon kaupittelijoita ja huijareita soittelevat. Sillä moni laittaa viestin mitä asiaa. Ja mulle tulee harva se päivä puhelu et laitanko autoja oikeesti iltaisin. En laita. En jaksa vastata puheluihin. Kellään oo koskaan mitään tärkeää asiaa. Jos on. Laittaa viestin perään.
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tai sit se yrittää ottaa sillä kengällä sitä kuvaa.
     
    falcon1, mikaa7146 ja belair66 tykkäävät tästä.
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On se kyllä kumma, että nykyään kaikki kulkee sen kameran kanssa koko ajan ja joka paikassa, mutta just nää tietyt tavaran kauppaajat ei "osaa" ottaa kuvaa, tai ei satu just olemaan siinä osan vieressä, tai se kuvauskelpoinen puhelin on jollain siskolla lainassa ja sisko on Turkissa lomalla. :confused:
     
    Nikuzai, Norri, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Useasti ilmoituksessa lukee ”kuvia tulee myöhemmin” eli ei siis koskaan. Onko niin vaikeeta tehä kerralla valmista että julkaisee samalla kuvineen ja teksteineen täydellisenä? Tietysti joku voi ostaa sen, sehän siinä on vaarana.
     
    Norri ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. always bb

    always bb Gearhead

    Kuvien kyselijät ei kyllä ostakkaan mitään, muutaman vuoden olen siihen kiinnittänyt huomiota, vaivaa itselle ajella osien luo ja ilo toiselle kartsella, sitten selitetään kun pitkä matka hakea. Itse ajan ja ajanut 700km yhteen suuntaan enkä pidä minään matkana kun työmatkatkin päivässä 200km... ennen 400km
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vaan tässäpä ei ole kenkä kuvassa

    [​IMG]
     
    belair66, Norri, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Jaa no, itse huomannut myyjänä että jos runsaasti hyviä kuvia laittaa niin hiukan helpompi saada kaupaksi. Hallituksen lupa hankinnalle voi myös tulla pelkkien kuvien perusteella, "ihana väri!" jne...
    Ja ostajana joku sinänsä himoja herättävä biili tulee herkästi sivutettua koska olettaa että esim. auton sisusta on paska jos siitä ei ole yhtään kuvaa. Olen kyllä joskus myös täysin passelin oloisesta kysynyt lisäkuvia, semmoiset saanut ja sitten myös kaupat syntyneet. Enkä kyllä ajele edes sataa kilometriä "kattelemaan" jos myyjä ei pysty paria kuvaa nykypäivänä toimittamaan.
     
    Nikuzai, Norri, Imusihti ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mä taas en jaksa huvikseni lähteä osia katselemaan edes 100km päähän.
    Myynti-ilmoituksiin yleensä soitan ja kyselen tarpeellisia lisätietoja. Joskus on jäänyt kauppa jo tähän tilanteeseen kun myyjä ei ole ollut oikein perillä myymästään tuotteesta.

    Jos ilmoitus ei ole ihan uusi, saatan laittaa viestin ensiksi että vieläkö löytyy kyseinen tuote. Usein tällaiset myyjät soittavat itse takaisin. Monet hyvät kaupat on syntyneet juuri näin.

    Nämä puhelimeen vastaamattomat ja myöhemmin viestillä tavoittelevat ovat osoittautuneet usein kyvyttömiksi lähettämään kuviakaan. Melkein sanoisin, että potentiaalisin huijariryhmä. Rehti myyjä usein puolestaan soittaa jälkikäteen takaisin ja tiedustelee asiasta.

    Parin kymmenen vuoden aikana olen tehnyt varmaan yli sadat osa- tai tarvikekaupat. Luotettavin kanava on ehdottomasti merkkikohtainen keskustelupalsta ja tyyppi joka on ollut jäsen jo vuosia. Sama pätee nettivaraosaan, jossa jäsenyys on ollut jo vuosia.

    Tori.fi on kahtiajakoinen paikka jossa myyjä on usein satunnainen eikä rutiinia kaupankäyntiin oikein ole. Ostoilmoitus torissa on kyllä kelpo täky huijareille.
    Myös facebookin myyntipalstat ovat osoittautuneet luotettaviksi, ainakin tähän mennessä.

    Huuto.net on oikea huijareiden kotikenttä josta en ole koskaan ostanut yhtään mitään.
    Moni tuntemani tyyppi on tullut huijatuksi mm. puhelimien, elektroniikan ja designin kanssa. Eli jos tuote on suhteellisen kallis, uutta/haluttua mallia ja menee pieneen tilaan, huijausriski kasvaa heti.

    Painavat tai kookkaat myyntiartikkelit puolestaan ovat niitä, joita pitää jokatapauksessa lähteä paikanpäälle katsomaan ja hakemaan. Moottorit, perät, tankit, koripellit, kardaanit, puskurit, vaihdelaatikot, rengassarjat jne. ovat tällaisia tuotteita. Yleensä näitä koettaa etsiä lähempää kuin 300km päästä. Näistäkin pitää toki saada kuvia etukäteen.

    Summa summarum, ei kuvia, ei kauppoja. Huijausta on yritetty tai olen sellaista epäillyt ja kaupankäynti on jäänyt siihen. Yli-innokas myyjä, halpa hinta ja nopea vastaus ostoilmoitukseen = huijausyritys.

    Tämmöisen nilkin polttaa yleensä helpoiten pyytämällä lisäkuvia. Lisäkuvatkaan eivät toki suojaa siltä, että epärehellinen myyjä myy olemassaolevaa tuotetta moneen kertaan eri henkilöille. Jos lisäkuvien pyynnin jälkeen myyjän innokkuus katoaa täysin, saatoit juuri säästyä huijausyritykseltä :poff:

    IS
     
    miguelo, belair54 ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Huuto.netistä eri mieltä, tietenkin pitää katsoa mikä palaute myyjällä on. Yli 200 kauppaa tehnyt ja vain yhdessä ollut mitään ongelmaa, sekin ratkesi kun ilmoitin tekeväni kohta rikosilmoituksen.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Joskus tulee ahaa elämys et nyt laitan auton myyntiin. Eikä ole hyviä kuvia. Ja työpäivä on valoisan aikaan. Ni vasta viikonloppuna saa hyviä kuvia
     
    dart -66, Sierra ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  11. darpen

    darpen Gearhead

    Itse tein pari päivää sitten noin moottoripyörän kanssa. Vaihtotarjous tuli päivän sisällä, mut taitaa mennä helpommin suoralla rahalla kun odottaa maaliskuuhun.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    jaa, ei vissiin sitten tuu ahaa-elämyksiä minulle. Yleensä jos autosta on ollu kysymys niin leimaan sen ensin (jos on ollu liki syynin aika) sitte pesen ulkoa ja imuroin sekä pyyhin pinnat sisältä ja sitte vasta ilmoitus johon kuvat vähän joka puolelta. Tähän asti on melkein menny het vällein ekalle kattojalle, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Neljällä vuosikymmenellä on jo ehitty tehdä melko rehellistä autokauppaa niin omista kuin toisen omistakin. Enkä lähettele lisäkuvia enkä chattaile seurankipeitten kanssa, ainakaan miesten.
     
    Norri, always bb ja Peeaa tykkäävät tästä.
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear


    Joo, ei tosiaan itselläkään omakohtaisia huonoja kokemuksia mutta lähipiirillä kyllä. Rikkinäisiä puhelimia ja kelloja, olemattomia videopelejä, toimimattomia tietokoneita jne. Täältä jos mistä kannattaa googlata numero. Loppuvarmistuksen huijauksesta voi tehdä niin, että haluaa tehdä kaupat naamatusten.

    Kysyy myyjän paikkakuntaa ja lupaa palata myöhemmin asiaan jos etäällä. Sitten pyytää jotain tuttavaa esiintymään ostajana ja olevinaan äsken mainitulta paikkakunnalta. Jos näissä paikkakunnissa on jotain eroa, eiköhän tapaus ole taputeltu. Ilmoitus ylläpitoon, kunhan on saanut myyjän tilinumeron ensin tietoonsa.

    IS
     
    Norri tykkää tästä.
  14. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Itelle tulee aika usein niitä ahaa elämyksiä. Muutenkin olen huono pesemään ja imuroimaan autoja. Enkä esiliinaa pidä. Sen saa joku muu ottaa asiaks :D
    Mikäli mee kaupaks hetkessä häviää se ahaa elämys. Kunnes tulee uudestaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minä ainakaan ole saanut myyjän yhteystietoja ennen kuin olen voittanut huudon. Siinä kohti jos alkaa pakittelemaan, tietää miten oman rankingin käy.
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Päättyneestä kaupastahan tuossa on oltava kyse, joko osta heti tai sitten voitettu huuto.
    Kusetushan toteutuu vasta, kun raha on siirtynyt tililtä toiselle. Kannattaa kuitenkin yrittää googlata nimeä tai tilinumeroa ennen rahojen siirtoa. Tuo pistesysteemi suojaa toki aika hyvin, jos positiivisia pisteitä on myyjällä paljon.

    Lähipiirin huonojen kokemusten vuoksi en tuolta mitään hanki eikä tuo huutokauppa kauppatapana ole oma suosikki muutenkaan. Petostehtailijat tekevät kymmeniä petoksia viikossa ja yleensä jonkun toisen nimissä, jonka tiliin näillä on pääsy. Samalla nimellä ja tilinumerolla ei voi kovin kauaa harjoittaa tuollaista "liiketoimintaa".

    IS
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!