Kumiset moottorin tyynyt yhdessä uretaanisen vaihteiston tyynyn kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impala76, 28.10.2019.

  1. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Elikkä otsikossa mainitusta tilanteesta kovin varoitellaan amerkan foorumeilla, että käy vaihteiston kuoren päälle. Onko kokemuksia /mielipiteitä?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuskin millään merkillä on ongelmaa niin kauan kun ne koneen kumit on ehjiä. Joissain vanhoissa ei ollut mitään "topparia" ja kone saattoi liikahtaa useamman sentin kun ne hajosi.
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    65 letukkaan taisi tulla kesken vuotta sellaiset kumityynyt joissa raudat tarttuu toisiinsa jos kumi repeää välistä. Oli käynyt tapauksia missä kumi oli revennyt ja ja kääntyessään moottori oli jumittanut kaasuvivuston pohjaan... pohjassahan se oli ollut rajussa kiihdytyksessä jo valmiiksi :eek:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Riippuu tietenkin lutukasta mutta vielä -67 oli "jäykkiä" kaasuvivustoja joka jäi mielellään jumiin just täyskaasuasentoon.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ne raudat menee ihan solmuun kun kumi pettää. Hyvä idea muttei kestäny. Ne kokonaan umpinaiset teräskiinnikkeet joissa kumi sisällä on hyviä , ne ei oikein pysty repeämään.
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Meneeks tää ohi aiheen? No ainahan nää jutut rönsyilee... Tallil on räpeltämätön '67 327 impala. Siin on vaijerit jostain pakosarjan pultista runkoon, melko turhaa et kummallakin puolella, näyttävät siltä että voin vannoa niiden olleen siinä uudesta lähtien.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    ...lisäyksenä edelliseen oli kavereil '68 impala, niin siinäkin vielä kaasuvivusto, koska sit lie vaijeri tullu letukoihin...
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Jos oon oikein ymmärtänyt niin tää toimenpide on ollut aikoinaan tehtaan takaisinkutsu kampanja...
    Siis tämä vaijereiden asennus
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    En oo ihan varma isolohkoista, mutta onkos jossain 426 Hemi muskelissakin ne tyynyt kuin pikkulohkossa joissa pelkkä kumi pitää puoliskoja kiinni? Kun repeää niin Hemi on konehuoneessa katollaan?

    Sen verran oon neuroottinen että pistin pikkulohkoonkin varmistusketjunpätkän kiinankumin kaveriksi kuskin puolelle.

    Ja otsikon aiheeseen, sehän riippuu uretaanin ja kumin kovuudesta. Eihän ne materiaaleina erilaisia ole, mutta uretaanissa on paljon laajempi kovuusalue. Kaikkea lötködildosta umpimuoviin. Jos aletaan konehuoneen palikoita laittamaan tukevammin kiinni, eikö ne uretaanit kannattaisi EKANA laittaa siihen moottorin tuentaan.

    Tottakai jos paketin yksi osa on umpipuussa ja muut kiinni lötköillä niin jostain repeää ajan mittaa, paksumpikin rautaosa.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kone yrittää kääntyä/pyöriä ja repiii sitä kuskin puolen tyynyä, joten sinne ne uretaanit tms kovemmat vaihtoehdot tai rajoitin vaijerit / ketjut yms. Ja loota ny pysyy ihan vakiokumillakin kannatuksessa siinä palkkinsa päällä. Löröt kumit koneessa ja kova kiinnitys lootalle on järjetön.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mites sitten jos takatuennan torque arm on kiinni laatikon hännässä? Tuo kovempi kumi takana estäisi tämän väännön välittymisen moottorin kannakeisiin asti?

    Ei kai kova kumi lootassa muuta tee kuin pitää laatikon hännän paremmin paikallaan. Yleensähän tuo lodjun kumi on lodjun keskellä, jolloin koneen vääntö kääntää laatikkoa tuon kumin yli puolelta toiselle. Luulisi että vaikka olisi löysemmätkin kumit, on etupää kiinnityksestä jäykempi, kun on kuitenkin kaksi kumia ja kiinni koneen poskissa. Vastaava kiinnitys edessähän tukipistemielessä olisi suunnilleen öljypohjasta kiinni K-palkissa?
     
    saresks tykkää tästä.
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

  13. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kahdessa autossa uretaani puslat laatikossa ,kun molemmissa vaihteiston häntä siirtyi oikealle kiihdytyksessä. Ahtaat sovitukset kardaanin ja shifterin osalta ...
    Rockauton halvat moottorikumit kannattaa jättää ostamati, ainevahvuus puolet ja kumi mitä lie ainetta
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Jossain lohkoissa voi kova moottorinkiinnitys aiheuttaa merkittävää lohkon rikkoutumisen vaaraa "kovemmilla" tehoilla. Oldsmobileen sanovat esim., että ei kovaa kiinnikettä vasemmalle, vaan normi kumi ja ketjulla varmistus - tai sit kunnon toteutus engine platella tms.

    Juu ja sama, kahdet madeinindia-kumit repeytyi laatikon hännästä, nyt on urtsipusla. En voi kuvitella, että pistemäinen uretaanityynykiinnitys takana aiheuttaa mitään ylimääräisiä rasituksia. Kestääpähän ainakin.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    riippuu varmaan minkä mallinen se lootan kiinnitys on että kuinka tukeva se pusla sitten on. Jos se tuenta tosiaan jää ”pistemmäiseksi” niin sitten koneen aiheuttama kiertoliike ei pääse kuormittamaan lootan kuoria.
     

Kerro tästä muillekin!