etanoli kokemusta toimiiko jenkeissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja härtsveli, 5.6.2012.

  1. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Olen ajanut pari talvea GC -93 V8 jeepillä tolla 85 tekemättä mitään muutoksia ja toimii.Ainetta kuluu enempi ja kylmänä lähtee kun on lohkolämppärissä.Tosiasissa kulutuksen lisäys vie melkeimpä hintaeron tosta halvasta aineesta vrt vaikka 95.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasutin ja E85 säädöissä. Se ei siis ole bensalle käypäinen?
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Aika rikkaallahan se on jos bensaa tankkaa, eli ei.
     
  4. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Jenkeistä ja etanolista ei kokemuksia mutta oma käyttikseni toimii hyvin , jopa persdynolla voisi sanoa että vääntö ja tehokkuus parani (Saab 9-5). Saatavuus asemien määrästä johtuen heikko ja hinta hieman liian korkea että houkuttelisi lajitovereita käyttämään sitä enemmän. Bensaa saappi hörsi n. 10/100 km ja etanolia vie n. 13/100 km. Muutaman euron säästää sadalla kilometrillä paitsi että esim . öljyt pitää vaihtaa useammin .
     
    Pertti K tykkää tästä.
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Jos Suomi todella haluaa siirtyä biopolttoaineisiin, niin sitten Ranskan malliin.

    https://yle.fi/uutiset/3-10986113

    Ranskalaiset saavat etanolia alle 70 sentillä litra, joten sielläkin kysyntää riittää.

    Tossa ois jo riittävästi porkkanaa tehdä harrasteeseen kahdentoista rutulla oleva pelkästään RE:lle suunniteltu moottori.
     
    dart -66, Zejk1, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Nimenomaan, etanoli pitäisi maksaa reilusti alle euron. Mutta kun todellista halua ei ole kuin rahan nyhtämiseen.
     
    Zejk1 ja xarper tykkäävät tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Mieto "korkeepuristeinen" (11.9) pikkulohko oli kyl vallan mainio vekotin kadulla miedolla rullanokalla, harmi vaan ku niin helvetin kalliita rakentaa.
     
  8. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Kellään kokemusta eflexfuel boksista lt1 koneen kanssa?
     
  9. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mulla on ollut LT1sessä satasen kiinalainen E85 boxi, toiminut tosi hyvin. Pakkasella pitää tyhjäkäyntiä käyttää hetki ettei sammu kun vaihteen laittaa päälle. Eberin lämmössä ei sammu mutta silloin kone on aika lämmin. Jos tankkaa vaikka 10 litraa bensaa ja loput 70l etanolia niin pysyy käynnissä. Kulutus tienpäällä ollut 14luokkaa.

    Kun laitoin boxin, niin about 3000kilsan jälkeen auto ilmoitti että vaihda öljyt, ne oli aika karmeet ja punertavan väriset. Sen jälkeen ollu kirkkaat.
     
    12345678910, wiwwe ja xarper tykkäävät tästä.
  10. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Kaveri äskettäin avasi erään saabin koneen joka oli etanolikäytössä . Kone oli sisältä peseytynyt aivan puhtaaksi ja irronnut moska tukkinut imusihdin joten öljynkierto ongelmista otti ykkösen kiertokangenlaakeri itseensä. Kannattaa etanoliin siirtymisen jälkeen vaihtaa öljyt tiuhaan ainakin alkuun.
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Minulla on saappi jonka koneella ajettu uudesta asti oikeastaan pelkällä etanolilla. Moottori on 15otkm ajon jälkeen aivan puhdas sisältä. Öljyt muuttuu ATF:n näköiseksi alle 10tkm joten öljynvaihtovälinä olen pitänyt 7-10.
     
  12. bbford

    bbford Gearhead


    Tämä on Saabin koneiden ongelma, tai silloin jos on ajettu pitkään bensalla, ja sitten vaihdetaan etanoliin. Putsaa tosiaan karstat koneesta. Noissa suositellaankin öljypohjan avaamista ja sihdin puhdistamista muutaman tuhannen kilsan ajon jälkeen.

    Itellä on tehtaan tekemä 2008 biopower 9-3, ajettu 281 tkm. Ite oon ajanut niistä 51 tkm, ja käytännössä kaikki etanolilla.
    Koneen sisälle en ole katsonut, öljyt vaihdan 10 tkm välein.
     
  13. Tämä ketju saa sopia tälle TM:n jutulle:

    Kippari-lehti muutti bensamoottorin etanolikäyttöiseksi – Nyt kerromme, kannattiko se
    Perämoottorin etanolimuunnoksemme on herättänyt suurta kiinnostusta. Onko tuossa järkeä, voiko se onnistua? Kyllä voi, ja hyvin onnistuikin.


    Vanhan perämoottorin muunnostyömme etanolikäyttöiseksi on mielenkiintoinen hanke, josta ovat kiinnostuneet monet muutkin kuin veneilijät.

    Jotkut ovat kysynyneet, onko koko ajatuksessa mitään järkeä, tai voiko hanke onnistua.
    Muunnos on nyt tehty ja kokemukset kerätty. Johtopäätös on, että etanolimuunnos onnistui, vieläpä hyvin. Osa moottorin ominaisuuksista parani muunnoksessa selvästi, varsinkin käyntiääni pehmeni.

    Käytännössä tarvittavat muutokset olivat uudet suuttimet, moottorin johtosarja ja moottorin ohjausyksikkö.

    Varmuuden maksimoimiseksi myös polttoaineen syöttöjärjestelmä muutettiin, eli perämoottorin sisältä poistettiin oma mekaaninen siirtopumppu sekä sähköinen korkeapainepumppu. Nämä siirrettiin veneen runkoon, polttoainesäiliön luokse.

    Yksi ratkaiseva tekijä oli polttoaineen alkoholipitoisuuden mittaavan anturin asentaminen. Se piti saada sopivaan paikkaan polttoainejärjestelmään. Hondan insinöörit ovat mitoittaneet moottorin osat hyvin ja muotoiluosasto on tehnyt tarkkaa työtä, joten moottorikopan sisältä oli hankala löytää ylimääräistä tilaa.


    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!