MB 190E 2.3-16 - Museoauto projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja EVO X, 25.2.2019.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kyllä niihin vain käytön jälkeä tulee. Vaan ajettavaksi ne on tehty.
     
    EVO X ja palontie tykkäävät tästä.
  2. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Loppuviikosta sain auton vihdoin ja viimein yhteen pakettiin. Ongelmia oli mm. lampunpesimissä, mitkä tekivät vähän mitä sattuu. Päädyin lopulta vaihtamaan molemmat moottorit, jonka jälkeen ne alkoivat toimia. Konehuoneen puolelle tein vielä hieman puhdistusta ja lisäilin tarroja yms. detaljointia. Kaikkia niistä ei taida edes kuvissakaan vielä olla. Samalla takakonttiin saatiin varapyörän kiinnitys kuntoon, ja työkalut & tunkki paikalleen. Tässä onkin erikoinen kiinnitys varapyörälle, kun se kiinnitetään pultinreijästä 8mm tapilla, jossa on ristipää. Tuota kiinnitystapaa on ilmeisesti käytetty 1982-1985. Uudemmissa on sitten se muovinen "sanko" jo.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lisää ongelmia ilmaantui kun lähti liikkeelle, jolloin käynnistyksessä sammunut ABS valo syttyi uudelleen. Arvelin, että tuossa tilanteessa syy löytynee antureista, ja mittailin ne yleismittarilla. Etummaiset, jotka olikin hankittu tähän autoon puuttuvien tilalle, toimivat moitteettomasti, mutta takana ei tullut minkäänlaista arvoa. Ajattelin että se on helppo homma katsella toimiva, mutta kas kummaa, kun juuri tässä mallissa on käytetty jotakin todella ihmeellistä versiota. Alkuperäinen anturi on matalampi ulkoisesti ja sen kiinnitysruuvin reikä on 2mm lähempänä itse anturin puikkoa. No yllättäen tuollaista ei nyt sitten löytynyt millään tähän hätään, joten päädyin muokkaamaan uudemman mallista anturia niin että sen saa kiinnitettyä. Anturin koon vuoksi myös käsijarruvaijerin kiinnikettä joutui kääntämään pois tieltä. Korjaus oli kuitenkin lopulta onnistunut, sillä koeajolla ABS valo ei enää syttynyt ja tärkeintä oli että myös se ABS toimii, mitä se ei ole tehnyt tätä ennen.

    [​IMG]

    Muutaman kuvan räpsäisin kootusta autosta syksyisessä ilmastossa, jonka jälkeen pökkäsin auton talliin ja vaihdoin siihen alkuperäisvanteet paikalleen MR kuvia ja tarkastusta varten. Olisihan se noilla kaikilla muillakin mennyt läpi, mutta halusin kuviin ja tarkastukseen autosta täysin alkuperäisen näköisen. Eilen ehdinkin jo hieman aloitella pintojen viimeistelyä, joka lähti muutamien roskien hiomisella. Sen jälkeen kiillotin hiotut kohdat kovalla hexa-laikalla ja Mirkan 35 tahnalla. Tämän jälkeen aloitin myllyttämisen katosta. Ensimmäisenä käytin samaa kovaa hexaa ja Turtlen PRO sarjan T10 tahnaa Rotaryllä. Sitten T20 tahna, sileä kova laikka ja kolmantena pehmeä vohveli ja T40. Seuraavaksi käyn pinnan vierlä läpi Dualilla (tuplaepäkesko) ja tuolla T40 viimeistelytahnalla. Vahaksi tulee varmaankin Fusso, sen kiilto-ominaisuuksien vuoksi ja sen kiillotan epäkeskolla ja mikrokuitulaikalla.. mutta sitä ennen täytyy koko auto käydä läpi samalla tavalla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Juutilaisen Anssillekin soittelin, ja sovimme alustavasti auton ClassicData ja MR tarkastuksen tuonne parin viikon päähän. Toivottavasti saan vielä oikean Beckerin huollosta sitä ennen. Räpeltävän Hirchmann Auta 6000KE:n tilalle hankin Auta 6000EL:n, jonka purin ja puhdistin ennen asennusta. Piiska tuli KE mallista ja nyt antenni toimii toivotunlaisesti.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    LPV, Topsa-, falcon1 ja 25 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    nätti on, iso peukku ylöspäin;)
     
    Gary Grand, Pertti K, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. wilburi

    wilburi Gearhead

    Vaikka en ookkaan mikään merssu fani ni silti tämä yksilö on nätti ja työnlaatu on moitteetonta
    Jatka samaan malliin ,ainakin minä seuraan mielenkiinnolla
     
    Z(etor)71, dart -66, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. rekkamies

    rekkamies Gearhead

    Huikeen komee peli:)
     
    musta78, palontie, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ihan samaa mieltä!
    Viimeistelyn/tekemisen taso on sitä luokkaa että mersukin näyttää hyvältä.:cool:

    Oon tätä Mersua miettiny pari kertaa..
    Ettei olis sama auto, jossa tuli matkustettua jonkin verran -90-luvun alussa.
    Silloisen työpaikan omistajalla oli tällainen ja kaveri tykkäsi ajamisesta. Itsekin pääsin kerran siirtoajon ajamaan ja olihan tuo hieno laite kun omat ajokit oli -70-lukuisia..

    Epäilyttää vaan ettei olis sama yksilö, kun tämä näytti varsin hyväkuntoiselta projektin alussakin.
    Tuppaa autot kulumaan sillä kaverilla nopeasti..
     
    wilburi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tämä on ollut 1985-2004 Erkki Vaittinen nimisellä kaverilla. Suht vähän tällä oli ajettu sen 19-vuoden aikana kun mittarissa on ollut jotain 220-230tkm. Toisen omistajan jälkeen se alamäki alkoikin sen kunnon suhteen. Aloituskuvissa auto saattaa näyttää kohtuu ehjältä, mutta aikamoinen rytökasahan se oli.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ei ole sama kaveri/ auto sitten.
    Kiiltävänmusta Cosworth, jolla sen kerran ajoinkin oli Kivelän omistuksessa, eikä missään tapauksessa kovin montaa vuotta enää -90-luvulla autoa pitänyt.
     
  9. splitti

    splitti 2nd gear

    Näyttää jo oikeastaan luonnottoman siistiltä kuvissa! Suurin osa, vielä liikenteessä olevista, ton ikäluokan autoista näyttää jo potkitults perunasäkiltä. Kiitos vielä kun ollaan saatu olla hengessä mukana!
     
    palontie, isalmela, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. EVO X

    EVO X Gearhead

    Kiitosta vaan kun jaksatte seurata. Hauskaahan tässä on, että täällä Oodeellä tulee enemmän feedbackia projektiin liittyen kun tuolla merkkifoorumilla :)
    Autohan näyttää livenä kyllä vähintään yhtä hyvältä kun kuvissa, tai ainakin itse olen hyvinkin tyytyäinen kun sain sen eilen myllytettyä. Ainut miinus on tuo korkeus, mutta ei se noilla vakiopyörillä tuu niin silmille. Tänään haen kuskin oven lukon sarjoituksesta ja vahailen vielä luukkujen aukot. Sitten vaan odotellaan mankan saapumista huollosta niin se alkaa olla valmis tarkastukseen.
     
    DX, atobee, Kowalski ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No, se taitaa johtua mersumiesten keskinäisestä kateudesta. :D
     
    LPV, wilburi, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. EVO X

    EVO X Gearhead

    Tässähän menee hommat ihan peukaloiden pyörittelyksi kun hommat alkaa olla pikkuhiljaa taputeltu. Loppuviikon aikana sain kiillotettua korin mielestäni ihan asialliseksi. Kyllähän siinä sellainen kolme iltaa vierähti ja varmaan kymmenkunta tuntia. Vaikka siis lähtökohta oli todella hyvä, niin silti siinä saa sutattua aikaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vaikka aiemmassa postissa jo kerroinkin menetelmästä niin listaan työvaiheet vielä uudelleen.
    1. Roskien poisto vesihiomalla pienen hiomatuen ja minihiomalappujen avulla. Karkeudet 1500 ja 2500.
    2. Hiottujen alueiden kiillotus rotaryllä kovalla vohvelilla ja tahnana Mirka 35.
    3. 1 steppi kiillotus Rotary + kova vohveli ja tahnana T10 Turtlewax professional
    4. 2 steppi kiillotus Rotary + kova sileä laikka ja tahnana T20 Turtlewax professional
    5. 3 steppi kiillotus Rotary + pehmeä vohveli ja tahnana T40 Turtlewax professional
    6. 4 steppi viimeistely Dual epäkesko, pehmeät laikat ja T40 tahna. Lisäksi käytin porakoneeseen kiinnitettävää 75mm epäkeskoa ja T40 tahnaa ahtaiden paikkojen viimeistelyyn.
    7. Sealant Soft 99 Fusso käsin levityssienellä
    8. Kiillotus Epäkeskolla ja mikrokuitulaikalla
    9. Lasien vahaus Autoglymin glasswaxilla molemmin puolin.
    10. Oviaukkojen, karmien, puskurien ja helmamuovien vahaus Autoglymin super resin polishilla.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sitten pääsikin sisustan kimppuun, mutta siellä pääsi helpommalla. Imuroinnin jälkeen viimeistelin penkit,ovipahvit ja ratin prestan leather conditionerilla. Kojelauta ja keskikonsoli käsiteltiin tutulla Autoglymin vinyl&rubber carella jota käytän ylivoimaisesti eniten mistään autonhoitotuotteesta. Se on mielestäni ainut millä saa tasaisen lopputuloksen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sitten olikin aika napsia vähän järkkärillä kuvia, että saa laadukkaat paperikuvat MR todistusta varten. Edelleenkin radio on huoltoreissulla, mutta eiköhän se siltä tällä viikolla palaile.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Seevu, MRikkinen, -nikke- ja 22 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Ace66

    Ace66 3rd gear

    Onkohan tämä ollut uutenakaan näin hienossa kunnossa siellä mersudealerin showroomissa?:)
    On kyllä pieteetillä,suurella vaivalla ja tinkimättömällä laadulla toteutettu projekti jota on ollut todella ilo seurata.Hatun nosto ja iso peukku!:)
     
    rekkamies, palontie, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Iso kiitos!
    Sain viikonloppuna viestin tuolta auton ensimmäiseltä omistajalta jossa hän kertoi sen olevan aivan yhtä hieno nyt kun se oli syksyllä -85 Juffalin Mersuliikkeestä noudettaessa.. se merkkaa itselle aika paljon jos auton uutena nähnyt ja omistanut henkilö niin sanoo :cool:
     
    Seevu, -nikke-, Mika.T ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. splitti

    splitti 2nd gear

    Kyllä taitaa nyt olla vielä paria pykälää siistimpi kuin uutena. Piti laittaa reipanit silmille, ku rupes häikäisemään!
     
    palontie, Gary Grand, EVO X ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. EVO X

    EVO X Gearhead

    Reiskathan olis ihan period correct kamaa tämän kanssa muutenkin :cool:
    Joutuu varmaan hommata ens kesäksi.
     
    LPV, dart -66, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. palontie

    palontie Double Gearhead

    Syvä kumarrus ja hattu päästä,aivan fantastinen lopputulos,toi mese kyllä kelpais.
     
    Pertti K, EVO X, Sounderi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tai pikku pilke silmäkulmassa, melkein mikä tahansa tuolla pieteetillä tehty...
     
    jariha, Gary Grand, EVO X ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hienoa jälkeä ja vielä nopealla aikataululla.

    Itse olen samassa ajassa aikaansaanut muutaman lisäkilon vyötärölle :D

    Tarvii kyllä ACS:ssa tulla katsomaan lähempää tuota, harvemmin sitä näkee tuollaista autoa ”uutena” enää.
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. EVO X

    EVO X Gearhead

    :rotfl:
    Kiitokset, tässä nyt mitään kumarrella..

    Mullekkin kelpais moni vastaava, vaikkapa se E30 M3.

    Aikataulu oli mielestäni vähän epäonnistunut. Kevääseen asti se meni aikalailla niinkun pitikin, mutta sitten maalauksen venähdys aiheiutti useamman kuukauden gapin, milloin auto vaan makasi tallissa. Varmaan todellisuudessa tuohon meni noin 6kk työt.. Mutta parempi nyt myöhään kun ei milloinkaan. Ja tarkeintähän projektissa on, että se valmistuu. Tähän toki moni sanoo, että matka on päämäärää tärkeämpää.. Joskus se matka vaan vähän venähtää :rotfl:

    Just eilen saatiin sovittua tuo ACS kuvio, eli 2-autoa tulee ja oma Garage-59 osasto sinne Classic car shown puolelle. Siellä sitten livenä bongaamaan virheitä :wc:
     
    Muokattu: 30.10.2019
    Pertti K, Mikkis, wilburi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!