Tyhmä 2V kaasari kyssäri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 30.10.2019.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tallaisesta olisi siis kyse: Moottori Ford FE390 -67 joka 2V. Autoon pantu orkkis 2V 350 cfm kaasarin sijaan vielä pienempi 2V 287 cfm mehumaija, jossa 57F suuttimet eli isot. Auto toimii tuolla kyllä nätisti ok.
    No mulle tuli sitten saman sarjan Motorcraft joka 427cfm. Laitoin siihen koko korjaussarjan ja nuo 57F suuttimet, paikallaan oli huomattavasti liian pienet 48F suuttimet. Kaasari kyllä puhdas
    ja läppäakselissa samanmoinen pikkuvälys kuin siinä 287cfm:ssä.
    No auto toimi sillä ihan vitun huonosti kuin vajailla pytyillä käyvä tähtimoottori. Vaikka säädin bensanpinnat ok sekä perussäädöt tyhjäkäyntipiirille. Kun irrotin kaasarin kannen niin kohokammio oli tyhjä,(pitäisi olla bensapinnassa).

    No, tämä varsinainen kysymykseni on siis se: Että jos 2V:llä leikitään eli laitetaan nyt 287cfm kaasarin tilalle vaikka uusi 427cfm, niin saavutetaanko tällä millaista teho/alakierrosten vetohyötyä? Voiko sanoa monta hevosvoimaa tulee lisää?
    Vai meneekö vaan soppaa enemmän ja tehoa 8 hevosvoimaa jota ei edes huomaa?

    Auto on cruisailukäytössä niin mitään 4v yms proggiksia sinänsä huvita tehdä, mielummin muuta parantelua silläkin vaivalla.

    Olen joskus aiemminkin tätä funtsinut, mut kysytään nyt vielä kerran, jos tulisi vaikka tietoa mutun sijaan?
     
    Muokattu: 30.10.2019
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Isomman kaasarin kun vaihat ni samalla tarvii isommat suuttimetkin jos kaikki muu pysyy samana.

    Isompi kurkku = ilma virtaa hitaammin = signaali huononee = isommat suuttimet jotta saadaan sopiva määrä tällä huonommalla signaalilla soppaa menemään läpi taas.
     
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Juu tämä asia selvä. Näin toimittukin, mutta tuo varsinainen kysymys on se kyssäri?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yleensä ne kaasuttimessa tehtaan (auto- tai kaasutintehtaan) jäljiltä olevat suuttimet on aika lähellä oikeaa kokoa ja se koko vaihtelee kaasuttimen mallin mukaan. Oot laitellut kerralla yhdeksän numeroa isommat suuttimet joka todennäköisesti on ihan pielessä. Miten se 427cfm kaasutin toimi niillä originaaleilla suuttimilla? Oliko kaasutin uusi vai valmiiksi käytetty ja säädetty?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos heti käytön jälkeen avattuna kohokammio on tyhjä, niin säätämistä ei kannata harrastaa. Ensin on etsittävä vika.
     
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ei ollut uusi se kaasari. Kävi niillä nii
    Kaasari käytetty kuten kirjoitin,
    joku nakannu siihen 47 suuttimet, tulpat valkeana heti niillä. 55 on optio suutin pienempään kuin 427cfm. Eli ok.
    Mulla on ne 57 kat tossa pikkumehumaijas kii, ja toimii siinäkin kuin junan.. Anteeksi viiden tähden hotlan vesiklosetti:)
     
  7. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tuo on totta. Mutta kukaan ei ole vastannut varsinaiseen kyssäriini:)
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vastaan nyt sitten oman käsitykseni. Rajattuna niihin alakierroksiin.
    Ei tule mitään hyötyä, päin vastoin.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, tämä tieto on se mitä hain kiitos.
    Ellei tuo 100-150cfm kaasarin isommaksi vaihto tuo alakierros vääntöä/tehoa, tai yleensäkään 10+ hevosvoiman lisätehoa niin kannattanee antaa toimivan 287cfm mehumaija kaasarin olla paikallaan.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä se isompi venyttää tehoaluetta vaan yläpäästä. Tapauksesta riippuen alapää saattaa jopa toimia hitusen tai paljon huonommin.
     
  11. Se isompi taitaa olla tarkalleen 424 cfm, Noita Autoliten 2100 kaasareita on moneen lähtöön.

    0.098 - 190 cfm, 1.01 - 240 cfm, 1.02 - 245 cfm, 1.08 - 287 cfm, 1.14 - 300 cfm, 1.21 - 351 cfm, 1.23 - 356 cfm, 1.33 - 424 cfm

    Tässä on lisää tietoa:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Autolite_2100_carburetor

    https://www.carburetor-parts.com/Motorcraft-2100-Technical_ep_422.html

    Tässä sen suuttimista:

    https://www.carburetor-parts.com/Jet-Sizes_ep_1885.html

    Ilmeisesti 390:een kuuluu toi 1.21 venturilla oleva.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aikoinaan laitoin Mercuryyn 428:n päälle ihan pikkiriikkisen Rochesterin kakskurkkusen, oli muuten ihan sillään säätelemättä perin mukava kruisailukaasari. Mitään sille lullalle tarpeellista ei jääny puuttumaan.
     
    twincam6 ja Powerstroke tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!