pullmax

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BBC, 17.1.2017.

  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Tuli tilattua Fay Butler. Universal sheet metal machine handbook...

    Ei muuten ole enää kirja... Kierteellä niputettu kasa paperia printattuna vähän paremmalle paperille ja hinta 130 usd... Sen verran arvokas, että orggis saa olla yölukemistona ja printtasin 4 autotalliversiota, joissa ei rasvaset sormenjäljet haittaa. Tiedoltaan asiallinen opus. Nyt pitäs niitä teriä jyrsiä...
     
  2. ToniC

    ToniC Gearhead

    LÖYTYYKÖ LASER/VESILEIKKURI (leikkuukyky 25mm levy) OPERAATTOREITA??? Iltahommia tarjolla .

    Alan Firmat eivät viitsi juuri tarjota.... --> Ei mielenkiintoa näin pieniin hommiin.

    Mulla olis cad kuvat erilaisiin pullmax teriin nyt olemassa.

    Pitäisi katsoa operaattorin silmällä, että kuvat on ok-muodossa koneelle ja tehdä koekappaleet, eli käytännössä ajaa 1 noin 60cm x 5 cm palikka halki, sekä pätkiä 50mm pätkikiksi. Nämä olisi siis irtovarsiin sovitettavat, joten kävis periaatteessa kaikkiin pullmax koneisiin, kun tekee vain varret.


    Materiaalitarve Levyn pala 50mm x 600mm PL 20 tai 25 Mat. 235, 355 tms....

    tarkoitus kokeilla niin, että ajaa levy vain keskeltä halki mutkitellen, josta tulee ylä ja alavastin kerralla. tuossa butlerin kirjassa taisi olla niin, että kun on alle 45 asteen kulmia, ei tarvi mitään välyksiä, vaan terien etäisyys on se jolla jätetään levyn tila.

    Leikkuusuihku vie reilun millin, niin on ok. Periaatteessa pieni suihkun laajeneminen jättöreunaa kohti ei haittaa, niin saisi sen syötettävyyden helpommaksi. Loppu hionta nauhakoneella.

    Jos toimii, niin tekisin lisää kuvia. Pitäisi vain tehdä tämä koe-erä ensin. Leikkaajalle oikeudet joka terämalliin , jos haluaa tehdä niitä iltapuhteina muille.. =)
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    Koekappale ajettu laserilla. Välykset tullee sopivaksi, kun pinnat hioo sileäksi. Kuvat ei aukea, kun oikealla klikkaamalla, mutta niistä näkee suunnilleen koekappaleen. Se on vain 20mm latta ajettuna halki Päälipuolella rako on noin 0,6mm-1mm Alapuolella 1,5-2mm



    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Seuraavaksi pitäis sitten tehdä yks iso setti. Olisko hyviä ideoita, millaisia kannattaa leikkuuttaa ja onko kiinnostusta teriin? 20mm on ajatuksissa, kun meinasin osan tehdä varsineen ja tuo on lähelle haluttua.
     
    Muokattu: 12.11.2019
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Miksi noin paksut?
    Omat terät pullmaxiin on pääsääntöisesti 8mm levystä tehty. (Jos teräksiset, muovisia aika paljon) Viimeisimmätkin, Dodgen helmojen muototerät. "Kosketuspinta" on kuitenkin vain osa tostakin,
    20mm levystä aika isot syöttö ja jättö pinnat, miksi, mitä haet niillä?

    Meidän paikallinen laserleikkaamo kyllä leikkaa minulle kaikenlaista pientä..
     
  5. ToniC

    ToniC Gearhead

    Ihan sillä perusteella, mitä olen nähnyt noiden olevan. Ei ole kummempaa tiedettä takana. Laser jättää toisen puolen (ajattelin pitää sen syöttöpuolena) pikkasen väljemmäksi, niin jotenkin ajattelin sen muokkaavan pikkasen vyöhykkeissä. ei kertalaakilla oikeaan muotoon.

    Toinen asia, kun teen joihinkin varret kiinteinä, niin 20mm levystä varret sopii jo toisinpäin pullmaxiin, kun sipasee 0,5mm jyrsimellä puoleltaan pois. toinen sitten pitää tehdä niin, että leikkuujurmut häviää. siellä varmaan pitää jättää 2mm puolelleen, niin saa jyrsittyä varsipinnat suoraksi ja tasaiseksi.

    Niissä terissä, missä on pistopintaa, esim joku uran ajo terä pitää tehdä koneistamalla sopiva välys.
    Jossain luin, että jos on alle 45 astetta, niin sitten vain terien etäisyys säädetään sopivaksi.

    meinasin ainakin noista kataloogeista apinoida ja sitten leikkelen neliskanttisia ja pyöreitä lätkiä, joista saa sitten tehtyä sorvila ja jyrsimellä soppeleita

    nämä tehtiin lpr, mikkelivälillä... tänään kävin hakemassa.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Omasta kokemuksesta jokainen muoto on kuitenkin ajettava useammin, joten välystä tulee säätää, koneissa on eri kokoisia teränpitimiä.(omassani 22mm),
    Saat toki tehdä mutta minusta vaikuttaa nyt turhan hienolta.

    Esimerkkinä noi viimesimmät helman terät.Moparin b-koriin vähän helmaan muotoa ja pikkuisen alemmas alkuperäisestä. Muoto terinä on 150mm leveä aaltomainen, korkeutta se 60mm. Käsiplasmalla 8mm levystä ja 125 fiber tasolaikalla enimmät pois ja silottelu 2"rolocilla. Jigissä pitimien hitsaus ja sit koneeseen kiinni. Välys pois ja lopullinen sovitus viiloilla ja sit vähän rolocilla/ hiomapaperilla isomma urat pois. Taka terään tigilla 10mm pyörön pätkä takarajaksi ja eikun ajamaan. 2m 170mm peltisoiron saa ajaa 6 kertaa pikkuhiljaa välystä pienentäen et hyvä tuli.
     
  7. Mulla on muuten metritolkulla 19x19 kantti "jöötiä" työkalujen karaksi, jos tarvetta jollakin ostaa semmosta. Oma kone on P5. On se niin sopivan kokoinen, hiljainen kumityynyjen päällä kun sillä päästelee.... ja kun kylkeen hitsasin "oksat" paineilmavasaralle, on juuri sitä koko laite, mitä minä tarvitsen. Yksi parhaista hankinnoista.

    Itse tarvinut pari pätkää ko. tankoa, kun en käytä pullmaxia kuin vain ja ainoastaan pellin kutistamiseen. Eilen viimes kutistelin irtileikattua vanhaa "rutattua" peltiä ja se tulee menemään takaisin autoon täysin siloteltuna.

    Toki tänäpäivänä työkalujen tekeminen niin helppoa kun on CNC keskukset, 3D mallintaminen... eli jos on viitsiä ja kavereita alalla, voi teettää vaikka kaikki muototerät mitä vain haluaa.

    ah
     
  8. ToniC

    ToniC Gearhead

    https://drive.google.com/file/d/1W8RmADG2qZwcJR-TAKnBBuBTASdQJdaK/view?usp=drivesdk[​IMG]

    Tommoset tuli, kun pätkin sahalla. Noi on tarkotus pistää kiinnikkeeseen yhdellä ruuvilla.



    Halpaahan tämä on. Ostin vannesahan pätkimiseen. Ja nyt haussa on tallikoon nauhahiomakone. Viimeistelyyn . Onhan niillä toki muutakin käyttöä. Saa nuo sorvi ja jyrsin aihiot ilman kipunoita tehtyä.

    Aika edukkaaksi nuo terät tulee. Kaveri piirteli kahvitunnilla kuvat ja leikkuufirma teki sopuhintaan ton koekappaleen.

    Koeajan nuo ja jos vaikuttaa hyvälle leikkuutan vielä arkillisen esim. 1x1m täyteen erilaisia päitä ja aihioita. Sitten on pitkäksi aikaa.

    Seuraavaks pitäs ajella fleetmasteriin lattiapellit. Niissä on hyvä kokeilla erilaisia päitä.... Ja jos jollain on matskua, miten xj jagen etu ja takapää sorvataan chevyyn, niin kiinnostais. Akselit poltetaan irti jaggesta, joten tehdas kiinnikekorvat tulee mukaan. Katsoo sitten saako hyödynnettyä.
     
    Muokattu: 24.11.2019
  9. ToniC

    ToniC Gearhead

    Pistäkää kuvia omista työkaluista. Jos vaikka oppis jotain.
     
  10. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    Viikonloppuna tuli käytyä kotitalliin Gairu MC-5 ja läjä työkaluja. Alkujaan käsi- ja taideteollisen oppilaitoksen. Vuosia ollut vaan varastossa. Oisko kellään siihen esim scannattua käyttöohjetta tai muuta materiaalia? Työkalutkin vois kiinnostaa jos kellä joutavia. 18mm varrella näyttäisi olevan.
     

Kerro tästä muillekin!