Vanhoja valokuvia ameriikan raitilta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja tinareki, 21.12.2013.

  1. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Sitten "amatööri racing" aiheisia detaljeja:
    A-mallin viritystä 40-50-luvun malliin
    [​IMG] [​IMG]
    Tässä Aa-mallin nokalle nostettu 10v nuorempi ford V8
    [​IMG]
     
  2. 1320

    1320 Gearhead

    Tässä taitaa olla kuvassa King & Hansenin Belly Tank. Rakennettu 1948 ja kisattu viimeisen kerran vuonna 1950, eli kuva sijoittuu noiden vuosien välille. Runko on T-Fordista ja moottoriksi valikoitui mahdollisimman pieni Fordin Flathead, koska autot luokiteltiin kisaluokkiin moottorin koon perusteella. Edelbrockin ja Winfieldin viritysosilla tehdystä '39 Fordin Lättiksestä syntyi lopulta 140 Cid kokoinen motti, jonka avulla päästiin tulokseen 118,89 mph El Miragen dry lakella. Laitteella kisattiin A/Streamliner luokassa, mutta useimmiten tuloksena oli kakkostila, Alex Xydias So Cal Speed Shopin väreihin maalatulla Belly Tankilla oli yleensä vielä nopeampi vieden ykköstilan.

    Vika kisa tällä autolla ajettiin vuonna 1950 jonka jälkeen se seisoi ladossa vuosikymmeniä. Nykyisin auto sijaitsee Petersen Automotive Museumin näyttelytilassa kulahtaneessa orkkiskunnossa, eli ei entisöitynä:
    [​IMG]
     
    tinareki tykkää tästä.
  3. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  4. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  5. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    Ismoskosmos ja esmi tykkäävät tästä.
  6. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    K_Sa, Marklin, tinareki ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    Impala76, esmi ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  8. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    Vuokralainen tykkää tästä.
  9. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    [​IMG]
     
    Rane 66 ja esmi tykkäävät tästä.
  10. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  11. 1320

    1320 Gearhead

    Muutama Drag Race kuva George Klassin kokoelmasta. Ja taidanpa tälläkertaa laittaa Altered-luokkien kiihdyttimiä.

    Altered-luokissa näkyi aikanaan todella erilaista kalustoa. Monet rakennelmista oli sellaisia, että niille ei löytynyt oikein muuta kisaluokkaa, mutta Alteredissa sai ajaa hyvin monenlaisilla eri laitteilla.
    Tietysti kovimpana luokkana AA/FA, eli nitroa polttavat Fuel Alteredit, jotka oli alusta asti tunnettu erittäin haastavina ajettavina, kun tehoa oli aivan liikaa ajo-ominaisuuksiin nähden.

    Kuten yleensä, myös Alteredit kehittyivät luokan elinkaaren aikana. Alkuaikoina suosittu tapa Alteredin rakentamiseen oli poistaa Gasserista "ylimääräiset" katuvarusteet, kuten esimerkiksi valot ja lokasuojat. Toki muutenkin autoja sai rakennella vapaammin, kuten kuvan esimerkissä jossa moottoria on siirretty aika reippaasti taaksepäin.
    [​IMG]

    Altered Wheelbase kilpurit eivät olleet sallittuja FX luokissa (yhden vuoden sääntökokeilua lukuunottamatta). Monilla ajettiin Match Race kisoja muita vastaavia laitteita vastaan, mutta Altered-luokista löytyi näillekin autoille tilaa.
    [​IMG]

    Korimuutoksia sai tehdä paljon Gassereita enemmän eikä säännöt vaatineet "katuajovarusteita" kilpureihin kuten esimerkiksi valoja, tööttiä jne jotka oli Gassereissa pakollisia. Tämän Willys Pickupin ulkonäkö ei ehkä ole parhaasta päästä, mutta osa laitteista oli melko rajustikin muuteltuja.
    [​IMG]
    Henry Harrisonin Crazy Horse Fiat Topolino Fuel Altered Bakersfieldissä 1966, eli kaikista rankimman Altered-luokan laite. Ahdettu ja polttoaineena tietysti nitro. Näillä laitteilla oli tapana mennä ihan mihin sattuu, jonka takia AA/FA luokan laitteet oli aina katsojien suosikkeja.
    [​IMG]
    Altered-luokissa näkyi hyvin monenkirjavaa kalustoa... '60 luvun Plymouth Valiant. Melko nopeassa luokassa näyttäisi olevan (B/A), joten pellin alla todennäköisesti on melko isokokoinen motti. Koppa on kuitenkin melko suurikokoinen moneen muuhun saman luokan kilpuriin verrattuna...
    [​IMG]

    Fiat Topolino Oldsmobilen koneella, johon vielä lisätty kampiakselin pyörittämä ahdin. Turvakaari on hieman erikoisen mallinen, kun alkuaikoina ei pahemmin oltu säännöissä määritelty kaaren osalta tarkempia speksejä. Ainoa sääntö oli, että turvakaari vaadittiin. Etuiskarit on myös asennettu hieman erikoiseen paikkaan.
    [​IMG]

    Toinen Fiat Topolino, tällä kertaa Fuel Altered luokan laite, tekniikkana Chevyn 427 isolohko ahdettuna ja nitrolla... Auto näyttäisi olevan myös erittäin hienosti viimeistelty, joka ei ollut mikään itsestäänselvyys tuohon aikaan...
    [​IMG]
    Hieno '39-'40 Ford Coupe. Luokkatunnus A/F paljastaa, että tässäkin bensatankissa on nitroa...
    [​IMG]

    Fiat Topolinot oli todella suosittuja kilpuriaihioita. Tässäkin AA/FA laite eli nitrokäyttöinen Fuel Altered.
    [​IMG]

    Kuten kuvasta näkyy, Fuel Alteredeilla oli tapana mennä vähän sinne sun tänne, joten kuskilla riitti usein ohjelmaa ratin takana...
    [​IMG]
    Pure Heaven, yksi legendaarisia Fuel Alteredeja tämäkin. Chevyn isolohko nitrolla asennettuna Bantamin keulalle. Pure Heaven on muuten tuttu näky edelleen radalla, pariviikkoa sitten Bakersfieldissä katseltiin kun kyseinen laite ajeli kutosen aikoja...:odcool:
    [​IMG]

    Kun kerran Alteredeista on kyse, niin ehkä kaikkien aikojen tunnetuinta kyseisen luokan laitetta ei voi jättää laskuista pois, eli Marcelius & Borsch Winged Express. Korina lasikuituinen T Ford, tekniikkana ahdettu nitrokäyttöinen 392 Hemi, joka asennettiin korkealle painonsiirtymän maksimoimiseksi takarenkaille. Laite tehtiin alunperin vuonna 1960, ja pian sen jälkeen kulkua yritettiin vakauttaa lisäämällä iso spoileri auton katolle. Siitä auton nimikin kehittyi.
    Wild Willie Borsch oli ratin takana ja pärjäsikin laitteella varsin hyvin. Tosin missään vaiheessa auto ei ollut erityisen helppo ajettava, vaan se oli ennemminkin tunnettu runsaasta vikuroinnistaan. Vuonna 1968 kun Wild Willie pääsi kyseisellä laitteella Winternationalsin Top Fuel kaavioon, Fuel Alteredien ennätysajalla 7.29, niin Top Fuel kuskit ilmoittivat etteivät tule ajamaan Wild Willien rajusti vikuroivaa Alteredia vastaan. :odeek:

    Winged Express oli ensimmäinen Fuel Altered joka saavutti 200 mph loppunopeuden rajapyykin ja Wild Willien parhaaksi ajaksi jäi 6.96 ja 213 mph. Kova tulos, kun muistetaan, että se on ajettu tuon aikaisilla renkailla ja radalla.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nykyään autolla ajaa Mike Boyd ja meno on edelleen erittäin näyttävää... Siitä pitää huolen pitkät burnikset ja hökötyksen riittämättömät ajo-ominaisuudet noille tehoille ja vauhdille. Bakersfieldissä näin laitteen tositoimissa, ja kyllä täytyy nostaa hattua kuljettajalle.:odeek:

    Tuossa videolla kohdassa 2:36 näkyy Winged Express tositoimissa pari viikkoa takaperin. Valitettavasti ei päässyt kaavioon, kun molemmilla lajittelukierroksilla yksi kaista ei riittänyt ja keskiviiva ylittyi.:rotfl:
     
    JYR, Marklin, Vuokralainen ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    DuPont Chemical Company, Kinston, NC
    [​IMG]
     
    Raider Japa, Vuokralainen, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Lumitöitä Lännen malliin
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Viimeisessä kuvassa 20-lukuinen Mack-kuormuri umpikumirenkailla.
    Näitä tehtiin saman mallisina vielä 30-luvun alussakin
     
    Raider Japa, Vuokralainen ja Marklin tykkäävät tästä.
  14. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Se on varmaan vain vanhenevan äijän nostalgiaa, mutta ikäänkuin arkiautotkin olisivat ennen näyttäneet paremmalta...
    Olisiko vuosi 1953...55? Ainakin tuossa etualalla 1953 Letukka ja Studebaker vierekkäin.
    Kauempana olisi ehkä 1954 Cadillac? Joku 30-40 luvun vaihteen GM coupe tuossa keskirivissä.
    4 kpl rättikattoisia ja yksi woody stw sedanien joukosta erottuu.
    Aikanaan umpitylsä kuva muuttunut mielenkiintoiseksi, ainakin autonörtin mielestä.
     
  15. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tässä olisi ehkä pari vuotta vanhempi parkkis-kuva. Long Island, NY.
    Uusimmat tuosta bongaamani ovat 1949-50 Ford, Mercury ja Dodge/Plymouth.
    Muuten enimmäkseen 40-lukuisia ja pari 30-luvun lopun "piikinokkaa".
    Huom. ekan sukupolven (1939) Mercury 4D sedan tuossa 2.rivi vasemmalta vinoparkissa.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.11.2019
    Marklin ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  16. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Raider Japa ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  17. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    [​IMG]
     
    tinareki tykkää tästä.
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    US mail posti-patella isompi kuorma päällä. Juhtana 1936 foordi
    [​IMG]
     
  19. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Milk man always rings twice... Dodge route-van
    [​IMG]
     
  20. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    "Turha surra kaatunutta maitoa" - tämmöisiä maitoautoja ei taidettu tuoda USAn ulkopuolelle?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.11.2019

Kerro tästä muillekin!