Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Löysinkin tarinaa noista jeeppien jakoloovista. Jeeppien 242hd:ssä on 23 poorinen sisääntuloakseli eikä niissä ole nopeusmittarin anturille paikkaa.
    32 poorinen takakardaanin lähtö liu'ulla mutta etukardaanin lähtö on pyöreällä laipalla (voisi olla tuurissaa vaihdettavissa ristikkolaipaksi.
    Eli eivät ole "bolt on" jakiksia.
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Selvititkin jo pääasialliset erot.
    Nuo etukardaanin lähdöt on hyvin pitkälti kaikissa NPxxx-jakiksissa vaihtokelpoiset, mutta joissakin tapauksissa se ulostuloakseli etukardaanille on eri pituinen..:confused:
    Tämä ero mm. -94 ja vanhempien NP241c ja NP241j- mallien välillä..

    Noissa HD:ssa on jämäkämpi ketju ja alennusvaihteella on 6 planeettaa, kun perusmallissa on vaan 3 planeettaa..

    H1ssa oli ennen -91 eri jakis.. jatkuvalla nelikolla sekin ja 32 poorisella sisäänmenolla.
     
    palontie tykkää tästä.
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No tuo H1:sen jakis on varmasti melko toivoton löytää harrastelijalle sopivaan hintaan.

    Jenkkilässä niitä näkyy olevan myynnissä ~1500ekellä johon rahti päälle. Toki se H1:sen 242HD olisi se paras vaihtoehto kun siinä olisi oikeastaan kaikki valmiina mm. tuo nopeusmittarin anturin paikka heti oikein.

    Jotenkin tuo ketjuveto etupäälle ei oikein vakuuta niin juuri siksi ajatuksissa on HD tuon järeämmän etuvedon takia.

    Osaatko sanoa mikä malli on tuossa vanhemmassa H1:ssä?
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Onpa melkosia hintoja, jos tuo 1500$ on pyynti..:confused:

    Se H1:n vanhempi jakis on NP218AM. Niissä on mm. Jäähdytyskierto sissällä.
    Mulla oli muutama vuos sitten yks sellanen ja tuli siihen tutustuttua.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ootteko muuten kattonu risukeulan alapallojen rasvanipan paikkaa? Jo viimeksi vaihtaessa ja nyt taas vähän ihmettelin, kun se näyttäs olevan vaan pallon ja suojakumin välin rasvaukseen tarkotettu. Sama on molemmin puolin. Eli varsinainen pallo saa vaan öljyhikoilut, mitkä pitää viä nousta ylämäkeen.
    Sillon ennen sai vaan jonkun nivelen ku tilas. Nyt voi tätä autuutta, kun voi rokkiautosta kattoo kuvat ja valkata kymmenestä erilaisesta. Ja niissä on kyllä sellasiakin, missä se rasvanippa on siellä pallon puolella.
    Ajatus lähti, kun on tullu se tahmea pieni epämääräisyys ohjaukseen, minkä takia tota pitää vähän koko ajan "ajaa" tienpäällä.
     
    caprice305, tukkijulli ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. jake81

    jake81 Gearhead

    Eikös etu"peränkin" joudu päivittään jos mielii jatkuvaa nelivetoa? Käviskö tollaiseen rojeesiin escaladen jakis, vaikka varmaan ihan yhtä kalliita? Ite tässä pohdin pientä korotusta, mites etupään korotus käytännössä menee noissa vääntösauva vehkeissä?
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikö riittäis napalukot etuakseliin ja muuten pyäris vapaana? Arkiajossa "fulltime" kivempi?
     
  8. jake81

    jake81 Gearhead

    En pahemmin ole tutustunut ja oma ollut telakalla 5vuotta mutta eikös näissä ollut "lukko" päällä aina kun etuveto kytkettynä? Tässä pohdiskelin myös takajarrujen päivitystä levyihin, onko kukaan tehnyt?
     
  9. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ei siellä keulassa mitään tasauspyörästön lukkoa ole. Nelikon kytkeytyessä vänkärin vetari yhdistyy tasauspyörästöön. Sen voi hoitaa "kiinteäksi" pienellä holkilla vahapatin alle, silloin vetarit on aina kytkettynä etuperään.

    Kyllä se "fulltime" nelikko on huomattavasti vakaampi ajaa kuin takapotku, vaikkakin syö vähän enempi löpöä. Ite ajattelin juuri tuota fulltime nelikkoa ilman takaveto mahdollisuutta mutta tuossa 242:ssa on kyllä se takaveto mahdollisuuskin.

    Escaladen jakis varmaan kävisi myös (taisi olla jatkuvanelikko sekin) Varmasti yhtä hankala löytää kuin tuo H1:sen jakiskin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. jake81

    jake81 Gearhead

    Ok. Nelikko hommelit itelle vähän uus juttu vielä kun toi oma on enään konetta ja laatikkoa vaille. Tuli toi escalade mieleen kun kaverilla on sellainen jatkuvalla nelikolla.
     
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kojolla oli levyjarrulinen perä joskus myynnissä.
     
    jake81 tykkää tästä.
  12. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mulla kytkeytyy nelikko heti kepistä,joten siellä on vahanpartruunan edessä jonkinmoinen holkki,ja on hyvä ettei tartte oottaa montaa sekunttia ennen kuin etupää on kytketty.
     
  13. jake81

    jake81 Gearhead

    ostin sarjan mikä korvaa vahadildon sähkömoottorilla. Kattelin just valmista sarjaa takajarrujen päivitykseen mutta on aika suolainen hinta.
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Paljon?
     
  15. jake81

    jake81 Gearhead

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    mulla kokemus tosta jeepin full timestä eli tasauspyörästö auki ja etuakseli, takana kitkalukko. Jäisiin/sohjoisiin ylämäkiin oon pysännyt keskelle nousua ym ja vielä on kaikista päässyt. Ohjattavuus ei ole raitiovaunun luokkaa ja kulutuslisän pitäisi olla minimaalista. Kai se metriseen hankeen tai kuramälliin jää, mutta normaaliajoissa ei ihan heti lopu. Tälläistä hakisin myös chevyyn jos ei tarvetta jäykälle kokoaikaa




    E: ja toi just sitä mitä ite kaipais. Jääkelille saa auton just eikä melkeen. Sitten taas jos saa takavedon ja jäykän välillä kikkailla niin naah
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. jake81

    jake81 Gearhead

    Oliko korotuksesta jotain tieliikennelakiin liittyviä rajoituksia?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

    2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

    3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

    4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
     
  19. jake81

    jake81 Gearhead

    Helvetin sääntösuomi, kävi mielessä tollainen setti missä etuperäkin tippuis alemmas, mutta ei taida sit onnistua. Olisko sit ne palikat vääntösauvan päihin ja lehtijousen alle että jos pari tuumaa sais ylöspäin.
     
    Muokattu: 19.11.2019
  20. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Chevrolet g20 6.2 jatkaa kenkkuilua, aiemmin oli laturin hihna niin kulunut/venynyt et vinku valot päällä ajessa ihan älyttömästi ja latausvalo ei kivunnut kuin puoleenväliin. No, uusi hihna on viikon ajon jälkeen alkanut vikistä ( ei niin kovaa kui aiemmin) ja vikisee toisaan vain vaihde silmässä ja valot päällä. Parkilla ollessa valot päällä ei vikise ja vaihde päällä ilman valoja ei vikise. Ajossa vikinää ei kuule, ainoastaan esim. valoissa seisoessa. Mikä siellä oikein ääntää? Laturiin mielestäni viittaa kun valot on noin ratkaisevassa osassa vikinään. Pitänee viedä uudelleen pajalle.
    Toinen mikä on alkanut vaivata on, et laatikko on alkanut vaihtamaan aiempaa hitaammin, eli saa kierrätää kierroksia aika ylös ennekuin vaihtaa isompaa silmään. Laatikkoon on vaihdettu öljy vuosi sitten, voiko öljyn vähyys tehdä tuota et vaihdot hidastuu?
    Molemmat oireet on alkaneet kun kampiakselin hihnapyörä piti vaihtaa uuteen kalkatuksen vuosi. Tällöin laatikkoakin käytettiin alhaalla, jotta vetolevyn kunto saatiin varmistettua.
     

Kerro tästä muillekin!