Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaasuhenkilöautosta menee puoli dieselhenkilöauton veroa. Ja onhan noista vaivansa, eli ei niitä ihan kaikki huolisi edes ilmaiseksi.

    Mut jos Li niin haluaa, niin kyllä mä suostun pakuuni ottamaan pullot lavalle. Sattumoisin on 7km työmatkan keskikohdalla tankkausasema.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Höpö höpö. Moottori vaati noin 40% dieseliä kun viimeksi asiaa kyselin. Voi toki nykyaikaisilla moottorin ohjauksilla päästä parempaan kaasun suhteeseen koska muuten se nakuttaa kyllä.

    Tankkausasema infra ei yksinkertaisesti pysyisi mukana jos tuollainen muutos rumba alkaisi vaikka ensi vuonna.
     
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    No kuule juuri tämä käväisi mielessä ja ihan fiksu veto ehkä, saa jonkun pointsin konservatiiviselta porukalta ja nyt jokunen himo-fossiiliautoilija vilkuilee Li:n ulostuloja aiheen tiimoilta jatkossakin. Mutta itse en jaksa kamalasti laskelmoida näiden mahdollisten tukiaisten vaikutuksia, kun esim. se kaasun tai sähkön hinta on parin vuoden kuluttua jotain ?? tähän päivään verrattuna. Samoin verotus muuttuu jatkuvasti.
    Sen verran kovasti täma CO2 "meuhkaus" on kuitenkin pystyssä, että ihme olisi jos kovasti CO2-päästöjä suoltava fossiililaite olisi se tulevaisuuden juttu, jos siis autolla edukkaasti meinaa päästä ajelemaan.
     
  4. Nyt Li on tarkentanut:

    Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson esittää 20 miljoonan euron vuotuista hintakattoa autojen biokaasu- ja bioetanolikonversiolle.

    – Tällä hetkellä vuotuisesta 6 M€ tuesta käytetään vain n. 15 %. Vuotuisen tuen tasoa olisi järkevää nostaa esim. 20 M€:eek:on ja huolehtia samalla, että tuki käytetään kokonaan, Li Andersson tviittaa.


    Eipä se 20 megaeuroa pitkään riittäisi. Millähän tavalla pääsisi arpajaisiin mukaan. Oikealla puoluekirjalla varmaan..
     
    1purehell tykkää tästä.
  5. GULF

    GULF Gearhead

    Minkä verran tuo kaasumoottori sietää ahtopainetta?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Googlen mukaan metaanin oktaaniluku on 138-140. Kestäminen taitaa jäädä kulloinkin räjäytettäväksi valitun moottorin omaksi asiaksi.
     
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Mietinnässä on Town cariin kaasulaitteet. Laskeskelin kun tulee 30000km/v ajoa, että säästää noin 1200e/v jos ajais kaasulla. Jotenkin veikkaan myös että kaasun hinta ei nouse ihan samaa tahtia vielä kun bensan.

    Se, mitä vähän ehdin tutkiskella, niin laitteiston asennus on todnäk 4000e tohon. Kaasusäiliöitä jos sais vaikka muutaman pienen mahtumaan fiksusti takakonttiin niin, että siellä voi vielä kuskata normaalin verran kamaakin (saa nähdä, se on kynnyskysymys koko konversioon). Eli ei siis sitä yhtä perinteistä isoa pönttöä, vaan muutaman pienen.
    Valtio tukis tonnilla tuota konversiota eli 3000 jäis maksamaan. Käyttövoimaveroa tulee n.300e/v. Kulutus nousee kaasulla kuulemma n.5%. Perusvero pysynee samana, koska tehtaan ilmoittama co2...
    Muutoskatsastus pitää tehdä. Kaasulaitteiston ylläpito lienee vuosittain joku 100e??. Laitteisto maksais siis itsensä takaisin vähän yli 2 vuodessa, ja sen jälkeen nykyisillä hinnoilla tulis säästöä se 1200e/v.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Säästöä polttoaineesta tulee karkeasti puolet. Kun tiedät mitä autosi vie bensaa niin laske se sillä ekvv hinnalla mitä tolpassa näkyy niin tiedät kulut per sata km, noin. Mulla vie - 03 crew cab silverado 10kg /100km eli noin 13€. Astro vei 7-8kg. Sanoisin että town car ei taida viedä ihan hirveästi bensaa niin ehkä 7kg/100km x 1.3€.

    Käyttövoimavero on 3.3 senttiä per alkava 100kg per päivä.

    Veikkaan että asennus jää alle 4000€ ellet nyt laita monta pientä säiliötä. Taitaa tuo 4000€ maksaa 8 koneeseen 2 isolla säiliöllä.

    Kaasua ei kulu yhtään enempää vaan päin vastoin vähemmän koska se ei mene raakana läpi niin kuin bensa.

    Kaasulaitteisto ei vaadi ylläpitoa. Itse en ole ikinä tehnyt mitään kuin silloin jos oikeasti jotain hajuaa. Injektoreja on mennyt muutama kierros mutta ensimmäiset meni takuuseen ja nyt ainakin terragasilla pitäisi olla paremmat injektorit.

    Itse olen ajanut nyt n. 12 vuotta kaasulla ja tehnyt kymmenkunta muutosta. Tallissa odottaa -80 C10 sisustan tekoa ja sitten voisi tehdä muutoksen loppuun. -03 C mese odottaa kanssa kaasumuutosta ja se tulee käyttikseksi. Mesestä saa tuon tonnin tuen.

    Pitäisi laittaa tuo - 03 crew cab silverado myyntiin...
     
    maverick999 tykkää tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tota omaa yhdistettyä ajoa on ryypännyt aika tasaiseen sen 10-11l/100km. Pieniä säiliöitä pitäisi laittaa jotta jää mahdollisimman iso tavaratila. Tossa olisi hattuhyllyn ja bensatankin välissä se sellanen metriä levee, 40 syvä 25 korkee ”hylly”, varapyöräkotelo ja kontin lattia sellasia hyviä vaihtoehtoja säiliöille. Se hylly on ainakin itselle ihan hyödytön.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tuolla kulutuksella kaasua menisi n. 6-7kg arviolta. Tuolle hyllylle mahtuu n.28l säiliö eli ~5 kg kaasua. Se pitää vaan saada kiinni asianmukaisesti sinne.
    Miten pitkä matka sulla on tankkaamaan tai onko jotenkin matkan varrella asema hyvin?

    Itsellä oli silveradossa lavalla vaan yksi säiliö ja sinne menee n. 18kg niin se oli vähän rasittava kun päivittäistä työajoa tulee 100km ja pääsi sen 180km. Nyt on lavan alla 60l säiliö mihin menee sen 10kg lisää niin on kivempi ajella kun ei tarvitse laskea ajoja niin tarkasti. Asema on ihan duunin vieressä niin joka toinen tai kolmas päivä tankkaaamaan jos vetää tarkalle. N. 280-300km pääsee nyt.
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Sekalaisessa Kaupunkiajossa nelivetomaasturilla takavedolla ajellessa on vaihtelevasti päässyt yksottäisellä 10kg/60L pullollisella 100-130km.
    Ja kun se pullollisen täyttö maksaa noin 10-13euroa riippuen tolppahinnasta voi siitä laskeskella että bensaa käytetään lähinnä pitkiin maantiesiirtymiin apuna seuraavalle kaasuasemalle pääsyyn. Vikakoodeja tosin tulee säännöllisesti siitä ettei käy kylmänä kaikilla pytyillä. Niitä täytyy viikottain nollailla, onneksi motonetin bluetooth obd2-lähetin pelaa hyvin.

    Mutta en menisi pulloja pensatankin tilalle laittamaan, sen verran sattumanvaraisesti kaasua paineenvaihteluiden takia saa tankattua, että on kiva kun autossa on iso bensatankkikin.
     
    Muokattu: 19.1.2020
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Työmatka on 55km suunta. Kotikaupungissa ei oo kaasuasemaa, mutta työmaan lähellä matkan varrella on asema, eli ei ongelmaa sen suhteen. Olis fantsua tietysti jos sais vaikka vielä toisen pöntön esim varapyörän tilalle, ettei tarvis joka päivä tankata, mutta katsellaan mitä Terra gas sanoo. Pari pienempääkin säiliötä näköjään painaa jo täyden bensatankin verran.
     
    Muokattu: 19.1.2020
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Karkeasti kun laskee niin niin monta litraa kun on säiliöiden tilavuus tulee kiloja painoa. Monta pientä niin tulee vielä reilummin. Tuollaisella matka-ajolla kun sulla niin varmaan 15kg pitäisi saada kaasua säiliöihin niin joka toinen päivä tankille ja pientä varaa päälle.

    Nykyään kun autoja on tullut tosi paljon lisää niin aamulla ja iltapäivällä ei tahdo saada täysiä tankkeja monilta asemilta.

    Onko se tuollainen kontti?

    [​IMG]
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ei näy kuva mutta tommonen
    [​IMG]
     
    impala-63 tykkää tästä.
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllähän tuonne mahtuu vaikka mitä. Kyse on vaan siitä miten paljon haluaa kontti tilaa uhrata. Tuonne hyllylle saa varmaan 2 pulloa a 5kg kaasua. Kontin pohjalle saa useamman jos sitten vaan nostaa pohjaa.
     
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Taitaa kyllä jäädä tekemättä muutos. Kävin kyselemässä hintaa. 5000 sanottiin ja säiliöt blokkais ihan liikaa tavaratilaa jotta sais edes 300km rangen. Ehkä etanolia sitten...
     
    isalmela ja impala-63 tykkäävät tästä.
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kuulostaa aika kovalta hinnalta. Missä kävit kyselemässä? Oliko millä säiliöillä?
     
  18. rotax

    rotax 2nd gear

    Onpa kallis,,,5 tonnia. Kato cng house, sieltä suurin pullo ja muut kamat ni hinta jää muistaakseni n 1500€ nurkille. Ja itse voit asentaa aika pitkälle noi osat.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  19. rotax

    rotax 2nd gear

    Eli toi 120 litranen sopii tonne konttiin
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kun luet pari viestiä lisää taaksepäin ja tuossa edellisessäkin maverickin viestissä lukee että blokkaa likaa kontin tilaa niin meinaatko että se yksi iso 120l ei veisi koko konttia? Tossa town carissa on vielä sen muotoinen kontti että ei tosiaan jäisi kuin 20cm korkeaa tilaa konttiin. Useampi n. 25cm halkisijan säiliö olisi sopiva mutta niistä tulee painoa aika paljon.
     

Kerro tästä muillekin!