Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ja ainahan on vaihtoehtona siistiä 8kannet, antaa purkan olla matalalla ja kompensoi sen riittävällä ylipaineella ;)
     
  2. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Hysst, alkaa muuten suunnitelmat menemään uusiks. :D
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    paljonko kasi kansilla on suunnilleen ruttua jos laittaisi vaan nolladekkiin tasalakimännät? alkuperäsethän ei ole nolladekissä ymmärtääkseni ja niissä on joku monttukin?

    mulla on myös tollaset varmaan tulossa oldsiin joskus kun sellaset tehdaskorjatut sattu tulemaan jossain diilissä mulle.
     
  4. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Summitin laskuri antaa 9.2:1, kuulostaa ihan uskottavalta luvulta. Vakionahan ollaan jossain seiskalla alkavassa..

    Kansista puheenollen, kannattaako satsata esim compin keinuihin kansia kasatessa? Vai välttääkö vakio-osat jos uusilla kasailee? Mitään älytöntä nokkaahan tuohon omaan ei voi laittaa, kun on päästömitattava..
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos todelliset kiekat jää sinne max ~6krpm ni menee vakioromuilla ihan täysin. Jos on intoa satsata ni peltiset (dieselin?) Tukisillat vaan keinuille ni ei napsahtele ne alumiiniset poikki. Itellä caminossa kohtuu miellyttävä olssin 350 vanhoilla 7a kansilla joista niistäkin vielä se milli sipastu pois, orggis männillä eikä oo nolladekattu eli purkka varmaan siellä jossain 8,5-9 ja 256nen nokka ni vetää alaalta hienosti eikä oo ongelmia kierroksillakaan vaikka on orggis venakoneistolla :)
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Trovato mainitsi kirjassaan, että 0,5" nostoon asti voi käyttää vakio vippoja. Ja jos vippojen alle laittaa pari prikkaa, ja vaihtaa pidemmät tönärit, muuttuu vipusuhde, ja saa muistaakseni 0,3mm lisää nostoa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Jep, ei oo ensimmäinen asia mikä alkaa ahistamaan :D
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    OK, kiitos. Vähän matala mutta noi ysillä alkavat on jo ihan siedettäviä lukemia. Toki jos tahtoisi maksimoida ilman kansien laskemista, voisi vetää dekin vähän alle nolladekin niin saisi sitä kannentiivistettä kompensoitua.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Quenchi kärsii jos liikoja ahnehtii. Olssin palotila kun on muutenkin ihan perseestä niin kaikki hyöty kannattaa ottaa irti
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Millä perusteella Oldsin palotila on perseestä? Ja quenchan juurikin paranee jos dekkiä höyläämällä kompensoidaan ylipaksua tiipparia. Uusissa mäntäsatseissa on kaikenlisäksi männän puristuskorkeutta laskettu orggismäntään verraten jolloin ongelma vaan kertaantuu nykyisin normaaleja paksuja massapahveja käytettäessä.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Onhan se malliltaan ihan perseestä palorintamaa ym. Ajatellen. Esim. Tommosen LT-koneen "sydämen-malliseen" palotilaan verrattuna. Toki suuri osasyy on 90ast. Venttiilikulmassa vs. chevyn 60ast. Ja joo, toki se on siihen ~millin välykseen asti suotavaa mutta jos mennään miinusdekkiin niin aika äkkiä se edes normitiipparilla jää alle milliin ja siitä ei tiettävästi ole ainakaan mitään hyötyä saatavissa. Uusista mäntäsarjoista en henk.koht. osaa sanoa kun ei oo tarvinnu porata/uusia mäntiä.

    Mutta kaikki motithan on yksilöitä ja eritoten se mitä omistaja niiltä haluaa. En kuitenkaan lähtis miinusdekkiin ajamaan jos tavoitteena on peruspirteä katumotti :)
     
  12. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    https://www.summitracing.com/parts/fem-csmhp819-000/make/oldsmobile
    Tuon kaltaista sarjaa olin ajatellut hankkia, kunhan saa selvitettyä onko tuo purkukone standardimitoissa vai tarvitaanko ylikokoa. Plus kampura, mielellään hankkisi vaikka n-akselin jos jossain tulee vastaan. Ei tartteis ajokoneesta ryövätä akselia, jonka kunto on vielä arvoitus.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    N-akselit on melko harvassa mutta jos pidät kierrokset edes lähes inhimillisenä (alle7krpm) niin pärjäät kyllä normiakselillakin. Onpa muuten tullu olssilaisenkin osien hinnat hyvin alaspäin. Aikanaan kun ton oman remppasin niin tais mennä jopa koskisen karin kautta hankituilla osilla 2keuroa kaikkinensa rikki, tosin sisälti vesiletkuista lähtien kaiken uutta. :D mutta tuohan on ihan asiallisen oloinen setti, varsinkin jos saat vielä koneistukset järkihintaan ;) ja jos löydät tosiaan esim. Tommoset samanlaiset vanhat 7a kannet 64cc palotiloilla ni sullahan alkaa oleen purkkakin kondiksessa jos tuolla setilla ois 70cc palotilalla yli ysin jo purkka :D
     
  14. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Juu, en pidä mitenkään kohtuuttomana tuota hintaa.
    Toki toinen touhutonni menee sitten herkästi imusarjaan, nokkaan ja nostajiin. Jonkin verran saa myös laskea työkaluhankintoihin.

    Budjettivirityksenähän menis jo pelkästään tuommoisten parempien kansien vaihto kera hyvän nokan, niistä nyt kärsis maksaakkin kohtuullisesti, kun alakertaan ei tarvitsisi koskea vielä tässä vaiheessa.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mulla vois olla compin 274 nenä jouten, kun en taida hennoa sitä tohon caminon mosaan vaihtaa kun tarvis oikeestaan lisää purkkaa samalla jne. :rolleyes:
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei se quenchi kyllä taida siitä kärsiä, senhän pitäs olla mahdollisimman pieni ettei sitä pensaa jää sinne palamattomaksi hirveemmin. ainoo rajotushan tolle lienee se etttei mäntä ota kierroksilla kiinni kanteen?

    kyl niitä huonompiakin on nähty mitä olds.
     
    Muokattu: 28.11.2019
    Inlinee ja saresks tykkäävät tästä.
  17. saresks

    saresks Gearhead

    Jos pysytään patarauta- ja savimalliaikakaudessa:
    http://wildaboutcarsonline.com/cgi-...534753&page=1&placeonpage=1&totaldisplayed=50
    Generation 2 engines, while being a wedge-head design, had a unique combustion chamber that resulted from a valve angle of only 6 degrees. This was much flatter than the 23 degree head of the small-block Chevrolet and 20 degree head of the Ford small-block wedge. This very open and flat chamber was fuel efficient and had lower than average emissions output. It was the only GM engine to meet US emission standards using a carburetor - all the way up to 1990, when it was finally retired.

    Olds SB 5,6,7 ja 7a -kansien palotila on 68-70 cc.

    Eihän ne mitkään fast burn-palotilat ole, mutta yhdistettynä imukanavien muotoon on II gen Oldsit hyvinkin high swirl, jota efektiä voi porttauksella vielä tehostaa. Eikä mikään juuri varjosta virtausta venojen tienoilla.

    Verrattuna 23 asteen sb Chevroletin kanavakötöstykseen, muistuttaa mutkat oiottu oldsin runneri enemmänkin Ls3 runneria:odwink:. Ja minkä short turnissa häviää, sitä voi imuvenaa suurentamalla kompensoida. Kyllä mahtuu.
    :odcool:=Olds-lasit:rotfl:
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu voihan se olla vähäpäästönen mutta ei siitä tehoa revitä :D

    Nimim. Stw caprice 307lla th200r4 ja 2,73 perällä 220 gepsiin orig. ~100tkm ajetulla Nokalla :rotfl:

    Kannet laskettu ja ite kaivelin kanavia ;)
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ymmärtääkseni se liian pieni paljerako on haitallinen nimenomaan palorintaman etenemiselle mikäli mitään muistan kun aikanaan siitä luin o_O
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    eihän sen palorintaman edes kuulu kaiketikkaan mennä sinne quenchiin. Sehän koko sen idea taitaa olla että palaminen tapahtuisi siinä pienessä palotilassa eikä paljealueilla.
     

Kerro tästä muillekin!