Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Vanha moottori nostettu pois ja uusi kasautuu pikku hiljaa, näyttäis vähän vauhtipyörä sinertävältä, en oo kyl huomannu ajossa että ois kytkin luistannu, mutta jos on sinistä niin kait se luistaa?

    Tarvis nyt sitte vissiin paremman kytkimen...
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVwyr2xCC3L8oyNwOh

    Vähän kuvia kytkin muutos tulossa vissiin vähän luistaa kytkin ja jos ei luistannu viimeeksi niin uuden koneen kanssa varmaan luistaa...

    AP racing 460nm => Sach 765 ~600nm massa levyllä. Katotaan onnistuuko väärän paksuinen vaan toi kytkin levy. Moottori maali maalattu miranolilla, että kestää paremman kiinni kuin spray maali värinä signaalin punainen.
     
    peltsi tykkää tästä.
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVxGqReYoDFDq8Rfhv

    Jotain pientä edistymistä tapahtunnu. Alkuperäiset koneenkorvat tursittu vähän erikuosiin, yhden pultin kun vielä hitsaa kiinni niin pääsee sitten maalailemaan.

    Ojennus sanoi tuosta -765 asetelmasta että kestää lähemmäs 700nm nyt shimmattuna jos tuo kytkinlevy vaan kestää.

    Painelaakeri on lämpösovitteella laitettu tommonen laajennuspala, että se istuu paremmin.

    Uudet koneenkannatin kumit vielä lähtee tilaukseen noi kyseiset on menny länään parissakymmenessä vuodessa ehkä aika vaihtaa...
     
    peltsi tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kellään kokemuksia Tial MV-R 44mm:stä?
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mites onko kukaan laittannu hukkaporttia kiinni vaan toiseen pakoputkeen, ei oo symmetrinen asetelma mutta haittaako paljon?

    Tilasin aidon Tial 44MVR hukiksen nyt sitten mutta en oo 100% varma että saan sitä mahtumaan vaikka tän piti olla pienimmästä päästä ulkomitoilta.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sen mitä ite oon mittaillut pakopaineita samasta setupista eri paikoista, niin suosittelisin että molemmat puolet koneesta olis sen hukkaportin suhteen tasapainossa.
    Varmaan kovasti riippuu siitä että onko jaettu vai jakamaton pakopesä mutta ainakin jos jaettu ja vain toinen puoli on hukkaportilla varustettu niin siellä portittomalla puolella on isommat pakopaineet selkeesti.

    Että jos sellasen setupin tekee jossa vain toisella puolella on portti niin ainakin mittaus olis syytä järjestää molemmin puolin, ja sen puitteissa sit harkita asiaa että kuinka onnistusnut järjestely se on?

    Portinhan voi laittaa putkienkin päähän jos siten saa molemmista hotpipeistä syötön portille, jos ei muuten meinaa tila riittää....
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei ole jaettu, yksi menoreitti. Muutenkin kun V6 koneen toisen puolen putket tulee toiselle sivulle niin varmaan 50cm pitemmät putket toisella puolella, joten todella kaukan yhtä pitkistä.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No eikö sitä porttia saa sit siihen kohtaan jossa hotpipet yhtyvät ahtimelle?
    Tai vaikka putkenpätkillä molemmista hotpipeistä sille portille?
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tarkoitan sanoa että itse portin voi laittaa pätkän matkaa muualle putkella kuin ihan just siihen otollisempaan paikkaan, jos se ei siihen mahdu. Kunhan vaan se lähtö portille on vinkkelissä hotpipeen, tai mieluummin pikkusen "ottavassa" kulmassa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Noikin toimi ihan hyvin vaikka sijoittelussa joutukin tinkimään.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siamilaisilta pakoreijiltä tulee toiselta puolelta 42mm ulkohalkaisijalta oleva putki siis tuonne ahtimelle.

    https://gyazo.com/6b4a8327587b2d8874bdab85f8856749

    Tommonen

    Vanha mukana tullut oli tarkoitus ottaa pois.
    https://gyazo.com/c93769932d7902884a71e17959b281da

    Se vaan vie niin vähän tilaa, ja sais tiputettua pakoputkessa olevaan vastapainetta varmaan 1bar vastapainetta nyt niin... tuppaa huohottamaan ja ei kierrä moottori niinkuin kuuluis.

    https://gyazo.com/8d2d05efa476b602f3955e53614d6344
    https://gyazo.com/62f739c5c1b123b71f2c5210ef214388
    https://gyazo.com/e7a003c4ece069f0dd1d0c63a66dbd48

    Eipä satu olemaan parempia valokuvia...

    Siirsin kuvissa näkyneen Pissapojan säiliön jo sisälokarin sisälle että saa edes 30% mahksen saada sopimaan jotenkin tuonne se. 44mvr tiali vaatii melkein sen 50,8mm ulkohalaisijaltaan olevan 2mm seinämä paksuisen putken että se kestää lämpöä ja virtaa jotenkin. (46,8mm on sisä mutta tolla seinämällä ja sää tosta lähipuljusta)
     
    Muokattu: 27.11.2019
  12. -weikko

    -weikko 1st gear

    Hitsaa suoraan pakopesään? Kuvista näyttäs, että olis tilaa.
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Herätellääs tätä, millainen homma ois vaihtaa ahtimessa AR .63 pakopesä isommaksi.
    Kattelin tuollaista pykälää isompaa 3" V-pannallista.

    Jotain tällästä.
    https://www.turbo-total.com/en/stai...30/gtx30-0.82-a/r-t3-inlet/v-band-outlet-1964

    Mitähän ongelmia tuossa tulee? Tarkoitus olisi saada huipputehoa vähän ylemmäs. Noin 600-800rpm ois juuri sopiva.

    Vai onko parempi siirtyä kattelemaan erilaista ahdinta suoraan? Näkyy olevan hinnat vaan luokkaa 2000€ tms.
     
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jos pakopesää suurentaa ainakin sen puolen paine laskee. Tosin pitäisi tietää koneen koko max rpm max ahtopaine ja pakopaine, dyno käyrät tehosta ja väännöstä ym.
    Hienosäätö on paljon kokeiluja ja työtä, tai teoriaa kun numerot tiedossa.

    Turbine Corrected Flow @ 59F lb/min 37.4
    teoriamalli https://www.borgwarner.com/go/Y1S5XQ
     

Kerro tästä muillekin!