BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Paljonko tommonen 454 vaatii momenttia, että saa kampiakselin päästä pyöritettyä, ilman tulppia siis?
    Jonkun verran oli lämpöjen kanssa ongelmia kesällä, eikä oikeen mitään järkevää syytä asialle löytynyt (seokset ok, ennakko ok, jäähdytysneste puhdasta ja syyläri melko tuore)

    Momenttiavaimella tuosta mittasin, että vaatii 105nm pyöriäkseen, tosin tommonen se on ollutkin. Mutta pisti miettimään, että varmaan osaltaan vaikuttaa myös koneen lämpöihin.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Äkkiseltään kuullostaa kyllä aika tiukalta :eek: sehän on sama kun vääntäs peltivanteen kiinni henkilöautossa o_O
    Ootko käyttäby laakeripukkeja auki?
     
  3. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Venttiilijouset laittavat hanttiin paljon. Jos epäilet että kampikoneistossa/sylintereissä jotain ylimääräistä vastusta niin sitten pitäisi venttiilikoneisto saada pois toiminnasta ts. keinuvivut irti.

    Tuo "mitattu" 105Nm on varmaan siis momentti mikä vaaditaan että kampiakseli lähtee pyörimään eli olet mitannut lepokitkaa?
     
    onoff road ja artsiracing tykkäävät tästä.
  4. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Kampiakseli itsessään pyöri todella hyvin, vaikka oli pukit momentissa, kasauksen yhteydessä kun koitin. Mäntien asennuksen myötä meni piukaksi, mutta en siihen huomiota sen enempää kiinnittänyt, koska on aiemmin ollut samanlainen.

    Pitääpä vielä koittaa irroittaa keinut ja sit mitata uusiksi.

    Juu, 105nm vaatii, että alkaa kampiakseli pyörimään.
     
  5. Impalala

    Impalala 3rd gear

    35-50 lbs lukemia tulee vastaan, kun asiaa googlettaa.
    Jotenki en ihan usko, että venttiilikoneisto noin paljon piukemmaksi tekis moottoria.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kasasin yhden Ls-seiskan jossa kapeat ja pienikitkaiset männänrenkaatkin, pyöri oikein herkästi vaikka kaikki mukit sisässä.
    Nokaksi tuli yli .600 nostoinen ja napakat tuplajouset, vipat kun laitto niin aika paljon jäykkeni.
    Kävin just mittaamassa viisarimomentilla, niin 60-70lbs tarvii että lähtee pyörimään, riippuen vähän mistä kohtaa aloittaa.
     
  7. Impalala

    Impalala 3rd gear

    No ei se kovin kaukana tosta omasta ole

    Mutta mikä tuon saa lämpeämään liikaa?

    -Syyläri kennotettu uusiksi viitisen vuotta sitten
    - termostaatti viime kesänä vaihdettu, 180f "high flow"
    - seokset ja ennakko ok

    Normaalisti siinä 90°c paikkeilla pysynyt mittari, mutta kesähelteillä tahtoo kivuta sataan maantiellä pidempään ajettaessa.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jäähtyykö jos tosta maantievauhdista pysää esim liikennevaloihin tai johonkin parkkiin ja jättää käymään? Vai nouseeko entisestään? Tai jos vauhti vaan tippuu johonkin 40-50 nurkille, mitä lämmöt tekee?
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Jos maantiellä nostaa lämpöjä ni syyläri ei kyl riitä sillon tai ilmavirta menee ohi syylärin eikä sen läpi?
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tai ennakkoa liian vähän tai seokset persiillään, jolloin motti tekee enempi lämpöä. Vaikka tossa lukikin että seokset ok. Maantieajossa ei kyllä pitäisi olla mitään ongelmaa saada lämpöjä kuriin. Hyvin lähelle pitäis mennä termostaatin avautumislämpöjä se koneen lämpö, kun ilmavirtaa on tarjolla noin hyvin.
     
  11. Impalala

    Impalala 3rd gear

    About 100 asteeseen nousee mittarin mukaan lämmöt, jolloin flekti lähtee jo päälle. Jos ei yli 80 kmh ajele, niin pysyy aika hyvin tossa 90 asteen kohdilla mittari, infrapuna mittarilla mitattuna ainakin melko lähelle näyttää oikein.

    Ennen toi keula oli suhteellisen avoin, kun maski puuttui kokonaan, mutta semmonen tosiaan tuli asennettua viime syksynä , toki ei luulis niin paljoa vaikuttavan?

    Selkeästi kuitenkin yli termostaatin avautumis lämpötilan tosiaan nousee lämmöt.

    Ennakko on noin 35 astetta/3000rpm ja seokset tolla holleylla n. 12,5-13:1 tasakaasulla ajettaessa. Vähän liian rikkaalla juu, mutta ei sen ainakaan pitäis aiheuttaa lämpöjen nousua.
     
  12. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Ei varmaan johdu pelkästään tuosta, mutta miksi turhan rikkaalla on seokset?
     
  13. 3964

    3964 3rd gear

    Onko alipainesäädin käytössä?

    35° varmaan ok keskipako ennakoksi,mutta itse hakisin mieluusti alipaineella lisää.

    Eihän ilmapääse syylärin ohi liian helposti.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Aivan toisenlainen auto tässä esimerkissä, mutta ilmavirtaus syylärin läpi oli ihan metsässä niinkin pienen asian kuin kuvassa alla näkyvän splitterin takia. Samassa autossa ulkoilmalämpötila-anturi näytti jotain +38 celsiusta (oikeasti ulkoilma +21c) ja anturi on moottoritilassa rungon etuosassa.

    [​IMG]

    Vetessä olennaista on luoda alipaine syylärin jälkeen kumihuulella/alaspoilerilla, jolloin ilmavirta menee väkisinkin syylärin läpi.

    Veikkaisin, että omassa autossasi ilmavirta ei mene kunnolla syylärin läpi. Tarkkaa syytä on vaikea sanoa.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  15. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ne on rikkaalla tossa pintakaasulla, jolloin ei käsittääkseni vielä polttoaine tule pääsuutinpiirin kautta, ja tuota siirtymäpiiriähän noista perusmallin hollikoista ei pysty ainakaan suoraan säätämään..

    Alipainesäädin on käytössä ja on säädettävää mallia. Jotain 10 asteen luokkaa on maksimi ap ennakko, jota sietää ilman nakutusta. Ehkä hiukan yli.
    Voi hyvin olla, että pääseekin ilmaa ohi syylärin jonkin verran, mutta ongelma on ollut vasta menneenä kesänä, aiemmin on aina pysynyt lämmöt normaalina.
    No, pitää nyt ainakin kaikki ylimääräiset aukot tilkitä syylärin reunoilta ym.

    Autohan on siis -73 mallinen 4d impala, jossa ei alkujaankaan ole mitään sen kummempia ilmanohjaimia tmv keulassa. Toki varmaan aika olennaisesti alkuperäinen visko auttaa pitämään lämmöt kurissa.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Käsitinkö nyt ihan oikein että sulla on orkkis viskoropelli ja sen lisäksi vielä sähköflekti? Kävisin koittamassa motarilla ilman sitä omaa viskohässäkkää ihan ekana.
     
  17. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  18. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ei sentään, vaan pelkkä sähköflekti.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ?
     
  20. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Syylärin alla olevaan "palkkiin" suoraan alaspäin muovista/kumista lippa joka ylettyy noin 10cm etupuskurin alapinnan alapuolelle. Toimii tehokkaasti. Näin jo tehtaalta esim useissa kasari Capriceissa ym gm b bodyissa..
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!