LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Teknisesti kunnossa oleva mutta rujon näköinen jenkki + v mäinen poliisi samalla alueella= katsastus 5 kertaa kesässä...:D:p
     
    jariha, jarkko359, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toi vauhtijuttu on jännä. Luulis että se on hyvä asia jos osaa kelin mukaan hidastaa. Periaattessa vois saada sakot ajamalla rajotuksen mukaan jos keli on tarpeeks huono. Liian suuri tilannenopeus tms.

    Mä ajoin kerran jeepillä motarilla kesäkelillä 85kmh rekan perässä, testailin kulutusta kuinka pienellä pääsee kun ei ollut mihinkään kiire. En siis ajanu kuitekaan missään imussa vaan ihan normaali väli. Niin takapuskuriin liimaantui poliisiauto. Ajoivat ihan kontissa kiinni kilometritolkulla. Niin ettei edes valoja näy. Meinasin lyödä lapun lattiaan ja antaa hemin laulaa sinne 120 vauhtiin ja kattoa kuinka äkkiä syttyy siniset ja punaiset valot..

    Mutta tylsänä jätkänä maltoin mieleni ja lopulta ne runk.. siis poliisit kyllästyi provosoimaan kun en provosoitunut ja ajoivat edelle. Sit mä venasin ehkä minuutin, nostin vauhdin 120 ja ohitin ne. Eivät reagoineet.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Juu. Näitäkin on. Ikävä kyllä. Toki asiasta pitäis aina sanoa...... turvallisuus riskit oikeesti pois.
     
    jarkko359 ja malvasto tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei poliisilla ole mitään asiaa koeajamaan kenenkään autoa.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  6. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Tästä käytiin isoa keskustelua. Sanoivat ettei ois saanu lähteä. Aamulla lähettiin hyvä keli. Helsinkiin mentii ja yöllä tuli huono keli. No sen myöntivät ettei keli muutoksille voi tehdä mitään. Mut ei ois saanu hiljentää. Ettei rekat tarvi ajaa hiljempaa.

    tämä on vaan mun pelkoni. Et virka valta tekee omia päätöksiä. Et mikä on tieliikenne kelpoinen. Ja mikä ei. Ei poliisi ymmärrä patinaa. Saatikka lintta autoa. Vaikka olis kuinka kunnossa
     
    kuutio, jarkko359 ja malvasto tykkäävät tästä.
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    jarkko359 tykkää tästä.
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Uskoisko ny kumminkaan että joku vapaaehtoisesti veisi harrasteensa syyniin ja liiat rahansa sinne itse huolella pidempäänkin pitelemästään MR harrasteesta,en "aikuisten oikein"ihan tältä istumalta.
    Nuo ajomääräthän tuntuu perin suurilta,mulla voi 200km per kesä olla lähempänä oikeaa ja joka toinen vuosi leimatessa saattaapi olla samoja bensanjämiä yhä tankissa kuin 2v aiemmin...
    Joten täällä kyllä odotetaan MR katsatusvapautusta 1966 harrasteautolle aika järkiperusteillakin.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No tohon ollaan puuhaamassa rengaspuolelle täyttä tulkinnavaraisuutta talvi/kesärenkaisiin. Saa ajaa kesärenkaallakin, mutta talvikelissä vaaditaan talvirengasta. Sivutiellä vähän jäätä. Tai kaupan pihassa. Kun muuten on täysin sulat ja kuivat tiet. Tai tulee pikku takatalvi lumisade joka sulaa heti maahan. Niin siinähän reinikaiset tulkitsee mikä on talvikeli.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Kai ne saa ajaa? Koe ajaa. Kuten mopojakin?
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mitäs meinaat moniko museoauto tarvii talvirenkaita ajokelin puolesta? Eivät oo tarvinnut talvirenkaita nykysäännöstenkään pohjalta ja syy lienee järkiperustainen koska saattaapi olla jotta ei niillä silloin ajeta eikä niihin semmoisia löydy ja ne hyvin harvat jotka museoajoneuvojaan talvella tuulettelevat liikenteessä huolehtivat varmaan muutenkin rengasvalintansa mahdollisuuksien rajoissa kuntoon pykälistä riippumatta.
     
  12. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Kyllä minä ajelen ainakin joka viikko kesäisin tolla Dodge vanhuksella ja tulee se 2000km/ kesä. Ei tosin ole mr ja olen kyllä Kats vapautuksen puolella. Ajattelin vaan et vois silloin tällöin käyttää vapaaehtoisesti Kats jos on itseltä jäänyt joku vika huomaamatta.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä en ainakaan tiennyt että keskustelu koskee vain museajoneuvoja.

    Mutta pointti oli se että poliisin tulkinnavaraisuus vaan lisääntyy tienpäällä. Mikä ei välttämättä johda oikeudenmukaisiin lopputuloksiin. Täällä pk seudulla saa aika vapaasti touhuilla, mutta esim orsonin kylällä missä lieneekään on aika paljon tiukempi seula.
     
    kuutio, jariha, jarkko359 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saisko ne mopojakaan koeajaa oikeasti? 15 vuotias on melkosen heikko pitämään oikeuksistaan kiinni kahta poliisia vastaan...
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oon ollu 2 kertaa autossa kun kytät on ottanut kilvet irti (lähes) jarruttomasta autosta. Toisella kerralla olin kuskina.
     
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Voi olla et oon väärässä. Näin vaan mulle sanottu. Sitä fiestaa eivät ajaneet. Vaan parkissa painoivat jarrua. Auto sammuksissa Jäykkä poljin. Kilvet pois.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mun fiiattia kytät koeajoi -94 sen kummemmin lupia kyselemättä. Pysäyttivät aiheesta kun sladitin valoristeyksessä niiden nenän edestä, sanoivat ettei tommonen voi olla ajokunnossa. Toinen niistä hyppäs puikkoihin ja suti menemään, ajoi väärää kaistaa takas dösäpysäkille, teki lukkojarrutuksen ja sanoi ei tässä ole jarruja. Kysyin milläs sait pyörät lukkoon. Suuttui lisää. Avas pellin, rupes kiskoo akkua. Sanoin että kyllä se varmaan irti lähtee jos aikas kiskot. Se nylkytti niin kauan sitä akkua että teline repes. Mä istuin jo kyttäautossa kuuntelemassa saarnaa kun se voimamies tuli sanomaan sakon kirjottajalle: "akku irti". Kilvethän siinä lähti ja fiiatti meni paaliin.
     
    jarkko359 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  18. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Kyllä tää koskee kaikkia yli 40v autoja
     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Sori,mä taas luulin otsikon perusteella että puhuitte juurikin museoajoneuvoista,ois vissiin pitänyt lukea ajatuksella pidempään taaksepäin tätä ketjua.
    Sitä en tiennyt että koskee kaikkia yli 40vuotiaita,siis katsastusvapautusko myös kaikille rotteloille valmistusmaasta,kunnosta ja historiastakin riippumattako?
     
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Oho. Näitähän sattuu toisinaan.


    Tosin on niitä hyviäkin muistoja. Kerran poliisit tuli vastaan. Ihan normi vauhdilla. Näki mut ja jarrut pohjaan äkkiä uukkari ja perään. Ajoin pysäkille ku valot sytty. Ni kuski tuli kattelee onnessaan ja kehui autoa. Oli pakko päästä näkemään läheltä :D Vänkäri huuteli Maijasta et puhalluta se. Ja tuu pois sieltä :D
     
    Dataviilaaja, jarkko359, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!