LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. kuutio

    kuutio Gearhead

    Eiks tollasesta vois jo valittaa häirinnästä, vaikka meetoo-kampanjaan..
     
  2. kuutio

    kuutio Gearhead

    Noin mäkin aattelen tosta talvirengas "vapaudesta" noo sitte vaan joka pulkkaan alle jokku kinkkikesägumeiset, joissa se himoittu m+s merkintä.. eli "turvallisilla" kitkoilla läpi vuoden.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    En ole tähäänkään mennessä ikinä vaihtanut talvi tai kesärenkaita kalenterin mukaan, vaan sään mukaan.
    Ikinä ei ole poliisit huomauttaneet ja luulen, että ei jatkossakaan.
     
    Jussi289, mikaa7146, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. kuutio

    kuutio Gearhead

    Sulla ollu aina hyvää tuuria.. tai liian siisti auto..
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Tai sit teillä ihan höpöhöpö jutut vaan. Ei mulla ainaskaa noi vehkeet oo liian hienoja tai siistejä ja silti oo moisia ongelmia ollu koskaan missäänpäin suomee et poliisit kiusaa tekis.

    Tosin enhän mä ole autoillutkaan ku reilu 11 vuotta. Nää onki näitä vanhojen jäärien juttuja vissii.
     
  6. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eka kerta stopattiin kun ostin Laitilasta Pontiacin ja ajelin sillä sunnuntaiaamuna kotia kohti. Poliisit tuli Lohjalla vastaan ja kohta letkan peräpään valvoja soitti et ”lähti perään”.
    Kun ikkunaa avasin latasin tiskiin valmistellun monologin, joka veti konstat sanattomaksi ja samalla tuikkasin asiapaperit toiselle kouraan. Se lähti niitä sitten autoonsa syynäämään. Toiselle sanoin että kun sulla on toi pilli tuossa valmiina niin voisin siihen myös puhaltaa, mihin konsta suostuikin.
    Kohta takaa kuului: ”se on saatana ostanu aamulla tuon auton”. Paperit sain samantien takas ja lopulta hyvät pyhäpäivät toivoteltiin puolin ja toisin.

    Toka stoppi ikinä viime juhannuksena Tiksin parkkiin mennessä.
    Syy tarrakilvet ja se sama partasuu skootteripoliisi joka tykkää muutenkin päivystää siinä liittymän puskan juurella.
    Konstaapelin lähestymiskulmana oli et juhannuksena ei Tiksin parkkiin autoja korjaamosiirtoluvilla ajeta, kuten ei muuallekaan.
    Siksi joutu hieman konstaapelia valistamaan siitä mitä tarkoittaa maahantuodun ajoneuvon käyttöönotto ja 3 kk ajoaika, kun väitti ettei sellaisesta ole kuullutkaan.
    No, nyt kuuli ja oma tulokulmani on sen verran vakuuttava, että lopulta hyvät jussit toivotti.
     
    jarkko359, mikaa7146 ja miguelo tykkäävät tästä.
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Niin pitäisi. Ei siellä istu viisaampia siellä käräjäsalilla.

    menetin kortin ylinopeuden takia. Kahden auton välissä ajoin 140km/h. Välimatka minun ja edellä ajavan välissä oli ok. Edellä ajava ajoi 80km/h. Perässä tuli auto turva välin päässä. 80km/h. Mietin miten se on mahdollista? No poliisit vastaan tulleina oli tutkasta nähneet lukeman. Mutta ei ollu näyttää lukemaa. Sekä vain vänkäri näki auton sekä lukeman. Kuski ei nähnyt. Kuulustelu pöytä kirjassa nämä kaikki ylhäällä. No kiistin ja käräjille meni.
    Kuinka ollakaan todistamaan tuli kuljettaja. Joka ei ollu nähny tapausta. Käräjillä sanoi ettei kuulustelussa tarkoittanut mitä sanoi.

    puhui vielä itsensä pussiin. Tuomari sanoi suoraan ettei poliisia voi syyttää valehtelusta ja helpoin sanoa että mennään tällä. Ja saan kortin seuraavana päivänä takaisin. Oli ollu jo 3kk pois. Mun asianajaja suostui. Ite pistin vastaan ja mutta päättivät et näin paras. Ja 1500e sakkoa plus asianajo palkkiot. Että olen eri mieltä asiasta et pöydän takana viisaampia . Tosin. Ne molemmat poliisit saivat siirron pois keski-suomesta:rolleyes:



    Tosin tähän selkkaukseen olen osa syyllinen. Ku kyseisellä autolla ajettiin vähä kilpaa. Et oli soitettu siitä muutama kerran. Mut kuitenki Ei ollu oikein
     
    jarkko359, mikaa7146 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  8. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    En minäkään nii vanha oo. Ku en oo ees vielä neljää kymmentä
     
  9. signet

    signet Gearhead

    Mulla oli 90-luvulla firmalla varastovakuutus autoissa kun kaikki oli myyntiautoja,ja niillähän sai ajaa kesärenkailla koeajoa ympäri vuoden,poliisit yrittivät sakottaa kesärenkaista, mut hähhähää...
     
    jarkko359, mikaa7146, miguelo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ootte te olleet varsinaisia ratsiamagneetteja. Mä ajelin 80-luvulla vuoden leima kylmänä Dartilla ja vaikka kävin ratsiankin, niin ei ku hyvää matkaa. Ole vakuuttava, eikä poliisi katso otteen taakse, onko leimaa. Ainoa ajokki, jolla oli mun käsissä paperien tarkastus liki joka ainoa kerta kun se liikku, oli -65 Fastback, josta tuli myöhemmin toisen pätevämmän käsissä EM historic kilpuri. Se poikkesi sen verran tavisautosta, kun ei ollut edes vilkkuja edessä - mut oli se maahantuonnin jälkeinen sallittu periodi, joten ei ku hyvää matkaa joka kerralla. Viimeinen kerta, kun sillä piti lähteä syksymmällä, niin enpä ottanutkaan sitä vaan toisen auton. Ja kas, portin pielen takana oli mp poliisi odottanut mua ja mussea kasteisessa, kylmässä aamussa ties kuinka kauan, että voisi tarkastaa paperit - oli tullut vedettyä lakua katuun merkiksi - mut taas pääsin pälkähästä ja kas, siitähän olikin ajoaika loppunut ja siksi oli smurffi mua vartoomassa.
     
    Gary Grand, Pertti K, jarkko359 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No tämä menee edelleen ohi aiheen ja joskus olen kirjoittanut mutta...
    Vuosien 1999-2004 välillä tulin pysäytetyksi buickilla aika usein, vaikka kyseinen auto nyt oli varsinkin alkuvuosina ihan siistin oloinen ulkoisesti.
    Ä:ken poliisi pysäytti liki joka kerta, kun vastaan tuli, siis vastaan.
    Kerrankin letkassa keskellä ajelin Hirpparilta Suolahden suuntaan 69:llä, Pörrin sillalla tuli maija vastaan, uukkarit ja poimi minut sieltä letkasta. No eipä siinä, puhallutus ja hyvää matkaa. Mutta näitä tuli aika monesti, toki ajoajatkin oli aika myöhäisiä/aikaisia. No kerran sitten oltiin keikalla Ä:kellä ja buikki poikittain jalkakäytävällä,kun roudattiin kamppeita sisälle. Maija kaartaa siihen viereen, ajattelin että mitähän kommenttia nyt tulee. Ei mitään, maijan sivuovi auki ja lauma vapaalla olevia poliiseja hyppäsi pihalle, heillä oli pikkujoulut siellä baarissa. Sen jälkeen buickkia ei enää pysäytetty.
    Joku vuosi sen jälkeen juhannuksena olin custom cruiserilla keikalta tulossa tuolla Sumiaisten/Konneveden rajamailla, sivutieltä tulossa 69:lle, justiin keula mutkan takaa näkyi varmaan isolle tielle ja siitä vilahti maija ohi, kun pääsin risteykseen, näin vielä nyppylän takaa poliisiauton lisäjarruvalon palavan ja eikä mennyt kuin hetki, niin olivat perässä.
    Sieltä innokas poliisisetä hyppäsi ulos ja minä ehkä kypsän oloisena avasin oven ja käännyin katsomaan. Poliisi samantien totesi, että:"jaa, keikalta tulossa? Meillä olisi vaan tämmöinen puhallusjuttu."
    Ja hyvää matkaa...

    Sen jälkeen ei olekaan pysäytetty millään laitteella, toistaiseksi.
     
  12. jariha

    jariha Double Gearhead

    Ennen kilpikameroita ja trafi yhteyksiä kaikki oli mahollista...
     
  13. kuutio

    kuutio Gearhead

    Kuule ei nää virkavallan vainoomiset jenkkiautoja kohtaa oo mitään keksittyjä tai antiikkisia.
    Viimeks täs loppukesällä ajelin päätietä ja oikeella risteyksessä venttas miekkataksi kääntymässä mun tulosuuntaan. Sen eessä joku pikkuauto. Kun se lähti niin nää seriffit jostain syystä muutti reittisuunnitelmaa ja lähtikin mun perään. Niillä oli pakko olla hetkellisesti varmaa sata vauhtia viienkympin kaupunkialueella että ne niin äkkiä sai mun kiinni.
    Eikä mtn vilkkuja ja Ihan tappituntumalle. No mä tiputinki sitte vauhdin neljään kymppiin ja nää hiostaa puol kilsaa siel takana. Aattelin et katotaas mitä tapahtuu.
    Seuraavassa risteyksessä mentiin oikeelle ja siinä tulevassa jonossa olikin aika pieni väli, ihan mulle sopiva ja siihen polkaisin. Pollareiden oli pakko tehä päätös että jos olisivat mun perään vieläkin halunneet niin olisivat jo jo joutuneet kiilaamaan sekaan. No näkivät että käännyinki seuraavasta vasempaan ja omaan pihaan niin kieppasivat sitte ympäri ja lähtivät alkuperäseen suuntaansa. Että tämmöstä kissa-hiiri leikkiä jatkuvasti. v 2019.
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On sulla aika paljon näkemättä... Talviyön katsatussulkeiset asemakadulla ja ajokierrosten laskeminen. Joskus piti oikeen miettiä kilpiin pikakiinnitystä.
    Ainniii, eihän se ole mahdollista, koska EUsta tulee kaikki paska.
     
    Gary Grand, Pertti K, miguelo ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Onx ne niitä "vanhoja hyviä aikoja"?
     
    Gary Grand, Pertti K ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Kyllä noita mun autoja "katsastettiin " tien päällä useasti 80-90-luvulla , jarrutestejä , koputeltiin pohjaa ym.. .Tuli kyllä ehkä provosoituakin jeppejä , kun olivat aina kyttäämässä.Kerran olivat pysähtyneet stop-merkille kääntyäkseen vasemmalle , ajoin rinnalle polkaisin jarrua ja ajoin pysähtymättä oikealle. Peräänhän ne lähti , aikamme väiteltiin olinko pysähtynyt vai en , sit jeppe sanoi , että jos myönnät et saa sakkoja .Mä sanoin , en pysähtynyt ja se löi mun autonoven kiinni ja häipy paikalta naama punaisena:D
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  17. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    No eipä aina ole , vaikka sanonta " Aika kultaa muistot " . 45 vuotta USA autoilla ajellut , kyllä noin on asiat ennen kuten kommenteissa on . Itekin kokenut kun kartsalla pysäytetiin , ratsattiin ja sanoivat tylysti = TÄTÄ AUTOA EI SITTEN ENÄÄ TÄNÄÄN KAUPUNGILLA NÄY !!! , niinkuin niillä ois oikeus tuohon . Velimies otti kerran valoista lähtöä , pari autoa taaenpana olikin siviili poliisi Lada , joka kiihdytti perään , ajoi rinnalle , näytti ikkunasta poliisin seis lätkää , joka yllättäen putosi sen näpeistä , pärstä tulipunainen , suu kävi . Se siitä , taustapeilistä velimies kattoi . oli lyönyt ladan jarrut kiinni , noukkimassa lätkäänsä kadulta . Olen City ratsiassa saanut sakot 70 luvulla , takaläpät 1 cm liian lyhyet !! . Vaikka miten kommentoi että pari kaveria sinne istuu johan perä ton 1 cm laskee , ei auto on USA !!!
     
  18. kuutio

    kuutio Gearhead

    Ohan näitä mullakin enempikin..
    yks "hyvä" esim oli mynämäellä kun kaks paikallista opasta ajo mun edellä pakulla ja jostain syystä oli just lähtiessä ollu juttua etteivät tykkää vöitä käyttää niin turkulainen mp-poliisi tuli vastaan, näki noi vyökriminaalit, toppas keskelle tietä,mutta anto noitten mennä että sai liputettua tän ruman suburbanin sivuun. Heitin vitsiä että justhan mut jo tänään on topattu (aamuyöllä 200km päässä) ja puhallutettu niin tiukkas että missä?! Kerroin paikan niin rähjäs ettei hän ollu silloin töissä.Mitään sanktioitavaa ei löytäny mutta kyllähän asenne oli taas ettei tälläsillä sais ajella..
    Olisko tästä kolme vuotta aikaa
     
  19. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Aikanaan tulin Seinäjoelta kotiinpäin. Reipasta ylinopeutta. 60 kympin Risteykseen ilmestyi mp jepari eikä huomannu mua heti jouduin jarruttamaan tosi kovasti. Ja camryssä oli melko löysä alusta joten keula maassa ja perä ylhäällä. Viime tingassa jepari näki ja äkkiä pysäytti pyörän. Ja viittoi mut pysäkille. Ja juttusille. Sanoi et ajoin aika lujaa. Minä siihen eikös tää oo 60 alue? Poliisi sanoi kyllä. Minä siihen et sit ajoin 60. Poliisi sano et tutka näytti paljon enemmän. Et tunnusta vaan paljon ajoit. Minä sanoin no saatto se olla 61 Et en ihan nii tarkasti kattonu. Yritti tivata et paljon oikeesti ajoin. Ku näkyy tutkassa. Minä sit et no kerro sit paljon ajoin? Sano vaan poliisi no seuraavan kerran saat sakot...........toivotti hyvää matkaa............ mut perkele. Viitasaaren jälkeen ohitin keltasella viivalla. Joten sain ne sakot kuitenkin :D
     
  20. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Ja eiköhän palata alkuperäiseen aiheeseen eli yli 40v ajoneuvojen kohtaloon katsastuksen suhteen ja onko moisten vapautus katsatuksen ikeestä todella mahdollista jo ensi vuonna?
     
    mikaa7146 ja three hundred tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!