Mikä rikkoo 727 vapaakytkimen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 440Mag, 24.5.2013.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    [​IMG]



    Toinen kerta jo kun hajosi tuollalailla.

    Mikähän tuon aiheuttaa?

    Käytössä oli suht vakio laatikko, jollain tee-se-itse modatulla forward pattern manuaalikoneistolla.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Isku. Jos sulla on "perinteinen" manuaalikoneisto missä ei ole takapanta kiinni ykkösellä (ykkösasennossa ei moottorijarrutusta), niin vapaakytkin pitäis aina "esijännittää" ennenku antaa mailaa. Nosto ykköselää ja uudestaan polkasu on täysin kiellettyä, samoin noin voi käydä mikäli pito totaalisesti irtoaa tai vaikkapa välitys tai kardaani hajoaa. Toi hajoaminenhan sitte aiheuttaa sen, että eturumpu alkaa pyöriä 2.2 kertaa motin kierroksilla ja koska se vakiona on valurautaa, ni saattaa räjähtää.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ookkei. Jännää tässä on se että muistaakseni ykkösellä kyllä oli moottorijarru. Ja sen parin kymmenen km aikana mitä ehdin ajaa, ajoin aika rauhassa ja jos polkasin niin oli kakkonen pesässä.

    Viimekesänä hajosi TCI:n pultattava samallalailla. Siihen tosin selvä syy taisi olla stripillä lähdössä ykkösellä perä alkoi pomppimaan.

    Mitä meinaat "esijännittämisellä?
     
  4. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Uskoisin että C-barge tarkottaa "esijännittämisellä",että pieni veto pitää olla päällä jo ennen kun lenkkaria työnnetään syyläriin asti...
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Just sitä, et vältetään siihen vapaakytkimeen kohdistuvaa iskua. Jos ykkösellä on moottorijarrutus, niin silloin takapannan pitäis olla kiinni ja sen avustaa tota vapaakytkintä. Mikäli se on pettänyt, nin pitäis vissiin sit takapannassa ja rummussakin olla luistojälkiä?
    Ja lisätään vielä, että vaikka toi on tunnistettu ongelma noissa "not for highway use" koneistossa joissa mm. kielletään burnikset ykkösellä, niin kyllä aika merkittäviä asioita saa tapahtua ennenku ongelma silti konkretisoituu. Sulla on suht painava auto ja se varmaan tuo oman osansa asiaan, ite tein dartilla 700+ heppasella motilla ja katuslikseillä kymmeniä kertoja just niinku ohjeet kieltää, ilman ongelmia. Kardaanin katketessakaan ei oo vapaakytkin hajonnut ihan normi TA Cheetah koneistolla (vaikka kuoret ja häntä muuten hajonneet), muistaakseni ei oo eteen sattunut omissa vehkeissä hajoominen kun kaks kertaa toien tais ola "nivelrikko", ja toinen perävälityksen hammaskato. Kertaakaan ei oo runpu räjähtänyt.
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Juu ei varmaan ihan kauheen herkkä, kuulin ekaa kertaa et pitäs esijännittää, ei o hajonnu vaikka on kyllä leikitty juuri niinkuin kielletään...
     
  7. duel

    duel 3rd gear

    Jos vapaakytkin vaurioituu/hajoaa, niin antaako se siitä millaisia merkkejä?
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    kuului räks ja poks, siis sellainen ääni että hyi helevetti..heti tiesi että nyt on taas rahanmenoa tiedossa:odrealmad:
    d-llä ei enää liikkunut mutta muistaakseni pakko 2:lla pystyi nilkuttamaan.
    en muista pelasko pakki enää. lopputulema oli että vapaakytkinlaakeri tuusannuuskana ja lootasta kuoret, lähinnä se laakerin pesä hajos. isotpojat meinas että saattais tulla kuntoon ns."pulttispräkillä"
     
  9. duel

    duel 3rd gear

    Okei, sulla se on siis menny kerralla selvästi.
    Tarkoitin lähinnä että voiko se olla sillä tapaa hajallaan että kaikki muu toimii normaalisti mutta se rummun pyörimisnopeus olisi vaan kasvanut.
    Hämmästyttää autoa tallissa työnnellessä outo vaihteleva vikinä ja vain eteenpäin työntäessä. Ajossa ei huomaa mitään.
     
    Muokattu: 11.12.2019
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Työntäessä "kuuluukin" kuulua vikinää jos vapaakytkin on ehjä ja pakkirumpu pyörii. Taane työntäessä se ei pyöri ja sen takia taakse liikkuu raskaammin kun eturumpu pyörii välityksen kautta "väärään" suntaan.
     
    Bukero ja duel tykkäävät tästä.
  11. duel

    duel 3rd gear

    Hienoa! Rupesi vaan pelko kytemään sen vioittumisesta ja rummun mahdollisesta pyörimisnopeuden kaksinkertaistumisesta kun tuossa perstuntumalta sai sutiessa kovaakin tälliä pidon vaihtuessa kuopasta johtuen.
    Ei siis tarvitse olla huolissaan.
     

Kerro tästä muillekin!