JAGUAR XJR -95 AKSELISTOT Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja ToniC, 9.12.2019.

  1. ToniC

    ToniC Gearhead

    Valmiita Sarjoja ei taida olla tarjolla, mutta onhan noita tehty. Ehkä suomessakin?

    Olis haussa aineistoa ja toteutusvinkkejä XJR akselien pussittamiseen. Ihan perussysteemi.
    Tulevat 48 Fleetmaster coupeen.

    Julkisesti tai privana kaikki asennusta auttava tieto on tervetullutta. Esim, kuinka rajusti etupalkkia voi muokata. Tarkoistus sovittaa runko aika alas palkkiin nähden.

    [​IMG]

    Jostain syystän en saa kuvaa näkymään, mutta hiirun oikealla napilla näytä kuva se näkyy.
     
    Muokattu: 9.12.2019
  2. Toi sun kuva ei näy..

    Jos katsoo tuota rakenneemuutosmääräystä:

    3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset
    Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon,
    ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen
    kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

    a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on
    tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
    b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien
    tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena
    olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys
    muutoskatsastuksessa;
    c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
    d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
    e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.


    Niin kyllähän sä voit hitsata, vaikka kokonaan oman palkin, jos esität siitä lujuuslaskemat. Jos sitä Jaguarin palkkia modaat, niin kannattaa katella, ettei ne modaukset ainakaan heikennä sitä.
     
  3. ToniC

    ToniC Gearhead

    A täyttyy (Täyttynee) chevy v6 ja onnettoman pieni loota, Jaguar Remmitetty V8 ja julmettu tomaatti. Jaggesta on kuva VIN lätkästä, jossa massat, chevystä en löytänyt. Kokonaisuutena Jagge painaa enemmän. Jos tietoa ei löydy, niin kai nuo punnitaan sitten..?

    B täyttyy, mutta jos haluis oikein matalan, niin tässä juuri ajatuksena maltillisesti muokata akselipalkkia, vaikka tietysti on mahdollista tehdä kaikki muutokset siihen rimpularunkoon jossa tämä järeä palkki on kiinni. Jaguarin palkki on aika loiva siitä ylätukivarsilta keskelle päin ja jos moottorikorvat poistaa ja runkopalkit voi upottaa siihen, niin akseli nousisi ylemmäs runkoon nähden. Esim tässä tapauksessa on varmaan hankala tehdä huonompi kiinnike palkin ja rungon välille, kuin alkuperäinen olisi...
    C Täyttyy +/- muutama sentti
    D Täyttyy. Saan duunikaverilla vaikka lasketettua lujarit, mutta mihin niitä vertaa? Trafilla tai katsurilla tuskin on alkuperäisiä.
    E Täyttyy. Hitsausmenetelmäpaperit WPQR/WPS löytyy vaikka compoundputkelle tai saadaan tehtyä tarvittaessa Levypienalle ja päittärille. ja NDT:t ainakin osaan tehdä ja siihenkin löytyy ihan taho tarkastamaan hitsit tarvittaessa.


    Toistaiseksi ainoa ilmapussisarja, mitä olen löytänyt suoraan X300 Jaggen akseleille on linkissä.

    https://airride.co.uk/air/shop/air-...40/jaguar-xj40-x300-x308-full-kit-by-airride/

    Siinä ko. sarjasta sattui silmään erityistä luottamusta herättävä kuva :eek: Pikkasen reunahaavaa.
    https://airride.co.uk/wp-content/uploads/2018/03/C58A0046sml.jpg

    Ja Tehdasosia pitäs käyttää....
    Ei tuo nyt hinnankirossa ole, kun raudat olis mukana, mutta saa hitsata varmaan nekin uudelleen. Tosin noi osat on rautakaupassa muutaman kympin ja jousetkin saa tietysti painon mukaan tilattua.

    Olisko parempi käyttää Shockvawe tyyppistä ratkaisua? Helpompi asentaa, mutta osat vähän kalliimpia. Onko noissa muuten juurikaan eroja, kun se, että iskari samassa paketissa? Jos iskarit pitää ostella erikseen uudet ja rakentaa kiinnikkeet, niin ei siinä taas tuntipalkoille pääse.
    Linkissä nyt vaan esimerkkinä seuraavan sukupolven jagen vastaava.

    https://aerosus.co.uk/media/catalog...-x350-front-air-suspension-shock-c2c41347.jpg

    Kompurat ja muut kilkkeet saa sitten väliltä Etra-kiina.

    Seuraava steppi olis, jos jollain olis mallikuvia hieman nimenomaan Jaguarin akselipalkin sovituksista. Näkis hehtaaria, miten paljon alkaa sahailemaan. Käyn tossa tuttavan tallissa mittaamassa navasta lattiaan sekä etu ja takakiinnikkeistä lattiaan matkat, niin näkee, että akselistot asettuu suunnilleen oikeaan asentoon auton alle, kun siinä on kuorma päällä. Ei sitten tule hirveää säätösavottaa pyöränkilmien kanssa..
    Takana ei kummempia tarvinne. Pikkasen korotusta akseliylitykseen ja korvat paketin kiinnikkeillle ja tietysti runkoon kiinnikkeet Jousien yläpäille. ja iskarien lisäys. Ja jos on ihan speksiä käytetyistä ilmajousista, niin kiinnostaa.
     
    Muokattu: 9.12.2019
  4. Kannattaa varmaan käydä konttorilla keskustelemassa asiasta kanssa, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

    Huh huh..jos mainoskuvassa on tuon näköistä laatua, niin mitähän tulee postissa. Ton näköiset osat kannattaa tehdä itse uudelleen.
     
  5. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Voisiko se kaveri tehdä vertailulaskelmat alkuperäisille kiinnikkeille (Jaggessa ja/tai Chevyssä) ja sitten osoittaisi että uusissa rasitukset eivät ole isommat?
     
  6. ToniC

    ToniC Gearhead

    Pitäs ne kuvat tehdä laskijalle alkuperäisistä... Menee vähän insinööritouhuksi... onneks noita järkimiehiäkin taitaa maailmassa olla... Katsureissakin... ja kai trafissakin jokunen, mutta sitten, kun se yks pätijä sattuu sinne, niin kaikki menee vaikeaksi...
     

Kerro tästä muillekin!