Explorerin maasto ominaisuudet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Valkoselkätikka, 2.10.2019.

  1. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Aivan mykistävän huanosti tästä autosta tietoa täälä tai muualla. Onko tietäjiä kertomaan minkälainen nelikko on exploressa -96 eteenpäin? Vanhemman mallin olen saanut selvitettyä että 2w 4whi ja 4wlo ja molemmissa nelikoissa yhtäpuuta ja napalukot edessä. Uudemmassa vissiin jotain eriä, ainakaan napalukkoja ei ole? Tarkotus olis hommata kakkosluokan auto talveksi ja maastoon. Gc jeeppi tietty hsaussa myös mutta foordikin kiinnostelee jos vetokyky on samaa luokkaa. Aina jeepin maastoominaisuuksia kehutaan mutta jos foordissa lukko oon keskellä niin nehän nyt on jo samalla viivalla kun ei jeepissäkään useinkaan taida olla akseleissa lukkoja
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On GC:ssä lukot, jopa edessä, riipuen tietysti varusteista ja korimallista, 93-98 ZJ:ssä ei ole edessä, jos ei ole asennettu, tehtaalta ei ole lukkoa saanut, takana kitka yleensä tai avoin, 99-04 WJ:ssä on edessä ja takana Vari-Lok -lukkoyksikkö, jos on, tai sitten vain takana kitka tai molemmat avoimena, 05-10 WK:ssa on molemmissa sähkölukko tai sitten takana vain kitka tai sitten molemmat avoimena... Riippuu siis varustelutasosta, mitä on.
     
  3. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Ahaa kiitos jamantille valaisusta. Nyt kun jeeppimaisteri kuulolla voisin kysyä samalla zj:stä vielä sen verran kun ilmeisesti 5.2 koneen gc on jakolaatikon voimanjako -95 vuoteen 50/50 ja hidas ja nopea nelikko viskonkautta, ja 96-98 vuasimallissa takapäällä enemmän vetoa ja viskokytkimenkautta nopea nelikko mutta hidas on lukossa jakolaatikosta, onko 4.0 koneella -96 eteenpäin olevissa grand cerokee jeepeissä sama jakolaatikko ja vetosysteemi ko sii isolohkossa?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On sama jakis V8 vs L6, silloin kun on orkkis euroopantuontimalli, USA-versioissa löytyy sitten sitä ns Full-Time-jakista, eli vakio jakis on NP-249J ja Full-Time on NP-242J. Muutettuja löytyy silloin tällöin, nytkin tuossa nosturilla nököttää -94 ZJ V8, johon joku seppä on vaihtanut NP-231J -jakiksen... Pikkasen heikko jakis tuolle massalle/väännölle...
     
  5. Hacra

    Hacra 1st gear

    2nd generation explorerit tosiaan tulivat tehtaalta ulos 4.0 ohv, 4.0 sohc ja 5.0 SBF koneilla.

    2WD. 4WD ja AWD malleina, AWD malleissa jatkuva neliveto.

    4WD malleissa jakolaatikkoa sai roplata ns. manuaalisesti. 4WD HI/LO ja 2WD riippuen jakolootasta, jonka valmistaja oli borg warner (BW).

    Etuakselina Dana 35 IFS, ykkös generaation explorereissa taisi olla TTB versio ko. akselista (ei lukkoa ja/tai napalukkoja).

    Taka-akselina Ford 8.8 lukolla tai lukotta.

    Yleisimmät välitykset olivat 3.73 ja 4.10, jälkimmäinen suosittu natiivien offaajien keskuudessa.

    Suosiossa myös ko. autoon on ns. SAS (solid axle swap) muutoksen, muuttaen etu akselin Dana 44 malliseksi.

    Tai ennen jäykkää akselia torsio tankojen heivaaminen ja tilalle coil overit (ymmärtämäni mukaan ajotuntuma muuttuu radikaalisti paremmaksi ja korkeuden säätö järkevämmäksi, suomessa tämän laillisuudesta en tiedä).

    Auto menee kivasti maastossa vakionakin jos ei ihan mahdottomiin mutaliejuihin sitä iske, itse en ainakaan omaani ('97 5.0 AWD) ole saanut vielä jumiin mihinkään.

    Jos näillä eteenpäin.

    Edit:

    SAS swapattu 2nd gen.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.11.2019
    12345678910 tykkää tästä.
  6. Hacra

    Hacra 1st gear

    Ja tosiaan lunchbox lockerin saa tuohon dana35 etuakseliin noin parilla satkulla, ilma ja sähkölukot sitten saa jo panostaa tonnilappusen. Ilman tätä nämä on ns. 3 vetoja (vain toinen etupyörä vetää).

    Katuajossa ilman napalukkoja voi olla jokseenkin jännittävää (jos on lukko asennettu) varsinkin liukkaalla.
     
  7. Hacra

    Hacra 1st gear

    Pistetään nyt samaan vielä tähän, että autoa tosiaan valmistettiin aivan hävyttömän paljon (oli hyvin suosittu jenkeissä). Tästä johtuen osat ovat todella halpoja, moottori on SBF versiossa foxbody mustangin ns. parannettu 5.0.

    Autoa valmistettiin myös "luksus" versiona nimellä Mercury Mountaineer ja jopa saleen teki oman version "Saleen XP6 ja Saleen XP8". Saleen versioissa taisi tulla remmiahdin koneen kaveriksi ja "sporttisempi" race craft alusta.

    Tuo 5.0 moottorihan on aikalailla pommin varma jos jaksaa perus huollot ajallaan tehdä, 300000 mailia ilman suurempia huoltoja ei ole mikään ihme, mutta valitettavasti kori tykkää täällä kekkos slovakian suolahysteriassa muuttua aika rapsakaksi ellei sitä jotenkin suojaa.

    Jos viritellä haluaa pakosarjan mahtuminen voi tuottaa ongelmia, Ford tunki konehuoneen hyvin täyteen kaikkea, aftermarket pakosarjana löytyy OBX ja Torque Monster.

    Jokunen turbopeli näistä on rakennettu hyvällä menestyksellä.

    Hyvä huomioida, että vetarit voivat napsua 35 danasta liian innokkailla kiihdytyksillä kovilla tehoilla.

    Vaihdelaatikkoina 5.0 malleissa 4R70W jota yleisesti "vahvistetaan" jerrys mod venttiikoneiston "virityksellä". Tähän aftermarket supportia ja tietoa löytyy ihan kiitettävästi.

    4.0 malleja sai myös manuaalina mazdan valmistamalla M5OD-R1 vaihteistolla, ei kovin kestävä loota, mutta ajaa asiansa.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toi 8.8 taka-akseli on suosittu swappikohde pikkuautoihin ja sen saa kavennettua kätevästi laittamalla kaks lyhyen puolen vetaria. Ja ilmeisesti valmistusmääristä johtuen erittäin helposti saatavilla romiksilla. Tämän näin offtopikkina ja knoppitietona.
     
    Hacra tykkää tästä.
  9. Hacra

    Hacra 1st gear

    Joo tuo 8.8" on suosittu swappi akseli lähes joka autoon ja löytyy reippaasti jokapuolelta halvalla.

    Välityksiä, lukkoja, SOA/SUA palikoita, traction bar kittejä, yms. löytyy lähes joka virikaupasta edukkaasti ja ennen kaikkea tietoa.

    Tuosta kaventamisesta hyvä sarja:



    Edit: kuten tuossa kuvassa näkyy on lehtijousien kannakkeet akselin alapuolella, jos ne haluaa yläpuolelle, pitää vastaavat kannakkeet hitsata luonnollisesti yläpuolelle, tällä tulee noin 5" nostoa.
     
    Muokattu: 27.11.2019
  10. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Joo ilmeisesti voortin moottori ja vetosysteemit on kestäviä ja ideaalisia offailuu ja maastoajoon, autoja saa myös melkosen edukkaasti. ainoa mikä näyttäis olevan heikkokohta on vaihdelaatikko? Uuuseampia on näkynyt myynnissä laatikkohajonneina ja joissakin luki että parikin lootaremppaa tehty ja taas meny myydään edukkaasti pois, kannattaako sitä loodaa pelätä?
     
  11. Hacra

    Hacra 1st gear

    4R70W ei ole heikko, eikä nähtävästi myöskään älyttömän kestäväkään, Jmodilla saa tästä hieman kestävämmän, remppa tälle ei ole kallis (osien puolesta). Jmodattua venttiilikoneistoa saa ostettua myös valmiina ellei itse halua sitä tehdä.

    Kaipa se laatikko kestää kuten sen käyttäjä, osalla lodjat kestänyt ihan kivasti yli 500kw ja osalla vakio tehoilla hajoaa, kaipa se on miten sitä huoltaa ja käyttää.

    Itse en pelkäisi laatikkoa, mitä pelkään on jakolaatikko, kaikki ketjuvetoiset ei ihan mahtavia tehoja kestä, tämän huoltamisesta lähtisin ensiksi liikkelle.

    Ellei tarkoituksena ole tehdä tehohirviötä autosta pitäisi vakio voimansiirto kestää ihan kivasti. Etuperän vetarit voivat offi olosuhteissa napsua, kannattaakin ehkä hankkia muutama varalle :rolleyes:

    Edit: 4R55E ja 5R55E laatikot jotka kaiketi olivat 4.0 sohc ja ovh malleissa ovat herkempiä leviämään.
     
  12. Valkoselkätikka

    Valkoselkätikka 1st gear

    Jahas kiitos vain vinkeistä. Itsellä se -90 alkupuolen vanhamalli olis hakusessa jos foordiin kallistun, lähinnä kytkettävän jäykän nelivedon takia ja on siinä vissii maltillisempi bensankulutuskin. Se taitaa olla juur tuota "heikompaa" laatikkomallia. Tehoja en aijo irrotella tehdassäätöjä enempää ettei sen puolee tarvi voimansiirron kestää ylimääräsiä
     

Kerro tästä muillekin!