Mp romutuspalkkio.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja peto, 14.12.2019.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Juu.....

    Kaikkeen noihin voidaan vedota, mutta joskus on tosiaan turvallisempaa pistää se prätkä nurin, kun ottaa vaikka hirven ruhosta mittaa.

    Ja onhan noita tosiaan MOTO GP puolella, mutta niistäkin huolimatta jos Marquez ei neljää kertaa ole ulosmitannut niitä kisaviikonlopun aikana:

    [​IMG]

    Niin ei sitten kertaakaan....
     
    Muokattu: 17.12.2019
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En muista varmaksi oliko mulla vielä mopo vai jo kevari kun olin eräänkin kerran ajelemassa lammen jäällä.
    Naapurin mies kertoi myöhemmin olleensa katselemassa tieltä käsin mun ajelua, ja ihmetelleensä ensin että eikö tuo poika osaa yhtään ajaa, kun on nurin vähän väliä..
    Aikansa seurattuaan oli tajunnut että jätkähän harjoittelee kaatumista!
     
    1purehell tykkää tästä.
  3. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Moottoripyöräilijän Käsikirja vuodelta 1984 opastaa asiasta näin:
    [​IMG]
     
  4. darpen

    darpen Gearhead

    Aiempien kanssa samaa mieltä että on osattava toi kaatuminen.
    Yleensäkin yllättäviin tilanteisiin varautuminen pitäis olla se mihin panostetaan.
    Ja taitaa todellisuudessa olla niin, ettei noita ABS-jarruja edes osata hyödyntää puörässä ja yleensäkin nopea jarruttaminen ja väistö on sellanen juttu mitä porukka ei edes harjoittele.

    https://www.smoto.fi/?p=7273 tota kun lukee niin aika paljon on liikenteen automatisoinnista ja sähkövatkaimista juttua... vaikuttaa ennakkoon pahalta ainakin näin rakentelija/ajajan kannalta.
     
    wilburi tykkää tästä.
  5. wilburi

    wilburi Gearhead

    Ainakin itse kun viime kesänä kortin ajoin ni ei ollut mitään puhettakaan abs jarruista yms jutuista vaan nimenomaan harjoiteltiin nopea jarrutus ja väistö tai sitte ihan kokonaan nopea jarrutus
    Tietenkin myös vauhdissa väistö

    Nyt kun itsekkin päässyt pyöräharrastuksen pariin ni jos tuo menee läpi niin tod näk multa häviää mahkut saada vanhempaa kalustoa alle ns barnfindina vähän niinkuin monelle barndust autoille on käynyt
     
  6. stana

    stana 3rd gear

    Eipä ole oikein enää dustia barnissa motskarin päällä, kunnon latolöydöt alkaa olla vähissä. Onneksi motskarimaailma on kovin erilainen kun käyttishybridikorollamaailma jossa loppuunajettu raato on rautaromua mut pyörissä se on jollekin erinomainen harrastekohde, vaikka olis paperinpala ja pätkä ruosteista putkea..
     
    onoff road, Inlinee, Slant Sickness ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aika turhaa paskaa tuo smotokin näyttää olevan. Ei ne ainakaan moottoripyöräilyn ja moottoripyöräkulttuurin edistämisen asialla ole. Taitaa olla joku köyhillä ei saa olla rahaa kaksipyöräseen- järjestö.
     
    tevo, rb, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    S-Moton esitystä (kuten joitakin muitakin heidän esityksiään) en halua tukea, mutta tuo ABS/kaataminen on nyt hieman kaukaa haettua. Kyllä se pyörä kaatuu ihan ilman jarrujakin tangosta kääntämällä ja jarrutuksenkin aikana absilla tai ilman, pyörä kaatuu halutessaan ihan varmasti.
     
  9. mcmies

    mcmies Gearhead

    Mitenkään Smotoa kehumatta tai haukkumatta: millä logiikalla tämä romutuspalkkio on mielestäsi huono idea?

    Niille, jotka eivät halua romuttaa prätkäänsä, se on käsittääkseni merkityksetön asia. Niille, jotka haluavat romuttaa prätkänsä, se on käsittääkseni positiivinen asia. Miten tästä seuraa, että Smotokin on aika turhaa paskaa?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sillä logiikalla että prätkiä lähtee romuksi halvasta päästä ja vähentää siellä hintaluokassa tarjontaa. Hyötyjät ne jotka ostaa uusia prätkiä tai kalliimpia käytettyjä, neutraalia niille jotka omistaa jo pyörän haittaa on niille jotka ostaa niitä halvimpien hintaluokkien prätkiä.

    Tolkullisempaa olisi ajaa veronalennusta uusille prätkille ilman tälläsiä viritelmiä jollon prätkien hinnat laskisivat "kaikissa" hintaluokissa. Smoto on paskaa koska ajaa tällästä älyttömyyttä koska olisi huomattavasti fiksumpikin tapa ajaa tolla saralla motoristien asioita. Prätkien tuhoominen ei aja motoristien asiaa, veron alennus ajaisi. Ei mikään muukaan harrastusjärjestö ajane aktiivista harrastusvälineiden tuhoamista.
     
    Muokattu: 20.12.2019
    wilburi tykkää tästä.
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös se käynyt autojen kanssa niin että ne joilla oli varaa uuteen autoon, romutti sen takia hyvän auton josta olis ollut persaukiselle moneksi vuodeksi kulkinetta. Eli ne halvat paskat jäi käyttöön edelleen.
    Jos ajoi satkun ritsalla niin aika harva varmaan romutti sellasen ja osti uuden.

    Veikkaan että prätkien kanssa käy samoin, keskihintaset lähtis romutettavaksi uuden tieltä ja romut jäis. Meille.

    Luulen, en tiedä.
     
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    No ei nyt ihan. Jos auton arvo on suurempi kuin romutuspalkkio, ei sitä tietenkään kantsi romuttaa.

    Romutuspalkkio toimii hyvin vain siinä tapauksessa, että sen hinta osataan asettaa oikealle tasolle. En osaa sanoa, mikä se taso olisi sen enempää autojen kuin prätkien osalta. Mutta ei se kovin suuri hinta voi olla, muuten joutuu paaliin kelvollistakin kalustoa.

    Pitää tietenkin paikkansa, että romutuspalkkio vähentää kaikista halvimpien rutkujen tarjontaa. Mutta niinhän sen juuri pitääkin tehdä. En pidä ollenkaan huonona asiana sitä, että kaikista paskimmat laitteet joutuvat paaliin. En myöskään pidä sitä merkittävänä riskinä hyvien yksilöiden tallentumiselle, kyllä niitä jää olemaan romutuspalkkiosta huolimatta.

    Muuten, se ihan paska Smoto on ajanut veronalennusta uusille prätkille ja veron poistoa kokonaankin ties kuinka kauan. Vaikka nykyisellään motskariverolla ei ole valtiontaloudellisesti mitään merkitystä, tässä törmätään aina niin paksuun seinään, että siitä ei pääse läpi. Tulee vain kuhmuja päähän.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös se romutuspalkkio makseta kun vanha romutetaan ja ostetaan uusi. En usko että monikaan lähti etsimään halpaa paskaa että saisi tuupattua sen romuksi uuden tilalle. Ei tämä ole mun ajatuksen kulkua, luin tästä jostain.

    Ja halpoja paskoja on edelleen tyrkyllä, kaveri niitä on parsinut, ja epäilinkin että ne loppuu. Mutta vitut.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tässä just on se huono juttu. Erityisesti prätkien tapauksessa ne laitteet on 100% harrastekalustoa, ja puhutaan harrastuksesta. Kun huonoimmat poistuu, ns. buy in hinta nousee, eli harrastukseen ei pääse yhtä helposti kiinni kuin ennen. Se ei ole millekkään harrastukselle hyväksi.
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Lainaus tuolta Aamulehden jutusta:

    Tästäkin voi jo päätellä, että kysymys ei ole merkittävästä asiasta. En minä erityisesti romutuspalkkiota tässä puolusta, mutta pitäisin sitä jollain tapaa tasa-arvoisena, jos sellaisen saisi prätkästäkin.

    Toisaalta on niin, että jotain 1990-luvun japskipyöriä saa lähes ilmaiseksi. Se kertoo vain siitä, että ei niille ole edes kysyntää.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Täs, niinkun katsastus jutuissakin, täytyy mielestäni erottaa se, että autot ja prätkät palvelee ihan eri tarkotusta. Ei ne ole lähtökohtasestikkaan tasa-arvosia. Toinen on täysin harrastus, toinen ei yleisesti ole.
     
  18. fennia

    fennia Gearhead

    Miten sen ottaa, itse tulee hoidettua kesäisin pyörällä kaikki mahdollinen kulkeminen kaupassa käynti mukaan lukien. että aika fifty/sixty käyttö ja harraste, kuten kaikki autonikin. Joo, en silti kannata harraste potentiaalia omaavien härveleiden romuttamista, oli se sitten pyörä, tai jään murtaja.
     
  19. B68

    B68 1st gear

    50-luvulla sai 30-luvun pyöriä(ja autoja) halvalla. Ja 70-luvulla 50-luvun vehkeitä. Jos tämä jatkuu niin joskus 90-luvun pyörätkin on jonkun arvoisia. Yleensä kun kun kaikki on romutettu ja on vähän jäljellä.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    80 luvullahan syntyi monia ikoneja:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    90 luvulta harvempi tulee mieleen, ellei sitten aivan lopulta:

    [​IMG]

    Mutta taatusti 90 luvultakin tulee jäämään jotain, mikä ensi vuosikymmenellä herättää harrastamisen intoa.
     

Kerro tästä muillekin!