Mikä voisi olla sellainen hyvä käyttöauto ~90 vuosikymmenen vaihteesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kale-, 19.12.2019.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itsellä ollut 2x Corollaa, 2x Datsun, 1 Nissan, Mazda, 3 Hyundai, 3 Opel ja liuta muunmerkkisiä, ja täytyy sanoa, että vähiten murheita on ollut Japanilaisilla ja Hynysillä, ja 20 vuotta duunissa autokorjaamossa vankistaa mielipidettäni ;)
     
    Imusihti ja kale- tykkäävät tästä.
  2. JL-

    JL- 3rd gear

    Onpas tarvinut usein vaihtaa, ei vissiin oo kauaa kestänyt mikään:(
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    En ole yhtään autoa myynyt rikkinäisenä, Omegan lahjoitin, ja pelkästään siitä syystä, etten kehdannut siitä euroakaan pyytää.Autoni ovat olleet yleensä sen ikäisiä, että ruosteherra on alkanut ottaa omansa, joten olen ne kierrättänyt niille, joille peltityöt eivät ole kauhistus :)
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos se ooppelin hihna ei kestä 100tkm normaalia käyttöä niin se ei silloin pääse kilpailijoiden tasolle, eikö vain?

    Kyse ei ole mistään ylivertaisuudesta tojon suhteen, mulla on ollu fordeja, mazdoja, ladoja, tojoja, datsuneita, bemareita, mersuja, fiudeja, volkkareita ja ties vaikka mitä kulkineita.

    Kyse ei siis ole mistään tojoismista kuten sulla on opelismista aina friikkeyteen saakka.
    On olemassa paljon ihan kelpo kulkineita paljonkin ajettuina. Silti on jotain autoja joihin ei haluaisi iskeä näppejään ja joita on nettiauton halpikset väärällään - vuodesta toiseen.

    Yli puoli miljoonaa ajettua, liikennekelpoista ooppelia on kuusi kappaletta nettiautossa. Toyotaa 79 kpl. Kyllähän tuon suhteen pitäisi kertoa kelle vain kumpiko näistä kahdesta kinan aiheesta on kestävämpi.

    IS
     
    kale- ja Karpov tykkäävät tästä.
  5. JL-

    JL- 3rd gear

    Ei ole kyllä opelismista, ainakaan friikkeyteen asti, kyse tässäkään. Enemmän mulla on muita autoja ollut. Mitään merkkiä en ole haukkunut näissä viesteissäni, sinä olet yhtä merkkiä aika kovasti. Yhä pysyn kannassani että G-Astra X16SZR moottorilla on järkevä hankinta joka sopii topikin aloittajan kriteereihin. Alunperinkin tarkoitus oli tuoda vaihtoehto mm. paljon suositelluille tojotille, koska omat ja lähipiirin kokemukset kyseisestä mallista on hyviä. Ehkä se jakopää sitten ei pääse kilpailijoiden tasolle, mutta autossa ja moottorissa on paljon muutakuin kuin jakopää, koen ettei se 60 tkm vaihtoväli ole ongelma siinä missä ei 100 tonniakaan. Joku voi toki kokea sen lyhyemmän vaihtovälin ongelmaksi ja sittenhän valinta on varmaan selvä. Minäkään en halua koskea tojotaan, mutta se nyt ei tuo tähän topikkiin mitään informaatiota.

    Ei muuten kannata topikin aloittajan ostaa yli puoli miljoonaa ajettua autoa, sillä paljon vähemmänkin ajettuja löytyy.

    E: Tosiaan en ollut edes ensimmäinen enkä läheskään ainoa joka kyseistä mallia ehdotti tänne. Mutta kiitos kun tulit kertomaan, että olimme väärässä ja suosittelemaamme autoa ei kannata kenenkään hankkia. Koska eri ooppelit ja niissä olleet eri moottorit on olleet huonoja.
    E2: Kyseisessä moottorissa on jakopäässä erillinen kiristin, jos lohduttaa.
     
    Muokattu: 23.12.2019
    kale- tykkää tästä.
  6. JL-

    JL- 3rd gear

    Mistähän saisi faktatiedon, kun internetsin mukaan kyseisessä moottorissa on yhä 8v/120tkm jakohihnan vaihtoväli. 16 venttiilisessä puolet. Jos näin on niin taas ollaan mukana geimeissä muiden tasolla!
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ajotapa ei oo kellon tarkka mutta tommonen on lukema tullut. C1500:sessa kans tuntuu kovia pakkasia lukematta omassa ajossa 12.5.
     
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Henkilöautopuolella joo,mut pakuissa ei niinkään. Kovin suosittu on ollut VW transporter T5-malli 2,5 tdi koneella,siinä on rattaalla jakopää,laatikon puolella. Ja syö nokka-akseleita,vaihto aika par-kolme päivää...
     
    hantta tykkää tästä.
  9. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Poika osti halvan käyttöauton,makso reilu 1500 e ja Toyota Avensis 1998.
    Kulutus pieni ja ei muuta kun kovaa ajoa. Osat halpoja ja helppo korjata,jos tarvii.
     
    kale- tykkää tästä.
  10. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Omakohtainen kokemus Mazda 323 vuosimalli olikohan 1994, työmatka-autona loistava. Koneena oli 1,6l mikä liikutti sitä koppaa riittävän ripeästi ja kulutuskaan ei päätä huimannut. Mokomalla ei ollu ajettukkaan kun n. 180 000km niin oli vielä hyvässä kunnossa.
     
    kale- tykkää tästä.
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En ymmärrä edelleenkään tuota käytettyjen autojen, halpojenkin yhtenäistämistä.


    Otetaan esimerkiksi se 4afe kone (joka myös vapaastipyörivä ja kestää hihnanvaihtovälin ylityksen, 5sfe:llä mitä löytyy camrysta ajoin 200k hihnalla eikä napsahtanut). Kone on kestävä ja kestää yleisesti helvetisti ajoa ja sitä huonoa huoltoa. Myäs tuon ikäisen toyotan sähköt on luotettavaa tasoa oli sitten ajettu 50tkn tai 500tkm.


    Auto voi olla kun kaatopaikka tai helmat mätiä mutta aniharvoin tekniikka on paskaa jossei ilman öljyä ole ajeltu. Se on se ero moneen muuhun vaikka siihen opeliin. Se ei mun mielestä muutu käytettynäkään.


    Samaten joku w124 200d. Kestää edelleen vaikka olis 700tkm ajeltu. Varmasti voi sellaista lähteä halvallakin paremmin mielin katsomaan kun jotain vm dieseliä tai muuta jo uudempana luotettavuus ongelmista kärsinyttä konetta. Vai olenko väärässä?



    Suurin osa vanhoista toyotista vaan on kestäviä ei sille mahda mitään vaikka niistä ei muuten tykkäis. Ruoste ne tappaa/on tappanut ei tekniikkamurheet.
     
    kale- ja Sounderi tykkäävät tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jotain vikaa on 4afe corollassa jos se vie edes lähelle saman kuin volvo v70 bensa...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. kostaja

    kostaja Gearhead

    Viimeiset 23 vuotta "harrastanut" halpis autoilua ja aika hyviä autoja saa 500-1500 eurolla tänäpäivänä. Tällä hetkellä vaimolla Saab 9-5 2.3 automaatti 2004.Viinalla 10l matkassa ja seka-ajossa 13-15l. Lämmin,liikaa tehoa,osat halpoja,toistaiseksi ei ole ollut isoja remontteja ja jos tulee niin hakee toisen.
    Itsellä v70 D5 2004. Kulutus 5,5-6,5l. Näkyy olevan paljon 600-700 tkm ajettuja myynnissä joten kai tällä 400tkm ajetulla on vielä vuosia edessä.
    Vuonna -98 ostin uuden auton ja kolmen vuoden jälkeen oli puolet hinnasta sulanut 60tkm ajetusta autosta niin tuli sekin kokeiltua.En tiedä mihin se raha on mennyt joka on "säästynyt" näillä vanhoilla ajaessa...
     
  14. JL-

    JL- 3rd gear

    Tää pitää kyllä paikkaansa eikä kai kukaan oo vastaan vielä väittänytkään. Kai sitä voi silti muitakin ehdottaa, jos joku vaikka kokee vaan syystä x että esim saksalainen auto sopii paremmin omaan käteen.

    Mielestäni omia autovalintoja ei tarvitse kenenkään osata edes perustella ja varmaan aika moni ei itsekään täysin osaa sanoa miksi joihinkin tiettyihin on mieltynyt tai miksi joitain karttaa. Esim foorumin tyyliin sopiva gm vs mopar -kysymys.
     
    Gary Grand, kale- ja Sounderi tykkäävät tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyse nyt oli tekniikasta ja kestävyydestä.


    En minäkään afe corollalla ajele enkä edes toyotalla vaikka taloudessa sellanenkin on.
     
    kale- ja hantta tykkäävät tästä.
  16. JL-

    JL- 3rd gear

    Vaikea noita tosiaan varmaan on voittaa yleisellä tasolla. Haluan painottaa etten ole missään kohtaa väittänyt opelin tekniikan olevan parempi. Olen vain yrittänyt tuoda ilmi, että tuo kyseinen opelin tekniikka on myös todella hyvä. Siksi en oikein ymmärrä kun kehun yhtä tiettyä tekniikkaa ja sitten tullaan haukkumaan joku aivan muu tekniikka. Kyllä sillä vaan on ainakin opelin kohdalla suuresti merkitystä, minkä valitsee.

    Ollaan samiksia, mullakin on C1500 käyttiksenä. En tosin kyllä päässyt 12.5 lukemiin sillä kutostekniikalla kuin maantiellä, myöhemmin kun vaihdoin 350 koneen autoon niin sillä menee nyt 17-18 luokkaa. Silti pidän enemmän mopareista, en osaa sanoa miksi:eek:
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Karpovin kanssa samoilla linjoilla, itsellä jonkin verran kokemusta, ja lähipiirissä muutamia Avensisiä, eikä niille juuri tarvi öljynvaihtoa ihmeellisempää tehdä, ja puhutaan parikymppisistä yksilöistä ;)
     
    dart -66 ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla toi 12.5 on n. 70% maantie 30% kaupunki. Pelkkä maantie menee 10.5 tienoolle.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu. Toyota taas kussut aika hyvin vvti tekniikan kanss autonsa eli 2000-luvulta lähtien. Pahinta on se, että kaikista vioista ei paljon netissä tai essolla huudella.
     
    sdfsd ja Sounderi tykkäävät tästä.
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Samaa mieltä, Toyota on hyvä käyttis.
    -97 dsl Corolla oli pitkän pätkän käyttiksenä, ja hyvin vähän oli mitään rassattavaa tekniikassa.
    Lopulta 670tkm ajettuna oli tuulilasin kehys niin pehmeä etten katsonut enää aiheelliseksi alkaa sitä parsimaan kun tuulilasin vaihto oli edessä. Lähti sit afrikkaan siinä kohtaa.

    Jotain mun mielestä laadusta kertoo sekin etten vaihtanut yhtäkään sulaketta tai muuta sähkövikaa korjannut siitä sen 200tkm matkalla jonka se mulla oli. Startin ja hehkut kyllä vaihdoin mutta katson ne kulutusosiksi.
    Ja lähti pitkän päivän jälkeen -32 pakkasessa käymään ilman lohkolämppäriä ihan noin vaan ihan noilla loppukilometreilläkin, samalla parkkiksella oli monta "pikkusen" kalliimpaakin kulkinetta joille apusähköä annoin:p
     
    rb, Imusihti ja kale- tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!