LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tässä ketjussa sivulla 27 oltiin kovin varmoja tuon katsastusvapautuksen tulosta. Taisin siinä vähän jopa epäillä asiaa... ;)
     
    jariha tykkää tästä.
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pessimisti ei pety?!
     
    Gary Grand, Pertti K ja Herje tykkäävät tästä.
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Olikos tuohon päätökseen jossain linkkiä? Ja mahdollisesti siihen liittyvää auton sallittuun muutoksiin tehtäviä muutoksia? Koetin etsiä ja googlata mutta löyty vain noita 'ehdotuksia'.
     
  4. kuutio

    kuutio Gearhead

    Jos nyt vanhemmissa kilpureissa jää joka toinen katsastusmaksu maksamatta niin onhan se pientä säästöä. Mutta kun omassa kalustossa sattuu olemaan jo yksi, tulevaisuudessa kaksi kpl
    tehokkaita kyttämagneetteja, niin ehkä se säästetty välivuoden kats. maksu alkaa tuntua pieneltä jos ja KUN joku tuore seriffi alkaa päteä... noissa tilanteissa suht tuore leima on kuitenkin hyvä puolustus
     
    Gary Grand ja 0rs0n tykkäävät tästä.
  5. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    Eikä optimisti opi.
     
    Rusty ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ei ne poliisit mikään "ongelma" ole tänä päivänä vieläkään kyllä.. Pitäis varmaan palata nykyaikaan sieltä 80 luvulta tjsp.
     
    Stang_81 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  7. Ennen kytät luuli edes tietävänsä autoista. Nykyään ne on niin pihalla, että he ei edes luule tietävänsä.
     
    mikaa7146 ja xarper tykkäävät tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikä niitä taida kiinnostaakaan. Auto on katsastettu tai ei ole, ja ne toimii sen mukaan.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Henkilökohtainen katsastusvelvollisuus voisi olla harkinnan arvoinen juttu. Heh. Se laskettaisiin kaavasta, jossa olisi kuskin/autonhaltijana onnistujan liikennerikkeet, muut rikkeet, aiempi katsastusmenestys, eli jälkinäytöllejoutumisprosentti. Jos ei ole kerännyt sakkoja ja rassit ovat menneet ykkösellä leimaan, niin mitäpä semmoista konttorilla juoksuttamaan?

    Sais nyt edes yhden kokemuksen tienvarsitarkastuksesta, niin jäisi jotakin jälkipolville kerrottavaksi.
     
    deeäxä, Vuppe ja three hundred tykkäävät tästä.
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Toimiva ja asteen helpompi toteuttaa voisi olla myös kaava, jonka mukaan katsastustarve määräytyisi liikennekäyttöön ilmoitettujen päivien mukaan. Katsastus tulisi toimittaa aina 360 päivän tullessa täyteen, mutta kuitenkin joka viides vuosi, esimerkiksi.

    Jarruille ja renkaille pelkkä seisottaminen ei tee hyvää, joten jonkinlainen kontrolli viiden vuoden välein luulisi olevan ihan ok verrattuna nykykäytäntöön. Juoksevalla liikennekäytössäolo laskurilla voisi helposti säätää sen, haluaako katsastaa keväällä vai syksyllä.

    Myös kelien suhteen huono syksy ei söisi noita käyttöpäiviä ja trafinkin tilastot liikennekäyttöön merkityistä ajoneuvoista pitäisi paremmin paikkaansa.
    Useamman harrasteen omistajankaan ei tarvitsisi säätää niin paljon, kunhan muistaisi tehdä liikennekäyttö/käytöstäotto-ilmoitukset ajallaan.

    IS
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eiköhän jatkossa tarkasteta autot tarkemmin ja pienemmistä syistä autot pomppaa leimalta, ei pelkkää korjauskehoitusta.

    Onko se sitten hyvä vai huono, ainoastaan huono niille joita ei huvita pitää autonsa kunnossa.

    Tuskin kovinkaan ihmettä muutosta tuo autojen laillisuuteen, onhan aikaisemminkin ollut joillain leimaamattomia ahtimia, strokereita ja isolohkojakin, mitä ei saa leimattua missään.
     
  12. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Jaa että kontrollia vailla on sitten autoharrastajat :(
    Tällä foorumilla jos jossain luulis ihmisten tietävän missä kunnossa yli 40v harrasteajokkinsa on.

    Just viikko sitten pamahti käyttöauton jarrupääsylkystä tiiviste, ei ota kuin toinen etupyörä. Olipa jännä ajella kotia (liukas keli) leimaa kuuskuukautta jäljellä mutta ei tuolla jarruteholla hullukaan lähtis liikenteeseen. Enkä tarvi katsastus miestä sanomaan että korjaa jarrus.
    Jos olisin ajanut kolarin paluumatkalla niin minun vikahan se olis tietenkin ollu eikä katsastajan vaikka onkin leimaa jäljellä. Ei se leima mikään henkivakuutus ole!
    Suomalaisten pitäs alkaa ottaa enemmän vastuuta tekemisistään.
     
    Volvo_5.7, Pertti K, kapa73 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Hmm, jotenki masokistinen toive...:D

    Autolla en minäkään ole ollut poliisin syynissä, prätkällä kylläkin senkin edestä. Sattuneesta syystä olen pärjännyt niissä sangen hyvin, mutta arvelen, että kaikki eivät pärjää. Kyllä ne sen sortin kokemuksia takavuosina olivat, että kantsii jättää väliin jos mahdollista.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No kun ei edes motskaria ole koskaan tarkasteltu. Puhalluspilliä vaan tarjoilevat. Ehkä se juju onkin siinä, että mun takia ne ei huomaa ajoneuvoa?
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ihan sama mulla, prätkäillessä. Kymmenen vuoden aikana puhallutettu ehkä 15 kertaa, paprut katottu kerran.

    Pyörää ei ole syynätty, eikä metelistä mainittu mitään
     
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei ole minuakaan pysäytetty vissiin viiteen vuoteen.

    Mutta kuten sanottu, takavuosina homma lähti aivan lapasesta. 1990-luvulla matkanteko saattoi loppua siihen paikkaan ihan laillisellakin prätkällä, seurauksena sakkoa ja verolappuja, väkevimmillään 80 000 markkaa. "Vikalistoja" kirjoiteltiin rekisteriotteeseen ja joskus piti ottaa ruutupaperi avuksi kun loppui otteesta tila kesken...

    2000-luvulle tultaessa kytät hiukan rauhoittuivat, mutta epämääräisiä sakkolappuja kirjoiteltiin vielä silloinkin. Vasta viime vuosina kytät näyttävät lopettaneen kyttäämisen.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Vaikuttaa varmaan liikenteen valvonnan osaamiseen ja määrään kun liikkuvapoliisi lopetettiin ja liikenteenvalvonta siirrettiin normi järjestyspoliisille ja peltipoliiseille.
     
    dart -66 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sitäkin ja luulen että poliisitkin on vähitellen tajunneet, että niitä "oikeitakin" rikollisia on. :confused:

    Oon facebookissa vanhojen ruotsalaisten raggareiden ryhmän seuraajana. Siellä on hyviä lehtileikkeitä 60-70 lukujen vaihteesta. "Rahoittaako CIA raggareiden toimintaa?" "Raggarit tuhosivat lämminhenkisen ulkoilmatapahtuman" :rotfl: (kuvassa heiluu muutama kloppi ilman housuja)

    Taitais nykypäivänä suurimmalle osalle ruotsalaisista poliiseista olla ihan hauskaa päivystää raggareita ja käskeä pistään housut takaisin jalkaan.
     
    dart -66, Gary Grand ja Rusty tykkäävät tästä.
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Kannattaa muistaa että Suomessa tässä asutaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Se mua eniten hirvittää. Ku ei poliisit ees ymmärrä ”vanhoja” autoja. Nuoret ku ei ole ees koskaan ajanut mitään vanhaa. Jos sattuis et ajavat koe lenkin. Ni tulis jarruista heti sanomista. Kovat jarrut (ei tehostinta). Ohjaus jäykkä. (Ei tehostinta). Miten nää vaihteet oikein toimii (ratti manuaali). Kilvet lähtis samantien.

    muistakaa että kuitenki nyky nuoret poliisit ovat vihreitä o_O Ni mielellään vanhat romut pois :eek:.
     
    deeäxä tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!