Ruostekohtien käsittely ja sen päälle pohjamaali???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja grimmari, 10.8.2017.

  1. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Vieläköhän Palinal:in punainen ruosteenestomaali on yhtä pätevää kuin aiemmin? Joskus 20kg sitten kesähommissa tuli maalailtua korkeapaineruiskulla teräsrakenteita ja tuo oli kyllä äärimmäisen hyvää kamaa. Omat ohenteet ( mitälie ksyleeni/tolueeni-pohjaista myrkkyä lieneekään), hyvä tarttuvuus ja nenäindeksillä mitaten parasta mitä rahalla saa, aivan järkyttävän hajuista tavaraa ( piti olla naamarissa 2 x org höyryjen suodatinpatruunaa päällekkäin + karkeasuodatin) mutta niin pätevää että töiden päätteeksi tuli jemmattua hieman omiinkin tarpeisiin. Tuolla kun teki pohjahommaa niin ei tarvinnut toista kertaa pöllyytellä.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Eihän nyt mitään tollasia oo saanu myydä enää vuosiin.

    Kaikkee pitää voida juoda, eikä siitä saa tulla kun vähän hikka..
     
    viikinki75, Jussi289, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jep, nythän on kevyen liikenteen siltojen kanssa isoja ongelmia, kun nykyinen kestopuu maistuu oikein hyvin joillekin lahottajasienille.
     
    maxvo2, passerby ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  4. 240163

    240163 Gearhead

    Kyllä näin on. Massa pohjassa läpäisee kosteuden. Eli vaatii ruosteesto maalauksen (pojamaali+pintamaali) ennekun massataanpäälle. Massantehtävähän on ehkäistä iskuja maalattuun pintaan. Ruosteenestomassa nimitys johtaa mun mielestä ajattelemaan, että pelkkä massa käsittelemättömälle pinnalle riittää. Joskus massaa kutsuttiin mun mielestä oikeammin kiveniskumassaksi. :)
     
    Jussi289 ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  5. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kannattaako sinne koteloiden pistehitsisaumojen väliin enää hitsaamisen jälkeen mitään maalia yrittää? Itse vedän ennemmin weldthru primerin ennen hitsausta ja sit notkeeta ö.pohjasta koteloööliä ni se imeentyy sinne saumaan minkä imeentyy. Se maalin kalvopaksuus omasta mielestäni ennemminkin tekee sen "kotelon" sille ruosteelle kun taas se koteloöljy imee itsensä siihen alkavaan ruosteeseen ja näinollen pyrkii pysäyttämään sen etenemisen? o_O
     
    Mika.T, wilburi, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mää nyt noihin paikkauksiin mitä kyselin, niin vedin Por15, paitsi yhteen palkkiin jätin koepaikan happokäsittelyn jäljiltä ja yks kohta (aivan nimellisesti vain ruostetta tulee niin että suoraan) irronneen suojan tilalle uutta, kun huomasin sen kohdan vasta kun oli muut jo käsitelty. Vielä uusi kotelosuoja niihin päälle ja seurataan miten tilanne kehittyy. Voi tosin joutua jonkun aikaa seuraamaan tuolla lämpösessä kuivassa tallissa...:odoops:
     
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    http://www.carpaintcenter.fi

    Ite olen viimeaikoina tätä liikettä suosinut, hyvä asiakaspalvelu ja antaa hyviä neuvoja ja vinkkejä.... Tälläiselle harrastelijalle... Suosittelen.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    A-omegan kanssa tuli kokeiltua mastonin kilikali etch primeria ja se osottautu toimivaksi; ei häirinnyt hitsattavuutta köytännössä ollenkaan, ei palanut sillai että ois häirinny maalattavuutta tms. Eli ei nostanu maalin reunoja pystyyn (joka valpaksella oli huolena?) Ja sulki pinnan ilmeisen hyvin kun ei paikkamaalaukset alkanu ruostumaan vaikka auto oli ajossa pelkästään sen happiksen kanssa.
    Tulppahitsitkin sen kanssa onnistu hyvin, siksi sanoinkin että itse vedän sillä ja sit ohut koteloööli ni en ainakaan ite tiedä parempaa konstia. Kummiskin se helmankin sisäpuoli on sitten maalissa ni ei ala ruostumaan kotelon sisukset niin herkästi vaikka koteloööli ei jokapaikkaan yltäisikään. :)
     
    wilburi ja valpas tykkäävät tästä.
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mulle suositeltiin hitsattavien peltien väliin kent galvapro, jota löytyikin paikallisesta maalikaupasta. No, kyllähän se vähän siitä ympäriltä palaa pois, mut tulppahitsates huomannu mitää et ois ollu maalia.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    https://www.tokmanni.fi/happopohjamaalispray-1k-etch-primer-400-ml-6412494005005

    Tätä itse käyttänyt ja ei ole sinkkipohjainen. Ja tosiaan ei sillein hilseile hitsauksen ympäriltä että haittaisi jatkokäsittelyä.
     
    wilburi tykkää tästä.
  12. 240163

    240163 Gearhead

    Aloitan ens viikolla peltityöt -58 Coronetin pohjaan. Pitää uusia koko pohja takapenkistä eteenpäin. Amerikassa tehty peltiruuveja, sikaa hyväksi käyttäen suorastapellistä ilman sikkejä.
    weldthru primer-maalia vois kokeilla kans, mutta laittasko joku linkin mistä sitä löytäs. Ei jaksas selata tätä ketjuu uudestaan läpi. :)
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tuo mastonin etch primer on läpihitsattavissa niinkuin kerroin ;)
    Toki jos haluaa ruiskukamaa niin sit käyt paikallisessa maaliliikkeessä kysymässä heidän valikoimaansa :)
     
    240163 tykkää tästä.
  14. wilburi

    wilburi Gearhead

    Camino'79 tykkää tästä.
  15. 68SS

    68SS 1st gear

    Ite oon käyttänyt wurthin hitsausprimerii "Rust stop quattro" limisaumojen/pistehitsien väliin. https://eshop.wurth.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/3106-B1-Site/fi_FI/-/EUR/ViewModelDetail-ShowRecommendedModel?CatalogCategoryID=S7IKD92d42UAAAFe7Jg7AN1F&CampaignName=CS008&RecoId=categorytopseller@categorypageA
    Hyvää tavaraa vaikuttaa olevan, ei muuten lähe irti juurikaan hinkkaamalla edes tinnerillä vaikka onkin 1k maali. Kallista on normi sinkkimaaliin verraten kylläkin. Tais olla 25e puteli, mutta eihän sitä älyttömiä mene saumoihin.

    Jotain eastwoodin ruosteen päälle laitettavia spraymaalia olen laittanut sellaisiin paikkoihin mihin en ole päässyt hiekkapuhaltaan (koteloihin,runkopalkit). Mainostettu suolakylpykesto muistaakseen tuplat mitä Motonetin vastaaviin ruostepohjamaaleihin.
    https://www.mve-online.com/product_info.php/ruoste/eastwood-rust-encapsulator-red-p-888
    https://www.mve-online.com/product_info.php/ruoste/internal-frame-coating-musta-p-899
    En mikään ammattilainen ole mutta nuo vaikutti ihan hyviltä vaihtoehdoilta koteloöljyn sijaan. Juoksevaa maalia, menee ihan hyvin joka nurkkaan ja koloon, tinnerillä lähtee kyllä ihan pyyhkäsemällä nuo pois jos ja kun roiskuu/valuu ohi. Vaatii kyllä että on moskasta puhtaat palkit, ja jos koteloöljyt jo ruiskittu ei tietysti nämä maalitkaan tartu. Usa maalei nuo eastwoodit, hengityssuojaimet hyvä olla muistaakseen jotai myrkkyä/asbestia oli frame coatissa. Sinne mihin on päässyt puhaltamaan hiekalla ruosteet pois olen laittanut 2k epoksipohjat. Näytti epoksit pysyvän eastwoodin maalin päällä kanssa. Pohjapeltiin sitten epoksin päälle laitan 2k lavapinnotteen kiveniskuksi.
     
    Muokattu: 26.12.2019
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ehkäpä nuo pistehitsattavat koriliimat ovat ehkä se paras vaihtoehto? Vaikka palaa pienen täplän kohdalta pois niin ympärille jää kuitenkin tiivistävä liimakerros.
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Liimat ovat tarkoitettu lähinnä noille vastushitsauskoneille. Magilla vetäessä käryää ja huonontaa hitsausta.
     
    valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Laadukkaat värit ja koteloihin kotelosuojausta, ja varmistaa vesireikien aukiolo.Välttäisin ylenpalttista maalaamista saumoihin. Tosin turhaa päänraapimista jos puhutaan kesäkiesistä joka sentään talvehtii sisätiloissa.
     
    valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Joskus tein aikani kuluksi testiä eri maaleilla,joita vedin puhtaan pellin päälle ja hitsasin vastuskoneella kiinni. Kalleimmat maalit petti pahiten kun avasin pellit vuoden ulkona seisottamisen jälkeen. Tuollainen halpa sinkkimaali oli siistein lopputulos,tosin sen päälle tuskin alkaisin rakentamaan maalipintaa.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Itellä edessä ensikesän aikana capricen ovien alareunojen hiekkaputsi ja käsittely ni uteliaisuuttaan vois tietty tehdä yhden oven erilailla ja seurata sit etenemistä. Se kun on nyt ympärivuotisessa ~15tkm/v ajossa ni ois aika realistinen vertailupohja o_O
     

Kerro tästä muillekin!