Bel Air '63

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja generalo, 3.12.2018.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toivottavasti kaasujouset ei rasita takaluukun kantta, kuten esim. GM pickupeissa missä konepellit taittuu saranoiden edestä...
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Niin muuten taittuu. o_O
     
  3. zuinula

    zuinula Gearhead

    Konepellissä ei tarvitse roikkua sulkiessa, jos toisinaan rasvaa saranat, eikä silloin tahdo konepelti taittua. Testattu homma
     
    Gary Grand, LPV ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. generalo

    generalo Gearhead

    Tämmösen ebayn muutaman euron kiinakikkareen:
    [​IMG]

    Tulipa tuosta hommasta muutama kuvakin otettua. Kuvissa kontin lukkolaite, on helppo ottaa irti; lukkopesä pois, kolme lukkolaitetta pitelevää pulttia pois ja lukkolaite tipahtaa käsiin.

    Vihreällä merkitty osa tottelee lukkopesää. Punaisella merkityt niitatut akselinpäät pitää porata/hioa auki ja nuo ulkoreunoilla olevat lipareet taitella ylös, niin lukkolaitteen kuoret aukeaa. Keltaisella merkittyyn kohtaan pitää tehdä aukko.
    [​IMG]

    Lukkolaite aukaistuna. Vihreällä merkittyyn kohtaan hitsasin m5 pultin johon solenoidin "mäntä" tulee kiinni. M5 pultti tulee lukkolaitteen kuoresta läpi.
    [​IMG]


    Kuoreen aukko tehtynä, pultti hitsattuna ja koko kikkare kasattuna (poratut/hiotut akselien päät kiinnitetty takaisin hitsitäpeillä). Solenoidi vetelee nuolen osoittamaan suuntaan tuota hitsaamaani m5 pulttia, jolloin luukku aukeaa. Kontin saa silti halutessaan auki avaimella entiseen malliin jos tarve vaatii. Ei tullut otettua kuvaa paikallaan olevasta valmiista tuotoksesta.
    [​IMG]

    Pittääpä seurata tilannetta. Luukku aukeaa nyt kaasujousien voimin noin 3/4, loput 1/4 aukeaa käsin ja luukku jää ylös.
     
    Camino'79 ja Visa tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toihan ei siis ole solenoidi, vaan ihan lukkomoottori. Joka on tarkoitettu ajettavaksi sähköllä kahteen suuntaan. Tollasen palautuminen pelkän jousivoiman toimesta on sit ihan tuurista kiinni.
     
  6. generalo

    generalo Gearhead

    Ok. Vaihtaa sinne sitten joskus ihan oikean solenoidin jos ei satu pelaamaan, kadetissa oli joskus semmonen vaijerimalli nykimässä vipua nii vaikka semmonen.
     
  7. Offtopicikina joskus katselin, kun kaveri korjaili w124 farmari-Mersun takaluukun lukkoa. Se oli melkoinen käkikello, josta lähti vipuja ja vaijereita.

    Mutta asiaan. Oliko sulla kuvia siitä kaasujousiasennuksesta?
     
  8. generalo

    generalo Gearhead

    Ei oo vielä, siitä on niin sanotusti vielä "kulmat pyöristelemättä" :D

    Seuraavana kontin puolelta pitää rapsutella irtonaisimmat maalit pois ja tupsautella uudet tilalle. Raptoria arvelin kokeilla, sitä semmosta polyurtsiröpelöpinnoitetta, epoksi tietysti sinne ensin missä paljas pelti paistattelee.
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. zero

    zero 3rd gear

    Oon itte miettinyt kans sähköistä avausta takaluukulle, ärsyttää heitellä avaimia ees taas aina kun joku haluu kaljaa :odbiggrin: noista sun kuvista sai hyvät vinkit. Mulla oli joskus sellainen delta 88, siinä oli asennettuna taksioptio, eli sähköinen takaluukun avaus, se auto seisoo nyt kaverilla purettuna niin tarvii siltä ruinata se solenoidi ja katkaisin sieltä :odbiggrin:
     
    generalo tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla on tossa kuusnepassa orkkisvarusteena kontin avaus sisältä. Toimii alipaineella.
     
    isalmela, generalo, zero ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. generalo

    generalo Gearhead

    Mie tuossa jo mietin mekanismia, että kilpeä potkaisemalla saa luukun auki :lol: kyllähän nykyautoissakin luukku aukeaa kun jalkaterää käyttää puskurin alla.
     
    Seevu, Joukojs ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Startin solenoidi on ainakin tarpeeksi vahva aukaisemaan takaloosterin lukon.
     
    Muokattu: 3.1.2020
    zero tykkää tästä.
  13. Lassi

    Lassi Gearhead

    Minä laitoin yhteen autoon lukko/aukasumekanismiksi semmosen jousikuormitteisen lukkosalvan. Tai tapin vai miksi niitä sanotaan mitä on jossain kaapin ovissa.. Ja ryyppyvaijerilla aukaisu etupenkin vierestä.

    Edit: tämmönen se taisi olla. Ainakin yksinkertainen ratkaisu oli.
    https://www.kotielaintarvike.fi/tuote/b-s-lukkosalpa-oveen-mini/217030/
     
    Muokattu: 3.1.2020
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Laitettiin joskus kaverin talpottiin naru peräluukun lukolta katon pelteihin ruuvattujen taulukoukkujen kautta roikkuun taustapeilin viereen. o_O
    Narusta nykästen luukku auki.
     
    LPV ja falcon1 tykkäävät tästä.
  15. esmi

    esmi Gearhead

    Mulla 79 Delta 88, kiva varuste varsinkin kesäisin, liikennevaloissa painaa nappia niin ei muuta kuin kylmälaukusta kylmää kaljaa!.
     
    zero tykkää tästä.
  16. generalo

    generalo Gearhead

     
    Gary Grand, esmi, Vuppe ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikö noita solenoideja ole melkein kaikissa GM farmareissa 1978 ja 1996 välillä? Ainakin mun kohdalle osuneissa on. Omasta 94 Buickista otin johdon irti, kun rupesi aukomaan ittekseen...
     
  18. zero

    zero 3rd gear

    Onkos täällä mitään uutta tapahtunut? :odbiggrin:
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    Vähän semmosta tylsempää työvaihetta, eli hitsausta ja putsausta enimmäkseen :D

    Penkit nakkasin mäjelle ja rupesin rapsuttelemaan maaleja lattiasta. Oli semmonen vihreä vasaralakka ja en tykännyt. Siinä putsaillessa löytyi sitten vähän hitsattavaa ja oletettavasti jo ameriikanmaalla hitsailtua räkäpaikkaa. Mennyt niitä korjaillessa, mutta onneks tällä erää pohja nyt hitsailtu ja luulis kestävän taas vuosia.

    Apukuskin takajalkatila/etupenkin alunen, ruosteet ja entiset paikat leikelty:
    [​IMG]

    Korjauspalanen tehtynä ja kiinnihitsausta vailla. Hitsailin jämäraudasta tuollaisen jigin, että sattui etupenkin pulttien reiät oikealle kohdalle:
    [​IMG]

    Hitsattu ja hiottu, kuva vaan vähän eri suunnasta. Korjauspellin alapuolelle hitsasin vielä "palkin" alkuperäiseen tapaan, kuvaa siitä ei ole kun oli niin paska muutenkin hitsailla se tuonne tunkkikorkeudessa :D
    [​IMG]

    Apukuskin jalkatilaan vähän isompi paikka:
    [​IMG]

    Ja kuskin jalkatilaan vähän tuosta pienempi paikka tuli hitsattua, siitä ei näköjään ole kuvaa.

    Takakonttia tullut rapsuteltua:
    [​IMG]

    Kaiken suurimman hiomisen ja pölisyttelyn jälkeen pihalla pieni putsailu paineilmalla:
    [​IMG]

    Nyt viikonlopun aikaan ois tarkoitus sutasta epoksimaali (Ppg F391) konttiin ja lattiaan, sen jälkeen "märkää märälle" Raptor, joka on sävytetty tuohon korin väriin.
     
    Aake-cc, Gary Grand, impala62 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. zero

    zero 3rd gear

    Onhan sitä sitten tehty kauheesti kaikkea, peltihommat on siitä mukavia että niissä työ kiittää tekijäänsä, mutta ainakin itsellä aloittaminen on vähän hankalaa, mieluusti tekee ensin muita hommia :odbiggrin:
     
    generalo tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!