Fossiliset polttoaineet myyntikieltoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 30.12.2019.

  1. g-series

    g-series 1st gear

  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Helsingissä oli vissiin 10 vuotta sitten vielä 150 kaasubussia ja nykyään niitä taitaa olla alle 10kpl. Kaupungin pienhiukkas arvot putosi aikanaan niiden ansiosta mutta niiden huoltaminen tuli liian kalliiksi kun kaipasivat tiuhemmin öljyjen vaihtoja ja jarrujen uusimista.

    Toki ne käyttivät fossiilista maakaasua mutta ei sieltä tule kuin hiilidioksidi päästöjä ja jos ajaisivat biokaasulla laskennallinen hiilaripäästö olisi 0.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Aikanaan nestekaasulla ajelivat mm. Dodge Aspen taksit, kaasu oli vapaa käyttövoimaverosta ja tuotti puhtaampia pakokaasuja, kunnes valtio sitten vihelsi pelin poikki, nestekaasu käyttöisiä ajoneuvoja on liikaa n.(300kpl) ja määrättiin10 kertainen käyttövoimavero, ajo loppui ja ilmasto sai mieluummin saastua, että sellaista politiikkaa silloin.
     
    Kruunusaari ja sdfsd tykkäävät tästä.
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Custom_Rod, impala-63 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tyypillistä täyssekoilua. Samaa on nää talojen lämmitykset, suora sähkö oli se ympäristöystävällinen aikanaan, nyt se on kaikkein pahin...
     
    Custom_Rod, Volvo_5.7, 4d sedan ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Poukkoilevan politiikan takia kukaan oikein uskalla investoida mihinkään vähän erikoisempaan, vaikka se olis mahdollisesti parempaa. Kun kohta siitä kuiten tehdään pahis ja kallista.
     
    Custom_Rod, Pertti K, dart -66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Normi kusetus valtiolta koittaa saada ihmiset mielipidevaikuttamisella yms. sitoutettua vuoskymmeniksi johonkin mitä voivat sitte alkaa riistoverottamaan. Maalämpösysteemeille todennäkösesti tulee iso vero jossain vaiheessa. Ilmalämpösysteemit pelastunee koska ne on olleet hankintahinnaltaan sen verta halvempia ja lyhyemmän elinkaaren laitteita ettei verotus ole mahdollinen.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eiköhän se sama odota nurkan takana sähkö- ja kaasuautojakin... Heti kun volyymi ylittää tietyn rajan, niin alkaa hinku verottaa ansaitsematonta etua.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    EU voi olla ystävä tossa kohtaa. Suomalaisethan koitti jo "haitta" verottaa kaasuautot pois mutta eu kielsi.
     
    malvasto, impala-63, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Onkin.

    EU-tyyppihyväksyttyjä autoja ei voi kieltää rekisteröimästä missä tahansa EU-maassa riippumatta siitä, millä käyttövoimalla ne kulkevat. Nämä polttomoottoriautojen myyntikieltoehdotukset ovat ihan puppahuuhaata, ellei niitä tehdä koko EU:n laajuisesti Brysselin toimesta.
     
    Dataviilaaja, Gary Grand, dart -66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Juxska

    Juxska 1st gear

    Pitäisi varmaan erottaa toisistaan harrasteautoilu ja käyttöautoilu näissä keskusteluissa.

    Onko tosiaan myös niin, että paras kehityskulku olisi se, että me hyväosaiset länsimaalaiset jatkaisimme valitsemaamme rataa ja annamme kehittyvien maiden kulkea keksimiämme polkuja pitkin siihen saakka, kunnes muutama miljardi ihmistä lisää elää samoin kuin me. Silloinko vasta olisi oikea aika alkaa kehittää esimerkiksi uusia energian tuotanto muotoja?

    Lopetetaanko samalla kaikki muukin tutkimus- ja kehitystyö vaikkapa terveydenhuollon, ruoantuotannon ja koulutuksen osalta?

    En tiedä eikö se vain koskaan näy näissä kommenteissa, vai eivätkö kirjoittajat todella ymmärrä, että meidän eteneminen kehityksessä vaikuttaa muidenkin etenemiseen.
    Kuinka me voisimme vaatia kehitysmaita siirtymään suoraan päästöttömään elämään, jos me tällä tutkimus ja teknologiaosaamisella emme kykene siihen itsekään?

    Jottei kenenkään tarvitse tahallisesti keksiä minulle mielipiteitä, niin;
    - En kannata ilmastovöyhkäämistä,
    - En ladattavia sähköautoja,
    - Enkä polttomootorien kieltoa.
    - Seuraava autoni tulee oletettavasti olemaan nykyisen tapaan isohko diesel moottorinen ja aion muuttaa kaupungista lähivuosina syrjempään, josta työmatka on pakko kulkea omalla autolla.
     
    Kruunusaari, Pertti K, tinareki ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Erinomaista pohdintaa sinulla ja allekirjoitan suurimman osan.
    Itse koen, että Suomalaisessa yhteiskunnassa olemme ottaneet jollakin perverssillä tavalla Early Adopter-roolin. Perverssin siinä mielessä, että kaikki asiat mitä adoptoidaan ovat mielestäni enemmän tai vähemmän valittu ideologisista lähtökohdista, eikä suinkaan suomalaisten hyvinvointia silmällä pitäen. Olen jo hetken kaivannut päättäjiä, jotka kerrankin sanoisivat, että "hei tällä kertaa teemmekin näin, koska tämä on hyväksi SUOMEN kansalaisille". No miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Sillä tavalla, että olemme aloittaneet ilmastohöyhötyksen liittyen sähköautoihin vaikka emme ole ratkaisseet edes perusasioita = infrastruktuuri liittyen laajamittaiseen sähköautojen käyttöönottoon. Koska ladattavat sähköautot yleistyessään vaativat massiivisia muutoksia sähkönjakeluun globaalisti, on kovastikin todennäköistä että ladattavat sähköautot eivät tule olemaan ns. voittava teknologia. Itse näen parikin vaihtoehtoista skenaariota:
    1. Bensiini/Diesel-käyttöisten autojen elinkaari on paljon luultua pidempi ja sähköautot tulevat noiden rinnalle (ehkäpä 20% markkinaosuudella)
    2. Vetyautot (sähköauto, mutta vety energianlähteenä) onkin voittava teknologia. Tätä puoltaa se, että olemassa olevaa jakeluverkostoa (bensikset) voidaan käyttää hyväksi ja tankkaamiseen käytetty aika lyhenee merkittävästi. Tähän skenaarioon sekä Korealaiset, että Japanilaiset autovalmistajat luottavat.

    Palatakseni päättäjiin ja heidän vahvaan ideologiseen uskoon meidän suomalaisten kyvystä pelastaa maailma: Olisiko liikaa pyydetty, että edes kerran jäätäisiin odottelemaan mikä on voittava teknologia, ennen kuin lähdetään höyhöttämään. Onko liikaa pyydetty? Onko?
     
    Custom_Rod, Pertti K, Pikuppeilija ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eipä taida meidän jorinat vaikuttaa poliittisiin päätöksiin :)
     
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Vastauksena BigOJS käyttäjätunnuksen esittämään kysymykseen

    "Olisiko liikaa pyydetty, että edes kerran jäätäisiin odottelemaan mikä on voittava teknologia, ennen kuin lähdetään höyhöttämään. Onko liikaa pyydetty? Onko?"

    vastaan että on liikaa pyydetty.
     
    Custom_Rod, PetteriT, Pertti K ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Juxska

    Juxska 1st gear

    Uskon pitkälti samanlaiseen tulevaisuuden näkymään.
    Mitä tulee päättäjiin, niin suurin osa varmasti edustaa äänestäjiään. Ainalkin, jos kansalaiskeskustelusta voi jotain päätellä.
    Loput joko ”tietävät mitä pitäisi tehdä, mutta eivät tiedä kuinka tulisivat uudelleen valituiksi, jos tekevät niin”. Tai sitten tekevät niinkuin pitää ja heitä ei nähdä / heidät lytätään heti.
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Nuo päättäjät ja hallinto ovat vähän ylimainostettua.

    Something went wrong.
    Please try again 2023
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Noh... Kyl noi Barbit taitaa kuorossa olla sitä mieltä, et hei!!.. "Mehän tienataan tällä"

    https://yle.fi/uutiset/3-11138032

    Pääministeri Marin uudenvuoden tervehdyksessä

    – Uudelle ilmastoteknologialle on valtava kysyntä ja markkinat. Onko maallamme kykyä olla rohkea edelläkävijä ja vaurastua


    Mut kylhän maamme hyvinvoinnin kannalta viimeaikaiset päätökset ovat menneet enemmin omaan polveen ampumiseksi (kaikki toiminta perustuu tukiaisiin) ja joku vuosituhannen vaihteen Nokia on enää vaan kaukainen uni.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyllä täällä saa ja pitääkin panostaa tutkimukseen ja kehitykseen, siinä Suomi on hyvä. Muiden kuin fossiilisten energianlähteiden kehittäminen on mitä suurimmassa määrin tervetullutta, olletikin, että joku päivä se öljy loppuu. Mikä päivä, sitä en tiedä, mutta varmasti se joku päivä loppuu.

    Tämä ei kuitenkaan oikeuta ampumaan itseään jalkaan keksimällä kaikenkarvaisia kieltoja, rajoituksia ja veroja, jotka kuristavat ihmisten elämää ja kansantaloutta, mutta joilla ei ratkaista yhtään mitään ongelmaa.

    Anyway, kiitos paljon kirjoittajalle, virkistävää lukea tällaista ajattelua!
     
    Pertti K, Pikuppeilija ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä.

    Suomella on mahdollisuus yrittää olla edelläkävijä uusien teknologioiden kehityksessä polttoaineidenkin saralla, kun omaa fossiilisten polttoaineiden tuotantoa/pääomaa ei ole. Turpeella tuskin tullaan liikkumaan..

    Että täällä nyt ollaan ampumassa alas polttomoottorikäyttöistä liikennettä on erittäin typerää.
    Omaa sähköntuotantoakaan ei ole tarpeeksi. Miksi ihmeessä sähkön kulutusta sitten pitäisi lisätä ohjaamalla liikenteen kehitystä sähköpohjaiseksi?
     
    dart -66, mikaa7146, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Unohtamatta että kivihiilestä halutaan luopua, ydinvoimakaan ei näytä olevan in, eikä edes se puunpolttokaan käy koska pienhiukkaset.

    Jos kaikki Suomalaiset tappaa ittesä, maailma pelastuu?
     
    mikaa7146, Pikuppeilija, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!