Kemppi MinarcMig Evo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 1purehell, 15.12.2019.

  1. JarmoY

    JarmoY 3rd gear


    Puhdas argon ei hyvä rosterille, 2% seos sais olla.

    Pulssihitsaus ohutpellille on järkyttävää, menee paremmin ilman pulssia. Mulla on päivittäin käytössä uusi esab vm. 2019 4004i pulssikone jonka kuvittelin suoriutuvan 1.5 mm pellistä pulssilla paremmin kuin oma aristomig 400 pulssikone. Ei oo yhtään sen kummempi,oma kone on kuitenkin paljon vanhempi joten missä esabin kehitys?

    Jos haluaa lämmöntuonnin minimiin niin pitää olla tuplapulssikone.
     
    El 60 tykkää tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuntuu olevan. Noi mitä nyt teoksista on päässy pidempään seuraamaan, on kattilan piippu oman tallin seinällä. 30 vuotta tulee nyt täyteen. Veneessä webastolle tehty 60 litran lämmitystankki oli valvonnassa 20 vuotta, eikä nykyinen omistaja ole ainakaan vuodosta maininnu.
     
    Rotten ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  3. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Tuollaiset archal crhome kaasut kuuluu kait jo todella nopeean hitsaukseen esim meillä töissä Agan gronigon s2 kaasuna ja abb:n robotti hitsaajana kirkkaille. Ihan tavan mag kirkkaille mison 18 ihan hyvä kaasu kokeiltu myös mison 8, mut ei havaittavaa hyötyä ku vasta taasen robotilla mustien hitsauksessa.
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Nut en ymmärtänyt?
    Molemmissa se 2pros co2 loput argon? Chrome vs cronicon?!
    Eikös nuo oo samoja kaasuja, eri paketissa, eri nimellä! Esim just tuo force (mikä miulta löytyy) vs mison18

    Tartteis argoni potun vielä tiggi hommiin! Se tulee varmaan agan pullo, koska nykysellä firmalla niitten kans soppari, tuo air liquide, force pottu, ed firma, 3v soppari, niin palautan tietenkin vasta tyhjänä!
     
  5. 240163

    240163 Gearhead

    Mulla oli aikaisemmin toi pienempi, mutta poika tartti konetta niin annoin sen hänelle. Ostin sitten ton isomman. Ohutlevylle toi pieni riittää tosi hyvin. Ainoa jossa vois kuvitella autohommissa kayvän ton pieneksi on esim. pasumpiseinäisen puslan hitsaauksessa. Tai vahvemmassa rungossa kaipaisin 200sta. Koneessa on hyvä olla potkua takana hitsattavaan materiaaliin nähden. Eli reserviä pitää olla takana, että teho saadaan tasaisena ulos. Mutta tollasia tulee harvoin vastaan. 200 sesta kun otetaan kaikki tehot käyttöön meinaa lämpösuoja paukkua turhan herkästi. Mulla se ei ole ongelma sillä toisena koneena on vesijäähdytetty 450 appeereinen.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kemppi ollut nyt pari iltaa tositoimissa ja sellainen havaittu, että 0,6mm lanka ei toimi. Melkoinen pettymys kyllä, kun sellaista luvataan, mutta käytännössä palaa vain suuttimeen kiinni. Soitin Kempille ja sieltä sanottiin, että kone on optimoitu 0,8mm langalle ja 0,6 ei toimi... :(
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse totesin saman mutta ei oo ollu ongelmaa hitsata 0.8mm langalla 0,7mm paksua peltiä. Sitä ohuempaa en ole yrittänyt.
     
  8. 240163

    240163 Gearhead

    Osta siihen 0.6 langan syöttöpyörät. Ei se muuta kaipaa.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Siinä on.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  11. 240163

    240163 Gearhead

    Mulla on 200nen ja siinä on 0.8/1.0 rulla alkujaan.
     
  12. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Mulla ainaki 200 sen sai käännettyä ni sit on 0.6
     
  13. 240163

    240163 Gearhead

    Ostin 0.6 lankaa ja piti alkaa vetää sillä. Lanka suti vaan. Piti kääntää rulla, mutta huomasin että on 1 mm ja 0.8 mm urat syöttöpuörässä. Ostin sitten 0.8 lankaa ja on toiminu sillä hyvin. Niin en ole sen kummemmin selvitelly asiaa. Mulla on 200 evo.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    "Kemppi on muuttanut uusinta erää koneista niin, että 0.6:lla ei voi enää hitsata ollenkaan vaikka 0.6 rullaura koneessa onkin. Polttaa väärässä kohtaa eikä asiaa voi muuttaa. Samalla paksujen matskujen hitsaaminen pitäisi onnistua taas paremmin kuin vanhalla erällä."

    Voi vitun vittu. Tuon 0,6 langan takia mä ostin tuon Kempin ja nyt sitten paljastuu, ettei se edes toimi sillä. :mad:
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikö toi oo jo kaupan purkuun peruste?
     
    palontie, DX ja Rotten tykkäävät tästä.
  16. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Mä en o kerinny ku vähä testailla ja kyl se tuntua 0.6 toimivan 200evo siis
     
  17. jpe

    jpe 3rd gear

    No ei ole kyllä ollut mitään ongelmaa hitsata 200 evolla 0.7 peltiä 0.8 langalla. Edelliseen kärryyn hitsuuttelin rullan verran tuollaiseen peltiin. Jos oikein ohueksi on alkuperäinen pelli syöpynyt, niin on joutunut automaattiasetuksesta kaarta vähän säätämään käsin pienemmälle ja täppimällä etenemään, muuten on saanut loikottaa menemään ihan automaattiasetuksilla.
     
    240163 tykkää tästä.
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Sama näkyy olevan Kempinkin ohjeisssa, että ohkaisempi lanka kompensoidaan asettamalla suurempi materiaalipaksuus.
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    170:ssä ei ole kuin langansyöttö ja jännite. Manuaalisäädöt kun on. 0,6mm lanka tuo vähemmän lämpöä peltiin. Siksi olisin halunnut käyttää sitä.
     
  20. 240163

    240163 Gearhead

    Mulla oli aikasempi kone 150A kemppi minark. Poika tartti konetta ja annoin sen hänelle. Ostin itselle ton 200 sen. Molemmilla saa hyvin hitsattua ohutlevyä. Tosta pienemmästä koneesta oli helpompi säätää arvot ohutlevylle. Mutta hyvin toi isompikin tuntuu toimivan. Enempi tuo tuntuu tökkivän täysillä virroilla. Mutta vahvempiin ainevahvuuksiin mulla on toin 450A vesijäähdytetty. 30v. levysepän ammattini aikana on tullu hitsattua monenlaisilla koneilla. Jokainen kone on yksilö. Ei löydy kahta samallaista vaikka olisivat samaa merkkiä ja identtiset keskenään. Sen huomaa viimeistään silloin kun hienosäädetään konetta arvoille joilla hitsataan esim. kuvattavaa saumaa.
     

Kerro tästä muillekin!