Ruostekohtien käsittely ja sen päälle pohjamaali???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja grimmari, 10.8.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos niissä on vähän hitsailtavaa, niin seuraava hoituu vähän automaatilla. Mutta jos ne on ehjät, niin...
    Putsattuna ne alakantit pitäs saada käymään yli sadan asteen mieluusti reilusti. Kun sen tekee, huomaa, miksi. Sitten rasvanpoisto huolellisesti, pohjamaali ja tiukka uretaanimassa sauman päälle. Pintaväri mieluusti melko äkkiä urtsun jälkeen, niin senkin(uretaani) kuivamisprosessi vielä sitoo viimeset vedet sieltä. Sit ennen seuraavaa ovien kastelua ulkona ohutta koteloöljyä sisäpuolelle alareunaan ja sivusaumoihin vähän ja taas kevyt lämmitys. Ton jälkeen se jo kestää vaikka vähän käydä ulkonakin.
    Noin olen jo pitkään tehnyt, eikä mikään ole puoltanut metodin muuttamista.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Fosforihappo syö ruosteen ja jättää kuivuessaan fosfaattipinnan, joka suojaa ruostumiselta. Luulisi, että ei aiheuta ongelmia limisaumassa?
     
    GS tykkää tästä.
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No on nuo takaovet kestäny jo ~10v mutta nyt ens kesälle ois ohjelmassa etusten puhallus ja käsittely ja lattian putsaus/tilkitseminen sisäpuolelta kokonaan.
     
  4. zuinula

    zuinula Gearhead

    Milläs nuita lämmität? Toho, fööni tms?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos niitä muutenkin joutuu hitsaileen, niin lämmitys tulee kaupan päälle...
    Kuumailmapuhallin ja pillit toki, ei vaan sais sitten ehjää hitsaamatonta polttaa. Säteilylämmitin on hyvä, sen voi asetella jonkun päälle ja sit vaan istuu kuuntelemaan. Siirtää seuraavaan kohtaan kun sihahtaa ja höyrypöllähys näkyy.
     
    zuinula ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  6. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kaverilla ollu tapana kiehauttaa nuo ruoste suojaölpät kuumaksi ja ruiskuttaa ne kuumana, löytävät kuulemma paikkansa paremmin.
     
    valpas tykkää tästä.
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla on spray-pullossa se tökötti, pitääpä kokeilla.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Nykyaikaiset aerosolikotelosuojat (Esim Wurth) on ihan vettä aluksi ja muodostaa sellaisen vahamaisen kalvon. Joten ei tästäkään mun mielestä kannata tehdä liian hankalaa.. Kehukaa nyt vielä jotain vanhaa moottoriöljyä ruiskien.. :D
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei kannata langeta valmiisiin aineisiin. Kun ite tekee, niin tietää mitä saa.
    Paras sekoitus on seuraavista aineista:
    käytetty moottoriöljy (menee pieniin rakoihin)
    teräketjuöljyä (antaa tarttuvutta)
    vernissaa (ekologisuus)
    peräöljyä (antaa paksuutta)
    pihkaa ja tervaa (lisää sitkeyttä ja tarttuu pöly paremmin)
    korvavahaa (saadaan vahamaista ominaisuutta)
     
    12345678910, 1purehell ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei kai ny kukaan ala ponnekaasupulloja lämmitteleen joissa suojaöljy on aivan lirua. Litran paineruiskupulloja tyhjäilee kattilaan lämmittää ja takas omiin pulloihinsa sitte paineilmaruiskulla kohteeseensa.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikö olisi helpompi lämmittää kattilassa vettä ja ne pullot on siellä vedessä? Vai pitääkö se öljyn ihan kiehua ennen käyttöä?

    Melkoinen palopommi tulee öljyä kattilassa keittäen.
     
    Filth tykkää tästä.
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    No ei kait sen kiehua tartte riittää kunhan lämpenee ja voihan ne puteleineen lämmittää vedessäki, luulis 100 asteisen öljyn jo melko notkeeta olevan.
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itse otin nyt kokeeksi mipan EPX epoksisetin, katotaan millasta on.

    Kestää kittailla tarvittaessa yli kuulemma. Niinkun suurin osa epokseista. Pitää tosin antaa kuivua kunnolla ja hioa tartunta kitille.

    https://www.nettimaalikauppa.fi/Mipa-EP-Expressprimer-EPX-11-2K-Epoksipohjamaali-11L-11

    Aika nopsaa pitäisi pystyä vetään pintaväriä päälle jos käyttää vaan eristevärinä märkää märälle tekniikalla.
    Esim uuden osan maalauksessa.
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tota mäkin olen nyt käyttänyt tossa Scottsdale projektissa. Hyvää kamaa.
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Muuten toimiva setti mutta unohdit polttoöljyn (antaa tuoksun) .
     
    f34 tykkää tästä.
  16. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Joo tai lotrais oikein kunnolla old spicella tai mennenillä.
     
    f34 tykkää tästä.
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itte ajattelin vetää tollasta peltikattomaalia pohjakse. Sen päälle mustaa metallic sprayta
     
    toyopet tykkää tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tyylikästä.
     
  19. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    En tiedä noista maaleista mutta ite korjailin pakun ruoste täpliä hiomalla ruosteet pois ja maalaamalla spray pohja ja pintavärillä. Yhteen paikkaan pelkästään pistin liuotin ohenteista kattomaalia kun loppu muut värit kesken. Nyt useamman vuoden jälkeen kattomaalilla maalattu on ainoa, joka ei ole ruostunut uudestaan. En väitä että kattomaalin paikka on autossa totean vain havainnon.
     
    hzemax tykkää tästä.
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Toisin sanoen spraymaaleilla on hankala saada kestävää ratkaisua. Jää helposti niin ohkainen kalvopaksuus, että menee kosteus läpi.
     

Kerro tästä muillekin!