Peltipuhtaaksi vai ei?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 1purehell, 16.3.2005.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kun tästä maalaamisesta nyt puhutaan, niin missä vaiheessa mielestänne olisi syytä putsata auto kokonaan pellille, kun se maalataan?

    Mun omissa romuissa on ollut joku perhanan vitsaus, että niissä on aina ~10 maalikerrosta, kun hankin ne ja niiden kanssa menee sitten hermo.

    Tuossa mun Volvo -projektissa on (vain) tehtaan maali (kulta), sen jälkeen vedetty punainen väri ja nyt taas alkuperäisen kaltainen kultaväri. Onko jo liikaa kerroksia, kun maalaan sen seuraavaksi hopean väriseksi? (eipä tuolla värillä ole tietenkään mitään väliä)

    Takalokasuojat ja ovet putsaan joka tapauksessa kokonaan, kun niihin pitää tehdä jonkin verran peltitöitä, mutta entäs muu auto? Nykymaali on suht ehjä ja hyvässä kunnossa. Miten paljon tohtii hyvällä omallatunnolla jättää uuden maalin alle?

    Milläs sitten puhdistatte? Itse huomasin edellisessä projektissa hyväksi keinoksi kuumailmapuhaltimen ja teräslastan/teräsharjan. Muita keinoja?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eikö kukaan putsaa autoa pellille nykyään..?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Impala on maalattu ainakin 2 viimeistä kertaa vanhan päälle, mä en kyllä näe mitään syytä alkaa kaapimaan ihan hyväkuntoista maalia pellille saakka.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Syksyllä täällä oli keskustelua aiheesta.

    Kova homma jokatapauksessa.

    Jengi oli poistanut maalia neekerinpäällä, hiomakoneella, maalinpoistoaineella sekä kuumapistoolilla ja teräslastalla.

    työmäärä riippuu maalikerroksien määrästä ja siitä kuinka kovaa maali on.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    pellille hiominen

    niin mä ainakin hioin pellille koko auton sillä neekerin päällä ja epäkeskolla,kun itselleen tekee niin tietää ainakin, että alla ei oo mitään ylläreitä.kiva kun on uus väri päällä ja rupee pukkaan jostain kukkaa
    läpi,kun ei viitsinyt hioa siinä vaiheessa kun olis ollu mahikset :cry:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    valaiskaa tyhmää

    mikä on "neekerin PÄÄ"??? :odroll:
     
  7. originaali

    originaali 1st gear

    Epäkeskohiomakonetta ja neekerintukkaa käytettiin ainakin automaalaamossa, jossa olin junnuna duunissa. Omiin olen käyttänyt myös. Mun mielestä kannattaa aina hioa pellille, jos ei ole varma miten pohjat on joskus tehty...niin siis, jos aikoo pitää auton itsellään eikä ole tarkoitus pistää ihan heti kiertoon.
     
  8. Re: valaiskaa tyhmää

    Rasistinen ilmaisu punaniskasivustoilla :rotfl: Ei vaan sellainen musta hiomalaikka, joita tuottavat mm. 3M yms.. Nimi tulee siitä, että laikan materiaali näyttää hivenen kuin tummahipiäisten kanssaeläjien hiukset tuppaavat näyttämään.. Toinen nimi on neekerintukka.. :oops:
     
  9. naapukka

    naapukka 1st gear

    Paksut maalikerrokset näkyy kanteista sun muista paikoista, eli jos alkaa olla useampi kerros, niin kyllä välillä kantsii putsaa kokonaan jos haluaa siistin näköisen, on mun mielipide.
     
  10. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    neekerin päälle taitaa toinen yleisnimi olla ihan vaan kotsbraitti laikka.
    Tosta maalipinnan putsaamisesta vois sanoo että eihän se pahaa tee, mutta on se niin vmainen homma että kun sen on muutaman kerran tehnyt, niin pitää olla jonkun sortin masokisti jos alla on sevästi ehjää peltiä.
    Sama kun poistas vanhasta kämpästä tapettia. Sitä voi olla 10-15 kerrosta päällekkäin, ja voin sanoa että sen poisto ei ole mukavaa.
    Jos jollain on hyviä tosivanhan tapetin poistovinkkejä liisteriveden lisäksi, niin vinkkejä vastaanotetaan...
    Parhaimmasta ja oikeasti työssä hyväksi havaitusta vinkistä palkitaan pullolla viinaa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    off-topic - mutta menköön... Käyttävät semmoisia höyrystys-laitteita tapettien irroittamisessa; eli kuumallla vesihöyryllä kostutetaan tapetti, niin lähtee rullautumaan irti. Ammattimiesten käyttämä, ehkä saisi vuokralle/lainaan joltain remontointifirmalta.

    -rob
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos maalipinta on hyvä niin voi maalata päälle hionnan ja putsauksen jälkeen. Sitten taas nämä jenkkien termomaalit (maalipinta halkeilee jokapaikasta) sun muut ongelma tapaukset, galvanoitu pelli joka aiheuttaa näppytautia maaliin jne.
    Se vaan pitääs tietää mitä ennemmin on tehty ja millä maalilla.
     

Kerro tästä muillekin!