Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. JP78

    JP78 1st gear

    Ulkoseinän karkea kokonaiskustannustaso on +-50 e/m2 ja siitä ylöspäin riippuen toteutuksesta (pääsee allekin mutta yleisesti ei). Joten yhden ulkoseinän rakentamatta jättäminen ei yleisesti paljoa säästä. Enemminkin yleensä laajentamisen neliöhinta muodostuu kalliimmaksi johtuen tilanahtauden aiheuttamista ongelmista ja suuruuden ekonomian puuttumisesta. Tarvitaan betoniauto joka tapauksessa oliko 30m2 tai 130m2 ja pitää vuokra täry ja kone hiertoa varten jne. Kun hakee vajaan paketin jotain materiaalia yksikkökustannukset on enemmän kuin täysiä hakiessa. Jne.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Ja se neliöhinta putoaa mitä isomman tekee, siksi tavallaan turha tehdä alle 100m2 talleja ja uskotella että isompi maksaa niin paljon enemmän.
     
  3. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Minkäs takia sähköt yms olis pitäny kaivaa poikki? Ja väkisin..
     
    Mikkis tykkää tästä.
  4. JP78

    JP78 1st gear

    Ei väkisin mutta todennäköisesti ne olisi kuitenkin menneet. Viimeksi kun ammattimies kaivoi pihassani valokuidun poikki, teleyhtiö veloitti 800e korjauksesta. Musta valokuitu ja AXMK- kaapeli erottuu sorasta huonosti. Koneurakoitsija joka ne joskus on laittanut ei ymmärtänyt suojaputken ja varoitusnauhan merkitystä. Mutta totta on että pienestä jäi kiinni, sillä mennään.
     
  5. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Kaivuuvahingot olis pitänyt mennä urakoitsijan vakuutuksesta ja AINA kun kaapeli menee kaivamalla poikki on perämies/lapioukko
    nukkunut tai plärännyt kännykkää. Itelläni on kaapelitutka juurikin tuon takia, on säästänyt useilta vahingoilta. Välttämättä rakennuttaja ei muista itsekään missä kulkee mikäkin kaapeli.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  6. JP78

    JP78 1st gear

    Kyllä, juuri noinhan se on. Nyt tein kaivuutyöt itse niin en viitsinyt riskeerata kun ei ole vakuutuksia eikä lapiomiestä.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  7. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Tein itse ja...säästin. ;)
     
    Jussi289 ja simeoni tykkäävät tästä.
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Otin, yritin olla hauska. Eipä omakotitalo ja talli poikkea toisistaan mitenkään runkovaiheessa joten miten talli voisi edes olla halvempi.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  9. JP78

    JP78 1st gear

    Juu, rahaa säästyi mutta ominaisuudet kärsi.
     
    mikaa7146 tykkää tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Ootko laskeskellu, mitä loisteputki valaistus maksaa. Toki lämmökshän siitä osa muuttuu, mutta lämmitykseen on edukkaampiakin systeemejä.
    Itelläkin, jos kaikki loisteputket on palamassa, niin toista kilowattia jonkun matkaa.....
    Alkaa tuntumaan mun hallini sähkölaskussa, joka ei ole viiden vuoden aikana koskaan menny yli 70 euron/kk, ja kaikki pelaa sähköllä. Pienin sähkölasku kesällä on ollu 25 euroo, vaikka joka arkipäivä touhunnu (eläkeläisellä ei oo lomia). Eli lämmitykseen on menny pahimmillaan 35 Euroa/kk. Toki pitkiä pakkaskausia ei oo ollu viiden vuoden aikana.
    Edit: Sulla olikin ledloisteputkivalaisimia. Ne onkin eri juttu, kuin tavalliset. En heti nähny sitä led-osuutta siinä.....
     
  11. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead



    Siitä pikkubudjetilla. Säilytystilaa pitää olla.
    Kattopeltien haku käy hyvin D500:lla. :)
     
    Catrik tykkää tästä.
  12. -kk-

    -kk- Gearhead

    Itellä olis sopiva paikka tommoselle pulpettikattoselle rumilukselle kaluston säilyttelyä varten. Puhelin- ja sähköpylväitä on jo kasa outtelemassa 5 -6 auton tarpeiksi:D.
    Ja tommoselle ku ei tiällä mualla ees mittää lupia tarvvii, jos joku kysellöö, nii se on kierrätyskattopeltienvarastointiteline:rolleyes::rolleyes::rolleyes:.

    Olen ite pähkäillyt tommosen riviautotallin käteväksi, koska isossa hallissa on aina edessä se ja se kun pitäisi joku sieltä periltä saada...
    Tarkoitan nyt säilytystiloja, en varsinaisia rakentelutiloja.

    Kerran oli lähellä etten ostanut Pisarin 11 auton metallirunkoista riviautotallia kippiovilla valmiiksi purettuna ja pakattuna.
    Mutta kun max auton pituus 5m ja korkeus 2m, eihän sinne "autot" olis mahtuneetkaan:rotfl::poff::rotfl:.
     
    Jussi289, juko7 ja mikaa7146 tykkäävät tästä.
  13. HannuS

    HannuS 2nd gear

    Minä olen loppusuoralla omassa 10 vuotta kestäneessä kylmä autotalli rakennus projektissa.
    Mun kustannuksia nosti tien rakentaminen tontin perälle, sekä maan vaihto tulevan tallin alta.
    Paljon kuvia rakennuksen ajalta on mun flickerissä
    Tallin koko 7,5•15m kork 4m
    Tässä linkki. Kokeilkaa toimiiko.
    https://www.flickr.com/gp/140574524@N07/W5VMtU

    Kuluja on kaikkiaan tullut tähän mennessä 25.000€
    Ovet sain ostaa käytettynä. Runko ostettua mitallistettua 148•48
    Seinät ja katto peltiä.
     
    Kruunusaari, juko7, eilhik ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Sokkeli ainakin tehty huomattavasti paremmin kuin tuossa Flanellin veljesten tuulipurjeessa.
    Onko kylmätalli?
     
  15. HannuS

    HannuS 2nd gear

    Juu. Ehkä joskus myöhemmin eristän osan tai jos jälkipolvi tekee siitä hevostallin.
    Raksa mestari sanoi että on olemassa sellaista kovaa villaa jolloin villan ja pellin väliin jää tuuletus tila eikä kostuisi. Pelleissä on myös ura jota pitkin ilma vaihtuu.
    Sokkelin jämeryys on sen takia kun tuota maata on vaihdettu niin pelkäsin liikkumista ja routimista, vaikka painopenkka olikin päällä yhden vuoden.
     
    juko7 tykkää tästä.
  16. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Ns tuulensuojavilla jossa, päällä jonkin sortin kuori joka tulee ulospäin. Tai sitten eristät finnfoamilla tolpanvälit ja koolaat ristiin toisen kierroksen ja levyt päälle.
     
    simeoni, A.Naali ja HannuS tykkäävät tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    oletko mitannut niistä ledvaloista ottotehoja mitä ovat? et pitääkö ne paikkaansa mitä paketteihin on merkitty.
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Ei viitti enää vastailla. Kattellaan joskus.
     
  19. Reivn

    Reivn 1st gear

    Oliko joku tilannu noita valmispaketteja mitä on tarjolla, esimerkiks Kymppitallit, Smartia, Piharati, tms? Mietin tässä vaan ennen rakennuslupahommien käyntiin potkasemista, että tuleeko se lopulta halvemmaks rakennella itte kun valmispaketissa saa rakennuslupakuvat mukana, mutta ite metritavarasta naputellen joutuu maksamaan suunnittelijalle vajaan tai jopa yli tuhatlappusen verran rakennuslupakuvista ja tarvittavista detaileista :rolleyes:
     
  20. vwg4

    vwg4 1st gear

    Oman tallin rakennusta suunnitellessa about 2v sitten noita tutkin.
    Smartia ja Näppärä autotallit lähinnä.

    Lopputulos oli että tein ite pitkästä kappaletavarasta, tai no sen verran kävi kirvesmies että nosti rungon ja sakset, aluskatteelle.

    Toki mulla oli lupa jo olemassa...

    Jälkeenpäin kuulin että esim Stark myy valmiiksi kuvien mukaan mittaan pätkittyä. Hinta ero metritavaan pieni eikä tuu polttopuuta.

    Exceliin joka ikinen nippeli ja nappeli mitä tarvii tallin tekemiseen. Pakettitallien toimitus sisältö rinnalle ja vertailu mitä maksaa rautakaupasta ja mitä pakettina.

    Rautakauppojen kilpailutus ei muuten kannattanu, 3vai 4 rautakauppaa, ero halvin vs kallein oli kymppejä.
     

Kerro tästä muillekin!