GM LY7 3,6L V6 Kalkatusmysteeri ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kt9001, 7.1.2020.

  1. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Terve,

    Kyseinen moottori meinaa olla sitkas tapaus riivaamaan jakopäällään ja venttiilikoneistollaan.

    Aluksi taustaa hieman:

    Vuonna 2016 se alkoi ilmoittaa vikakoodia, ettei ajoitus pysy kohillaan.
    Tilasin kaikki jakopään kalikat ja vaihdoin ne.
    Rockautosta ei tuolloin saanut kaikkea jakopäähän, joten otin kaikki joltain superlatiivilta Usassa toimivalta varaosakauppiaalta, Lifetime Warrantyllä.
    noin 2017 tai 2018 siihen tuli sellainen pieni ominaisuus, että AINA päivän ekassa kylmäkäynnistyksessä, jostain koneen etupäästä kuului muutaman minuutin ajan kohtalainen kiljunta, joka sitten muutamassa minuutissa aina vaimeni. Ikäänkuin olisi apulaitehihna kiljunut, muttei hihnojen tai kiristinrullien vaihdolla, eikä apulaitteiden laakeroinneilla ollut mitään vaikutusta siihen.

    Nyt sitten tammikuussa 2019 kone oli alkanut kolisemaan tosi kovasti.
    Avasin taas venttiilikopat ja sitätehen jakopään, kun se Lifetime Warranty -merkkinen ketjusto oli murentunut sinne. (Ja myyjä lopettanut toimintansa, tosin sama Ameriikan mehikaani jatkaa jotain toista firmaa samassa osoitteessa, vaan eipä yllättäen ottanut minkäänlaista kantaa Warrantyyn..)

    Tässä koneessa on siis primääriketju, joka on Morse -tyyppinen lamelliketju ja kaksi sekundääriketjua, jotka ovat yksiriviset rullaketjut.
    Nuo rullaketjut olivat molemmat murentuneet siten, että noin 50% rullista oli murusina pitkin konetta, paljaat ketjun tapit näkyvissä. Senverran oli onneksi vielä rullia jäljellä ollut, ettei veto ollut tapahtunut (pelkästään) tappien varassa.

    Purin jakopään romut ja siivosin kaikki murut huolella pois. Samalla otin kaikki nokka-akselit, rullakeinut ja hydraulielementit irti, tarkistin kaikki poikkeamien varalta.
    Noh, niistä hydrauli"nostajista" löytyikin se kolinan aiheuttaja, 4 niistä oli aika jumissa ja yksi aivan totaalisen jumissa.

    Laitoin samalla sitten Mellingin jakopään ja rullakeinut, kaikki muu (hydraulielementit, anturit, dampperi jne) AC Delcoa, kun ne nyt löytyi sopivasti Rockautosta.

    Koneen ollessa auki pesin sitä sisältä eri kemikaaleilla ja todella pinttynyttä karstaa lähti aivan tajuttomasti kaikkialta, mutta eritoten juuri Bank 1, eli vänkärin puolelta. Karstaa oli, vaikka nimenomaan olen tarkoituksella vaihdellut öljyjä tuplatiheään, jopa useamminkin.

    Ne, mitä EN vaihtanut tuossa remontissa, on 4 x nokka-akselit, 4 x VVT Actuaattorit akseleiden päissä, 4 x VVT ohjaussolenoidit ja niiden CMP anturit. En löytänyt kerrassaan mitään syytä vaihtoon, en pienintäkään.

    Rempan jälkeen vaihtelin vielä öljyjä 1000 ja 2000 km välein aluksi ja tankkasin about 2-3kk 50-60% etanolia sekaan, kun se kuuleman mukaan on tärvellyt lukuisia saappeja irrottamalla karstaa moottorin sisäpuolelta. Räknäilin, että etanolilla voisin koittaa puhdistaa sisäosia nyt vielä lisää, kun ne kerran ovat jo manuaalisesti puhdistettuja rempassa.


    Noh, nyt joulukuu 2019, kaveri kuuli auton ulkoa jonkun pitävän outoa kolinaa taas, autoon sisälle sitä ei taaskaan ollut kuulunut.
    Tätä ennen kotoo lähtiissä katoin öljyt, mittatikun noin puolivälissä, mutta auto kallellaan tikun puoli ylempänä. Lisäsin pöntönpohjalta loput öljyt, enkä kahtonut sen jälkeen tikkua, mutta tiesin, että menee se hieman yli ylärajan, vaan mitäpä se haittais. Kyseinen ajolenkki oli noin 300km sillä kertaa.

    Nyt kalkatus oli hieman toisensävyistä, aavistuksen aaltoilevaa, mutta taajuudeltaan samaa luokkaa kuin se aiempi, jumittuneen nostajan aiheuttama.
    Vedot oli kaikki tallella, eikä mitään vikavaloa tai -koodia antanut ulos.

    Laskin öljymäärän oikealle tasolle, ei vaikutusta.
    Laitoin Forten pesuaineen öljyn sekaan, käytin ensin noin 45 minuuttia, ei vaikutusta. Annoin kerätä motivaatioo pari viikkoa, ei vaikutusta. Käytin lisää Fortet sisällä, ei vaikutusta.
    Samalla autoa käytellessä labrasin lukijalla moottorin tietoja.

    Mitään hälyttävää en oikein löytänyt, mutta jotain poikkeamaa sentään:
    Bank 1 imunokan ohjaussolenoidin virtapiirin status oli "Indeterminate". Ei siis OK eikä FAIL, vaan Määrittelemätön?

    Ja lopuksi laitoin piirtämään käyrää rinnakkain, niin siinähän huomasin sitten, että
    Intake Cam Position Angle seuraa aika tasaisesti Desired -käyrää noin parin asteen sisällä, mutta Bank 2 onkin melkoista vuoristorataa!!? Heitto on 10 asteen vaihteluvälillä näennäisen holtittomasti.

    Nuo on siis Desired ja Toteutunut -arvot.

    Eilen vaihdoin randomkokeiluna ne imunokkien ajoituksen ohjaussolenoidit uusiin ja otin käppyrät, mutta ei siinä mikään parantunut. Ei kolina eikä vuoristoratakäppyrä.
    Sitten tuli vielä mieleen katsoa Desired -käyrän sijasta Command -käyrää, ja sehän juurikin näytti myös pyytävänkin vuoristorataa!

    Eli
    Desired ->tasainen, siisti käyrä
    Command -> vuoristorataa
    Angle -->vuoristorataa.

    Muna vai kana?
    -Mistä syystä tuo pyytää jatkuvaa vaihtelua? Siksikö, jos kyseinen nokka-akseli ei pysy tahdissa?
    -Vai aiheuttaako joku (esim taas jumittunut hydr elementti) värähtelyä nokkaan, joka sitten ilmenee tuollaisena sekokäyränä?
    -Vai onko moinen turhaa seurantaa ja hifistelyä?
    -Voiko se liika öljymäärä jotenkin aiheuttaa moisen kalkatuksen ja jos voi, niin miksei se loppunut korjattuani öljymäärän?

    En vielä alkanut purkamaan tuota siksi, että jos vielä jotain tietoa vois kaivella lukijalla ulos, niin saa moottoria käytettyä. Ja siksi, ku ihan jo vituttaa tuo.

    Kalkatuksen taajuus tosiaan mielestäni viittaa venttiilikoneistoon, eikä esim alakertaan.
    Kalkatus kuuluu huomattavasti selvemmin kun aukasee öljykorkin.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    "Elinikäinen takuu"

    No se oli sen ketjun elinikä....
     
    kt9001, juko7 ja Karpov tykkäävät tästä.
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Se on se VVT-actuator.

    Euroautoissa merkkiin katsomatta yleinen kolinan aiheuttaja. Ei yleensä anna koodeja itse pyörä.
     
  4. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Ahaa, kiitokset vastauksesta.
    Mikä niissä sitten menee rikki, onko tietoa?

    Näkyy olevan RA:lla noin
    270-350e Int
    ja 150e Ext
    per kappale.
    Darvii Dee Doimindadonnin, daas.

    Joo tuokaan ei anna yhtään mitään koodeja.
     

Kerro tästä muillekin!